• 7 michelingodingar

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Vi är några tjejjer som hängt ihop ett tag men många har nu lämnat tråden och jaa det har liksom blivit lite döttDrömmer så nu vill vi få in flera medlemmar i våran tråd som vi kan få lära känna

här snackas det om ALLT inte enbart bebisprat utan verkligen om allt mellan himmel och jord , familjen,barnen,relationer,väder och vind,fritid ja allt som man kan tänkas vilja dela med sig av

En viktig sak vill du hänga på så är du mer än gärna välkomen men här gäller det "ge och ta" alltså så skriver man inte enbart om sitt UTAN man ger alla andra oxå respons det är något man upplevt i många trådar att många bara skriver om sitt och vissa får massor av respons medans andra inte får så mycket som ett hej!! men är du med på det så HÄNG PÅ

välkommna in jag hoppas vi blir mååånga  som samlas här Solig

• Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)
  • Glittrax

fullt nedfälld ska det stå..haha

• Xgirl83
    Zandra: Jag blev så otroligt glad för din skull nu när jag läste om din kontakt med läkaren! Vad skönt också att någon reagerar på att det kanske inte BARA är dosändring som krävs, utan även andra prover m.m. För du blir ju aldrig frisk!

Pilea: Så kul att Max också tar napp nu och sover i sin egen säng förutom vid matning! Så är det ju här också nu, förutom när jag ibland somnar ifrån nattamningen. Men då brukar jag vakna till senare och lägga över Arvid då istället. Vad roligt att Max blivit så stadig och kan sitta lite nu! Det är så konstigt hur plötsligt det kan komma, vi blev också paffa när Arvid nu plötsligt kunde sitta korta stunder (fast man måste sitta bakom honom för han ramlar hela tiden). Fina barn på bilderna! Kul med Pippi-hus i julklapp! Ja sådan playmobil-grejer är det ju bra om man kan ta vara på ju. Allt sånt är ju så dyrt att köpa nytt och blir inte så slitet heller.

Barbamamman: Men stackare, det verkar ju som att ALLT går emot dig. Så otroligt jobbigt med migrän när du är ensam med barnen, och så dåligt att din syster plötsligt inte ville passa Agathon, suck. Men oj vad Freya hittar på grejer!! Mycket värre än Selma ju.

Vi funderar på hur vi ska få Selma att sluta komma in till oss varje natt... Hon klänger nämligen så väldigt på Andreas på nätterna så han får aldrig sova bra. Och jag märker ju själv att de få nätter då hon inte kommit in till oss så känner jag mig mer utvilad när jag vaknar. Men hon vaknar ju ofta och skriker hysteriskt och det går bara att få henne lugn i vår säng. Vet inte hur vi ska göra. Trist om man ska behöva ta ett steg bakåt och flytta in hennes säng till vårt rum igen.

Nu ringde brorsan, han ska komma och hämta mig och barnen så ska vi ut till honom och fika. Nu var det väl säkert något jag glömde kommentera som jag tänkte göra.
    Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • Madde01
    Zandra - Vad skönt att du fått någon att prata med nu iaf, och hoppas verkligen det går bra för dan nu och att det vänder för er nu.. Nu är det väl eran tur iaf Glad

Barbamamman- vad jobbigt med din syrra nu när hon sa att hon skulle hjälpa till så struntar hon i det.. Hoppas det löser sig på något sätt.. Vi var hos min bror o hälsade på, han satt o tjatade på mig att han ville vara barnvakt Tungan ute han ba " ska ni inte ut o hitta på nått så J kan vara hos oss? " Jag vart som ett frågetecken.. Vad ska jag göra när jag inte har J? hah, känns skit skumt o tänka sig att vara barnledig o nej jag har fortfarande inte varit i från Julius mera än 30min på 8månader.. helt galet.. Men jag vet inte ännu vad jag vill göra när jag är barnledig.. hheh..

Pilea- Vilka sötnosar du har, o vad skoj med halloween fest Skrattande Vad duktig han är max.. Julius har lärt sig sitta riktigt bra nu utan stöd.. Han kan sitta rätt länge o knåpa..

Glittrax- Vad tänker du på för spray? Jag hade hårdlift i våran vagn som jag la direkt på sittdelen en emmaljunga citycross och jag tyckte hårdliften var kanon, har inga erfarenheter av mjukliftar, så där kan jag inte uttala mig.. Var iaf super nöjd med hur vi hade det Glad

Nu har Julius blivit en napppojke.. Tokigt på sådanna sena dagar, men kan berätta nu i efter hand att det är det ABSOLUT bästa för mig, jag behöver inte bära runt på honom för att han ska somna, nu är det bara stoppa in nappen o låta han mysa i min famn så somnar han, förut har jag ju fått skutta runt som en dåre för att få han att slappna av i min famn ... och i går blev han 8mån så idag firades det med en burk med 8månaders mat, pasta med köttfärsås. Trodde aldrig han skulle fixa dom bitarna. Men fy så duktig han var.. Varför har ingen berättat för mig att han blivit så stor ? Tungan ute min lilla plutt.. känns som det var i går han bara låg i min famn hela dagarna i sov Tungan ute
  • lunaria

pilea: men oj, måste ha missat ditt på något vänsterObestämd. gud vilket roligt halloweenfirande ni hade, ungarna var så himla söta. jättefina dräkter ni fick tag i och så billigt . det är ju svindyrt annars!! vilken fin halloweenmat ni hade oxå
    oj jisses va stadig Max har blivit, så söt han ärGlad. skönt att det fungerar bra med nappen och att han sover i eget rum. hoppas det håller i sig!! 

vilka bra idéer med julklapparna. fast man behöver inte ha så bråttom med att beställa, vårt ligger redan här nere o vi som beställde i förrgår?? .

jo du hade tur som mådde såpass bra med dina värden och slapp problem efteråt, men det var antagligen för att det mest inte var sköldkörteln som ställde om sig med en graviditet o att den fungerar bra lixom annars..sen är det inte säkert att du gick så länge med problemen och då hinner man inte känna av det så mycket. lite så var det när jag fick göra dosändringen under graviditeten. men det är tur att man inte får reda på hur allt skulle bli i förhand för då kanske det inte hade blivit några barn alls för min del .

barbamamma: men din stackare!!! jag tycker så synd om dig . herrejisses, jag förstår inte hur du ska fixa allt. tusan va kämpigt du måste ha det!! och Freya, hur tusan kommer hon åt allt?? Noah fyllde sophinken i badrummet med vatten, men det är det närmsta i hyssväg han har kommit i badrummet .

ang. nationalencyklopedin så ska vi lösa den biten . jag mailar, hehe. men be henne om att försöka få tag i någon historiabok så du kan skriva om vad som hände i England under 1800-talet. suck, kommer inte på vad den boken heter som vi använde oss av i litteraturstudierna, ska försöka komma på det..

suck för din syrra, hon är som hon är verkar det som .

nä planerna om pensionatet gick helt i stöpet. L försökte pruta på priset, men företaget som hade det gav inte med sig och verkade lixom väldigt nonchalanta och ville inte ens förhandla om något. de ville inte ens diskutera om inventarierna var med i priset . så jag hoppas på detta nu. är så trött på min make, njuter av denna dag man får vara lite själv o slippa irritera sig på honom
    ja jag hoppas också på att få svar på vad som är fel, det vore på tiden .

glittrax: nja jag har inte så mycket koll på mjukliftar och hårdliftar egentligen. vi hade en mjuklift som ingick i vagnen och den var väl bra. det blir väl inte så stadigt när man ska bära, men däremot blir det betydligt lättare vikt istället jämfört med hårdlift om du inte får en jättebebis dvs .
    stackars din sambo om han ska pulsa i snö, hehe.

hur har det gått med sammandragningarna nu??

x-girl: tack för dina värmande ord . ja det har känts som en segdragen sjukdom..läkarn pratade om ev vitaminbrist eller problem med blodet så det ska iaf bli skönt att komma till läkare så man kan få kollat allt grundligt..och så kan jag ta upp mina magproblem samtidigt .  

kul med fika . angående med skrikandet så började vi faktiskt ignorera Noah, eller nja vi var väl så trötta i slutändan så vi somnade om medan han fortsatte att stöka . så nu för tiden behöver man bara gå in o stoppa om de få gånger i veckan han gör så och så går vi ut igen. har märkt att han faktiskt slutat skrika så där som förut sen vi slutade ta in honom. bara om det är på morgonen som han får komma över. jag orkade inte med att ha honom i vårt rum för vi fick inte sova. men det gäller ju att vara konsekvent av sig och bestämma sig innan för hur man ska göra för annars orkar man inte på nätterna..

• Madde01

Oj, det var mera tänder på g här än vad jag trodde.. skulle känna på den som är på väg upp nere, så stötte jag till över käken och där har det ju förtusan kommit ut en tand Tungan ute visste inte ens att det var någon på g där..

• lunaria

madde: grattis Julius på 8månadersdagen . jisses va tiden går undan nu, hehe. men oj, han får fullt med tandsingar han dåGlad. kul att han är nöjd med nappen också, fy tusan, hade nog aldrig orkat gå o vagga Linn så som du gjort med Julius!!
    ang mat så tuggar Linn kokta morotsbitar, brödbitar, hon fick sån där fylld pasta häromdagen och hon fixar det jättebra. problemet är bara att hon tror att hon ska äta allt med händerna sen

jag vill bara jubla här, Dan börjar på 1 månads praktik på måndag . vilken härlig tisdag det här blev hihi. och arbetsplatsen tar och tar bort ett jobb på platsbanken som de precis satt ut för denna är reserverad till Dan . jag kan knappt tro det!!! och detta är ett sån't jobb som Dan är utbildad för så nu KAN det ju inte gå fel tycker jag .  

• Madde01
    Zandra- Ja här går det snabbt med tänderna, trodde jag inte Tungan ute Ja nappen har lixom blivit min räddare i nöden, tro det elr ej men det är jag  som säger det.. Min son som ALDRIG skulle ha napp Tungan ute men dom kvällar då han inte somnat vid flaskan när man måste stå o hoppa med han har nog tagit sitt på ryggen, så vissa kvällar har jag inte kunnat sova pga det.. Vad duktig Linn är.. Jag tror det är jag som är lite töntig hemma Tungan ute Vet att Julius fixar att äta bröd också har gett han det hos min bror, då vi inte har mjuktbröd hemma, för att jag inte ska mumsa Tungan ute och när han fick det där gick det galant...
    Vad kul, du får hälsa grattis till dan.. Visste att det var eran tur nu Skrattande
  • 7 michelingodingar

am zandra:men guu vad kul att det nån gång blåser medvind för er!!!!
    tack du rädda min dag idag ska kolla nationalencyklopedin imorgon tänkte jag
    haha ja du freya o abbe har kommit på att om man tar nånting jättelångt o petar med så kan man lätt haspa upp dörrenSkrikandes och senär det fritt fram!! 

pilea:vad skönt att max sover såpass bra nu!!
    ja det var ju billiga utklädningskläder på rusta!!

madde:kul att din bror vill vara barnvakt passapå nån kväll o gå ut o ät o gå på bio el nått
    oj ännu fler tänder!! skönt att det funkar med napp och att du slipper hoppa???? med honomnär han ska sova

xgirl:hmmm var stenhård och gå tillbaka medhenne kan bli några jobbiga nätter men sen bör honha slutat gå in till er ni behöver ju sova ni oxå!! några andra bra råd har jag dessvärre inte.

glittrax:hur gick det på kollen av sd i em? skönt att det lugnat sig iaf!!
    just nu läser jag svenska B gymnasienivå dåjag  skolkade så mycket från dom lektionerna i skolan så jag blev inte godkänd konstigt va jag ska söka en utbildning på högskolan till hösten är det tänktvill läsa till läkarsekreterare

är helt slut efter migränen skulle göra så mycket med min läxa ikväll men är dels trött av huvudvärkenoch sen strula barnen vid läggdags så dom har precis somnat!!
    känner mig så jäkla ledsen min syrra har varit i farten igen och jag fickkastat i ansiktet att jag har själv valto skaffa 7 barn och det jag skrev till henne hade absolut inget som helst medo göra att vi har många  barn kort sagt hopn skrev att det bara var stress stress stress o att hon hade sååå mycket ogöra o då skojja jag med henneo sa att vi kunde byta för en dag o ja det resulteradei att när jag skrev vad jag hade o göra nu förtiden så var det ju självförvållat och att det var vi själva som hade valt o skaffa 7 barn vilket det alltså inte handlade om o nu kunde jag intehålla käften utan jag skrev att hon kunde gett fan i o skaffa hästar gett fan i o träna och gett fan i ta på sig o hålla i aerobicspass för det var ju oxå FRIVILLIGT suck jaja har man många barn så får man inte klaga är välbara o inse det               

• Ain

vad roligt Zandra! Hoppas att det verkligen blir bra nu da!

Xgirl: hmm, Miriam har börjat bli mörkrädd nu och prata om spöken och sadär. Kan det vara nagot sadant med Selma? Kanske fraga henne om hon fantiserar om nagot sadant, eller om hon vill ha ett nattljus eller nagot?

Jo, lite vagat är det allt att ha barnen i samma rum, men vi har inte sa superstort sa det är praktiskt att ha dem i samma rum. Dessutom tycker Miriam att det är lite mysigt att ha Benjamin i samma rum. Men vi lägger honom först i vart rum, i var säng, för annars somnar de aldrig. Ibland har vi gjort tvärtom och först lagt B och sedan läst för Miriam i vart rum och sedan bara smugit in, sa bada varianterna gar... Men vaknar de till pa natten kan det ju bli busfest

Har varit lite dalig pa att skriva. Har mastat skriva lite till en vän som har lite problem, och dessutom fick jag jobbet jag sökt! Fick reda pa det i morse. Och sa ska jag börja pa mandag!!! Lite kort om tid är det ju, sa lite stressigt att fixa allt sa att det blir sa bra för möjligt för Benjamin. Lite smaorolig är jag allt, för han är ganska mammig, men det gar nog bra. Jobbet är inte pa heltid, sa jag kommer hem tidigt. Och min kusin, som är 28 och har jobbat som au-pair innan kommer hit och tar hand om honom! Och henne litar jag ju pa, sa han kommer nog fa det mysigt med henne. Min kusin är just färdig med sina studier till översättare fran bla franska, sa för henne passar det ocksa bra!
    För Miriam blir det ingen skillnad, för jag kan hämta henne som vanligt. Det enda är att jag inte kan äta lunch med henne, det far Markus göra.

barbammama: ja, sant är väldigt irriterande. Det mesta har man ju valt själv, allt fran att bada föräldrarna jobbar, till att ha manga barn, att ha hus eller vad som nu kan vara jobbigt. Men man maste  väl ända fa tycka att ens situation kan vara jobbig, även om man valt den? Har man manga barn är det väl för att man tycker barn är fantastiska och man vill ha manga, men det kan ju ända vara jobbigt ibland.
    Jag kan ju tycka det är jobbigt med tva barn ibland, men jag skulle ju ända inte vilja vara utan nagon av dem. Men ska man alltid vara glad och klämkäck bara för det?

madde: här är det tvärtom! Benjamin tog nappen sa fint förut, och somnade jättelätt. Nu vill han bara ligga och snutta och vill inte ta nappen alls! Den bara aker ut...

Glittrax: vi har ju en bugaboo som man inte har nagon lift i, men vi har ocksa en phil & teds som vi använder ibland med mjukliften (inte nu längre dock, nu är han för stor). Jag tycker det var jättepraktiskt med mjuklift. Den är ju sa lätt att bära och liten att förvara. Kanske lite mindre stabil i vagnen dock, sa det beror väl pa hur själva sittvagnen ser ut vad man väljer kanske?

• Xgirl83
    Barbamamman: Men vad konstigt din syster resonerar. Oavsett hur många eller få barn man har så kan det ju köra ihop sig ibland eller att man ska på något viktigt där man inte kan ha med sig barnen. Även om man så bara har ett barn så kan det hända att man behöver hjälp. Min mamma ska t ex vara barnvakt på måndag kväll så vi båda kan gå på föräldramöte på Selmas dagis. Och man måste väl få klaga ibland, man älskar sina barn över allt annat ändå! Skönt att migränen är över i alla fall, även om du är väldigt trött nu. Ta och slappna av och skjut på skolarbetet tills imorgon. En kopp te kanske? Ja jag ska föreslå det för Andreas om vi ska vara hårda mot henne. Antingen kommer hon tyst tassande in till oss (tyvärr är det då ofta vi inte ens vaknar, vilket ju gör det svårt att gå tillbaka med henne) eller så sitter hon och skriker i högan sky i sin säng tills vi bär henne in till vår säng! Jag bara tycker det känns så jobbigt då att inte låta henne sova hos oss ifall hon drömt en mardröm eller nåt. Men vi måste kanske bli hårda.

Madde: Jag säger som barbamamman, "hoppa???" Skönt att du slipper det nu, det har gjort mirakel även för oss med nappen. Helt underbart. Och så skönt att jag slipper vara hans napp på kvällen, jag mår själv bättre nu när även Andreas kan natta honom. Roligt att din bror så gärna vill vara barnvakt, men du behöver ju inte om du inte vill. Fast det kan nog vara bra att träna på att vara ifrån honom lite i alla fall, om du ska jobba snart. Spännande med fler tänder!

Zandra: Jippi!!! Är så glad för er skull! NU är det er tur. Vad bra att du ska ta upp det där med din mage också för läkaren. Som jag även skrev till barbamamman nu så är det kanske så som ni skriver att vi måste vara hårda med det. Andreas försökte i natt med att trösta henne lite och sen sitta utanför hennes rum så som när hon nattas, men han gav upp till slut.

Glittrax: Bra att du kollar upp sammandragningarna, hur gick det? Ja, ischoklad var faktiskt en bra idé, det skulle säkert hålla ihop bra, bara det att jag avskyr ischoklad hehe. Kanske jag testar att olja formen och sen hälla i chokladen. Det kan bli spännande att testa.
    Lilla S 071116 och lilla A 100520
Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)