• 7 michelingodingar

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Vi är några tjejjer som hängt ihop ett tag men många har nu lämnat tråden och jaa det har liksom blivit lite döttDrömmer så nu vill vi få in flera medlemmar i våran tråd som vi kan få lära känna

här snackas det om ALLT inte enbart bebisprat utan verkligen om allt mellan himmel och jord , familjen,barnen,relationer,väder och vind,fritid ja allt som man kan tänkas vilja dela med sig av

En viktig sak vill du hänga på så är du mer än gärna välkomen men här gäller det "ge och ta" alltså så skriver man inte enbart om sitt UTAN man ger alla andra oxå respons det är något man upplevt i många trådar att många bara skriver om sitt och vissa får massor av respons medans andra inte får så mycket som ett hej!! men är du med på det så HÄNG PÅ

välkommna in jag hoppas vi blir mååånga  som samlas här Solig

• Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)
  • Glittrax

am zandra; men gud, jag blir alldeles chockad att höra om er hyresvärd! hoppas ni hittar nåt boende där ni kan stanna ett tag och få lugn och ro! skönt ändå att hyresgästföreningen är på er sida! *stor kram*

det är som det är att ha privata hyresvärdar, hur många lgh är det han har?

min bror hade problem då han hyrde en stuga av en kvinna, stugan stod på hennes gård,  brorsan satte in ett extra lås i låset så att säga, för att förhindra inbrott! men då fick han höra en dag att han inte fick ha det låset för hon kom ju inte in i stugan, men vad i hela friden hade HON där att göra i HANS boende! hon hade alltså tänkt gå in i stugan utan att han visste det! så han flyttade ganska snabbt...

Skönt att hon inte hittade några större problem med Noah, bra att hon verkade vettig att ha och göra med!
    Intressant med tecken, har ju en hörselskadad bror så jag kan en del teckenspråk, använde lite sånt på nova då hon var mindre och inte pratade, och på Novas avdelning använder de tecken till de mindre utländska barnen

madde 01: fullt upp ni har med andra ord!
    var det fullkornsvälling som han fick i tetran? jag minns då Nova började med fullkornsvälling så blev hennes magproblem ännu värre, gick mer än en vecka emellan bajsningarna, innan var det kanske två ggr per vecka...bvc sa bara att fullkornsvälling skulle ju hålla igång magen bättre, men INTE på Nova.. så hon fick nån annan välling emellanåt, vet inte om det var majsvälling, har för mig att den rekkomenderas då de har magsjuka eller diaree? har glömt vad det finns för fler välling...?

barbamamma: Grattis till Alwin på 2årsdagen idag!

njae... han har en extrajacka som hänger i garderoben men eftersom han har längre armar än mig och mkt bredare så är den gigantisk..hehe... löser väl det på nåt sätt! finns en outlet här bredvid, borde åka dit och kika

tycker även jag att du är superduktig som pluggar och är föräldraledig samtidigt!! tror inte jag skulle ha den diciplinen!

vad lustigt med ellos då det står att du skulle haft dem med! funderar på vart du bor? här kan vi inte få paketen på så snabb tid...

• 7 michelingodingar

glittrax:haha ja det var så jag tänkte lite att en herrjacka kanske skulle funka så länge så du slapp köpa helt ny som du sen kanske inte kan ha
    tack nja diciplin vet jag väl inte om jag har men tjaaa en drivkraft som jag skrev är att jag inte vill tillbaka till mitt jobb

jag bor i en liten håla i småland och hit kan vi få expresspaket har skickat med det förut o då fått det inom 48 timmar,maken skickar ofta det via sitt jobb och oftast har han då grejjerna inom 24-48 timmar!!

• 7 michelingodingar

glömde ju o berätta att igår kväll var det alwins tur med magsjuka han spydde ner hela sin säng trodde skiten skulle va väck nu med tanke på att det är 1,5 vecka sen dom andra hade skiten!!

• Ain

Ah magsjuka känns igen. Markus har varit i Wien i fyra dagar pa "killsemester" med sina kompisar hemifran österrike. Naturligtvis aker jag pa magsjuka i fredagskväll och bor mer eller mindre inne pa toaletten samtidigt som jag försöker att inte väcka barnen och att amma benjamin emellan at... Sa far Miriam ögoninflammation sa pa lördag morgon far vi aka till läkaren - lagomt kul da man mar illa själv... Sedan trillar Miriam och slar i läppen sa det är blod överallt (fast inga tänder eller sa utan bara blod. Det blöder ju lätt mycket i munnen). Och sa kräks Benjamin ned hela mig igar kväll. Suck.

Men nu är Markus hemma igen och alla verkar friska utom Miriams öga. Nu är det ledig tid för mamma Ska ga upp och sova lite tror jag.

Glittrax: jag hade min mans vinterjacka bade med Miriam och Benjamin. Tyckte inte det var värt att köpa en ny bara för ett par manader. Fast egentligen skulle jag kanske köpt en ny för jag sag ju ut som en michelingubbe med den. Jag är .1.56 och Markus är 1.97 sa hans kläder är ju liite förstora om man säger sa

Nej sa trakigt med er lägenhet Zandra. Ni som tyckte det verkade sa perfekt da ni flyttade dit Men det kanske vore värt att flytta in till "stan" sa du far lättare att ta dig till aktiviteter och sa som du skriver.

Ah smart med stödtecken. Det hade man ju egentligen kunnat tänka pa tidigare. Det är ju jättebra! Vi använde, som glittrax, babysigning och det är egentligen stödtecken tror jag. Det fattade Miriam jättesnabbt och pa Miriams dagis fanns en tjej med Downs syndrom som de använde lite stödtecken med.

Xgirl: när ni gett katrinplommonpure- har ni köpt pa burk da eller gjort egen? Vi gjorde egen (lade plommona i blöt och sedan mixa) och det funkade jättebra med Benjamin. Det är ju mer koncentrerat än atminstone puren vi har härm, da det är äpple i ocksa.

Benjamin har nu börjat krypa pa riktigt (tidigare masade han ju) och dra sig upp mot möbler. När han drar sig upp är det lite farligt nästan för da tappar han förr eller senare taget och slar oftast huvudet mot möbeln han drog sig upp mot...

Nej nu ska jag vila lite tror jag. Undrar om man skulle ga pa bio i eftermiddag eller om jag ska vara duktig och rensa lite i rummet där min kusin ska bo...

• Ain

barbamamman: jaa liite langt är det väl om du har 5 sidor när det ska vara ungefär 3. Da kan du nog som mest ha lite under 3.5 sidor. Helst bara 3. Men som Zandra säger da far du fundera över vad som är verkligen väsentligt. Mycket kan du kanske minska pa genom att använda färre ord men du far nog stryka hela stycken för att fa ned det. Var inte rädd för att ta bort, de har ju satt 3 sidor för att de vet att ni far med det viktigaste da. är det en kort uppgift förväntar de sig ju inte en avhandling, utan da blir det kortare och mer koncentrerat.

• lunaria

madde: o ni har fullt upp hela tiden, va kul . usch minns att Noah blev så dålig av 8-månadersvällingen, längtar inte tills vi ska byta till den!!

barbamamma: mysigt att du fick träffa maken lite över en natt iaf, tråkigt att han var tvungen att åka igen . o stackars Alwin som fått magsjuka!!
    men då borde du ju ha fått paketet, va dumt!!
    nä det här med hyresvärden fungerar inte alls, jag är så slut nu .

det här med plugget kommer gå bra ska du se, du löser detta . du är jätteduktig som pluggar på!! vet ju vad det inebär,längtar ju inte precis till våren när jag ska plugga innan Linn får skolas in. har kommit på att jag dessutom måste ha med henne till högskolan ett par dagar, DET kommer bli intressant . men skolan får ju skylla sig själv som strulade så mycket, annars hade jag ju varit mammaledig en månad till så..

ja det är precis så vi ska göra med Noah . märker ju att språket håller på att lossna, men det kommer nog gå fortare när man påbörjar det här med stödtecken och att man tänker sig för så man förenklar språket i största mån.

glittrax: oj vilken hyresvärd din bror hade . man får ju verkligen inte bara gå in så där . vår hyresvärd håller på med en massa skumt, i somras ställde han ut vagnen i spöregnet för att annat skulle in. och det var enda gången vi sov över hos någon o då sa han att vi måste meddela när vi ska iväg. men själv försvinner han på tjänsteresor i flera dagar utan att säga något om det. regler för oss, inga för han. han har som "tur" är bara detta bostadshus med fyra lägenheter, men nu flyttar grannparet och så vi sen då...

jaha så du kan en del teckenspråk . det är jätteintressant med stödtecken som det egentligen är, men jag kom på att vi använt en del tecken redan ex. som tecknet för bil, banan och dricka o det har jag aldrig tänkt på innan hon visade det. det bästa är ju att jag automatiskt kommer använda mycket tecken mot Linn så hon kommer lära sig hon med. det dummaste var väl att vi lyssnade på en dum förskolefröken från början som sa att vi skulle använda oss mer av ord än tecken när Noah började på dagis, då använde både vi och Noah mycket gester .

ain: men fyy din stackare som haft magsjukaKräks.det som är så jobbigt att få som vuxen!! lät verkligen som en riktigt jobbig helg . hoppas ögoninflammationen snart går över på Miriam!!

oj så duktig Benjamin har blivit !! så kul att han redan kan krypa och att han reser sig mot möbler, men usch, hoppas han inte slår sig riktigt illa nu när han tappar taget.

komiskt att du sa det här om krypning Ain, Linn har precis börjat krypa baklänges och det går med väldans fart . vi var hos vårt grannpar och lade henne på golvet och då utbrister grannen "oj vad hon kryper baklänges" och då var hon heltplötsligt två meter bort från mig . märkte iofs att det redan var på G igår för då stod hon och gungade på annorlunda sätt..

fyy vilken dag, jag har inte sovit bra inatt..somnade sent och hade sen mardrömmar. som tur har Linn sovit mycket på dagen så Dan har tagit hand om Noah så jag har sovit dryga 3½ timme på dagen, jag är helt slut. så det blir nog att lägga sig tidigt ikväll ändå, för jag är fortfarande jättetrött!!

• 7 michelingodingar

Ain åhh fy dinstackare vilken helg du haft typiskt att alltska hända när du ärensam hemma med barnen oxå!!
    ja jag får nog plocka bort en hel del i min analys suck o jag som inte är helt klar än!!

am zandra:ja det var faktikst jättekul att maken kom hem igår istället för o stanna kvar men så jobbigt som det kändes när han åkte förut har det inte  kännts jaaa på hur många år som  helst känner mig nykär och så har jag inte heller kännt på säkert 12-13 år bara lääängtar tills han kommer hem igen är skönt o vara ifrån varandra lite men nu tycker jag bara det är jobbigt

åhh huu ska du behöva ta med dig Linn till skolan det kan ju bli intressant men kan inte Dan ta ut pappaledighet o vara hemma då? vad var det skolan strulade med så du får/måste börja tidigare?

men vad var det för en förskolefröken som sa att ni skulle anv mer ord tvärtom ska det ju vara men det viktiga är att man lär barnen rätt uttal från början o  vadsaker o ting heter, som här säger jag t ex till alwin var är kissen men eg ska man ju säga katt/kattenDrömmer

meeen varför ska ni säga till er hyresvärd om ni ska iväg herregud vad har HAN med det o göra!! nää bevare mig väl sicken idiot hoppas innerligt ni hittar en ny lägenhet fort och närmre centrum för er del!!

jösses vad era barn kan o lär sig grejjer hela tiden börjar fundera på om agathon är extremt sen eller vad det är för "fel" han rer ju fortf inte ut o vända på sig,kan inte sitta öht inte ens matstolen orkar han ju mer än några minuter o då sitter han ju ändå som hösäck o far åt alla håll o kanter!! däremto så har han börjat kunna klara av o hålla i en leksak t ex och han undersöker gärna våra ansikten med o känna med sina händer!! han orkar ju ligga på mage  lite mer nu än innan o hålla upp huvudet men inte för länge heller utan han blir trött o lägger ner ansiktet mot underlaget!!

nääee ska tillbringa ett par timmar med läxan var det tänkt

• Xgirl83
    Zandra: Ja den där hyresvärden, vilken vidrig människa han verkar vara, fy tusan alltså! Så härligt att det inte var så farligt med Noahs tal ändå, och att ni fått redskap till att kunna träna. Det kan ju hända att det är just om barnen ligger efter med talet som man ska förenkla, jag vet inte. Man tror ju att man INTE ska förenkla, som sagt. Kul att Linn kryper baklänges!! Hon ska väl då alltid vara tvärtemot. Usch om du får utmattningsdepression nu, det låter så otroligt kämpigt för er hela tiden. Det är ju verkligen inte normalt att sova så mycket och ändå vara trött. Men kanske kan läkaren komma fram till något också..

Barbamamman: Mysigt att din man kom hem igår, ja det gör susen att få vara ifrån varandra lite! Så dåligt av Ellos att det inte blir expresslev. när ni betalat extra för det. Det hände mig också en gång fast det var bara en vara tror jag som inte kunde gå med express. Men jag tycker det är bra dåligt, du borde kolla upp det. Man brukar ju få mail när det har packats dessutom så har du inte ens fått det så är ju nåt lite fel. Grattis igen till Alwin, har han haft en mysig dag? Maximal otur att han fick magsjuka då ju. Vad trist att du känner som att Agathon inte kan så mycket än. Hoppas det snart vänder! Har BVC sagt något?

Ain: Oj oj, fy vilken helg!! Jag tycker synd om dig faktiskt. Skönt att maken är hemma så att du får avlastning nu, Jag tycker bara du ska ta det riktigt lugnt. Kul att Benjamin kryper och börjar resa sig, jätteduktig kille ju!

Glittrax: Skumt att Nova blev mer hård i magen av fullkornsvälling, det brukar ju vara tvärtom som du säger. Svårt med din sjukskrivning, men då kanske du behöver vara 100% sjukskriven då.. Annars tror jag din arbetsgivare är skyldig att ordna det så att du kan jobba kortare pass istället men är inte säker där. Haha, trevlig hyresvärd som ville kunna gå in till din bror.

Madde: Kul att ni har så mycket roliga saker att göra! Jaså så Julius blev också hård i magen av fullkornsvällingen? Jag har googlat lite på hård mage på bebis och på nåt ställe läste jag att man skulle undvika att ge så mycket välling och gröt då, och på ett annat ställe stod det att man ska se till att ge mycket av sådana produkter. Rörigt eller! Jobbigt att separationsfasen börjat nu!

Suck, Selma har varit supertrotsig idag, nästan så man inte känner igen henne. Hon riktigt gör saker med fan i bilcken, såna saker som hon vet väldigt väl att hon inte får göra! Och när vi sagt till henne så har hon bara gjort det ännu mer eller gjort något annat hon vet att hon inte får göra. Sen har hon härjat två nätter i rad nu, vaknat och skrikit, sagt att hon inte vill gå och lägga sig osv, helt hysterisk. Men nu har vi inte gått in till henne så förhoppningsvis kan detta sluta snart. Och jag har blivit förkyld, har jätteont i halsen nu men annars är det inte så farligt som tur är.
    Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • Ain

Nu ska jag iväg pa första jobbdagen! Spännande. Synd bara att Benjamin blivit sa förkyld med feber och snuva. Da de har feber ska de ju dricka mycket men han bara grät imorse och ville inte suga. Troligast är han för snuvig. Han som inte är sa förtjust i att dricka fran flaska heller... far se hur Markus löser det. Annars far han väl komma med B till mitt jobb sa att han atminstone dricker lite. Han far väl försöka med mugg ocksa kanske det gar bättre. Igar kräktes B. igen ocksa... Tur att Markus är ganska lugn sa han blir nog inte stressad utan fixar det här. Stackars lillkillen bara vilken start pa "inskolningen".

Vi hörs!

• lunaria

barbamamma: jag tror inte det är Agathon som är ovanligt sen utan snarare att några av oss har barn som är tidiga . logopeden frågade om när Noah kunde krypa, gå osv och hon sa att det var helt normalt, inte sent iaf..och han kunde ju krypa först runt året.

så mysigt att du känner dig nyförälskad, va mysigtSolig. jag hoppas att få den där känslan nu när D är iväg om dagarna, har varit lite jobbigt i det sista..men nu är det en vecka kvar för din man att vara borta??

det var denna fröken som sen kom och klagade för att Noah har problem. fast hon har fått svälja lite tror jag eftersom hon antydde att såmycket annat var fel med Noah. fast jag tror Noah ignorerar henne för hon är samma typ av person som barnpsykologen var som han ignorerade så mycket. så roligt att både specialpedagogen och logopeden hade lyckats göra mycket av det som inte barnpsykologen lyckades med . och den fröken använder så långa meningar till barnen jämt. tur att hon nästan aldrig är på Noah's avdelning, nu har han mest en så härlig fröken som är så lätt att prata med.

det blev ju struligt med studieuppehållet. jag pluggade ju över 1 månad i onödan för jag skulle ju slutat efter ett moment i kursen enligt dom när jag väl fick rätt fakta. så jag börjar i mars istället för april som var tänkt..men vi får väl se vad som händer då, om Dan kan så kanske han kan ta ut fp just då..

x-girl: men så jobbigt med Selma . det tar verkligen på krafterna när de bara trotsar. Noah försöker väl testa gränserna imellanåt och allt blir så mycket mer jobbigt då!! usch, hoppas inte din förkylning blir något värre, du får krya på dig så mycket!!

tyckte CA sa att deras logoped sa att de skulle prata normallånga meningar och inte förenkla, eller sa hon inte det?? men nu när man ska använda stödtecken så blir det ju naturligt att man inte använder en massa onödiga ord som det ändå inte finns tecken för ..

ja det är helt sanslöst hur trött jag är, försöker hålla mig vaken nu..har dessutom fått problem med ögonen så det känns som jag har grus i de så jag kisar hela tiden. det är jättevanligt symptom när man har för lite hormon så det gör mig ännu mer trött lixom..

Noah kröp också baklänges först innan han började krypa framåt, så det kanske ligger i generna .

Ain: men fyy vilken start, stackars lilla Benjamin!! hoppas Markus får i lite vätska i honom, muggen kan ju vara bra, eller en vanlig pipmugg som inte är spillfri. lycka till på jobbet, så spännande !!  

inatt vaknade Linn bara EN gång inatt, wow . men däremot skulle hon upp klockan 5.30 då Dan's klocka ringde..jag lämnar Noah på dagis kl 9.30 så jag slipper kränga av honom alla kläder och gå i trappan till en annan avdelning där de är innan de går ut kl 9.30. känns skönt det iaf. sen blir det väl hem o lägga sig så fort Linn vill sova .

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)