• 7 michelingodingar

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Vi är några tjejjer som hängt ihop ett tag men många har nu lämnat tråden och jaa det har liksom blivit lite döttDrömmer så nu vill vi få in flera medlemmar i våran tråd som vi kan få lära känna

här snackas det om ALLT inte enbart bebisprat utan verkligen om allt mellan himmel och jord , familjen,barnen,relationer,väder och vind,fritid ja allt som man kan tänkas vilja dela med sig av

En viktig sak vill du hänga på så är du mer än gärna välkomen men här gäller det "ge och ta" alltså så skriver man inte enbart om sitt UTAN man ger alla andra oxå respons det är något man upplevt i många trådar att många bara skriver om sitt och vissa får massor av respons medans andra inte får så mycket som ett hej!! men är du med på det så HÄNG PÅ

välkommna in jag hoppas vi blir mååånga  som samlas här Solig

• Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)
  • Pilea

Shit pomfritte, leksakerna jag beställde igår från hikmet finns redan o hämta ut, snabba bud Förvånad

Det var en trött liten gosse jag har idag, fick väcka honom strax efter kl.12 o då hade han sovit 3 timmar. Han åt nästan inget till lunch, men ammade istället. Nu ligger han här på golvet o kraxar, inte så att han tänkt vila sin hesa röst

Barbammamans...
    Max tackar o bockar, hi hi!
    Skönt att det funkade bra med inskolningen även idag o att din mamma kunde ta Agathon.

Madde:
    Va bra att han växer så duktigt
    Skoj att du är i farten o träffar många andra "hemma-mammor"

glittrax:
    Förstår att du vill ha sambon din hemma sen när lillplutt precis kommit!

Jag blir själv med barnen både ikväll o imorgon då R ska ut med jobbet. Men på lördag är det min tur, då ska jag på tjejmiddag hos en mamma från dagis. R ska vara ledig imorgon på dagen med oss eftersom han blir borta 2 kvällar på raken. 

Skulle egentligen på babyrytmiken idag, men eftersom Max är så kraxig så skippar vi det, vill inte smitta dom andra. 

• lunaria

får säga grattis till 7månaders-bebisarnaBaby

pilea: kul att köpa julklappar och grejer . jodå, det mesta brukar föra något gott med sig, men jisses jag fick lite svettpärlor i pannan när jag insåg mitt misstag .. jo Linn är säkert inne i en tillväxtperiod, hoppas ju det så att vågen visar lite mer om två veckor

oj så länge Max sover!! Linn sover aldrig mer än max 1,5 timme nu för tiden, hade önskat att hon sovit mer

glittrax: såg inte ens att du skrivit fel, jag läser ju iaf . barbamamma svarade dig vissst på detta, jag har ingen kunskap alls..men jag kan tänka mig att det kan bli så med ärret eftersom magen ändå växer.

så jobbigt om din sambo inte är hemma när bebis kommer .

japp det blev verkligen en improvisation med muffinsen för ovanlighetens skull, jag som älskar att baka för att det just står på ett recept hur man ska göra steg för steg

madde: vi hade  drop-in på vårt förra bvc och då kunde man ibland få vänta i 45 minuter och det var väldigt drygt då, men kul att Julius hittade någon att leka med!! och så bra han växer . så kul att du hittat så många att träffa och umgås med, får dagarna att gå lite fortare .

jag minns också att folk sa att man skulle ta vara på bebistiden och jaa den är väl mysig på sätt och vis, men så fort Noah började gå så kände jag själv att allt var mycket lättare och jag trivs faktiskt bättre när man kan kommunicera lite bättre och hitta på andra aktiviteter med sitt barn. man slipper själv vara så påhittig när de kan visa själva vad de vill. och framförallt så slipper man ryggvärken som blir av att gå o bära på sitt barn hit och dit .

barbamamma: men morr för din syrra då, vilken avundsjuk person hon blivit . tur att inskolningen gått så bra för er, verklar ju som att Alwin trivs som fisken i vattnet .
    men gud din stackare, du lär ju frysa ihjäl om du inte får en vinterjacka snart, jag har ju använt min länge nu ju .

herregud, Linn käkar på lika mycket nu på dagen, ungen vräker i sig så det är nog en tillväxtperiod som ni säger .. det är väl bra, men suck, får ingen vila . jag skulle gått till öppna förskolan idag, men det blev inte denna vecka heller. varje morgon när jag vaknar känner jag värken i ansiktet, dumma bihålor!!

• Xgirl83
    Zandra: Vilken jobbig natt och dag ni haft!! Hoppas det blir en bättre natt nu... Jag är som dig och Madde att bebistiden kan vara mysig men det är så mycket roligare när man kan kommunicera med dem och de verkligen kan uppskatta saker som man visar dem eller hittar på med dem. Kul att muffinsen blev så goda trots allt! Vilket bra pris på pulkan! Och helt perfekt att ni fick köpt den när ni skulle få hem paketet. Mitt paket från dem med födelsedagspresenterna var också jättestort, jag fick lägga det över vagnen så att Arvid inte syntes.

Barbamamman: Men vilken trist kommentar av din syster. Ja hon verkar ju avundsjuk eller nåt. Kul att inskolningen går fortsatt bra med Alwin, men oj jag förstår att du frös! Du får köra lager-på-lager med fleece under eller nåt tills du får jackan.

Pilea: Jag blev också överraskad över den snabba leveransen från hikmet. Jag beställde i god tid men det hade jag inte behövt. Men då har man ju god tid på sig att slå in dem och så. Stackars lilla Max som blivit så dålig, jag förstår att ni skippade babyrytmiken.

Glittrax: Spännande att ni fick lyssna på hjärtljuden, förstår att det var en stor lättnad om du oroat dig. Bra att de kollar efter UVI.

Madde: Låter som ni hade en jättehärlig dag ju! Bra att allt såg bra ut på kontrollen. Härligt att du fick gå till en så bra BVC-sköterska, hoppas du kan få gå till henne igen då för det betyder så mycket att ha en bra sådan.

Andreas och Selma är och handlar, en chans att pusta ut med lite te. Både Selma och Arvid har varit vakna i natt. Arvid var knepig och ville inte sova i sin säng, så han fick sova intill mig ett tag. Men när då Selma kom in så var hon så bekymrad över var hon skulle sova, hon ville inte sova bredvid Arvid och han skulle ligga i sin säng osv. Blev lite smått trött på henne och jag sa att om det är så trångt här i sängen så har hon en egen säng hon kan gå och lägga sig i. Men då blev hon ledsen... Sen satt hon vaken och typ skulle leka och ha sig mitt i natten. Så när klockan ringde i morse var jag jättetrött, och insåg att Selma skulle vara ännu tröttare (hon somnade även sent igår kväll), så hon fick stanna hemma från dagis så tog vi sovmorgon och sov alla tre till 8.15. Så det har varit en rätt lugn dag. Fast när Selma vaknade i morse så hade ju Andreas gått till jobbet för länge sedan och hon blev helt hysterisk över att hon inte fått någon kram innan han gick. Hon rusade ner och slängde upp ytterdörren för att se om han inte hunnit åka än. Helt förstörd var hon. Så vi fick ringa till honom så hon fick prata lite med honom på telefonen. Likadant igår morse, då fick hon puss av Andreas när han gick, men sen när han gått ut för att starta bilen så blev hon ledsen över att hon inte fått någon kram av honom så hon rusade ner för trappen och som tur var så kom han in igen så hon kunde få sin kram... Verkligen konstig period hon är i nu.

Arvid sitter i mitt knä och försöker bajsa, han har problem med det igen och har inte bajsat sedan i söndags. Så jag vet inte om vi måste skippa vällingen igen. Men det är så skönt att Andreas kan natta Arvid också ju, men då får vi väl testa om hans mage fungerar på ersättning då (han får ju blandat nu, svårt att veta vad som är boven, men det är Lemolac han får och det ska väl vara bäst för magen?)
    Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • Xgirl83
    Madde: Skrev lite till Zandra som även var menat till dig, det här med att ta vara på bebistiden.
  • Madde01
    Barbamamman- Jaha, då förstår jag.. Usch! Ja det är riktigt skönt o ha nått att göra, speciellt nu när Julius är en liten djävul hemma o en ängel borta Tungan ute Var ju en tjej där hon frågade om han alltid är så där himlans snäll .. Jag kunde inget annat än att skratta.. Han bara glider runt när vi är borta o sitter han i min famn så sitter han verkligen o myser.. Token .. Vad skönt att det går så bra med inskolningen. Kan förstå att han är trött med massa nya intryck i grejer.. Usch, man blir så irriterad av din syster genom att bara läsa Tungan ute Vet lixom inte vad man ska säga.. Jag o min bror har alltid haft en så bra relation med varandra från när han flyttade hemifrån, jobbigt var det ju när man bodde under samma tak.. Men han flyttade ju så fort han fyllde 18 för då fick han ju barn lixom .. Så efter det har vi en kanon bra relation med varandra, det skiljer 6 år mellan oss o jag är lillasyster Glad

Pilea- Ja man försöker ju verkligen fördröja tiden med att träffa andra, dom har ju ungefär lika mycket som mig att göra lixom .. Alla är ju första gångs mammor också, så dom har ju inga andra barn att passa tider o hämta o grejer.. Så det är perfekt Glad Gud vad härligt o komma bort på tjejmiddag...

Zandra- Ja ibland behöver man komma hemifrån o fördröja tiden.. Ja jag toklängtar tills han blir sisådär 2 år typ när han börjat prata o grejer Glad usch, vad jobbigt med dina bihålor verkligen ..
  • 7 michelingodingar

ser ni pratar bebistiden haha jag är nog tvärtom älskar spädbarnstiden även att det kan ha sina nackdelar men varje ålder har sin charm

xgirl: jobbig natt ni haft   skönt med en stund för dig  själv mina 4 minsta ligger o ska sova nu och jag känner bara hur jag liksom kan pusta ut en stund snart har jag 3 stora som ska trängas med mig o härja några timmar innan dom lägger sig!!
    men stackars arvid att det inte vill bli bra med magen,har ni olja i vällingen? alt messmör? agathon hade ju såna problem med sin mage så det kunde gå upp till 8 dagar mellan gångerna hanbajsade så han fick ju laktulos som knappt gjorde nytta till slut gav jag messmör i erästtningen och vips så funkade hans mage skapligt och när jag sen började ge 6 mån välling och hela burkar med mat så sköter han magen jättebra!!

dessvärre så äger jag inte nån fleece och har superdåligt med tröjor framförallt så har jag ingen tjock tröja alls så jag hoppas innerligt att jackan kommer snart

pilea:ja hikmet är snabba med leverans men att det gick så fort för dig att få paketet

am zandra:tyvärr är det inte bara nu hon blivit sån hon har alltid varit sån!! herregud säger jag bara hon kan vara hur go o gullig som helst o hjälpsam men sen kommer det perioder då det fan slår slint i huvudet på henne o det är alltid vid denna tid varenda år!!!
    ja nu börjar det bli för jäkla kalltmed sommarjackan bara som tur är så brukar dom inte ha inskolning ute så ofta så detta var nog enda gången får jag hoppas iaf!! på måndag ska jag fågå ifrån och han ska även få äta lunch då!!
    idag var han så trött  när vi kommit hem så han stod bredvid mig o jag funderade på varför han började putta på mig då stod han ju  o SOV
    krya på dig,jobbigt med bihålorna!!

näähää dags o ta tagi läxan igen då o hoppas kunna få lite gjort ikväll  

• Madde01
    Xgirl- usch vilken krånglig natt Rynkar på näsan Vad tokigt att det blev så då.. Klart hon vill krama pappa.. Har ni provat med rapsolja i vällingen? Hört att det ska vara bra för en krånglig mage.. Nu idag har Julius vart jätte trög i magen, så tröck i han en halvburk med katrinplommonpuré hoppas det kommer igång lite iaf...

Usch alltså, nu börjar jag undra om någon bytt ut mitt barn? Vart tog han vägen? han har inte varit sig själv på 3 dagar.. han är extremt gnällig o ledsen, vet lixom inte vad det är Rynkar på näsan Försöker verkligen hålla humöret uppe.. Men tycker detta är jätte jobbigt.. Vet inte om det är någon fas elr vad det är? Det är ju bara när vi är hemma också, så nu försöker jag undvika att vara hemma så mycket som möjligt. För så fort vi kommer utanför dörren här är han min underbara glada pojke igen .. Jätte tokigt.. Får väl hoppas det vänder tillbaka snart igen, idag somnade han 18.40 och har sovit sedan dess. Så jag har passat på o vila i soffan o verkligen njuta lite faktiskt...
  • lunaria

x-girl: men lilla Selma då, att hon är så pappig då . det är ju verkligen inte lätt för våra stora barn nu för jag tror de kommit in i en speciell period där de är mer känsliga. det är som vi konstaterat innan att de vill ha saker på sitt lilla vis lixom..samma sak med Dan, man får säga till honom ibland att "säg nu detta till Noah när du går" för annars blir Noah lätt hysterisk över att pappa går. om ett visst sätt fungerar tar jag oftast och håller det i minnet iaf, men det gör inte Dan..

konstigt att han är så hård i magen nu . ta i lite messmör och se vad som händer. vi fick göra det ett tag då Linn blev väldigt hård i magen, men nu är hon hur bra som helst..fast hon blev bättre när vi gick över helt till vällingen, sen dess har hon inte varit hård alls så jag tror ersättningen var boven i dramat för oss och det är ju egentligen konstigt då man tycker ersättning rent logiskt borde vara mer skonsamt.

ja vi fick ett megastort paket och paketen inuti var inte så himla stora så halva hade nog räckt . tur att ni lyckades få hem det iaf!!

madde: så skumt att Julius är så bra när ni är iväg. här är det tvärtom, känns inte alls lockande att komma iväg till andra då Linn är så blyg och ingen ska helst titta på henne . när Noah var runt 1,5år började iaf jag känna att livet blev betydligt enklare med att ha barn kan jag säga, fas det finns ju fördelar med att ha bebis oxå .

barbamamma: stod han upp och sov . undrar hur i hela friden man kan göra det . så duktig du är med plugget .

idag ringde logopeden från mobila språkteamet. de har tydligen varit på dagis vid två tillfällen nu så imorgon ska vi träffa henne och ha möte. var bra timing med tanke på att det är sista vardagen som Dan är hemma så vi kan gå dit tillsammans. jag har ju min ångest som man aldrig kan lite på så det känns bättre när man är två. ska bli intressant att se vad hon kommit fram till.

usch idag hade Noah tydligen rivit en annan flicka i ansiktet så hon börjat blöda . fattar inte varför han är sådan, men jag hoppas det bara är en tillfällig period, eller vad tror ni. märkte också så tydligt idag att han försökte tuffa till sig mot oss också här hemma och så gör han bara ibland och alltid de dagar han varit på dagis. på helgerna fungerar det hur bra som helst. konstigt!!

nä ni tjejer, nu är det minsann läggdags strax. känner mig supertrött!! Linn vaknade nyss och intog sitt första "nattmål", men jag hoppas hon står sig ett par timmar nu.

• Madde01
    Zandra- nej Julius är inte ett dugg blyg, inte ännu iaf Flört elr alltså när han träffar någon ny person kan han typ smila åt den o sen gömma sig mot min axel, men han blir inte ledsen elr så.. utan det är så där mysigt blyg typ. Men det går ju över efter typ 5min.. Tokigt att han hade rivit den där flickan då.. Förstår att du är trött som vaknar o matar på nätterna.. Vi hade ju lyx natt, natten som var alltås.. Hoppas det blir så nu med Tungan ute tror dock inte det...
  • Xgirl83

Usch vad Arvid har kämpat med sin mage nu ikväll. Han var verkligen jätteledsen ett tag. Kom ut lite i alla fall. Ja vi har alltid olja i vällingen, har dock inte provat messmör nu men det får väl bli nästa steg. Hur mycket ska man ta? Ja man vet ju inte om det är ersättningen eller vällingen egentligen, så vi får väl antingen prova bara ersättning eller bara välling. För jag vill helst att Andreas ska kunna natta honom också, annars blir det sådär att han vill somna vid mitt bröst, plus att jag får amma Arvid samtidigt som jag nattar Selma de kvällarna jag ska natta henne. Nu kan jag koncentrera mig på bara ett barn. Tror det får bli bara välling nu först, för jag tyckte ju att det fungerade första dagarna och då var det ju utpumpad bröstmjölk jag blandade med, inte ersättning. Det verkar ju som att så fort han får annat än bröstmjölk så blir han hård i magen. Även när vi gav katrinplommonpuré efter varje smakis. Vi ska till BVC den 25:e så jag ska rådfråga då.

Madde: Knepigt att han är sådär gnällig hemma bara! Kanske han t ex har ont av tänderna och när ni är ute så blir han distraherad och glömmer av det för en stund? Nej jag vet faktiskt inte, konstigt! Men de har ju sina utvecklingsfaser och vid 8 månader är det ju väldigt mycket som börjar hända då de brukar komma in i separationsfasen då de inser att de är en egen person och att mamma och pappa kan gå ifrån dem.

Zandra: Vilken perfekt tajming att ni ska träffa logopeden imorgon! Vad jobbigt att Noah rivit en flicka och att han är sådär "tuff". Selma har ju bitits och nypits på dagis och man undrar varför. Jobbigt att han är sån ibland. Jag tror som du att de är inne i en känslig period. Minsta motgång kan bli katastrofal ibland.

Barbamamman: Haha, att STÅ och sova tar nog priset!! Ja då förstår jag att du frös om du inte ens har en tjock tröja att ta på dig under, brr vad du måste ha frusit! Har du beställt jackan? Hoppas du får gjort lite läxa nu då.

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)