• 7 michelingodingar

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Vi är några tjejjer som hängt ihop ett tag men många har nu lämnat tråden och jaa det har liksom blivit lite döttDrömmer så nu vill vi få in flera medlemmar i våran tråd som vi kan få lära känna

här snackas det om ALLT inte enbart bebisprat utan verkligen om allt mellan himmel och jord , familjen,barnen,relationer,väder och vind,fritid ja allt som man kan tänkas vilja dela med sig av

En viktig sak vill du hänga på så är du mer än gärna välkomen men här gäller det "ge och ta" alltså så skriver man inte enbart om sitt UTAN man ger alla andra oxå respons det är något man upplevt i många trådar att många bara skriver om sitt och vissa får massor av respons medans andra inte får så mycket som ett hej!! men är du med på det så HÄNG PÅ

välkommna in jag hoppas vi blir mååånga  som samlas här Solig

• Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)
  • Ain

Hejsan

Har sitter jag pa Philadelphias flygplats efter en lang flygresa. Den gick ganska ok, fast var ju lang och ganska jobbig. Nu vantar vi har pa flygplatsen innan nasta flyg gar vidare till New Orleans. Det finns som tur var en liten leklplats for barnen, men nu borjar de tycka det ar lite langtrakigt tror jag. Miriam fattar heller inte riktigt varfor ingen forstar henne da hon pratar franska

Brollopet var jattebra. nar vi kom till hotellet stod det en liten present och vantade pa oss med Limoncello och italienska kakor. Pa morgonen hamtades vi upp fran hotellet med bussar for att aka till kyrkan som var en liten bit upp for berget. Efter kyrkan promenerade alla till brudens familjs sommarhus dar det var lite mingel. De hade satt upp ett stort typ partytalt dar ett band spelade, det fanns vin, mousserande vin, annan dricka, en liten buffe osv. De hade tom hyrt in en person som vaktade vid toaletten for att stada den efter nagon varit dar Och sa klart personal for att halla i vinet och ga runt med snittar... Barnen hade superkul och lekte i tradgarden med andra barn. Sedan var det nagra timmars paus da vi var pa stranden med barnen och lekte lite. Sedan tog Marie Benjamin och lade honom och vi tog med Miriam till brollopsfesten. Det var 4ratters plus tarta. Och mitt i hade de varldens fyrverkeri med musik till .Det var typ i niva med en mindre svensk stad pa valborg Och levande musik saklart. Dagen efter blev vi hamtade med bussar igen och det var en brunch for allihopa med fruktspett, smaplock, tartor, bubbelvin -och levande musik igen. Jag vill inte ens tanka pa vad de betalat!  Seriost maste det gatt pa ett par hundra tusen! Jag tyckte vart var ganska dyrt som gick pa kanske 60 000kr... Men det var ju roligt att vara inbjuden pa ett sadant brollop en gang i sitt liv!

Nu bar det snart av mot new orleans. Hoppas barnen inte blir helt overtrotta pa flyget. Det ar ju snart halv elva pa kvallen deras tid. Lokal tid bara eftermiddagen. 

• Lappen

hallå igen. har varigt som tyst är vi har lastat renar matat några dagar och sen släppt ut dom i det fria till fjälls. men dit ville dom inte för mycket snö.
    Har själv röntgat båda min knän men dom såg inget. har ju ont i mitt höger knä sen tidigare och sen gjorde jag illa vänster under renlastningen i renlastbilen. så blir väl Artroskopi  kan jag gissa.. 
    Annars är allt lugnt vi är vid kusten och fixar till huset och runt om kring så det är fint. 

• Xgirl83

Jag har velat hit och dit så länge, men igår var jag till slut och satte in kopparspiral. Jag var orolig att det skulle göra väldigt ont, men det var inte farligt alls. Så skönt att ha det gjort nu!

Jag har kommit igång och börjat springa under veckan, men igår när jag sprang en sväng så vrickade jag till foten rejält, så jag har rätt ont idag. Men vi ska försöka att kanske komma en sväng ner på stan på marknaden som är idag.

Ain: Arvid tackar. Hoppas ni har det riktigt trevligt på er resa nu! Wow, tänk att ha en vakt som bara städar toan hela tiden! Shit vad folk kostar på sina bröllop.

Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • Xgirl83

Lappen: Vad synd att inte röntgen visade något då!

• Xgirl83

Det känns förresten väldigt konstigt när du pratar om snö, när vi har sommarvärme här.

• 7 michelingodingar

Hej på er!

Lunaria: jag tyckte med att dem borde kanske tagit en sårodling av hans eller kanske gett   PC. Men hur som så är tån ok nu, ser dock ut som att han har brännskadat tån du vet när huden är så där röd!!

Wow vilket bra vårdbidrag ni ändå får!! vi kämpade ju med ansökan och fick ingen hjälp från någon att fylla i det och vi har 1/4 vårdbidrag för 2 barn. Skulle egentligen ansöka om Agge också men fasen orkar inte krångla med det nu!!

Härligt att ni kommer iväg på lägret nu då Ni är alltid välkomna hit om ni vill annars

Ain:oj, vilken resa ni är ute på. Hur går det medbarnen att resa så där? 

xgirl: skönt att du fixade kopparspiralen,man har ju hört en del skräckisar om att sätta in en sånTyst

Grattis till Arvid i efterskott!!

Vad händer här hos oss då...... ja abbe har öroninflammation IGEN men på  tisdag är det dagsför operation ochjag hoppas abbe är pigg tills dess bara!! Skulle varit iväg till Stockholm idag tills i morgon men jag fick backa ur eftersom abbe nu fått så jättedålig syn så nya glasögon till honom var prio 1 här!! hmmmm annars joooo jag har fått ännu mer sommarjobb på LIA:n där jag var nu vecka 19-20. Jag ska jobba veckorna 31,33 och 34 hos dem jag som egentligen hade tänkt vara ledig då och bara tackat ja till vecka 31 men äsch visar jag mina framfötter där så ja vem vet i framtiden det ärbara 1,2 mil från oss Bäst av allt jag fick samma "höga" lön som jag begärde där jag ska jobba först i sommar och det utan att dem ens blinkade     man kanske kunde begärt mer   

Annars mår väl jag så där, vet inte vad det är svårt att sätta ord på det men jag är trött, mår illa och känner mig allmänt hängig   nästan så jag hoppas något ska bryta ut så jag blir av med det!!

I söndags var jag iväg till ullared igen har fått en större summa pengar av min mamma så hon betalade det jag köpte och så ska vi ta med oss de 3 stora barnen till Liseberg den 16 juni för resterande av dempengarna           

• lunaria

hej allihopa!! lite dött här, men jag har ju inte heller varit så aktiv . varit rätt så trött o sjuk så då har det inte blivit av att skriva, även om jag läst det mesta. tänker hela tiden att "imorgon ska jag ta tag i det" .

x-girl: hur har det gått med foten?? lät inte skönt att vricka till foten så där .

känns det bra att kunna köra själv överallt nu?  

Ain: hur lång tid tog resan till Orlando??  vilket härligt bröllop ni var på, måste varit helt sagolikt . men visst, jag kan iaf tycka att det är slöseri att spendera så mycket på en enda dag...fast det hade såklart varit kul om man varit bjuden på nå't liknande . verkar som att ni hade det skönt hela resan iaf, vad jag har förstått på dina statusuppdateringar från fejjan .

7michelingodingar: ja det gäller ju att skriva så utförligt som möjligt vad vårdbehovet består i och hur många minuter man lägger på att bara få vardagen att gå runt med ett barn med autism. men de utgår också om man går en sån här utbildning och träning som vi gör med Noah, det höjer vårdbidraget avsevärt. men eftersom ni ändå har två barn med behov så tycker jag ni borde få åtminstone ett halvt!!

hur gick det med Abbe efter operationen?? läste ju att det var jobbigt innan iaf, men har han mått bra idag?? 

kul att du varit på Ullared igen . skönt att ni fick pengar av din mamma, va konstigt att hon plötsligt ger er det eller hade inte hon ont om pengar?? eller jag kanske blandar ihop något annat, min hjärna är inte så effektiv just nu

ja jag hade gärna velat komma ner, men ni har väl knappast plats för oss?? vi får väl se hur det blir nu i sommar, väntar fortfarande på att få inbetalningskort till  föreningen så man kan söka plats..vi ska till Sandra (solokatt) senare i sommar och så ville Dan att vi skulle åka en Eckeröresa med barnen, sen blir det väl säkert någon tur till Furuvik också. och jag ska själv ner till Fagersta igen, jag och L pratade om att vi skulle behöva rekreationsvecka i lugn och ro . så det blir nog skön sommar innan jag förhoppningsvis börjar plugga .  

har känt mig lite upp o ner. åkte ju  på något skumt som gjorde att jag svällde upp ett par cm runt hela kroppen samt fick febertoppar, men när det gick över så var jag bara så slut och trött. men i lördags var jag o Sandra som jag nämnde längre upp på chokladspa och det var helt gudomligt . och sen har vi bokat skaldjurskryssning till hösten. får lite dåligt samvete för att jag unnar mig så mycket själv, men samtidigt känns det att humöret har varit så mycket bättre när jag har fått göra roliga saker så här. i måndags var jag på träning på ett pass som heter core och en del övningar liknade de som jag gör hos sjukgymnasten så jag ska fråga om träning på recept så jag kan fortsätta med det till hösten .  träningen gör också mycket för humöret känner jag. men det kanske inte var så smart att träna just nu dock...min sjukgymnast tyckte jag har lite väl ont så den 18:e ska jag på röntgen av mitt bäcken för att kolla upp det så det inte är någon diskutgjutning eller liknande som är problemet.

hoppas ni har det bra . kram!!  

• Lappen

i fjällen verkar inte sommarn komma. vi är nere vid kusten (åmsele) här är det sommar. men var i fjällen i måndags och tisdag och fick en chock av att det var så mycket snö. 

annars gick skolan bra. fick stipendium på 600:- så jag ska köpa böcker inom nordsamiskan. vet redan vad jag ska köpa. och så har jag varigt på sjukvårds kurs. så nu kan man göra lite granna om det händer nått uppe i fjällen.

till veckan blir det en hel del. ska upp till sorsele. ska vara hos bm och få min p-spruta, träffa läkaren pga knäna. sen ska man väl på marknad i sorsele i helgen. nu har det varigt 5år sen sist det var marknad där. 

• Ain

Hejsan hejsan

Jo, jag har inte varit sa superaktiv, ar fortfarande nastan lite jetlaggad, och sa har mamma kommit pa besok igar

Ikvall har Miriam balettuppvisning, och har tyvarr inte kunnat vara med pa de senaste ovningarna, sa jag hoppas att hon inte tappar bort sig helt -for lararen sa att hon inte kunde programmet helt innan vi akte. Det ar en ganska avancerad grej verkar det som, och tom smabarnen har speciella drakter som har sytts upp och tva olika som de byter om med! Det ar nagra foraldrar och lararen som har sytt det mesta sa de har gjort ett jattejobb...

Naja, aven om hon tappar bort sig lite sa gor det ju knappast sa mycket, det ar ju bara smabarn. De storre barnen dansar ju pa ett annat satt. Tydligen ar det sjojungfrutema och smabarnen ska vara alger och sjostjarnor MIriam pratar mycket om paljetterna de ska ha Men lite nervos ar mamma anda

Ska skriva mer sen om resan och sadar

• Ain

Hejsan alla

Miriams balettuppvisning gick bara bra. De hade tva olika dansstycken, med olika klader till. Dels i borjan, i vit tutu, da alla dansade med. Da Miriam satt langst fram skulle barnen halla handerna over huvudet, vilket alla gjorde, utom Miriam som satt och vinkade Undrar vem som blir diva nar hon ar stor Sedan hade de en till lat da de stora barnen var sjojungfrur och Miriams grupp sjogras i fina grona glittriga klanningar. Vad froken gjort ett jattejobb!

Hur var er midsommar? Vi hade det superbra. Vi var ibjudna till en svensk/spansk familj, och det var ett par andra familjer med barn. Vi hade en midsommarstang som vi dansade runt. Blomsterkransar gjorde vi ocksa. Och sa mat med grillat, sill, matjestarta, potatis, tarta osv. Jattekul.

Resan till USA var ocksa bra. Flygresan var lang, men gick ok. Huset vi bodde i var bra. Relativt centralt, men i den gamla delen. Det innebar dock aven att det fanns kackerlackor, och en natt klev jag pa en. DET var riktigt ackligt.
     I borjan hade vi ingen bil, for jag ville inte kora runt sjalv i USA da Markus var pa konferensen. Det gick ju en sparvagn alldeles i narheten tankte vi. Utom att den saklart bara gick tva ganger i timmen. Och de ovriga bussarna gick aven supersallan. Man ska ju ha bil i USA...         Det var forovrigt aven nastan bara fattigasom akte buss. Sa det var ganska jobbigt att vanta sa lange hela tiden pa bussen i 35 gradig varme, da man hela tiden far saga till barnen att inte springa ut i gatan. Dessutom maste man falla ihop vagnen hela tiden och skjuta den under satet, sa det blev trottsamt i langden. Men sedan da vi hade hyrbil blev det lattare. Nasta gang tar vi och hyr en bil pa direkten tror jag.

Vi akte bla till ett fint zoo, till ett stort akvarium dar barnen fick mata rockor. Vi akte med en gratisfarja pa Mississippi, akte pa alligatortur i trasken (tank Tiana i sin Bayou (grodprinsessan heter den kanske pa svenska). och sag aven pa gamla plantager dar de haft slavar tidigare. Men det basta var da vi tog och akte till en strand som lag kanske en timme bort. Saa harligt. Varmt och skont, vit sand och nastan inga manniskor.Langrund strand.... och sa middag pa en mysig restaurang med blick over havet och goda skaldjursratter. Vi akte faktist en andra dag med. Det var en bonus, for vi trodde inte att vi skulle komma till en strand, da Louisiana inte har sa bra strander, nara New Orleans iaf. Men vi akte over till delstaten Mississippi.
    En lyckad resa maste man saga!      

• 7 michelingodingar

Men oj en månad sen jag skrev sist :-O Märks det att jag inte har samma tid å sitta här eller

Lunaria: ja jag tycker med vi borde få högre VB speciellt efter att vi dessutom får/fått jobba mycket med Agges nackproblem och överrörlighet så det är ju 3 barn.

Ja operationen som gjordes på Abbe gick ju inte "smärtfritt" fy fasen. Om det blir en nästa operation så får fasen maken åkamed. Det ska enligt maken stå i Abbes journal att han ska få lugnande innan han åker till operation just pga att detta hänt vid de andra operationerna Tyvärr så fick abbe komplikation efter rörinsättningen. En rejäl infektion så det öste ur grönt var i vänster öra och luktade inte sommar vill jag lova Kräks men med örondroppar så har det blivit bra.

Haha nä du min mamma har inte gott ställt men en farbror till henne avled och hon fick ärva lite över 100 000 kr :-O

Jo då vi kan alltid göra plats om ni vill komma och hälsa på buntar ihop några av våra barn i samma rum så fixar det sig i såna fall

Ja hur gårdet har du sökt utbildning till hösten? vad blir det och hardu fått veta om du kommer in?

AIN: Roligt att M:s uppvisning gick så bra Låter som ni haft en härlig resa. Stranden lät som ett ställe jag skulle kunna tänka mig att åka till Hur går det med huset?

Midsommar var vi hos Makens bror och hans tjej. Min storebror har kommit hem efter dryga 5 månader i Norge så han var medoss också. Var lite fler personer där och tyvärr dök en oinbjuden gäst upp strax innan jag skulle köra hem min bror och åka hem och natta våra små. Åkte tillbaka dit (alexandra var hemma med de små då dom låg och sov) för att se om maken skulle med hem och kommer dit och där är det "krig". Den oinbjudna gästen fattade inte att han inte var välkommen och hade nu retat upp flera som var där så 7 hormonstinna karlar skulle ge sig på honom. Då fick jag svägerskan att ringa polisenDemon Herregud hon undra vadhon skulle säga till polisen:-O Ja sa jag det är väl bara o säga att antingen kommer dem hit typ NU eller så kommer spännbögen  att åka på rätt mycket stryk. Sen tog jag med mig min man och åkte hem och polisen hade kommit dit strax efter som tur var!!

Midsommardagen tog vi det lungt, grillade med min bror och bara slappade.

Nu är jag igång med mitt sommarjobb eller jag har gått bredvid och börjar jobba själv på måndag. Ska gå bredvid i morgon em igen för att vara med vid dagsavslutet när det gäller kassan och pengar osv. Det är en del att lära sig kring kassan så jag tror snart jag tjatat öronen av tjejjerna jag gått med Skrivandet i journalerna går xbara fint inga läkare som klagat än iaf    Jag har dessutom skrivit åt en läkare som blandar danska och norska och svenska och tjaaaa jag får spola tillbaka många gånger innan jag väl fattar vadhan säger Vet inte omjag berättade xatt jag dessutom ska jobba 3 veckor där jag var på LIA sist??? Ja iaf så ringde chefen där och dem vill att jag ska jobba v 31, 33 och 34 fördem så jag tackade ja till det fast jag eg tänkt vara ledig!!               

• Xgirl83

Ja jag får väl uppdatera lite här jag också då. Vi har semester nu, men jag har redan min andra och sista vecka.
    Jag har kommit in på mitt förstahandsval på högskolan, nämligen Samhällsvetarprogrammet för lärande, utveckling och kommunikation. Så det kommer jag nog börja på i höst. Det är 100% på distans. Ska bli så spännande.

• Lappen

hallå. här har man vänt dygnet. så nu när man kom hem så blir allt fel. lite sömn. men ska snart hem på kalvmärkning. så vi håller väl på i över en vecka till med kalvmärkning. 

knäet blir inte bättre bara sämre. får väl snart fara in akut om jag inte får fara på röntgen snart och dom inte hittar nått... 

• lunaria

oj här har jag inte varit inne på evigheter, har väl varken tid eller ork längre på samma vis som förr.

Ain: wow er USA-resa låter verkligen jättetrevlig!! ja bortsett från kackerlackorna, hua!!

Barbamamma: ditt midsommarfirande lät ju allt annat än roligt, se karlar

Jag har sökt serviceutbildning via arbetsförmedlingen, den är 24 veckor lång o börjar nästnästa måndag om jag kommer in förståss. har ännu inte fått besked vilket känns nervöst...så jag tänkte ringa imorgon o höra efter..

x-girl: grattis till utbildningen, så roligt . från vilken högskola kommer du läsa ifrån?? är lite avis, det låter så roligt att studera i ett program, det tyckte ju jag iaf

Lappen: inte lätt att vända på dygnet. här vaknar mina ungar så tidigt som att "vaddå, vad innebär semester " så det är ingen skillnad för oss i sommar...

........................

jag bara går o väntar just nu på besked om utbildning. är ju trixigt att fixa med dagis om man inte ändrar tiderna i tid lixom. men jag tänkte ringa imorgon. vill dock inte verka alltför desperat, men jag avskyr att gå o vänta.

det är så skönt för vi fick beviljat blöjor till Noah och det kommer till att märkas i plånboken att slippa betala blöjorna för honom. enligt soc ska det bara kosta 80kr/månad o det är ju helt sjukt med tanke på vad man betalar det. men barnen är det väl bra annars, men Linn är inne i värsta trotsåldern, det är fan så man håller på att bli tokig på ungenSkrikandes. hon bråkar med oss allihopa just nu för hon ska ha sin vilja igenom. var sååå mycket enklare med Noah kan jag säga! fats nu är ju han bestämd på sitt lilla vis också så..gudars himmel säger jag bara. nästa vecka har barnen semester på riktigt och då ska vi åka till Öregrund . får hoppas barnen sköter sig då iaf

• Lappen

Hej alla...

Är på vinterlandet (Åmsele) och fixar och donar. Har varigt på djurparken i veckan med barnen innan vi börjar med renarna igen och i Umeå. Nu idag fick jag till till magnetröntgen på måndag. så får hoppas dom ser nått då..

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)