• 7 michelingodingar

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Vi är några tjejjer som hängt ihop ett tag men många har nu lämnat tråden och jaa det har liksom blivit lite döttDrömmer så nu vill vi få in flera medlemmar i våran tråd som vi kan få lära känna

här snackas det om ALLT inte enbart bebisprat utan verkligen om allt mellan himmel och jord , familjen,barnen,relationer,väder och vind,fritid ja allt som man kan tänkas vilja dela med sig av

En viktig sak vill du hänga på så är du mer än gärna välkomen men här gäller det "ge och ta" alltså så skriver man inte enbart om sitt UTAN man ger alla andra oxå respons det är något man upplevt i många trådar att många bara skriver om sitt och vissa får massor av respons medans andra inte får så mycket som ett hej!! men är du med på det så HÄNG PÅ

välkommna in jag hoppas vi blir mååånga  som samlas här Solig

• Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)
  • Xgirl83

7 michelingodingar: Ja det låter ju inte så bra att beskrivningen stämmer bra på Fredde som liten. Ja prata osammanhämngande gör hon absolut, hon kan avklara flera olika ämnen på en minut typ. Sen får hon visserligen utbrott en del, men jag har tolkat det som att hon är trött de gångerna. T ex efter dagis eller om man måste väcka henne om hon somnat på soffan. Då kan någon liten grej göra henne jättearg. Hon har ju aldrig lekt med sina leksaker så jättemycket heller. Arvid kan sitta länge och köra sina bilar, det är sån skillnad på dem. Men även om jag tror att hon har problem åt adhd-hållet så kanske de inte kommer ge sådana besvär så hon "behöver" en diagnos. Jag känner själv igen mig i vissa saker hos Selma, och jag har ju fixat skolan bra ändå t ex.

lunaria: Vad kul att du klipper! Blivande frisör kanske? Kan kanske vara jobbigt om man har problem med bäcken och leder dock.... Låter som spännande muffins! Wow, jag fattar inte att du klarar dig utan socker. Önskar jag med kunde sluta med det.

6-barnsmamman: Japp, körkort innan sommaren är planen. Så mycket kul projekt du har igång, det är roligt att sy! Jag har precis sytt ett lapptäcke och kuddar till Selmas nya säng. Blev sådär men. Vi får väl se hur det blir när hennes rum är klart.

Idag ska Andreas på svensexa för en arbetskompis, så han kommer inte hem efter jobbet. Ska bli riktigt skönt med en myskväll med barnen.

Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • lunaria

x-girl: va skönt med myskväll med barnen . får hoppas Andreas beter sig när han kommer hem inatt bara . fast han kanske dricker måttligt?? 

jag har väl funderat på frisöryrket, bara det att utbildningarna kostar runt 100papp så det är inget för mig att tänka på . o sen med mitt bäcken så vore det nog inte jätteoptimalt att stå o klippa hela dagarna. men kul hade det varit .

jag kan ju inte säga att det varit enkelt att sluta med sockret, det vore ju att ljuga, men när man märker hur bra man mår av det så finns det ju en motivation i det .

gah, håller på att bli tokig på försäkringskassan!! skickade in vårdbidraget med bilagor o läkarintyget, men både bilagorna o läkarintyget är spårlöst försvunnaSkrikandes. och jag min dumbom tog ingen kopia på läkarintyget för det var så mycket annat jag skulle ha in överallt. men jag trodde ju såklart inte de skulle slarva bort de!! hon på FK skulle avvakta några dagar o höra av sig om papprena inte dyker upp. suck!!

• Xgirl83

Lunaria: Nää, hur kan papprena bara försvinna sådär?? Så tröttsamt... Jo jag har ju också märkt att jag mår bättre av att ändra kosten, men jag faller tillbaka ändå, så du ska ändå vara stolt! Oj jäklar, är frisörutbildningen så dyr?? Ja jag vet ju i alla fall att man är lärling väldigt länge, med den låga lön det innebär.

• Ain

Hejsan och välkommen till Lappen! Ja, var bor du nagonstans? Jag kommer ju fran Umea jag, och är fö samisk

Kul att det kommit igang lite här igen, synd bara att jag har sa daligt med tid att vara pa internet

Hmm, det är ju svart det där med Selma. Miriam är ganska mycket som du beskriver henne. Ganska flamsig, tycker inte om att sitta och koncentrera sig och lägga pussel osv Pratar mycket, väldigt social osv. Fast i skolan vet jag att hon kan koncentrera sig (fast hon är helt klar inte ett av barnen som är lugnast och bäst pa att sitta stilla). Men skolan säger att hon blivit mycket bättre under detta ar. De verkar tycka att hon är normal. Sa det är säkert en ide att fraga förskolan. Jag fragar ofta lite generellt sadär. Men även jag funderade lite Miriam ett tag, och även nu ibland, men jag tänker att det troligast är mest att hon är lite omogen pa vissa sätt. En ganska motorisk, social och pratsam tjej. Snarare än lugn och pysslig. Men jag kommer ju att halla ett öga pa det, saklart. Benjamin är som Arvid mer att han kan pyssla för sig själv lite längre tag.

När du säger jämnariga, är det da verkligen jämnariga, eller är de födda i början pa aret? För Miriam är ju yngst i sin klass, vissa är nästan ett ar äldre, och da är det hellre inte sa konstigt att hon är lite omognare.
    Men när M pratar är hon bra pa att halla sig till ett och samma ämne, hon funderar mycket och sadär.Och hon har inga problem med tex förändringar.

Jag är ocksa lätt överrörlig. Min mamma har fatt diagnos överrörlig. Hon har haft mycket problem med ryggen. Jag har fortfarande ont i ryggen efter Benjamin. Men nästa vecka ska jag till en osteopat, för tydligen har jag en blockering i nacken.

7mich. Haha, inte gjorde du väl en fuling -du var smart helt enkelt. Jättebra att förhandla sadärom lönen! Och kul att det verkar sa lätt att fa jobb!

6barns. Ah,vad mysigt med bebis! Man blir ju lite sugen

Här gar iaf allt bara bra. Huset har tak nu och snart kommer fönstren. Barnen hade ju vattkoppor men är nu friska. Miriam har lärt sig att aka skridskor och bara älskar det!Och snart är det födelsedagskalas för Benjamin. Jag har bakat drömmar och falska potatisbakelser. Ska väl baka nagot till ocksa kanske.

vi söker nu en aupair till efter sommaren. Marie som är hos oss nu stannar till sommaren. Ganska svart att veta vem som passar bäst. Det ska ju bli bra för alla!

• Xgirl83

Ain: Grejen är att när Andreas var 6 år tyckte hans förskolelärare att han var omogen, och att han inte lekte så mycket med andra barn. Så då fick han gå till barnpsykolog, som gjorde ett begåvningstest där det just framgick att han hade problem med uppmärksamheten. Tyvärr ansåg psykologen att det skulle växa bort (detta var ju i mitten på 80-talet). och sedan dess har han ju alltid haft problem i skolan, och utreds ju just nu för ADD. Så man blir ju orolig såklart. På Selmas avdelning är ju barnen mellan 3-6 år, så det är inte bara 4-åringar där. Men visst, en del man jämför med är lite äldre. Men det är svårt att förklara, hon liksom beter sig ofta annorlunda än andra barn tycker jag. Fast hon är ju också då väldigt framåt, kreativ och självständig. Men väldigt intensiv. Tyvärr måste jag erkänna att det är rätt skönt när hon somnar på kvällen, men så kanske alla föräldrar känner.

Ja måste vara spännande att välja aupair, det är ju trots allt någon som ska passa i familjen och bo med en. Vad spännande att det går framåt med huset!

Andreas kom hem vid 3.30 i natt, så han lär väl vara trött idag. Men jag ska i alla fall försöka få mycket gjort idag med renoveringen. Tömma nya sovrummet (nu har vi ställt in en del skräp där medan vi grejat med vardagsrummet) och sen börja montera skjutdörrsgarderober och säng.

• Xgirl83

Ain: Jag funderade på det, hur är Miriam vid matbordet? Våra måltider har blivit ett stressmoment, för att Selma är ganska livlig då. Men skönt att Miriam är lite likadan, och att skolan inte verkar orolig. Det är ju kanske inget konstigt alls med Selma.

• Ain

Tja, först och främst är hon sa petig, att hon inte vill äta de mesta sakerna utan helst äta yoghurt eller nat - vilket hon inte far, och da vill hon inte äta alls.. Och svart att sitta stilla har hon ju. Hon ligger pa stolen, hänger över stolen, maste ga och kissa, säger att hon ätit klart och vill ga fran bordet...
    Pa skolan sa de att i skolmatsalen har hon haft svart att sitta stilla. Pa vilan vill hon heller inte ligga stilla, men det är nog mest för att hon inte är trött. Jag sov ju inte pa eftermiddagen da jag var 4.5 ar precis! Men de franska barnen lägger sig mycket senare, sa jag antar att de behöver sova pa em mycket längre.

Ja, det är ju svart det där. Jag har ju funderat lite grand, ibland, men inte haft den där gnagande känslan att kanske det är nagot. Mest för att jag ser att hon har svart att sitta stilla och koncentrera sig ibland. Inte tyckt om att lägga pussel osv. Om en bit inte passar in hammrar hon mest pa biten för att fa den att passa. Men det gar bättre nu, och i skolan är hon ocksa bättre pa att koncentrera sig.

Däremot med Benjamin har jag haft en sadan känsla med hans sprak. Nagot som är svart att sätta fingret pa. Som att han när han försöker säga papper, typ sträcker ut tungan för att han inte lyckas säga bokstäverna. Att han ibland verkar ha svart att forma orden. Att han verkar första allt, men ända inte pratar nästan nagot osv. Sa jag har liksom kännt att det kanske är nagot mer, att han har lite svart med ljuden. För han har resten, ögonkontakt, sociala osv. Där har jag varit mer orolig. Men nu har han äntligen börjat sätta ihop tva ord till meningar, sa jag känner mig lite lättad. Men ända har han inte ett stort ordförrad (muntligt, förstar gör han jättemanga ord).

Sa jag tänker, att OM ni har den där känslan att det kanske ända är nagot. Att ni känner igen fran Andreas. Att ni ju faktiskt är mycket palästa, och känner igen saker... Da är det inte fel, tycker jag, att ta sin oro pa allvar och ta upp den. Det visar ju mest att ni är engagerade och bryr er om. Ni är  inte nagra hispiga föräldrar som är oroliga för minsta lilla. Utan ni har det i nära familjen och har märkt nagra saker som KAN - inte maste - tyda pa ADHD. Da är det inte fel att ta upp det med förskolan. Kanske de da säger att, men nej, här är det inga problem alls, hon är som de flesta i sin alder. Da kan ni pusta ut lite, men ända saklart halla ögonen öppna (för ibland är tyvärr inte förskolorna sa bra pa att upptäcka sadana saker). Och om de säger, att nja, vi tror inte det, men kanske ända, da kan ni ju be dem kolla det lite extra.

lunaria: ang. Linn, sa tänker jag att hon ju är en tjej som är ganska snabb med mycket. I hennes fall kan det även vara sa att hon behöver väldigt mycket stimulering helt enkelt. Bade mentalt och fysiskt. Inte för att hon har koncentrationssvarigheter, men kanske för att hon är sa pass snabb och annars blir uttrakad och understimulerad. (nu kan hon saklart även ha svarigheter, men jag vet att det inte är helt ovanligt att väldigt intelligenta och tidiga barn blir feltagna för att ha ADHD)

• Xgirl83

Ain: Ja precis sådär är Selma också vid matbordet. Hon har ju alltid ätit dåligt med. Jag förstår att Miriam inte är trött för att sova middag längre! Fast visserligen somnar faktiskt Selma i soffan eller bilen minst varannan dag, och där har jag tänkt lite att hon är ganska aktiv och inte slappnar av så mycket, så till slut slocknar hon. Just därför får hon oftast se på TV på eftermiddagarna, för det är enda sättet att få henne att sitta och ta det lugnt. Fast det är oftast just då hon somnar.

Hur är Miriam med ordning och städning? De har sagt ett par gånger på förskolan nu på sistone att Selma är så dålig på att städa. Och det vet vi ju redan. Hon bara slänger saker på golvet precis där hon är. Men nu för några veckor sedan sa de att Selma blivit så duktig på att städa! Inget vi märkt av här hemma kan jag lova.

Ja, lite oroliga är vi nog. Så vi ska allt ta upp det lite grann på föräldramötet. Som du säger, man kan ju förklara att det finns i släkten, och att Andreas hade problem i samma ålder, då borde de ju inte tycka att det är konstigt om man är lite extra uppmärksam. Men jag tror precis som du, att inte förskolelärare alltid har sådan koll på sånt, speciellt inte om de är lite äldre, eftersom det är en relativt ny diagnos.

Jaha, så du är lite orolig för Benjamin. Men Arvid är ju inte SÅ mycket yngre än honom, och han pratar inte heller några tvåordsmeningar eller så. Visserligen kommer det många nya ord men. Jag tror inte du behöver oroa dig så mycket, än i alla fall, men skönt om det släpper snart så du vet att du kan släppa oron. Miriam var väl väldigt tidig med talet, så Benjamin kan ju vara "normal" ändå även om han är senare med talet, menar jag.

• 7 michelingodingar

suck jag ger upp har försökt skriva 2 gånger nu och varje gång jag ska skicka sålägger nätet ner sig Demon

Fan abbe ska opereras på onsdag och nu har han åkt på svinkoppor

återkommer senare och svara på inlägg!!    

• lunaria
    x-girl: iaf frisörutbildningen i Gävle kostar såpass mycket, frågade en när jag var där o klippte mig en gång.

hoppas du fick gjort en del på renoveringen på egen hand då

jag känner som du, när båda barnen somnar på kvällen känns det faktiskt väldigt skönt

jag tycker som Ain att förskolelärarna nog inte kommer tycka det är något konstigt, men om det är några frågetecken efter att ni pratat med de så ring till bvc för de ska ju ha mer koll. jag tycker också matsituationen är jobbig här hemma så jag förstår dig. Linn äter alltid mycket mat så hon sitter ju iaf o äter tills hon ätit klart, då vägrar hon sitta kvar. men Noah kan snurra runt på stolen, elelr gå upp o ner på den o allt möjligt. 

va bra att hon iaf börjat städa mer på dagis, då kanske det kommer hemma också. önsketänkande, eller hur . Linn är en riktig slarvfia så jag tror hon kommer till att bli som Selma!!

Ain: aj blockering i nacken lät ju inte bra hoppas du får bra hjälp!! ja det är väl mest rygg o bäcken jag också har problem med. men går du o tränar något?? 

hoppas ni hittar en bra au pair, tråkigt att Marie inte kunde stanna kvar. 

jo ang Linn så har du säkert rätt. men ibland känns hon bara för mycket lixom, hon sitter nästan aldrig still o bara flänger omkring och vill göra allt på samma gång o blir hysterisk om det inte händer på en gång. så därför känns det kämpigt för Noah har ju också myror i kroppen o sitter sällan still mer än en minut så de triggar igång varandra så otroligt mycket. har inte bara ett barn som är hyperaktivt utan två så då blir det sällan någon lugn och ro här hemma. men på dagis tror jag att hon är lugnare, har inte alls samma temperament som här hemma. fast jag tror hon slåss lite om uppmärksamheten här då Noah kräver så mycket lixom. får hoppas det bara beror på att hon är så tidig av sig precis som du säger.

Jag tycker Benjamin låter ganska normal vad gäller utvecklingen, de ska väl inte kunna så många ord har jag för mig när de blir två år? det viktigaste är att han förstår vad ni säger, annars hade det nog varit mer orsak till oro. sen om han inte sätter igång med allt ordentligt innan han är 3 år, då kanske ni borde kolla upp det. han kanske inte har så bråttom helt enkelt .  

intressant att de franska barnen är uppe längre, hur länge då?? 

7 michelingodingar: visst är det irriterande, har hänt två gången för mig medSkrikandes

nää va jobbigt att han åkt på svinkoppor!!! då blir det ingen op?? för det kan vara ganska länge eller?? vilken dålig tajming

försökte skriva igår, men internet har varit lite struligt...

igår var jag astrött kan jag säga. Noah har precis kommit in i en dålig sömnperiod igen där han bara fäktar med armarna o mumlar i flera timmar. sen var det löningshelg så det var ett jäkla liv utanför restaurangen mitt emot . 3 timmars sömn o sen kändes min kropp lite trasig. men jag o Dan hade bestämt oss för att gå på föreställning på biblioteket med barnen . det gick faktiskt bra o barnen tyckte om det. sen åt barnen mjukglass för första gången i år, det var uppskattat. 

idag sov Noah lite bättre, men det var ju ändå inte optimalt. fick flytta ut han till soffan för att han inte skulle störa Linn o där låg han vaken o höll på. jag fick väl iaf slumrat till imellanåt iaf...

känner mig helt slut och vi har ju fått bildschema o allt som man ska fixa 2ggr/dag, men jag vet ärligt talat inte hur man ska hinna med o orka fixa det under helgerna.. När man ska toaträna Noah ska vi ska ta fram en påse o läsa olika sagor, sjunga mm medan han sitter där. men Linn blir då avundsjuk så det blir alltid en stressig situation istället för trevlig stund som det skulle kunna vara. och Noah vill ju såklart inte vara med på upplägget alls för han vill helst göra sina behov i blöjan så är han nödig så vill han bara ha på blöjan o blir hysterisk annars. har ju också fått ett bildschema för hur man tvättar händerna, men det fungerar bara om man verkligen står med honom och påminner honom hela tiden om vad det säger. så man känner sig som en jäkla papegoja som säger "tvål nu Noah, ta på tvål på händerna, tvålen Noah" och efter 20 upprepningar så tar han pyttelite tvål på händerna...ingen skillnad mot förut mao. och Linn tränger sig före o älskar tvätta händerna, fixa tvål mm och det räcker att jag vänder blicken mot henne en sekund så smiter Noah undan o låtsas ha gjort allt så man får ta dit honom en gång till för att fixa allt ordentligt.
    gud jag är så jäkla trött just nu, skulle vilja klona mig!!! en Sandra skulle kunna duka undan frukosten medan en annan Sandra har toalettstund,tvättstund, schemastund mm med Noah, medan en tredje Sandra tar hand om Linn under tiden. då hade nog schemat funkat. har så jäkla dåligt samvete för att man skaffade Linn, stackars unge kommer i skymundan för att Noah kräver så mycket tid och energi av migGråter. och då kanske man någon gång hade kunnat känna sig annat än en skitkass mamma. för jag känner aldrig att man gör något framsteg med Noah hur man än anstränger sig. och så är det så jobbigt för habiliteringen kräver säkert att man gör framsteg med Noah annars kommer man bli utpekad som misslyckad.

märks det att jag har pms just nu eller?? alla jobbiga känslor snurrar runt i huvudet . finns ju en tråd här på FL för såna med barn som har diagnos som Noah o värre, men alla där verkar ha så mycket mer energi och tålamod än vad jag någonsin kommer ha . och Noah som då har en lättare autismdiagnos dessutom...men sen funderar man ju såklart på Linn. måtte ungen vara "normal" så iaf hon lugnar ner sig så småningom.

behövde nog bara skriva av mig lite, det känns lite tungt just nu.  
Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)