• 7 michelingodingar

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Vi är några tjejjer som hängt ihop ett tag men många har nu lämnat tråden och jaa det har liksom blivit lite döttDrömmer så nu vill vi få in flera medlemmar i våran tråd som vi kan få lära känna

här snackas det om ALLT inte enbart bebisprat utan verkligen om allt mellan himmel och jord , familjen,barnen,relationer,väder och vind,fritid ja allt som man kan tänkas vilja dela med sig av

En viktig sak vill du hänga på så är du mer än gärna välkomen men här gäller det "ge och ta" alltså så skriver man inte enbart om sitt UTAN man ger alla andra oxå respons det är något man upplevt i många trådar att många bara skriver om sitt och vissa får massor av respons medans andra inte får så mycket som ett hej!! men är du med på det så HÄNG PÅ

välkommna in jag hoppas vi blir mååånga  som samlas här Solig

• Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)
  • 7 michelingodingar

Ain: ja Freya och Alwin är ju dem som kräks emellanåt här.Vi försöker hitta en förklaring men  ännu har vi ingen

Nej Latinet fixar jag däremot så är det i forskningsmetodikFoten i munnen orkar inte leta fram orden men jag skippade dem helt och hållet och skrev om annat mer förenklat

xgirl: Oj, då har du snart ditt körkort

Jobbigt med din migrän det kan ju säkert ha något med ditt humör  att göra.

Jättefin tapet Selma valde!

Lunaria: Vad duktigt avNoha att gå pottan!!!

Ja ämnena arbetspsykologi och forskningsmetodik är det svåraste jag läst någonsom pust säger jag bara!!

Hahah jo lite trångt var det med plats fick vi iaf
    vad jobbigt att dina mediciner intefunkar menvilken puckad läkare

Kan fårstå att du tvekar med utbildningen men gör ett försök iaf. Tycker jag

Men vad syndatt du aldrig fick ditt körkort                      

• Xgirl83

Nu är halkan och stadskörningen avklarad, är helt slut nu men så skönt att ha det gjort! Det var väl lite obehagligt med halkan tyckte jag, men det var värre att sitta i baksätet än att köra själv.. Nu kommer snart Andreas och ungarna hem. Inte fel att man hann dricka en kopp kaffe i lugn och ro.

Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • lunaria

x-girl: men har du alltid haft ett lynningt humör eller är det bara sen då fått barn eller nu?? jo det kan väl kanske bero på migränen att man får dåligt humör, det vet jag iofs inte. 

härligt att det gick bra med halkan o allt . upplevde också som du att det var värre att sitta som åskådare i bilen än att köra själv.

7michelingodingar: men har ni pratat med någon läkare om att ungarna kräks så där imellanåt?? så de inte är allergiska eller nå't?? fast då tycker man ju att det borde hålla i sig hela tiden. usch va jobbigt iaf .

ja nu är flytten nästan helt klar. på måndag kommer barnens extrafarmor o hjälper till med flyttstädningen. igår började första utbildningsdagen så vi fick veta lite mer om vilket ekonomiskt stöd samt avlastning man kunde få o jag fick inte veta så mycket mer än vad jag redan visste. fick info om ett familjeläger som är en vecka/sommar där man träffar andra med diagnoser. man måste vara med i autism och aspbergerförbundet så jag tror Dan ville gå med i det. 

jag tror det här blir nyttigt för Dan för jag tror inte det har gått in riktigt att han har problem, att han inte är riktigt som andra pga sin diagnos.

nä nu måste jag kila, ska träffa på en som har en flickcykel till salu. tänkte Linn skulle få det i födelsedagspresent för hon är så avundsjuk på att Noah har en  

• Xgirl83
    Lunaria: Vad bra då att Dan får gå denna utbildningen, för det är ju en utbildning även i hans egna problem. Kanske han får lite mer insikt och kunskap, om man har tur. Cykel var väl en bra present till Linn! Passar väl henne som är så framåt och aktiv.

Nu har jag sökt till högskola... Distansutbildning, men efter att jag kollat på antagningsstatistik från förra hösten för de utbildningarna så tror jag inte jag har någon större chans att komma in. Men det är iaf en utbildning som är samhällsvetenskap med inriktning mot utveckling, lärande och pedagogik. Eller nåt sånt. Och ett annat program som heter Digital design. Sen kommer jag även söka vuxenutbildningen Administration i vården här i stan, hoppas på större chans att komma in på den.
  • Xgirl83

Lunaria: Ja angående mitt humör så, ja jag har kanske haft ganska lynnigt humör åtminstone sedan tonåren.

• Xgirl83

Äsch, skulle ju skriva mer.. Jo jag var jättedeppig nu några dagar och jag bara insåg att det inte fungerade att sluta med medicinen. Så jag har börjat äta min medicin igen, och nu är mitt humör jämnt och bra, och jag är redan mycket gladare. Tror det har blivit lite mycket med allt nu under våren. Och min läkare sa ju dessutom att vissa behöver äta en låg dos antidepp - alltid! Inget jag har lust med dock. Men nu var jag bara tvungen att börja äta medicinen igen.

• lunaria

x-girl: usch va jobbigt att du fick börja med medicinen igen, men det kanske är bäst med tanke på att du mår så dåligt annars. men det finns ingen annan medicin som du kan ta som kan prova med som inte ger såna biverkningar som du får av dessa?? men kanske att du bara behöver detta ett tag nu när du har lite mycket med alltihopa!! men va roligt att du sökt lite utbildningar . hoppas du kommer in på den första fastän det verkar svårt. sån't där kan ju skilja sig så enormt mellan olika år också.

jo Linn vill ju hela tiden låna Noah's cykel, men han är ju lite egoistisk eller om det bara är för att han har diagnos så han delar ju inte med sig av sina saker. så då är det bäst att hon får en egen. det är princess-cykel med ledstång och säkerhetsspänne så det kommer nog gå bra . tror hon kommer lära sig cykla före Noah, idag fick vi veta att barn med autism är mycket senare med att lära sig cykla också. 

igår var vi på planeringsmöte inför autismmottagningen. ca 1 timme varannan vecka ska vi, specialpedagogen o förskolefröken vara på hab o träna med Noah. de visar först och vi gör efter, det ska bli spännande .

idag var det 2:a dagen på autismutbildningen så nu fick man lite mer kött på benen vad diagnosen innebär. men utifrån detta så tror jag verkligen att Noah har autism och inte bara atypisk autism. Dan verkar också lite gladare för han verkar förstå sig på sig själv lite mer efter det här och jag förstår mig på hans beteende lite mer. har alltid undrat varför han kan gå hela dagar utan mat o det är tydligen också vanligt bland dessa diagnoser. vissa av de har svårt att få i sig mat, en del glömmer helt enkelt av att äta. ja idag var det spännande möte, men mycket korvstoppning

på måndag är nästa utbildningsdag, men då ska även barnens extrafarmor komma upp o hjälpa till med städningen så det känns trist om man inte kan vara o hjälpa till hela tiden själv då.

tydligen kostar det där familjelägret 3500kr för en vecka utanför norrköping, men man kan tydligen få bidrag genom LSS så dit ska jag ringa imorgon o prata med de. hade varit guld värt att komma iväg en vecka så där o träffa andra familjer med barn som också har diagnoser .

• Xgirl83

Lunaria: Jag läste just din blogg om autism och Noahs problem, det var väldigt intressant att läsa! Jag såg förresten en dokumentär om barn med autism för ett par veckor sedan som var himla fascinerande. Det var barn med svår autism som fick träna enligt någon viss metod. En pojke som verkade helt inne i sin egen värld fick lära sig bokstavera meningar genom att peka på bokstäver. Bland det första han bokstaverade var "Kan jag lära mig att spela piano?" och sen "Jag gör melodier i mitt huvud." Så det visade sig att han troligen hade stor musikalisk talang (som vissa med autism kan ha), och en längtan efter att få spela och komposera musik. Det var så häftigt. Och mamman sa "Nu kan jag äntligen lära känna min son efter 10 år" (eller hur gammal han nu var, minns inte exakt).
    Jag har för mig att du inte kan se på filmklipp på din dator, men om du eller någon annan är intresserad så är den i alla fall här: svtplay.se/v/2765864/dokumentarfilm/en_mammas_kamp_for_ett_autistiskt_barn

Så skönt att ni får så mycket information om autism, och at även förskolepersonalen är med i allt. Det där sommarlägret låter som ett jättebra läger där man kan få träffa andra!

Angående min ansökan till högskolan så loggade jag in på antagning.se nu och såg vad de hade räknat ut för "meritvärde" på mig (som ju är den poäng som jag konkurrerar om platser på utbildningen med), och det var högre än det jag hade räknat ut. Jag hade missförstått hur man räknar ut det, det är något nytt system tydligen. Så nu har jag plötsligt en större chans att komma in än jag trodde.

• Ain

Xgirl: Jasa, kan man se sitt meritvärde där? jag har sökt till bla franska i höst -ocksa pa distans. Och dessutom gjort ett "test" för att fa börja i en svarare grupp. Jag har ju inte studerat franska, men ända bott här i 10 ar nu, sa det skulle kännas lite onödigt att lära sig "jag heter...." osv. Men blir lite nervös ända, för min grammatik är inte superbra, sa jag hoppas jag inte sökt till en för svar kurs! Sökte ocksa en om tvasprakighet.
    Hoppas du kommer in pa det du sökt Xgirl!

lunaria: Kul om ni kan aka pa det där lägret. Det tror jag säkert skulle ge mycket att träffa andra i samma situation.

7 michelingodingar: jo, jag förstod att det var forskningsmetodiken, men jag blev lite nyfiken pa vilka ord det var Men bra att du ända kunde göra klart uppgiften. Ibland är det lika bra att inte använda för komplicerade ord.

Här är allt bara bra. Jag har varit sa himla slut de senaste dagarna, som om jag skulle bli förkyld. Men det har aldrig brutit ut, sa jag hoppas att jag inte blir sjuk. Börjar bli piggare iaf.

vi verkar ha hittat var nya aupair iaf. Ocksa fran Tyskland, och även hon har läst lite svenska. Hon verkar väldigt trevlig och har gjort ett "frivilligt socialt ar" (en grej de har i tyskland som alternativ till lumpen, och bade tjejer och killar kan göra) pa ett dagis, sa även om hon inte är utbildad har hon ända jobbat pa en förskola i nästan ett ar, sa det är superbra! Far bara hoppas att det funkar bra när hon väl är här. Men som sagt var, hon verkar väldigt trevlig, sa jag hoppas det.

Och huset gar framat. Nu har vi fönster och dörrar, och innerväggarna är nästan helt pa plats! Det tycker jag är sa roligt, för nu kan man se framför sig lite bättre hur det kommer att bli. Man ser hur stora rummen är, med fönstren pa plats far det mer ett "ritkigt" utseende. Spännande!

• 7 michelingodingar

Lunaria: vi har pratat med BVC och hon ville att viskulle föra matdagbok men vi kan inte se något samband med maten och kräkningarna  

Vad braatt Dan vill gå med i förbundet, hoppas  han får en inblick och förstår vad allt handlar om så  han kan hjälpa till också. Vad skönt att ni får hjälp nu och hoppas kursen kommer ge er massor!!

xgirl: vad spännande hoppas du kommer in på någonting nu!! Vi håller på ochsöker in på distans nu då vi ska läsa projektledning, organisation ochledarskap i 2:an Förut läste   man upp mot Örebro men det läggs ju ner nu.

Ain: usch hoppas det inte blir värre utan att du håller dig frisk nu!!  Roligt att ni verkar ha hittat en aupair och atthuset  går framåt. När beräknas det  vara klart så ni kan flytta in?

Igår fyllde maken 35 år och vet ni jagvann en resavärd 5000 kr igår läglig present till maken Jagkan välja mellan en kryssning med siljabåtar, en spahelg eller en teaterweekend i göteborg eller vänta och se vad som mer kommer erbjudas framöver

Igår hade vi prov i medicinskdkumentation och jag troddealdrig jagskulle klara provet, läraren hade gjort såna diktat så man hann inte skriva klart alla och sen hade hon tagitmed terminologiord från dem diktat som vi suttit   och skrivit för att öva oss inför provet men jag fick total black out kunde bara 12 av 23 ordGråter hade dessutom 15 poängs avdrag för stavfel men jag klarade mig med 4 ynkapoäng såjag slipper göraom iaf!!

Nähä nu skajagåka,vi ska på teater med skolan        

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)