• 7 michelingodingar

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Vi är några tjejjer som hängt ihop ett tag men många har nu lämnat tråden och jaa det har liksom blivit lite döttDrömmer så nu vill vi få in flera medlemmar i våran tråd som vi kan få lära känna

här snackas det om ALLT inte enbart bebisprat utan verkligen om allt mellan himmel och jord , familjen,barnen,relationer,väder och vind,fritid ja allt som man kan tänkas vilja dela med sig av

En viktig sak vill du hänga på så är du mer än gärna välkomen men här gäller det "ge och ta" alltså så skriver man inte enbart om sitt UTAN man ger alla andra oxå respons det är något man upplevt i många trådar att många bara skriver om sitt och vissa får massor av respons medans andra inte får så mycket som ett hej!! men är du med på det så HÄNG PÅ

välkommna in jag hoppas vi blir mååånga  som samlas här Solig

• Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)
  • Lappen

nu är då ristin frisk. men mina knän mår inte bra. har haft problem med dom sen i sommras. så väntar bara på att jag ska få röntga dom i veckan. om dom inte ser nått på den här röntgen så ska jag få göra en titthåls röntgen. knastrar och gör ont i dom. och bättre blev det inte när  jag slog knäet när vi lastade renar (arbetsskadaGlad)
    det är bara att bita ihop och se vad dom hittar. läkaren kunde tro det är menisken. undrar om det är ärftligt. min pappa har haft det och så min syster haft det...

Idag fyller jag hela 26år. gjorde min tårta igår. 

• Ain

Grattis lappen! Hoppas att det inte är menisken da. Alltid dumt om man maste operera knäna. Fast saklart bättre med operation än att ha knäproblem saklart.

Jobbigt att du är sa allergisk nu Zandra. Bra att autismutbildningen verkar bra, och att du ända lärt dig nagot. Jobbigt saklart med Dan, att han har sadana problem att klara sig själv. Men kanske, eventuellt, det kan bli en ögonöppnare med. Att andra, inte bara du, reagerar satt han förstar? Fast han har väl börjat första ganska bra nu. Det är väl en annan sak sedan att klara av allt själv.

Glad valborg ocksa! För visst är det valborg idag? Ibland känns det som att jag tappar kollen pa alla högtider vi inte firar här nere

I helgen har vi haft det ganska fullt upp. Miriam var pa kalas pa lördagen, pa ett lekland i ett shoppingcenter. Jag hämtade upp en annan flicka pa vägen dit. De hade jättekul. Jag och Benjamin var och shoppade lite under tiden. Sedan var vi och tittade pa parkett till huset och sa grillade vi pa em.
    Pa söndagen var vi pa cykelloppis, och köpte en cykel till Miriam och en trehjuling till Benjamin. Miriam har ingen balans alls typ   Men det kommer väl. Hon har inte sa langt talamod heller, utan vill helst att det ska funka pa direkten. Det enda hon har riktigt langt talamod med är balett och skridskor. Där kan hon verkligen öva länge. (och till Xgirls fraga i tidigare inlägg - jo, vi köpte en springcykel till henne pa loppis, men hon ville aldrig använda den. Samma sak där, da hon inte klarar nagot pa direkten ger hon ofta upp. Och da grannbarnen har stödhjul... sa hon har haft en liten cykel med stödhjul)

Till lunch blev det grilling hos grannarna och sedan akte jag och Benjamin och handlade lite blommor till trädgarden. Det var roligt med lite egentid med honom. Miriam var med pappa. Och B hade inga blöjor pa sig hela bilresan och da vi var pa affären. Sedan kissade han pa gräsmattan ute innan vi akte tillbaka. Sa mamma var väldigt stolt över stora killen       

• Ain

Här skrev jag ju valborg Zandra Sa jag är väl inte helt borta... (rakade skriva glad midsommar pa Facebook...)

• Xgirl83

Ain: Oj, vad duktig Benjamin är som var utan blöja sådär! Det känns långt bort för Arvids del. Aha, Selma har ju just haft mycket hjälp av springcykeln, det är där hon har lärt sig balansera så bra. Hon cyklar utan stödhjul men använder fortfarande springcykeln om hon ska cykla t ex till förskolan eller på en promenad, för det känns lite säkrare i trafiken nu när hon inte är så stor än, och dessutom ovan vid att cykla utan stödhjul. Haha, ja jag såg att du skrev glad midsommar på facebook och blev lite full i skratt.

Lunaria: Oj vad jobbigt att Dan fixar det vardagliga så dåligt. Hoppas verkligen han kan få någon ordentlig hjälp med det, det har han väl rätt till. Det påverkar ju dessutom dina barn med, så det är ju inte bara han själv som berörs. Oj, jag fattar inte hur allergisk du har blivit egentligen!! Låter otroligt jobbigt verkligen. Konstigt att man kan bli så allergisk plötsligt. :-/ Oj du har verkligen haft fullt upp denna veckan!! Men det måste kännas skönt att ha gått igenom autism-utbildningen.

Lappen: Vad jobbigt med dina knän. :-/ Hoppas det finns nån mirakelkur så att du kan bli bra utan operation.

Igår träffade jag mina två bästa vänner, vi åt middag och drack lite vin så det var himla mysigt. Idag ska antagligen jag, barnen och samma två vänner åka på en utflykt nånstans i det härliga vädret. Andreas jobbar för de valde att ha ledigt på fredag istället för idag, på hans jobb. :-/

Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • lunaria

Lappen: grattis i efterskott!! aj det där med knäna låter inte alls bra ju

skönt att höra att Miriam är som Noah vad gäller att cykla, hans balans är jättedålig så jag skulle inte våga ge honom en vanlig cykel än eftersom han inte kan trampa på en 3-hjuling ens . men däremot lillfia börjar lära sig hur hon trampar sin .

kul att du fick egentld med Benjamin och duktig han är som inte kissade på sig . Linn bajsade på toaletten häromdagen, men hon är rätt så dålig annars på att hålla sig så jag skulle inte våga ha utan blöja på henne när man är iväg

jo Valborg var det, men det fanns ingen majbrasa i närheten så det var knappt så vi märkte av det heller. jag var iofs supertrött pga allergin ändå... jag bara tyckte det lät så skoj när du skrev midsommar, kanske önsketänkande .

jag tror också Dan kommer få upp ögonen mer för sina problem, han vet ju egentligen redan att han har problem, men vill väl tro att han kan rycka upp sig o få det att fungera. men det är ju de bitar som jag alltid fick ta i vårt förhållande och som hans mamma fixade innan mig så han har väl aldrig lärt sig ordentligt hur han ska göra. om han ändå hittade lite andra lösningar de veckor han är själv hemma, ex använder engångstallrikar o bestick o sån't. det gjorde jag faktiskt själv nu vid flytten för att slippa att diska så mycket när man hade fullt upp med att fixa i ordning här. 

x-girl: va härligt att du kan umgås med dina vänner nu, sån't behövs

jag tror det är iom att björken börjat blomma som jag får en massa korsallergier. i tillägg till att jag saknat tabletter så blir det nog så. jag hade ju ganska många månader nu i vintras som jag slapp det mer eller mindre, men nu är det tillbaks . blir bara lite orolig för att halsen ska svälla igen eller nå't, inte direkt så man klarar av att ringa ambulans vid ett sån't tillfälle. i måndags så skar jag bara upp en paprika och kände hur utslagen spred sig över hela halsen, då hade jag inte ens ätit något . men nu har jag läkartid den 11:e maj, den första tiden som fanns...dock så skickade barnens extrafarmor några kartor med tabletter till mig av den sort jag hade, var snällt gjort så nu klarar jag mig nog tills dess får jag hoppas .

Idag så kom min kontakt på Tierpsmodellen på hembesök, vi åt frukost o hade det trevligt. I eftermiddag är det utvecklingssamtal för Linn som gäller, det har blivit uppskjutet 2 gånger så jag hoppas det blir av nu . Inte för att jag oroar mig så värst mycket för hennes "utveckling", men hon har varit ganska rivig mot andra barn vet jag .

jag kommer lägga ut lite bilder på lägenheten på bloggen så det är bara att gå in o kika. än så länge har jag bara hunnit med köket, men det kommer mera sen.   

• Ain

lunaria: jag hängde inte riktigt med pa fb, vad var det du inte fick bidrag till? Lägret?

• 7 michelingodingar

god morgon!!

Lappen grattis i efterskott och hoppas dina knän går att åtgärda!!

Lunaria:  tycker synd om dig med all din allergi, det verkar som du bara blir mer och mer allergisk ju    

Vad bra att autismutbildningen verkar ge mycket!! herregud hoppas dan inser att han inte kan ha det så där

Ain:vilken duktig kille ni har

xgirl: mysigt med vänträffen, hur går det annars för dig med jobb och körkort? fått tid för uppkörning än? Grattis på din födelsedag  förresten skrev på fejjan med 

Här är det väl ganska bra, ska ut på praktik i 14 dagar nu och det behövs. Hade jagvetat hur våra lärare är och fungerar så hade jag aldrig i helvete valt att gå utbildningen där gårdagen ska vifan inte ens prata om Demon  

I morgon skavi åka till en bondgård med barnen och kolla vårsläppet av korna            

• lunaria

x-girl: skrev också på fejjan, men skriver grattis här med .

ain: ja det var ju det där sommarlägret. de stod på två av de fyra träffarna o verkligen promotade om det här sommarlägret, att man kunde söka bidrag via LSS, men så var ju inte fallet. sen vart jag nog så jävla förnärmad av LSS-handläggaren som hela tiden var så otrevlig i tonen och jag fick inte ens prata till punkt. men idag är en ny dag. Dan har möte idag med hab så han ska prata med den kuratorn som inte jag har så mycket för. borde ju kunna gå o fixa. men innan dess så hinner väl ändå platserna på sommarlägret försvinna . fan hela familjen hade behövt det här. 

7michelingodingar: men vad var det som hände med din lärare då?? är det pga din frånvaro, eller nå't annat nu?? förstår att du är glad över att komma ut på Lian, det kommer nog göra dig gott

va roligt att åka till bondgård .

igår var jag så ledsen. står på bloggen, orkar inte upprepa allt. har sovit så dåligt hela veckan o så få bakslag på bakslag känns så lagom motigt. igår mådde jag så himla dåligt, hade utslag överallt för jag hade köpt en pastasallad på väg hem från sjukgymnasten för jag var så dålig att jag inte visste om jag skulle orka laga någon mat.och det var lök o paprika som jag plockade bort, men det hade väl kommit med någon löksaft eller nå't på gaffeln. så jag såg ut som en prickekorv o hade röda ögon för de blev sån pga allergin. att jag grät mig genom dagen gjorde inte saken bättre. men nu går jag på allergitabletter så inatt sov jag faktiskt hela 10 timmar i sträck : var jätteskönt!! och inatt har det regnat så idag ska det förhoppningsvis inte vara lika illa att gå ut

jag måste bara fråga, tyckte Noah's ena fröken kom med ett väldigt konstigt utlåtande förra veckan. vi kom in på napp o välling o sån't o jag sa att Linn har slutat med vällingen o då sa fröken att "oj det är nog inte så bra, barn behöver ju välling för att sova hela nätterna" . jag vart faktiskt lite paff. för mina barn har det ju varit tvärtom, när vi har slutat med vällingen har de sovit bättre. iaf var det så för Linn för hon vaknade ju jämt o skulle ha en nattslurk . ja jag vet inte, tyckte det lät så komiskt. och så minns jag att vi pratade förut här inne om att det finns så många länder där de inte ens har välling. 

utvecklingssamtalet gick iaf bra, Linn's fröken tyckte inte det var så illa med rivandet ändå, att det finns värre barn . sen sa vi att vi vill att barnen får gå på var sin avdelning istället till hösten så det blir av då. Linn får flyttas eftersom hon känner igen alla och kan till och med allas namn på andra avdelningen också . helt otroligt, vet inte vem hon ärvt de generna efter, varken jag eller Dan har bra namnminne

nåja. hoppas ni får en trevlig helg om vi inte hörs här. kram på er allihopa

• 7 michelingodingar

Lunaria: men oj jag har inteläst bloggar på några dagar nu så får taifatt det sen vad skönt att du ändå fått sova 10 timmar inatt!!

Ja det var en konstig kommentar av fröken. Vissa barn äter ju aldrig välling öht så nää strunta i hennes komentar.

Oj ja du jag ska försöka fatta det kort. Nej det handlar inte om min frånvaro alls. Utan för att ta det från början så handlardet om att under påskveckan så fick vi 3mastiga uppgifter att göra hemma och vi kan säga att Lärare A är vår klassföreståndare och så har vi lärare B och C. Vi ficken uppgift av lärare A och B (gemensam uppgift från dem två) sen fick vi en uppgift ytterligareav lärare B samt en uppgift av lärare C. Flertalet iklassen var såslut när vi kom tillbaka från "lovet" och det såg vår klassföreståndare varpå hon tog upp detta på nästa lektion. När hon fick höra vilka mastiga uppgifter  vi haft blev hon förvånad för lärare C hade sagt att detvar en liten uppgift bara,vilket det inte var. och sen när hon fick höraom ytterligare en uppgiftfrån lärare B så visste lärare A inte alls om denna uppgift utan bara trott att det var deras gemensamma uppgift samt lärare B:s uppgift vi hade. Vi påtaladeäven att vi knappt haft lärare B och att hon nu skjutit upp lektioneroch ett prov 3 gånger och vi har bara lärare B en gång var fjortonde dag så hennes föreläsningar känns otroligt viktiga!! Alltså såhar vi inte haft lärarleddalektioner i det ämnet sen i mars!!

Lärare A säger att hon ska skicka ett mail till lärare B och säga att vi vill ha ett samtal om detta och så bad hon oss att diskutera vad och hur vi ska ta upp detta med henne. Vi som var närvarande senare den veckan på klassrådet började då diskuter hur vi skulle lyfta detta och VAD vi ville ändra. Jag skrev protokollet och skrev att vi ville ha mer respons på inlämningsuppgifter eftersom antingen så skriver hon inget till oss eller så får man till svar vid funderingar att man ska goggla!! Dessutom så vill vi få fler lärarleddalektioner. Jag skickar protokollet till lärare A som vidarebefodrar det till lärare B. Vi undrar också ominte  lärarna pratar igenom saker o ting innan vifår uppgifterna!!

Hur som så var nulärare B iskolan igår varpå lärare A säger attvi kortar lunchen med 30 min för samtal och alltrodde attvi skulle fåett lungt ochsansat samtal med lärare B för att försöka lösa detta men in kommer lärare A och B SKITFÖRBANNADE övervad som stod i protokollet och att lärare B nu inte vet omhonvill komma tillbaka och ha oss i ämnet och att hon funderar på o sluta!! hon har inget förtroende för oss ochvi fick även höra hur jävla dåliga vissa i klassen var och att dem knappt klarade uppgifternaGråter lärare A var intillrektorn medprotokollet och vi är nu anmälda!!!!

Ingen av oss fick enchans att förklara hur det var och vad som avr menat dem stod där med armarna ikors totaltvansinniga!!!

flertalet i klassen är helt chockade över det här för lärare A var ju den som sa att vi  skulle diskutera detta m.m Vi är chockade och arga och frustrerade för det känns som att vi blirskuldbelagda för lärarens frånvaro vad det gällerlektionerna och lärarna har från srtart varit jättenoga med att vi ska komma till dem vid problem men ALDRIG mer säger vi bara!!

Vihar en lärare i svenska och engelska som är helt suverän bättre lärare får man leta efter och han har fått vibbar om att allt inte är så bra och idag lät han oss var och en skriva ner vad vi känner hur  vi tänker och hurvi upplever allt och vår version av allt som hänt så han försöker hjälpa oss komma på rätsida med detta!!              

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)