• 7 michelingodingar

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Vi är några tjejjer som hängt ihop ett tag men många har nu lämnat tråden och jaa det har liksom blivit lite döttDrömmer så nu vill vi få in flera medlemmar i våran tråd som vi kan få lära känna

här snackas det om ALLT inte enbart bebisprat utan verkligen om allt mellan himmel och jord , familjen,barnen,relationer,väder och vind,fritid ja allt som man kan tänkas vilja dela med sig av

En viktig sak vill du hänga på så är du mer än gärna välkomen men här gäller det "ge och ta" alltså så skriver man inte enbart om sitt UTAN man ger alla andra oxå respons det är något man upplevt i många trådar att många bara skriver om sitt och vissa får massor av respons medans andra inte får så mycket som ett hej!! men är du med på det så HÄNG PÅ

välkommna in jag hoppas vi blir mååånga  som samlas här Solig

• Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)
  • Ain

Grattis tillkörkortet!!! Bra gjort! (och inte ar det val terapeutens förtjanst -har inte du gjort slitjobbet eller? Hon har ju hjalpt dig dit, men mest ar det din egen förtjanst...) (vilket inte betyder att hon inte gjort ett bra jobb, varit viktig osv... men glöm inte bort dig sjalv   )

• Ain

Zandra: inte ar det val för tidgt om Linn sjalv vill och ar intresserad! Kör pa ni. Miriam var ju redan torr da hon var tva, och Benjamin vill garna ga pa pottan han med och klarar det riktigt bra. (fast det tar nog ett bra tag innan han ar helt torr). Sa lange barnet verkar intresserat och sjalv vill. Vill de inte ar det ju ocksa helt ok, och da behöver de heller inte...

• lunaria

grattis igen x-girl!! va skönt för dig att du känner dig så mycket modigare o har bättre självkänsla. gulligt av dig att komma till din kbt-terapeut med en blomma

ja det är ju svårt med kläderna, det förstod jag själv . inte klokt att de har samma storlek, men jag väntar bara på den dag som mina barn har samma storlek. de har ju iaf samma storlek på blöjan nu...

Ain: ja men precis, men Linn verkar verkligen redo. har bytt 1 blöja idag eftersom hon kissat på pottan så mycket . så det känns som att hon vill det själv. egentligen vill hon ju inte ha blöja på sig alls, men vi använder byxblöjor så den är ju enkel att dra ner när hon ska sätta sig iaf. tänkte köpa lite fina trosor åt henne i slutet av månaden,.

idag så vaknade Noah med nästan 40 graders feber . jag gav hon lite alvedon o då vart han piggare en stund, men sen helt plötsligt satt han sig i fåtöljen o somnade direkt. sen på eftermiddagen kom Dan hit så sprang jag till vårmarknaden eftersom den bara är en dag. jag köpte strumpor, korv, bröd och två grejer till barnen. imorgon kommer Dan hit o tar ungarna medan jag går iväg till läkarn. ser inte fram emot besöket, men med tanke på att jag mått så dåligt så behövs det nog. Linn börjar nog bli sjuk hon också, har ätit dåligt så man får väl se.

• lunaria

Linn blev också sjuk inatt, båda var som värmeelement så de fick sova i min säng. tyvärr hade jag somnat så sent så 1 timmes sömn blev det innan de vaknade, sen slumrade jag väl till någon minut då o då, men det kanske bara blev 30 minuter. Noah låg o yrade och Linn höll på att fäkta med sin snutte. Linn var så söt, vaknade vid 4-tiden, petade försiktigt på mig och viskade "mamma, Linn kissa, kissa på pottan" och så snyftade hon litegrann och jag sa ju såklart att vi kunde gå till pottan. och då satte hon sig o kissade. fast de hade ju båda druckit mycket när de hade vaknat runt midnatt så jag förstår ju att hon var kissenödig, men otroligt att hon vaknade o sa till .. 

jag var hos läkarn och fick inhalera då jag knappt fick luft sen fick jag utskrivet Bricanyl. var jätteskönt att kunna börja andas igen ju . blev fast där i 2 timmar, mycket väntan vart det, men det var det ju värt iaf.

nu sitter jag barnfri här, känns faktiskt skönt med tanke på att jag är så trött nu. vad ska ni hitta på denna helg?? 

• Xgirl83
    Linn: Som sagt jätteskönt att du äntligen fick ordentlig hjälp att andas och allt! Vad bra att du blev tagen på allvar. Oj vad duktig Linn är, superduktigt av henne ju att t o m vakna på natten och säga till! Men stackars ungar som blivit så dåliga. Skönt för dig att du får vila upp dig nu efter alla allergier och barnens sjukdomar.

Ain: Jo du ska veta att jag är faktiskt väldigt stolt över mig själv. Jag tycker själv att jag har gjort ett jättejobb med allt möjligt senaste 1½ åren. Men min KBT-terapeut är fantastisk, och jag vill verkligen visa min uppskattning.

Det blev dock ingen KBT i torsdags. för min terapeut hade blivit sjuk.

Jag var och köpte lite blommor och jord igår, så idag ska jag plantera lite blomkrukor att ha på trappen m.m. Och börja byta jorden i växthuset. Kanske lite annat gräsklipp m.m. Andreas låg magsjuk igår, han är dock lite piggare idag. Jag är livrädd för att bli magsjuk igen nu!
    Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • 7 michelingodingar
    {#emotions_dlg.flower}Grattis till ditt körkortSkål

xgirl visste väl att du skulle fixa det

Uschför magsjuka har ni andra klarat er?

Lunaria: stackars barnen och dig med, är dem piggare nu? Mår du bättre?

I helgen så var vi på dop, vi hade ju fått äran att bli gudföräldrar åt Makens lillebrors dotter detta var i lördags och i går hade jag skoldag, var öppet hus i skolan och obligatoriskt för oss att vara där. Hade samtal med min lärare då och vet ni hon sa inte ett ljud om att jag varit hemma för vabFörvånad  pratade lite allmänt kring utbildningen och om det var som jag hade förväntat mig osv. De frågade om jag kände   att jag hade svårt för något ämne och ja jag känner att det har jag. Jag fårkämpa med alla ämnen men värst var nog arbetspsykologin och nu är den avslutad så känner jag att det är forskningsmetodiken samt engelskan. Läraren som jag skrivit om som är så himla bra var med på mötet och hade uppmärksammat det. Men han sa att jag skulle alla gånger klara det så det kändes skönt att höra!! Fick veta att arbetet vi hade om hjärtat "broken heart syndrome"   fick jag godkänt i fast läraren som jag inte ens har i ämnet anatomi tyckte arbetet var lite "tunt".

Idag har jag varit hos en sköterska med alwin föratt kolla hans tå menblev inge klokare av det ! På onsdag ska han göra pricktest för pollen.   

• lunaria

x-girl: klarade ni resten av familjen er undan från magsjukan?? förstår att du är livrädd!! hatjo tänker jag när du berättar om helgens göromål . hoppas helgen varit bra ändå

7 michelingodingar: men det har ju verkat som att du fixat plugget bra trots allt. man kan inte vara bra på ALLT heller .

ja men va konstigt att de inte kontrollerade hans fot ordentligt . med såna fula sår borde de väl tagit något prov eller nå't så de kunde få reda på vad det är?? 

vad roligt med dop .

Jag har haft en bra dag. blev så glad på arbetsförmedlingen för utbildningsanordnaren på Lernia hade skrivit en daganteckning om att hon mottagit en mycket bra ansökan . och det är tydligen inget de normalt brukar göra sa min arbetsförmedlare så det kändes roligt. ska dock genomgå en grej hos arbetspsykologen som ska bedöma min psykiska hälsa. helst vill min arbetsförmedlare att jag ska få en handikappskod, annars kan det bli struligt att få komma in på kursen. fast hon övertygade mig om att hon skulle ta sig ett snack med chefen då för hon vill verkligen att jag ska få gå den här. men hon trodde inte det skulle bli några problem med att få en kod. lätt för henne att säga, hon har fått mig att gråta varje gång, det är väldigt få som lyckas med . iofs idag var det väl mer glädjetårar, var längesen jag känt att jag lyckats med något så det behövdes inte mycket för mig idag...älskar min arbetsförmedlare, hon är helt underbar {#emotions_dlg.flower}

sen kom det glädjande besked om vårdbidraget, vi kommer till att få 3/4 bidrag. jippi, sommaren är räddad . vi kommer till att få retroaktivt från februari så det känns skönt! så nu skiter jag i bidrag o grejer, så fort jag får in  pengar tänker jag bli medlem i autism och aspbergerförbundet och anmäla oss till sommarlägret. jag hoppas det finns några hus kvar bara...

• Ain

ja vad fint att fa hora att man gjort nagot bra Lunaria! Och vad skont att ha en bra arbetsformedlare som faktiskt jobbar for en, och vill en val!

vad skont ocksa att ni fick vardbidrag, men konstigt att ni inte fick helt? Andrea fick helt vardbidrag, och de har val liknande diagnos? Fast jag vet ju inte exakt vad som skiljer barnen at, sa det var val nagon orsak antar jag. De far ocksa retroaktivt och ar ocksa jatteglada Vad jattekul att ni kan aka pa lagret. Det behover ni!

7mich: vad laskigt med tan. Den borde de val ha kollat upp lite mer tycker man. Det later ju inte sa mysigt med sadana sar

Xgirl: vad bra att du ocksa ar stolt Jo, jag forstar ju hur du menar men ibland ar aven ordvalen viktiga, och det ar ju faktiskt tack vare dig sjalv att du kommit sa langt! sa klappa dig lite pa axeln du

Sa, vi har snart langsemester, vi. Pa torsdag bar det av mot norra italien (fast forst har Miriam ett kalas som hon ska pa), Lago di Como, dar vi ska pa brollop pa fredag. Sedan pa lordag ar det brunch med brudparet och sa aker vi mot Feldkirch och overnattar hos Markus foraldrar. Sedan pa sondag flyger vi till New Orleans! Tjohoo. Markus ska ju som jag tror jag namnt, pa konferens, sa da ar hans flyg och hotell betalat, sa da blir det ju mycket billigare for oss att resa dit. Vi har hyrt en lagenhet av en privatperson, sa vi har lite storre an ett hotellrum att bo i. Det ar nog bra, for med barn vill man anda har lite plats for dem att leka, for man kan ju inte vara runt pa stan hela dagarna som man kan nar man ar sjalv. Vi ar tillbaka den 30 Maj... Langtar! Fast inte direkt efter den langa flygresan. Ni kan ju tanka er hur det kommer att vara med en sprallig Miriam och sa lillebror som gor allt som storasyster gor...

• lunaria

Ain: ojojoj, vilken semester ni ska ut på , så härligt!! fast jag förstår det där om flygresan, det kan ju inte vara så värst roligt att sitta så många timmar med två rastlösa barn!! men annars roliga saker ju, det låter välbehövligt . hoppas ni får det kul!!

ja kuratorn på habiliteringen sa att man automatiskt får helt bidrag vid såna här diagnoser annars, men tror det kan bero på att jag går hemma (vilket jag i såna fall tycker är taskigt för jag går inte hemma frivilligt och har haft mycket ändå runt mig iom att jag går ett projekt). så hon vill säkert att vi överklagar. men jag vet inte om jag orkar ärligt talat. ja det är en skillnad på 2000kr/månad totalt,alltså 1000kr för min del, men jag är så trött o sliten efter detta. har varit tungt nog med utbildning och bara att smälta rent psykiskt att Noah har en diagnos..men i mars nästa år ska nytt beslut tas så då kanske min situation ser annorlunda ut och man kan få helt bidrag. jag känner mig rätt så säker på att Noah inte kommer kunna gå vidare till förskoleklass nästa höst . när jag kollar på andra på hans förskola som är födda i ungefär samma månad och år som honom så känns det som att han ligger efter minst 2 år med det sociala, kommunikativa och lek o sån't. han leker aldrig med någon, men de han kommunicerar något med är såna som är lika gamla som Linn.  

Denna vecka blev det inte någon träning med Noah på hab som var tänkt. lite synd kan jag tycka, men han ska tillbaka till dagis den första dagen sen han har varit sjuk nu så det blir bara dumt att ta första träningsdagen. första gången är ju viktig att den lyckas. så plötsligt fick jag en helt ledig dag, det var nog flera månader sedan jag inte hade något att göra en dag . ska väl tvätta iaf, alltid något . och sen handla lite. en kompis skrev på sin blogg om en sån där tvål so.m man inte behöver ta i för att det ska komma tvål, så jag ska gå till Ica och fråga om de kan ta in här för det skulle vara underlättande för Noah.

• Xgirl83

Selma blev också magsjuk igår, men hon kräktes bara ett par ggr på morgonen sen var det bra. Jag blev troligen också magsjuk, men det blev inget mer än trötthet, huvudvärk och lite "bubbel" i magen igår, så jag är jätteglad för det. 

Vi är iaf hemma från jobb/förskola idag och imorgon, så jag försöker få städat undan så mycket som möjligt här av magsjuka och allt stök som blivit. Det är ju 2-årskalas på söndag så det finns att fixa med. Och vi är ju alla pigga idag bortsett från förkylning. Jag längtar efter att min förkylning försvinner så jag kan testa på att åka ut och springa.

Zandra: Haha, ja jag har väl tur som inte är pollenallergisk. Vad skönt att ni får vårdbidrag, det gör väl en hel del skillnad kan jag tänka mig! Vad kul att ni nu kan åka på lägret ändå. Så himla kul att du fick så mycket beröm angående ansökan, och härligt med personer som faktiskt är bra och engagerade i sina jobb, så som din arbetsförmedlare verkar vara.

Ain: Oj vilken resa!! Ha det så himla trevligt, jag blir lite avis.

7 michelingodingar: Jag såg bilden på Alwins fot, så konstig den ser ut! Ni borde ju ha märkt om han hade skadat sig så, så jag förstår att ni funderar på vad det kan vara. Jobbigt att du känner att du får kämpa så i alla ämnen, men jag tycker du är jätteduktig som sliter så! Bra att du fick prata om det med lärarna i alla fall.

Lilla S 071116 och lilla A 100520
Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)