• 7 michelingodingar

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Vi är några tjejjer som hängt ihop ett tag men många har nu lämnat tråden och jaa det har liksom blivit lite döttDrömmer så nu vill vi få in flera medlemmar i våran tråd som vi kan få lära känna

här snackas det om ALLT inte enbart bebisprat utan verkligen om allt mellan himmel och jord , familjen,barnen,relationer,väder och vind,fritid ja allt som man kan tänkas vilja dela med sig av

En viktig sak vill du hänga på så är du mer än gärna välkomen men här gäller det "ge och ta" alltså så skriver man inte enbart om sitt UTAN man ger alla andra oxå respons det är något man upplevt i många trådar att många bara skriver om sitt och vissa får massor av respons medans andra inte får så mycket som ett hej!! men är du med på det så HÄNG PÅ

välkommna in jag hoppas vi blir mååånga  som samlas här Solig

• Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)
  • 7 michelingodingar

xgirl: Åh, menade inte att göra dig mer orolig när jag skrev om fredde!!

Tycker du ska ta ett samtal med förskolan och se vad dom har att säga och tala om vad ni ser och oroar er för. Sen skulle jag rek att ni pratade med BVC om deras barnpsykolog skulle kunna kolla Selma?! Behöver ju inte alls vara någonting utan kan ju mycket väl vara fullt normalt också. Men för att ni ändå  ska kunna sluta gå runt  och fundera och oroar er så det kanske vara skönt att få någon slags koll!

Fredde hade ju så mycket mer som gjorde oss misstänksamma och det redan innan han var 1 år gammal och dagiset som han gick på då påpekade med att något inte riktigt var som det skulle.

Ain: Aj lät inget vidare med din nacke!!

Ang Benjamin hur gammal är han nu? Mitt minne är som en guldfisks minne Skäms men han är väl lika gammal som Agathon?? Han blir ju 2 nu i April. Han pratar nästan ingenting och låter mest eh eh eh lite ord som: gå neee, mamma,pappa och så försöker han säga sina syskons namn och tjaktoo och lattbiii vilket är traktor och lastbil samt kaaa vilket är katt är de ord han kan just nu. Det där med tungan som han gör låter nästan som det Freya gör!! Hon har ettväldigt speciellt sätt att säga ord som innehåller bokstaven R då far tungan ut som på en ödla Drömmer

Haha skönt att någon inte tycker jag var "ful" som trissade lönen så där men vad tusan är det individuell lönesättning så är det väl.

Lunaria: men gud vännen försökatt släppa pressen på dig själv. Du kan inte lägga allt ansvar på dig själv!!!! Hjälper Dan till något med Noahs problem?? Du ska absolut inte känna dig misslyckad och utpekad om Noah inte gör framsteg, du gör ju allt du kan för att få det att fungera och mer kan du inte göra!! se till att inte hamna långt där nere igen utan försök  att ta det som det kommer och lyckas det inte den dagen så är  det ingen katastrof!!  Nu har ju inte fredde samma diagnos men jag kan säga dig att vissa saker man skulle lära fredde har tagit flera år att lära honom men vet du enträgen vinner sägs det ju ochom de grejjer du har fått som arbetsredskap inte fungerar ja då kanske barnhab har några andra tips  istället??!!!!   

Du är den bästa mamman för dina barn ingen tvekan du gör allt för att detska fungera men försök att tänka på digockså!!!! lättare sagt än gjort jag vet!!

Den där tråden usch låt bli den ett tag dem som är så ambitiösa har kanske helt andra förutsättningar än vad du har?!

Förstår dig att allt kommer och särskilt i PMS-tider huu vale säger jag bara dåblir ju allting tusen gånger värre dessutom,

Vet inte alls hur det blir ang operationen nu  VC ska ringa mignär som helst måste få PC insatt på stört och så ska jag ringa öronmott och kolla läget där men jag tror den blir inställd             

• lunaria

7 michelingodingar: usch va jobbigt om det blir inställt . hoppas han får pc snabbt nu så han blir frisk o inte smittar de andra heller!! så typiskt att han ska åka på allt som vanligt.

jag vet, jag borde ju släppa pressen på mig själv, men jag visste ju att så fort man skulle få schema o allt annat till att fixa så fastnar jag själv i mitt gamla beteende med att försöka vara så perfekt o få allt att funka. jag ser ju Noah's schema o alla vardagssysslor inte går ihop för fem öre!! det är därför jag tvekar inför studier. för de veckor jag har barnen hinner jag knappt med att fixa undan matresterna efter frukosten..en dag glömde jag till o med av att ställa in mjölken för att Noah krävde uppsyn hela tiden i princip tills jag lämnade honom på dagis. sen hjälper väl inte mina allergier till precis, är verkligen som en zombie , trött o illamående varje morgon o svullen i ögonen så man knappt orkar ta sig upp alls. kroppen vill bara sova. 

jag tror inte Dan fixar så mycket med Noah. Dan har ju en potta hos sig, men jag tror knappast han övar Noah på att sitta där. blev lite besviken på habiliteringen för de hade sagt till Dan att han får skriva upp alla måsten på telefonen så den ringer, men han behöver ju ett riktigt schema som säger från timme till timme vad han ska göra. för han får ju inte gjort någonting o vet framförallt inte själv vad som behövs göras i ett hem. han viker aldrig in sin tvätt exempelvis utan hans lösning är att ha en tvättkorg för ren tvätt o en för smutstvätt så när han ska ha rena kläder så letar han igenom tvättkorgen med rena kläderObestämd. vilket system, det säger väl det mesta om hur det funkar...o fixar han inte ens att vika in sin tvätt så fixar han ju verkligen inte med Noah, det kan ju ingen få mig till att tro. klart att ungarna trivs där, Linn får mest uppmärksamhet o Noah slipper träna. så det är ju egentligen inte konstigt att det blir såna utbrott när de är hos mig. Linn hamnar lite i skymundan och Noah protesterar mot det han blir tvungen att öva på. det är kämpigt .

kanske blir bättre sen när man går på autismutbildningen o få lära sig lite mer. och då kanske det går upp för Dan att han också ska träna mer med Noah.

känner igen mig i det där med tungrullningar förresten . Linn använder "L" istället för R och det låter så kul när hon pratar. tror grabbar ofta är lite långsammare med talet så det är nog normalt.. Linn är väl lite slarvig med uttalet hon med, många saker som låter lite likadant, men däremot har hon stort ordförråd o snappar upp nya ord hela tiden.

idag ska Linn till tandläkarn. om man visste att hon skulle gå nu så hade man ju tagit det samtidigt som Noah's undersökning för 2 veckor sen...har köpt hårfärg idag, men nu blev jag feg, vet inte om jag törs ta i det .

• 7 michelingodingar

fyyyy vad jag vill vräka ur mig en massa

Abbe har svinkoppor men han får inget PC, operationen blir inställd och får inte göras på MINST 3 veckor för att inte riskera att det ska bli komplikationer vilket är jättebra såklart!! MEN han får heller inte vistas på förskolan på minst 1 vecka ochvill det sig riktigt illa så måste han hållas hemma 2-3 veckor. Jaghar en karl som inte kan vabba SOM VANLIGT, har en lärare som blir helt rabbiat när man är hemma  och jag har redan fått gliringar av henne dessutom en syster som blir helt rabbiat hon med när hon får höra att jag bett vår mamma om hjälp och får slängt i ansiktet att vi har ju skaffat barnen och min lärare måste ju fatta och att jag borde hoppa av samt att maken får väl för fan vabba då. Hur jag än vrider och vänder mig så sitter jag med arslet i brevlådan FASTKLÄMD för att inte tala om samvetet gentemot alla ochom maken vabbar såraseras vår ekonomiGråter  

• lunaria

7michelingodingar: men va tusan ska du göra då, såklart du ska be de om hjälp som du kan be, vad menar din syrra eg?? du har ju snart gått klart 2 terminer, det vore ju bara så urdumt om du skulle hoppa av!! men du kanske kan be din make vabba en dag imellan?? förstår att ni inte har råd till att låta honom vabba flera veckor, men någon dag kanske han kan ta det så du slipper råka ut för skit pga det. men hur mycket frånvaro får du ha från utbildningen?? jag tycker ju inte din lärare kan säga något så länge du klarar av dina studier trots frånvaro. jag tycker att någon av de borde ha förståelse för din situation, ditt barn är sjuk o du kan ju inte lämna honom ensam hemma . men varför fick ni ingen pc då?? .  

skickar mängder av styrkekramar kära du!!

idag pustar jag ut, försäkringskassan ringde o har hittat papprena!! ibland ska man ha bra tur iaf för jag tänkte att om de har slarvat bort papper på försäkringskassan så hittas de väl aldrig igen

• Ain

7 michelingodingar: usch vad jobbigt Men din syster har ju faktiskt inte alls med saken att göra, sa strunta du i vad hon tycker! Resten är ju lite svarare saklar, men ni gör ju som ni bäst kan! Känner igen lite känslan du har, för här nere har man ju inga vabbdagar. Jag och markus har 5 dagar tillsammans för bada barnen. och tidigare hade jag inga... Där för, bland annat, har vi aupair, för vi har inga andra som hjälper till om barnen är sjuka, och man far minst sagt sura miner om man är borta med sjukt barn.

Vad trakigt med operationen ocksa

Ja, Benjamin blir 2 ar den 30 mars. Haha, han säger ocksa mycket eh, eh. Eller Mm,mm  Han ar börjat lite mer med nya ord nu, men inte är de manga. Men kanske det är som Xgirl skriver, att jag är sa van vid Miriam som ju pratade i 3ordsmeningar innan 2 ars alder. Men det är ända liksom vissa grejer han gör med tungan och att han inte kan uttala ord trots att han verkligen försöker, pa ett annat sätt än det var med Miriam. Vissa ljud kan han inte fa fram helt enkelt. (och om ni nu fragar vilka sa kan jag inte säga vilka det är R, men även andra, men de kommer jag inte pa) De flesta konsonanter är svara. Katt kan han tex inte säga, för T är svart att uttala tydligen. Tror han säger Kapp.

lunaria: men kan nu inte fa nagot stöd da? nagon som hjälper dig - det verkar ju som att du snart kollapsar under alla masten. Min svägerska har ju nagon som kommer 5 dagar i veckan, och hon har ju inte ens barn med autism.

Xgirl: städning, vad är det? Nej, hon är inte sa mycket för städning. Om hon leker med nagot pa skolan, när jag kommer sa  slänger hon det bara pa golvet. Men da säger fröknarna till sa plocker hon upp det. Hemma är vi inte sa stränga med det där, sa det är nog mycket vart eget fel. Men vi har sa pass litet att det är svart att ha nagon ordning faktiskt. Det är ju svart för barnen att städa själva när det inte finns bra lader och "rätt sak pa rätt plats". Sedan när vi far lite större och kan ordna bättre med leksakerna ska vi bli strängare. Hon bär bort sin tallrik och sa fran bordet pa egen hand, och det gör Benjamin ocksa.

Imorgon ska jag se Hungergames med en kompis (o m vi far biljetter). Far se om det är nagot att se da.

• Lappen
    Xgirl83 skrev 2012-03-19 10:34:47 följande:
    Välkommen hit Lappen! Vad spännande det låter att ha djuren som en så stor del av livet. Hur gamla är era barn? Jag har en dotter på 4 år, och en son som blir 2 år nu i maj.
    emanuel är 5 år och ristin är 3½ år.....
    lunaria skrev 2012-03-20 20:00:03 följande:
    x-girl: usch va jobbigt att ni misstänker att Selma har ADHD . men hör lite snabbt med förskolan om vad de säger, kanske att ni kan ha utvecklingssamtal lite tidigare. tråkigt att ingen vill leka med henne, måste ju kännas otroligt tungt!! Jag skulle inte förvåna mig om Linn har adhd hon med..okej hon är såpass liten, men alltså vilken energi och vad hon babblar och far runt.

så härligt om du är klar med körkortet till sommaren .   

kollade på bloggen o dina stackars sjuklingar. hur mår de nu??
    och så kollade jag såklart på alla fina bilder från renoveringen. så fina trädtapeter ni fått tag i .

hur kände du dig i början när du tog dina antidepressiva?? jag tog en tablett o började skaka så hemskt mycket så idag orkade jag inte ta en tablett om jag blir så där risig igen då . får väl dras med mina pms-besvär...   

Lappen: hej o hjärtligt välkommer . ååh så ni har renar, va roligt . är de typ istället för hästar?? vart bor du någonstans?? barnens pappa har släktingar som bor uppe i norrland. de flesta bor i Luleå, men hans mamma bor i Pajala o har tidigare bott i Korpilombolo.

Nu kanske jag kommer vara lite mer aktiv här inne då jag tagit paus från FB .

Igår var jag till läkaren som konstaterade att förutom allergier så har jag migrän, stressmage och överrörliga leder. det var lite mycket besked på samma gång. okej, migränen visste jag väl om och magen också även om jag trott det varit magkatarr.skulle göra ett neurologiskt test för att vara säker på att det är migrän o inget annat. och då låg jag på britsen o skulle föra högra hälen mot vänstra knät, dra hälen ner till foten och då låste sig hela bäckenet . så då tror jag läkarn började misstänka något fel..sen bad hon mig om att böja tummen och jag har ju riktig skomakartumme så då konstaterade hon direkt att jag har överrörliga leder...känns ju bra att få reda på varför jag har problem med bäcken o liknande. så nu blir det livslång träning samt äta hälsoyoghurtar. har fått tid hos sjukgymnasten den 2:a april. skulle gått på kickboxning imorgon, men det får jag skippa tills jag varit hos sjukgymnasten o fått reda på vad jag kan träna. 

idag var jag på ett viktigt möte med arbetsförmedlare, Tierpsmodellen och soc. kändes lite jobbigt i början...men nu är planen att hitta en butik att arbetsträna på. och jag ska arbetsträna varannan vecka då jag inte har barnen eftersom jag har fullt upp de veckor barnen är hemma...men sen går tankarna till hur man ska göra..det finns ju en serviceutbildning i Uppsala..risken är ju att den försvinner i framtiden så jag skulle hemskt gärna vilja gå den. men den är på heltid ju. känns lite osäkert. har lite att fundera på
    det är som hästar men man kan ju inte rida på dom. men jag går med dom. och så ska jag väl ha dom och dra pulka så småningom. bor i sorsele men just nu på vintern så bor vi åmsele en timme från umeå
  • Lappen

idag måste jag flytta renarna till en annan hage för dom har ingen ren snö kvar efter allt regn och varma väder. men dom får vatten att dricka i en krubba varje dag. Så ska väl vänta på sambon så ska vi ta fast dom goch frakta dom i renkuren (släpvagn med påbyggd kur)

Annars ska jag plugga. Läser samiska på halvtid.  

• Ain

Lappen: jag kommer fran Umea. Och vi akte tidigare ofta genom Amsele, eftersom min pappa kommer fran Mala.

• Lappen
    Ain skrev 2012-03-27 09:43:10 följande:
    Lappen: jag kommer fran Umea. Och vi akte tidigare ofta genom Amsele, eftersom min pappa kommer fran Mala.
    ok. vars bor du nu då?

• Xgirl83
    Lunaria: Men stackare, vad mycket måsten du har. Låter ju tokigt att du ska göra allt det där med Noah när du är ensamstående, för du har ju ett annat barn som inte får uppmärksamhet under den tiden och det är väl inte det lättaste att göra det till en mysig stund då! Det är ju inte så att Noah är det enda krävande barnet du har heller. Du vet ju att du måste släppa pressen på dig själv, men det är så mycket lättare sagt än gjort. Jag tror inte heller att de på barnhab förväntar sig framsteg, för egentligen vet väl ingen om denna metoden kommer fungera på Noah, eller egentligen när han alls kommer vilja sluta med blöjan? Du kan väl ta upp det med barnhab att det fungerar väldigt dåligt, inte minst med tanke på Linn, att göra på det här sättet. Jag tycker du borde kunna få något stöd med barnen?

7 michelingodingar: Men vilken jobbig sits! Jag är också sådär att jag vill göra andra nöjda, men försök lösa detta på det sätt som blir bäst för er. Din syster har ju verkligen inget med detta att göra, och att du skulle hoppa av studierna pga tillfällig sjukdom hos ett barn vore ju galet! Jag lider med dig, vilken jobbig situation. Angående Selma så är jag lite lugnare nu, bl a eftersom Miriam verkar ganska så lik Selma. Men jag ska som sagt ta upp det med förskolan på utvecklingssamtalet, och eventuellt efter det kontakta BVC om det behövs.

Ain: Vi tänker också lite sådär med städningen, att nu när Selma får eget (och större) rum så blir det mer noga med städningen. Framför allt ska jag försöka märka upp de olika förvaringslådorna med vad som ska vara i respektive låda. Tror det blir lättare för henne då.
    Lilla S 071116 och lilla A 100520
Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)