• 7 michelingodingar

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Vi är några tjejjer som hängt ihop ett tag men många har nu lämnat tråden och jaa det har liksom blivit lite döttDrömmer så nu vill vi få in flera medlemmar i våran tråd som vi kan få lära känna

här snackas det om ALLT inte enbart bebisprat utan verkligen om allt mellan himmel och jord , familjen,barnen,relationer,väder och vind,fritid ja allt som man kan tänkas vilja dela med sig av

En viktig sak vill du hänga på så är du mer än gärna välkomen men här gäller det "ge och ta" alltså så skriver man inte enbart om sitt UTAN man ger alla andra oxå respons det är något man upplevt i många trådar att många bara skriver om sitt och vissa får massor av respons medans andra inte får så mycket som ett hej!! men är du med på det så HÄNG PÅ

välkommna in jag hoppas vi blir mååånga  som samlas här Solig

• Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)
  • Xgirl83
    Lunaria: Jag glömde: Försök att inte jämföra dig med de i den där autism-tråden, jag är med expert på att jämföra mig med andra och tycka att andra hinner hur mycket som helst (mycket därför jag undviker FB). De kanske har helt andra förutsättningar än du (att inte vara ensamstående är ju t ex en enorm skillnad), och sen så kanske de inte skriver så mycket om sina dåliga stunder, utan bara allt de fixar bra? Sen ska man inte bry sig om sig själv när man har PMS, haha, det är helt sjukt vilka mörka tankar man kan få om allt! Skittjobbigt är det.

Jag tror förresten att jag ska ha mens om 5-6 dagar men känner faktiskt inte direkt av någon PMS än, kors i taket!
    Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • lunaria

Ain: hungergames, vad menas med det?? hoppas ni får tag i biljetter iaf!!

jag kan förstå dig, gade jag fått Linn först o sen Noah så hade jag väl oroat ihjäl mig . dock är det enklare tror jag att man får ett aktivt barn först, så blir det nog inte lika jobbigt med två barn. hade jag vetat att Linn skulle vara sån här så hade jag nog väntat ett år eller två innan jag skaffat henne . va olika det kan vara för Linn använder väldigt mycket bokstaven T i sina ord. ordet tack är ett populärt ord för om hon suttit o lekt en stund med mig o sen vill gå iväg för att göra annat så säger hon tack till mig . men det där kommer ju för Benjamin också, de måste ju smaka på orden lite innan de säger det. iaf gör Noah fortfarande så när han ska lära sig nya ord. Linn har dock bråttom o verkar inte fungera på samma sätt så det är nog olika .

jag var på Tierpsmodellen idag och bröt i princip ihop där. men hon skulle ta reda på vilka möjligheter det finns för avlastning för mig. för jag sa rakt ut att det skulle aldrig fungera med heltidsstudier de veckor jag har barnen. och vi diskuterade allmänt vårt förra möte o hon sa jag inte ens ska tänka på att börja studera när jag mår så här. så det är skönt att hon förstår mig.      

Lappen: va roligt att du studerar samiska

jag färgade håret igår trots allt, men jag vet inte riktigt om jag blev nöjd med det. blev lite röd-brun-orange färg. men jag tyckte det såg lite för "naturligt" på mig, som att det kunnat vara min naturliga hårfärg o det var verkligen inte tanke . så nästa gång får jag leta efter mer chock-rött .

har varit så trött idag igen. ungarna vaknade 5.20 trots att jag flyttat läggningen till 1 timme senare. vet inte hur jag ska få de att sova längre på morgonen. Noah sover inte middag o Linn sov kanske 30min igår pga tandläkarbesöket så de borde ju va trötta. när somnar era ungar o hur länge sover de??  

• 7 michelingodingar

Tror ni min syrra vände efter detjag skrev på min blogg hon ringde på kvällen och var så len i rösten och sa att hon ställer upp som barnvakt Igår fick jag åka från skolan för dagis ringde om agge och jag kan säga att min lärare fick spelet Jag fick höra idag vadhon sagt och gjort så när hon kom in i klassrummet så var jag som en mina kan jag lova er!! Hade hon sagt något så hade jag sagt både ett och annat och vet ni kärringen märkte det jättetydligt på mig och började fjäska istället

xgirl:skönt att du känner dig lugnare  

Lunaria: Vi fårha 30% frånvaro på 2 år så vi räknade ut att det skulle innebära 12 veckor jag harväl sammalagt nu 16-17 dagars frånvaro . Abbe fickingen PC pga detta med resistenta bakterier så därför sätts inte PC in förrens om kanske 2 veckor

gud vad skönt att FK hittade papprena!!

Här nattas abbe,freya, alwin och agge runt 18-18,30 oftast sover dem  runt 18,30-19 och sen sover dem till mellan 07-08. 

Ain: Fick ni tag på biljetter? Men fy vad jobbigt att ni inte har vabbdagar   vi har det nog ganska bra här Sverige

Idag fick jag samtal från det stället där jag var på praktik och som jag blev erbjuden sommarjobb detblir att jobba där först tänkte dem erbjuda mig 18500 men då sa chefen där att jag har ju uska i botten så 18700 erbjöd dem mig och när jag sa att jag skulle träffa chefen på en annan hälsocentral på fredag och vad hon erbjudit mig och lite prat fram och tillbaka så hade jag fått upp lönen till samma så 18900kr får jag precis som jag ville ha bästa är att denna hälsocentral ligger 1,5 mil närmre mig än vad den andra gör        

• Ain

hungergames är alltsa en biofilm -vet inte om den heter annars pa svenska. Men den börjar just nu att ga pa bio i sverige ocksa.
    Och tyvärr blev det ingen bio, för hon blev sjuk. Men jag, Markus och Marie spelade Cluedo, och det var kul det med

Wow, man lägger sig bra mycket tidigare i Sverige märker jag! Vi kommer hem kl. 18:00! Sedan är maten klart vid 18:45 och barnen börjar ga i säng runt 19:30 Benjamin sover runt 20:00 och Miriam 20:30. Ibland lite senare. Sedan sover de till 07:00 da de vaknar. Ibland vaknar de tom tidigare... Sedan sover bada pa em ocksa, fast Miriam vill helst inte sova pa em...

Manga barn i Frankrike lägger sig vid 21:30-22:00 ! Och da menar jag barn i 4 ars aldern alltsa...

Kul med sommarjobbet 7-godinggar! Bra förhandlat!

Hoppas du kan fa nagon avlastning lunaria. Det borde du ju verkligen fa!

lappen: nu bor jag i närheten av Geneve! Sa en bit bort

• Lappen

mina ungar somnar vid 9-11 på kvällen och emanuel vaknar alltid kring 6 på morgonen och ristin vaknar mellan 7-9 på morgonen. men det är ju vad vi gjort på dagen. är det renarbete är det ju vad vi gjort under dagen och när vi måste fara och kommer hem. Men då har dom ju en bra farfar som kan ta hand om dom fast han är 77år gammal. 
    måste ju berätta att dom har två farfar. min sambo är adopterad av den som vi bor hos för hans riktiga mamma och pappa inte kunde ta hand om han. så hans adoptivfar var gift med min sambos mormor. så dom har två farfäder. den riktiga pappan hälsar vi på ofta bor bara 9 mil från oss. och så gre vi han kött och fisk för han fick en stroke för ett år sen... 

• Lappen

här är några av mina tamrenar men den utan horn dog förra året, den var mest tam. nu har jag också en kalv och jäntans vaja (honren) i hagen och en ny stjärna som ska bli tam men är det redan ganska mycket

• Xgirl83
    Lappen: Gud vilka fina renar. Gah, nu har verkligen min PMS slagit till för jag blev helt tårögd när jag såg dem, tyckte de var så vackra.

Zandra: Våra barn somnar ungefär vid samma tid som Ains barn, vid kl 20 (vi börjar nattningen vid kl 19). Fast om Selma har somnat i soffan eller bilen på dagen, och om Arvid har sovit middag för länge, så somnar de ibland inte förrän kl 21 eller ännu senare. Så nu måste vi börja dra ner på Arvids sovtid på dagen. Sen sover de till 6.30-7, ibland något längre på helgen om man har tur. Så bra att du kanske kan få hjälp via Tierpsmodellen med avlastning!

7 michelingodingar: Duktigt förhandlat! Kul att du fick det jobb du ville ha. Haha, så roligt att din syster ändrade sig där, har det löst sig helt då?

Idag ska jag greja en del hemma, sen ska jag och barnen äta lunch vid lekplatsen tänkte jag. Senare i eftermiddag har jag dubbel körlektion, motorvägskörning.
    Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • 6barnsmamman

Här somnar väl Ida (2 1/2) nånstans mellan 7 och 8 , Elsa har inte riktigt fått fasta rutiner äm , men har senaste veckan somnat för natten vid nio-snåretGlad Jag är ju själv fruktansvärt kvällstrött så jag skulle aldrig klara av att dom var uppe till 10 eller 11...Skrattande 
    7michelingodingar: toppen! Vad skönt o ha klart för sommaren nu!! Och verkligen duktigt förhandlat, jag är så dålig på sånt där...
    Hungergames heter den väl här i sverige med? Tror det, mina två äldsta var o såg den häromdagen, tror dom tyckte den var bra.
    På tal om stora barn, äldste sonen tar ju studenten i vår o nu har han skickat in ansökan till universitetet. Överst på listan kom.... Luleås tekninska universitet, civilingenjör... Förvånadhur ska jag klara mig???!!! Så långt borta.....
    Lappen, vad fina renar!!!
    Zandra: Jag har varit allergisk sen i högstadiet nångång, men inte kollat upp det förräns kanske för 6-7 år sen. Då gick jag först till vårdcentralen o fick en remiss in till sjukhuset för o göra allergitest. Kommer inte ihåg hur många saker dom testade, men jag reagerade på allt utom två saker....Skrattande Det ena var kvalster, det adra minns jag inte... Sen erbjöd dom mig hyposensibilisering som det heter. så då gick jag där o tog sprutor,(men nu finns det i tablettform tror jag) ett bra tag. Men jag är otroligt mycket bättre!!! Förut gick det ju knappt o klara sig kändes det som fast man åt medicin så hade jag ju mycket besvär o åt ju medicin från februari, mars till oktober.... Att jag tar medicin nu, beror mest på att jag ju valde o skaffa katt....Tar då medicin ibland, men det får det väl vara värt.... Tycker absolut att du ska kolla upp om du får göra det, var inte svårt alls o få igenom det!
    Asch nu vaknar Elsa, återkommer!!

• lunaria

skulle ha skrivit igår, men var verkligen toktrött då..

x-girl: vi skrev tydligen samtidigt i tisdags ser jag. den där förskolefröken jag pratade om tycker verkligen att barnhab har en mall på hur saker ser ut och vill få alla föräldrar att göra ALLT, men att det fungerar så dåligt med hur man verkligen kan genomföra det. på det viset sjönk mitt mod en hel del, men samtidigt tänker jag inte hålla tyst om att det inte fungerar. nämen det är ju så att Linn är otroligt krävande och energiskt barn som ska göra samma sak som Noah annars blir hon hysterisk. så det hade ju varit stor skillnad om jag hade haft en lugn son som ni andra verkar ha i samma ålder

jo jag vet ju att jag inte ska jämföra, men det känns ju som att en del typ säger "men jag hade det likadant som du o fixade det här galant" då känns det skitjobbigt. vet ju själv att mina problem är av speciell typ, om jag inte hade gått in i väggen så kanske jag hade fixat det här bättre..

ååh va jobbigt att din pms har slagits på . hoppas den inte blir för illa bara!!

7 michelingodingar: bra att polletten trillade ner för din syrra, men att du ska behöva blogga för att hon ska förstå en sån självklar sak som hur du mår när det blir så här, det förstår jag inte!! men hon verkar ju vara lite speciell.

bra jobbat med löneförhandlingen . grattis!!

Ain: jaha det är en film, här kommer alla nykomna filmer minst 2 månader senare än till alla andra biografer så jag har ingen koll. men det kanske man ska kolla efter sen då .

oj va sent barnen somnar där ni bor då . jag vet inte om jag hade kunnat få Linn o Noah att kunna somna såpass sent, inte ens på nyårsafton fick vi de att vara vakna längre än till kl 20, då började de knorra o säga att de ville sova. jag är iofs också väldigt kvällstrött så jag vet inte om jag skulle fixat att ha de uppe så länge  

lappen: fina renar du har. oj Emanuel verkar ju inte ha stort behov av sömn eftersom han då vaknar så tidigt med tanke på att han somnar så sent då.

6barnsmamman: ja jag ska nog kolla upp det där med mina allergier. min senaste läkare nu verkade tyvärr ha väldigt liten koll på vad allergierna innebär och hur jag mår pga det så jag får väl ta kampen med en annan läkare om det är så. för jag hade gärna velat ta sprutor för att slippa ta andra mediciner, speciellt när jag nu är allergisk året runt.

herregud, hanns skrivas så mycket här så hoppas jag inte glömt kommentera nå't. får återkomma i såna fall .

min pms är över, äääääntligen

vad skönt att få veta era läggtider för barnen, började fundera om jag lägger barnen för tidigt. jag lägger barnen allt mellan 18-20. jag har på något vis fått för mig att de kanske sover längre på morgonen om jag lägger de runt 20 istället för 18, men hittills har jag inte märkt någon skillnad så de vaknar samma tid ändå. tror Noah vaknar såpass tidigt för att han är kissenödig. men på natten då han stökar som mest är det nog bara oro i kroppen o att han bearbetar saker då. får väl se om det blir något bättre när vi flyttat också, det är ju så hemskt lyhört här o vissa grannar stökar hemskt om nätterna...de sover faktiskt bättre hos Dan, iaf Linn som han alltid får väcka när de ska till dagis o det är ju runt kl 6 på morgonen.  

idag när jag hämtade barnen sa förskolefröken att de haft Linn inne på andra avdelningen nästan hela eftermiddagen. jag sa att det är nog en bra idé om hon allmänt kanske kunde flyttas över dit helt o hållet då de går väldigt på varandra just nu o är riviga. och hon sa att fröknarna redan hade diskuterat detta om inte någon av de kunde byta avdelning till hösten iaf för de upplever samma sak. så det var ju skönt att de var inne på samma linje . allt är faktiskt väldigt enkelt på denna förskola, det är min räddning kan jag säga .

suck, igår vart det en konflikt med min granne så jag sov inte så bra inatt heller när ungarna väl sov okej för första gången hela denna vecka. jag struntar väl i min granne, tråkigt bara att hon inte förstår att jag har mycket att göra o mår dåligt just nu. 

• Lappen

Men igår vart det tidig kväll kl20, jobbig dag och så fick dom inte följa mormor och morfar. Och det är ju inte lätt att veta att dom ska dit snart när jag ska till jokkmokk och plugga i 3 dagar

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)