• 7 michelingodingar

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Vi är några tjejjer som hängt ihop ett tag men många har nu lämnat tråden och jaa det har liksom blivit lite döttDrömmer så nu vill vi få in flera medlemmar i våran tråd som vi kan få lära känna

här snackas det om ALLT inte enbart bebisprat utan verkligen om allt mellan himmel och jord , familjen,barnen,relationer,väder och vind,fritid ja allt som man kan tänkas vilja dela med sig av

En viktig sak vill du hänga på så är du mer än gärna välkomen men här gäller det "ge och ta" alltså så skriver man inte enbart om sitt UTAN man ger alla andra oxå respons det är något man upplevt i många trådar att många bara skriver om sitt och vissa får massor av respons medans andra inte får så mycket som ett hej!! men är du med på det så HÄNG PÅ

välkommna in jag hoppas vi blir mååånga  som samlas här Solig

• Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)
  • Ain

Appropa framsteg, sa har Miriam idag tydligen haft sin första konversation pa engelska Hon gick iväg pa toaletten da vi var och at lunch pa jobbets restaurang. Markus följde efter pa lite avstand, eftersom hon egentligen ville ga ensam (hon är ju stor...). Han sag att hon pratade med nagon dam. Sedan kom Miriam tillbaka och berättade att tanten fragat "whats your name" Och da hade hon svarat My name is Miriam.  Vi har ju övat lite bara för att hon sa gärna vill kunna prata engelska, men jag trodde aldrig att hon skulle kunna använda det pa riktigt!

• 7 michelingodingar

Lappen:jo relativt tätt är det allt

Lunaria: vad roligt att båtresan gick så bra med tanke på noha och Linnsom rymde
    Men jobbigt med din allergi hjälperinte medicinen?

Ain: chokladfestival jisses jag skulle äta ihjäl mig på en sån Älskar ljus chokladTungan ute
    Vad duktigt av Miriam attkunna  svara damen på engelska

Xgirl: kanonfina rum ni fixat åt barnen!! Selmas rum är det tapeter med stjärnor eller har nimålat dem själva?

Påsken här harvarit lugn, U hade jouren från långfred till påskafton men inga larm som gjorde att han fick jobba under natten som tur var!! Vi samlades allihopa här hemma hos oss i år, 26 pers var vi 27med lilla kusinen fasthon sov nästan hela tiden så hon räknas inte

Denna vecka har jag hemstudier och fy fan rent ut sagt jaghar kämpat mig igenom uppgiften i forskningsmetodiken men är inte helt nöjd skriver justnu ett stort arbete om kvinnan och hjärtkärl sjukdomarFoten i munnen fast det är lättare för därförstår jag iaf vad som står till skillnad mot forskningsmetodiken!! inte ens nätet kan översätta många av orden som står hur fan ska man då kunna göra ett bra jobb när maninte ens får en förklaring till orden:-O

Idag fyller Agge 2 år med

Pust bliringet plugg för min del, dagis ringde och Alwin har kaskadkräkts                      

• Ain

usch vad jobbigt med kräkningar. Det verkar som att det alltid är nagon som kräks hos er pa sista tiden...

Vad är det för ord du inte förstar? Latinska ord?

• Xgirl83

Nu har jag visst inte skrivit på ett tag igen, det har varit fullt upp med renovering och körkort. Men nu är renoveringen i princip färdig förutom att få upp lister, och en del skräp som måste slängas och så. Har även kommit efter med tvätt m.m som jag knappt hunnit med senaste månaderna. Jag har fått tid för teoriprov och uppkörning om en månad så nu är det verkligen slutspurten, och jag och Andreas försöker komma ut varje dag och övningsköra nu (barnen får åka mycket bil just nu!) Idag har jag gjort "Risk-ettan" som är en obligatorisk 3-timmarskurs när man tar körkort, som handlar om risker i trafiken så som droger, alkohol och trötthet. Men det var ganska intressant faktiskt för det var en ex-narkoman som kom dit och pratade. Och på fredag ska jag köra halkan. Är lite nervös för det. Då ingår även stadskörning inne i Sarpsborg i Norge (där halkbanan ligger), samt körning dit och hem. Eller ja, man turas om med de andra eleverna.

Ain: Ja jag tror det är en rätt normal ålder för att lära sig att cykla utan stödhjul. Selma har ju haft springcykel (det har väl Miriam också haft?) så hon har övat upp balansen på den. Vi märkte ju redan förra året att Selma inte använde sig av stödhjulen så mycket när hon cyklade, men då hade hon för korta ben för att nå ner ordentligt så hon fick växa lite till innan vi nu tog av stödhjulen. Men i ärlighetens namn så tycker hon det är lite läskigt att cykla utan stödhjulen så hon har inte gjort det så mycket än.

Ja rummen blev bra, tycker jag med. Jo Selmas rum blev ett för en "stor tjej". Men det känns bra med möbler som hon kan växa med. Och tapeterna valde hon ju själv, men jag är glad att även om de blev rosa så valde hon inte några för gulliga eller "barnsliga" tapeter som kanske inte passar om ett par år. De här tapeterna kan nog t o m passa en tonårstjej.. Arvids ratt kan tyvärr inte snurras på. Det är bara någon lös ratt som Andreas hade liggande (han är ju också biltokig...).

Wow, vilken duktig flerspråkig tjej ni har. Jag är rätt impad får jag säga. Hm, jobbigt med kikhostan, hoppas att ni inte blev smittade då.

Den där chokladfestivalen låter som nåt i min smak!

Lunaria: Vilken härlig kryssning ni hade, men jag förstår att ni blev svettiga av att jaga Linn. Våra barn är likadana, det blir inte mycket avkoppling när man är iväg sådär.

Vad duktigt att ni nästan helt kunde undvika sötsaker i påsk, jag är fortfarande lika imponerad av er!

Men gud vad allergisk du blivit?? Låter skitjobbigt. Så skönt att det snart är dags för flytten, var det nu till helgen? Härligt att du ska flytta till en finare lägenhet.

Barbamamman: Nej, inte magsjuka igen!! Väldigt vad mycket magsjuka ni har då? Grattis till Agathon idag!! Det är tapeter med stjärnor på, Selma valde dem själv.

Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • lunaria

Ain: nä jag var inte vaccinerad för kikhosta, är ju tyvärr född -85 . älskade ju skolan o trodde aldrig jag skulle få gå tillbaks dit . tror jag missade halva 4:an eller nå't, var sjuk hela vintern. 

vad duktig Miriam är som kan prata på engelska . längtar tills den dag jag får höra Noah säga på svenska "jag heter Noah" . är lite jobbigt för det är så många som frågar honom vad han heter o han förstår inte vad han ska säga. han vet ju vad han heter, men han förstår inte själva frågan.

7michelingodingar: oj herregud, 27 pers . hur fick ni plats?? så skönt att Uno kunde vara hemma

oj ditt plugg låter ju verkligen svårt, hoppas du löser det ändå!!

nä mina allergimediciner hjälper inget vidare och då tar jag nässpray, ögondroppar samt allergitabletter för näsproblem. ändå rinner näsan hela tiden. fast jobbigaste är nog mina andningsproblem, men vet inte vilka allergitabletter man kan ta mot det. jättefint att läkarn skrev i mitt läkarintyg: inga luftvägsproblemSkrikandes. så jag kan knappt andas här hemma. idag har jag dock varit borta halva dagen som tur är...

x-girl: oj om en månad, va spännande!! kan lugna dig med att typ ingen misslyckas på själva halkkörningen kan jag säga. jo det var nog en i min grupp som gjorde det, men han tryckte ju inte på bromsen alls när han skulle göra det vilket jag tyckte var konstigt då vi fick tydliga instruktioner i bilen.

ja till helgen blir det flytt . det ska bli otroligt skönt!!

idag var jag på studiebesök på den utbildning jag funderar på. det var bara jag och en annan som kom dit på informationen, men det satt ju 25 andra pers som redan går på utbildningen. och det var minsann ett glatt gäng som gjorde en sån fin presentation så man smittades verkligen av glädjen där. men ändå finns det ett par frågetecken i huvudet, hur man ska få ihop denna utbildning med autismutbildningen. lärarn sa att det är inga problem om man har frånvaro pga en sån orsak, men man får ta igen det med uppgifter och sån't. och det är väl den biten jag funderar kring, om man orkar liksom..hade hoppats på ny kursstart snart så jag hade kunnat avverka en del av utbildningen när det ändå är uppehåll med autismutbildningen, men det blir först den 7:e aug de startar ny grupp.

vart lite ledsen efteråt, vill så gärna gå där mer än något annat, kände direkt att det var en utbildning för mig där både teori o praktik blandas i 24 veckor. men vet inte nu hur jag ska göra . Noah behöver ju få all hjälp han kan få, även hos mig ju. får fundera vidare.

kan nu berätta en god nyhet iaf och det är att han de senaste 2 veckorna har kissat 3 gånger på pottan . framsteg . sakta men säkert, man kan inte ha för bråttom vad gäller de med diagnos ju .

men usch, jag hade ingen bra morgon och nu fattar jag varför. jag hade en påbörjande migrän. var länge sen jag hade en så jag fattade inte riktigt varför jag började se suddigt imorse. kände mig såå irriterad på Noah för han fick såklart världens låsning för att vi gick 20minuter tidigare till dagis då jag var tvungen att hinna till tåget tidigare. sen när jag hade hämtat barnen på eftermiddagen o kom hem så slog huvudvärken till på allvar. som tur är kom Dan förbi o skulle bara kolla läget med packandet o sån't, men jag blev liggande gråtande i sängen o somnade tydligen där under filten. så han tog o badade ungarna, gav de mat o lade de . var så himla snällt för jag mådde så sjukt dåligt. men en god nyhet är att min migränmedicin verkligen hjälper . litar ju annars inte på medicin så jag blev förvånad när huvudvärken o illamåendet började  avta.            

• Xgirl83

Lunaria: Oj, ja jag fick också migrän idag, fast jag har ju ofta lindrigare variant så jag kan inte klaga. Jag har också varit himla irriterad idag, kan sånt bero på migrän?? Vad fint av Dan att fixa ungarna sådär! Fy vilken jobbig migrän du verkar ha, men skönt att medicinen hjälper ju.

Förstår att du har massor att fundera på vad gäller utbildningen. Men det hade ju varit så tråkigt om du hade missat en sån chans också. Du kan ju alltid avbryta utbildningen om du känner att du inte orkar.

Men, har du gjort halkan?? Du har väl inte körkort? Gjorde du också den i Rakkestad då? Nej jag är väl inte orolig för att misslyckas med halkan så, men tycker det är lite obehagligt att göra panikbromsningar och sådana saker, samt stadskörningen då i en lite större och helt ny stad. Fast just nu tycker jag mest att det ska bli kul faktiskt.

• Ain

usch vad svart det där med utbildningen sandra. Jag känner bara att ni skulle behöva mer stöd! En stödperson som möjliggör att du far lite tid att ta hand om dig själv.

• lunaria

x-girl: ja alltså när man får huvudvärk o inte mår bra så kan man väl bli irriterad pga det kan jag tänka mig. jag kan bli väldigt frustrerad när jag får synproblem för då kan jag inte se ordentligt. sen är det svårt att förklara hur jag får med migrnen, men det flashar lixom framför mig så jag kan inte greppa var allt är o då blir jag irriterad. 

Jag klarade allt vad gäller körning och halkbana, tog en intensivkurs i Säffle, men sen brakade jag in i väggen sista året på gymnasiet för att jag hade så mycket press på mig så det blev aldrig någon uppkörning . jaha du ska göra den i Rakkestad?? där höll vi på att bosätta oss när vi skulle hitta ett ställe i Norge att bo på om vi barn hade fått välja, men pappa ville inte bo där. ja sarpsborg är ju lite speciellt, men inte så krånglig vad jag minns iaf. jag övningskörde där någon gång iaf .

jo jag känner ju lite att chansen går ur händerna på mig. jag vet ju inte ens om jag kan komma in på utbildningen ens, ska höra med min arbetsförmedlare först om hon godkänner det. kanske hon tycker det skulle bli för mycket för mig. får väl se.

Ain: ja jag känner väl lite så också, skulle vilja ha lite stöd i såna fall. min kontaktperson på Tierpsmodellen har varit sjuk, men hon ska kontakta LSS- handläggaren på hab denna vecka.  

nä dags att ta på ungarna kläder. sen har jag tvätt, packning och ska montera ner alla möbler. o ringa min handläggare på AF också.  jag är lite trött idag pga medicinen, men det är bara att bita ihop .    

ni får ha en bra dag .

• Xgirl83

Zandra: Jaha, vad jobbigt att du inte blev färdig med körkortsutbildningen! Men den dagen du får möjlighet att ta körkort då så kommer det säkert gå som en dans.

Jaha, du menar att du blev irriterad på det sättet. För jag har liksom fått för mig att jag kan vara irriterad när ett migränanfall är på gång. Fast jag är iofs lika irriterad idag, haha... Får väl snart börja äta medicinen igen enbart för att kunna hantera mitt humör bättre. :-/ Mitt tålamod är = 0 just nu... Snacka om att vara världens sämsta mamma. Undrar seriöst vad det är för fel på mig som har ett sånt lynningt humör.

• Lappen

Nu är vi då på väg upp med renarna. får se hur det går för karlarna idag. Dom flyttar med skoter efter renarna. dom måste ju får röra på sig också. men vissa renar måste lämnas för dom inte orkar. Men vi har inte nått trevligt väder idag. Regn och snöslask. Fast det bara är några mil så tar det ett tag. Sen till helgen så lastar vi dom i renlastbilen upp till Sorsele. 

Har skola till veckan så ska till Jokkmokk då. Så då blir det några dagar där medans barnen är hos akka (mormor) och ajja (morfar) 

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)