• Lappen

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

hej är ny här. är en 25 årig tjej som är hemma med  mina två barn. har också renar som vi håller på med jag och min sambo. är just nu vid kusten med renarna och om en månad ska vi upp till fjället igen. har tamrenar som jag tar hand om här hemma och så hjälper jag till när det går..
    annars fixar jag här hemma, bakar och städar m.m.

• Lappen
    Xgirl83 skrev 2012-03-19 10:34:47 följande:
    Välkommen hit Lappen! Vad spännande det låter att ha djuren som en så stor del av livet. Hur gamla är era barn? Jag har en dotter på 4 år, och en son som blir 2 år nu i maj.
    emanuel är 5 år och ristin är 3½ år.....
    lunaria skrev 2012-03-20 20:00:03 följande:
    x-girl: usch va jobbigt att ni misstänker att Selma har ADHD . men hör lite snabbt med förskolan om vad de säger, kanske att ni kan ha utvecklingssamtal lite tidigare. tråkigt att ingen vill leka med henne, måste ju kännas otroligt tungt!! Jag skulle inte förvåna mig om Linn har adhd hon med..okej hon är såpass liten, men alltså vilken energi och vad hon babblar och far runt.

så härligt om du är klar med körkortet till sommaren .   

kollade på bloggen o dina stackars sjuklingar. hur mår de nu??
    och så kollade jag såklart på alla fina bilder från renoveringen. så fina trädtapeter ni fått tag i .

hur kände du dig i början när du tog dina antidepressiva?? jag tog en tablett o började skaka så hemskt mycket så idag orkade jag inte ta en tablett om jag blir så där risig igen då . får väl dras med mina pms-besvär...   

Lappen: hej o hjärtligt välkommer . ååh så ni har renar, va roligt . är de typ istället för hästar?? vart bor du någonstans?? barnens pappa har släktingar som bor uppe i norrland. de flesta bor i Luleå, men hans mamma bor i Pajala o har tidigare bott i Korpilombolo.

Nu kanske jag kommer vara lite mer aktiv här inne då jag tagit paus från FB .

Igår var jag till läkaren som konstaterade att förutom allergier så har jag migrän, stressmage och överrörliga leder. det var lite mycket besked på samma gång. okej, migränen visste jag väl om och magen också även om jag trott det varit magkatarr.skulle göra ett neurologiskt test för att vara säker på att det är migrän o inget annat. och då låg jag på britsen o skulle föra högra hälen mot vänstra knät, dra hälen ner till foten och då låste sig hela bäckenet . så då tror jag läkarn började misstänka något fel..sen bad hon mig om att böja tummen och jag har ju riktig skomakartumme så då konstaterade hon direkt att jag har överrörliga leder...känns ju bra att få reda på varför jag har problem med bäcken o liknande. så nu blir det livslång träning samt äta hälsoyoghurtar. har fått tid hos sjukgymnasten den 2:a april. skulle gått på kickboxning imorgon, men det får jag skippa tills jag varit hos sjukgymnasten o fått reda på vad jag kan träna. 

idag var jag på ett viktigt möte med arbetsförmedlare, Tierpsmodellen och soc. kändes lite jobbigt i början...men nu är planen att hitta en butik att arbetsträna på. och jag ska arbetsträna varannan vecka då jag inte har barnen eftersom jag har fullt upp de veckor barnen är hemma...men sen går tankarna till hur man ska göra..det finns ju en serviceutbildning i Uppsala..risken är ju att den försvinner i framtiden så jag skulle hemskt gärna vilja gå den. men den är på heltid ju. känns lite osäkert. har lite att fundera på
    det är som hästar men man kan ju inte rida på dom. men jag går med dom. och så ska jag väl ha dom och dra pulka så småningom. bor i sorsele men just nu på vintern så bor vi åmsele en timme från umeå
  • Lappen

idag måste jag flytta renarna till en annan hage för dom har ingen ren snö kvar efter allt regn och varma väder. men dom får vatten att dricka i en krubba varje dag. Så ska väl vänta på sambon så ska vi ta fast dom goch frakta dom i renkuren (släpvagn med påbyggd kur)

Annars ska jag plugga. Läser samiska på halvtid.  

• Lappen
    Ain skrev 2012-03-27 09:43:10 följande:
    Lappen: jag kommer fran Umea. Och vi akte tidigare ofta genom Amsele, eftersom min pappa kommer fran Mala.
    ok. vars bor du nu då?

• Lappen

mina ungar somnar vid 9-11 på kvällen och emanuel vaknar alltid kring 6 på morgonen och ristin vaknar mellan 7-9 på morgonen. men det är ju vad vi gjort på dagen. är det renarbete är det ju vad vi gjort under dagen och när vi måste fara och kommer hem. Men då har dom ju en bra farfar som kan ta hand om dom fast han är 77år gammal. 
    måste ju berätta att dom har två farfar. min sambo är adopterad av den som vi bor hos för hans riktiga mamma och pappa inte kunde ta hand om han. så hans adoptivfar var gift med min sambos mormor. så dom har två farfäder. den riktiga pappan hälsar vi på ofta bor bara 9 mil från oss. och så gre vi han kött och fisk för han fick en stroke för ett år sen... 

• Lappen

här är några av mina tamrenar men den utan horn dog förra året, den var mest tam. nu har jag också en kalv och jäntans vaja (honren) i hagen och en ny stjärna som ska bli tam men är det redan ganska mycket

• Lappen

Men igår vart det tidig kväll kl20, jobbig dag och så fick dom inte följa mormor och morfar. Och det är ju inte lätt att veta att dom ska dit snart när jag ska till jokkmokk och plugga i 3 dagar

• Lappen
    Ain skrev 2012-03-30 09:15:45 följande:

Lappen: jag sag att Ristin ocksa heter Aili. Det är ett sant fint namn tycker jag!

skulle bli aili i tilltalsnamn men då har jag en tremening som heter det och dom är det bara året i mellan och så bor vi nära varandra. vi tänkte inte ha nå samiskt namn men då ändrade vi oss i sista stund...
  • Lappen

hej på er. här är det full rulle. håller på att ta in 1200 ren till hagen (inte allt på en gång) men dom ska in). så vi väntar på att sambon/pappa ska ringa så vi ska hämta han vid hagen och kanske mata renarna som kommit in. och så har mina renar här hemma vårkänslor. dom är som kor när man släpper dom på grönbete. 

annars fixar vi inför påsken. ska måla ägg som vi ska ha i påskriset. ska göra hål i botten och toppen och blåsa ut gulan och vitan och sen måla och hänga upp.

och sen ska vi fixa inför sambon som fyller år nästa måndag, beställt smörgåstårta av en jag känner. 

• Lappen

Nu är ristin stor nog att pyssla. Så gillar jag det också. Nu ser jag på gladiatorerna med sonen hans favorit program

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)