• 7 michelingodingar

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Vi är några tjejjer som hängt ihop ett tag men många har nu lämnat tråden och jaa det har liksom blivit lite döttDrömmer så nu vill vi få in flera medlemmar i våran tråd som vi kan få lära känna

här snackas det om ALLT inte enbart bebisprat utan verkligen om allt mellan himmel och jord , familjen,barnen,relationer,väder och vind,fritid ja allt som man kan tänkas vilja dela med sig av

En viktig sak vill du hänga på så är du mer än gärna välkomen men här gäller det "ge och ta" alltså så skriver man inte enbart om sitt UTAN man ger alla andra oxå respons det är något man upplevt i många trådar att många bara skriver om sitt och vissa får massor av respons medans andra inte får så mycket som ett hej!! men är du med på det så HÄNG PÅ

välkommna in jag hoppas vi blir mååånga  som samlas här Solig

• Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)
  • Glittrax

Varit på RUL idag, och blev flyttad från 12 april till 27 april!nääää!! bebisen var alltså för liten för att vara i v 19+0 idag. ! Allt såg just nu normalt ut det hon såg. Hon som gjorde Ul sa att vi inte skulle vara oroliga att det var nåt fel, alla bebisar har samma mått denna tid, men är det alltid så? jag skakar fortfarande och har gråten i halsen... ska inte oroa mig men kan inte släppa det... ska på nytt Ul 3 dec.. får väl hoppas att det är ok då med!

Fick dock höra att livmoderna ligger fritt och inte växt ihop med snittet! skönt! den låg på perfekt ställe för att ha gjort snitt sa hon

• lunaria

x-girl: som sagt, grattis till Selma!! vad tyckte hon om presenterna o allt, blev hon glad?? men gud, tur att det inte började brinna!! det är ju så lätt hänt!! vi har inte några lampor som kan ramla emot mot saker utan att det hörs. men det är ju allt annat då, Noah är ju lamptokig och dagens höjdpunkter är nog att få tända eller släcka lampor samt inspektera så de står rätt . han har varit nära på att bränna sig ett flertal gånger när han ska vara o undersöka de...

oj herregud,  jag ska nog inte klaga på att vi inte har föräldramöten, om de ska vara på det viset så kan man ju lika gärna skippa det . men så jobbigt med din blyghet, har det alltid varit så eller har det blivit värre??

skönt att ni ska få en ny duschkabin, även om det är dyrt!! så där var grannens dusch innan de fick en handikappsanpassad. han halkade till och skulle ta tag i väggarna och de föll bara rakt ut . vi har duschkabin nu så jag hoppas nästa ställe har badkar faktiskt!! Noah avskyr fortfarande att duscha här så det är en kamp varenda gång . vi har faktiskt 87 kvm här nu, men det blir lite större då om vi tar den . jag kan tänka mig att det verkar knas att det finns så många lediga här i trakterna. vet ju hur det brukar se ut i städerna, men så är ex strömstad en vacker och attraktiv ort .

pilea: jag äääälskar tallar så den hade inte jag kapat ner . jag tyckte den såg fin ut, något man kan sätta upp fågelholk på. iofs om ni kapar ner den får ni ju en bra stubbe o göra något kul på

var på läkarbesök i förmiddags. trodde det skulle bli besvärligt att ta med Linn, men det gick bra. hon sov båda gångerna när jag tog bussen och hon var rätt så nöjd, men hon hade såklart bajsat precis innan min läkartid så jag hann inte byta förrän efter läkarbesöket och då blev hon mer nöjd sen och sökte uppmärksamhet från alla . läkaren gick igenom mitt mående. hon koncentrerade sig först och främst på min psykiska hälsa för det är den hon oroade sig mest för och jag hade lite väl mycket ångest idag så jag tyckte det blev lite jobbigt att svara på frågorna. det är en "låt mig vara, jag klarar mig"-dag, men hon fortsatte ställa frågor vilket jag är glad för nu när all spänning släppt efter besöket. hon sa att mina sköldkörtelvärden nog har utlöst en utmattningsdepression och det tar lång tid för depressionen att försvinna även om jag får okej värden. serotininnivån förblir låg iaf..och det var ju logiskt, det var väl det som blev efter förra gången. så hon skrev ut antidepressiva + lättare sömntabletter så att jag kan få sova bättre. jag hamnar inte i djupsömn längre och det skapar ännu mer trötthet och nedstämd känsla..var på labbet o tog massa prover, bla gall -och leverprover, vitaminnivåer, blodvärde mm. är jättenöjd med läkarn, men hon är en st-läkare så jag kan inte få henne som fast .

• Madde01
    Pilea- Härligt att ni fått mycket gjort i helgen, det är alltid lika skönt... Gillar att ha saker o göra, som idag har vi inte gjort någonting jag o Julius.. Bara varit hemma o myst.. Man uppskattar verkligen dom stunderna då.. Men usch vad jobbigt med erat kök.. Kanske dags för en renovering? Glad Tur iaf att Max hunnit flytta sig därifrån innan luckan rasa...

Barbamamman- Nej, men jag gillar verkligen inte o plugga.. Sedan är det en så pass lång utbildning, så finns det tyvärr inte pengar till det heller just nu efter jag vart mammaledig o förlorat en himlans massa pengar på det Rynkar på näsan Vad skönt att det går så bra på inskolningen med Alwin.. Härligt härligt.. Hur lång inskolningstid är det hos er? Använder dom sig av 3dagars elr 10 dagars?

Zandra- åh, hoppas den lägenheten passar er så ni kan flytta från där ni bor nu, eftersom ni itne trivs där dvs Glad Vad skönt att Linn var så duktig då.. Julius är också super duktig när det gäller sådant som jag tror kommer bli super jobbigt för honom alltid.. hehe.. Vilken bra läkare du hade o att du var nöjd med henne.. Men fy vad synd att du inte fortsätter med henne sen ..

Xgirl- Usch vad Arvid är hård i magen då Rynkar på näsan Jobbigt när det är så .. hahah, vilket knasigt föräldrarmöte ni hade då, men där är väl bra att dom inte hade "jobbiga" saker att ta upp.. Vi har föräldrarmöte 1gång per termin där jag jobbar o då brukar det oftast finnas saker o ta upp .. och sedan är det alltid nått "tema" på föräldrarmötet då.. Där vi visar barnens lek elr sådanna saker... Brukar vara uppskattat av föräldrarna hos oss iaf .. Skrattande

Japp, igår gick vi hemifrån 12 o var inte hemma förns 19.. Så idag har vi haft en välförtjänt hemma dag.. först i går blev det thai lunch med några vänner o deras barn sedan gick vi tillsammans upp till FC o sedan gick jag o J till min pappa o  hälsade på.. Så det var trevligt.. Gillar verkligen hemma dagar efter att varit ute en heldag innan.. Så idag har vi "bara" myst !! Julius har varit extremt trött idag.. Först sov han från 10.30 - 13 sedan nu 15.15 somna han igen.. Fast då väckte jag han efter 30min.. Så onödigt att sova länge då eftersom annnares blir det så himlans sent på kvällen o det vill man helst undvika..
  • 7 michelingodingar

pilea:skönt o få ett nytt kök sen va slippa vara rädd att få köksluckorna i huvudet

ojj vilken stor tall!!

am zandra :vad kul med en ny lägenhet hoppas ni kommer gilla den

åhh vad härligt att Linn var på bra humör hos läkaren iaf o framför allt att du äntlgen får lite hjälp!!

tänkte samma som pilea nämnde att om man eg får ha vagnen i trapphuset.... vet att vi fick påbackning om det så vi fick ställa ner vagnen i ett fuktigt förråd o det var ett jäkla bök o få ut vagnen

jasså en påse o lägga i vatten vad var det för skit lät inte somdet skulle funka så bra nää man är lite låst av o vara utan ugn, tänkte mig inte för häromdagen då jag köpte en helgskinka som skulle griljeras så min mamma tog hem den till sig o fixa det åt mig

xgirl:usch ja det är inte billigt precis när man har hus!! hoppas ni fått in duschkabinen nu då!!

haha ja dessa föräldramöten kan man skippa anser jag,har man varit på ett har man varit på alla

men fyy vad otäckt med lampan tur i oturen att det inte hann ta eld
    Grattis till selma hoppas hon är nöjd med sin dag

Glittrax: ta det lungt vännen,det är inte nån fara obli flyttad så pass o läk sa ju att allt såg fint ut jag harv själv blivit flyttad rejält vid 3 av mina graviditeter 1 månad och med abbe var dom oense länge o väl innan vi fick ett korrekt datum och ändå är han född 10 sept och var beräknad först till slutet på sept sen till okt o slutet av okt o ända in i börjanpå nov innan dom sa 2 okt slutligen!! med alwin var Bf enl sista  mens 17 nov men ul sa 9 dec han kom 14 nov och agathon var enligt sista mens bf 11 april men enl ul 10 maj och han föddes 11 april!!

madde:fullt upp igår med andra ord
    här säger dom 14 dagar men all inskolning sker utefter barnet så vissa kan det gå jättefort med som freya det tog 40 min medans abbe tog flera veckor och alwin har det tagit knappt 4 dagar!!

idag har det varit fullt upp!! först inskolning med alwin,läxan,bvc med agathon som nu väger 9,3 kg och är 71,5 cm lång sicken liten dunderklump man har sen bar det av till dagis för syskonkortstagning o det blev faktiskt efter mycket gnäll o inte vilja sitta som fotografen ville fina kort iaf!!
    agathon fick 2 sprutor idag med ajaja vad ledsen han blev bvc frågade om han satt osv ojag nämnde då att han inte rer ut något sånt än o då sa hon precis som du pilea skrev att han är ju född en månadför tidigt o sen kan det ha med hans torticollis= för korta nackmuskler o göra så hon var inte orolig iaf!!
    idag totalvägrade freya gå på dagis det gick bara inte o få henne o följa med dit så hon fick vara hemma idag men undrar vad det är som gör att hon vägrar så!!

• Ain
    Glittrax skrev 2010-11-16 13:25:32 följande:
    Varit på RUL idag, och blev flyttad från 12 april till 27 april!nääää!! bebisen var alltså för liten för att vara i v 19+0 idag. ! Allt såg just nu normalt ut det hon såg. Hon som gjorde Ul sa att vi inte skulle vara oroliga att det var nåt fel, alla bebisar har samma mått denna tid, men är det alltid så? jag skakar fortfarande och har gråten i halsen... ska inte oroa mig men kan inte släppa det... ska på nytt Ul 3 dec.. får väl hoppas att det är ok då med!

Fick dock höra att livmoderna ligger fritt och inte växt ihop med snittet! skönt! den låg på perfekt ställe för att ha gjort snitt sa hon
    Med Miriam blev jag ocksa flyttad för att hon var för liten men sedan (visserligen var det pa 12 veckorskollen) men sedan sa blev vi flyttade tillbaka till det datumet som jag trodde det var. Sa det där kan ibland vara lite si och sa. Om BM inte var orolig sa var det säkert helt ok.
  • Ain

Grattis Selma! Ni verkar ju haft en fin dag!

Oj vad jobbigt med depression pa allt Zandra. Men vad skönt att du äntligen har en bra läkare. Typiskt att du inte kan fa henne som fast   Men atminstone händer det nagot nu.

Hinner inte skriva mer nu. Lite mycket med jobbstart (det gar bara bra än sa länge. Tyvärr är Benjamin lite sjuk.) och kusin som just kommit sa far skriva mer sedan!

• Xgirl83
    Barbamamman: Så skönt att BVC-sköterskan inte var orolig, det är ju säkert som det ska allting! Det är ju så himla individuellt med utvecklingen! Stackare som fick sprutor. Konstigt att inte Freya ville gå till dagis idag, ja man kan ju fundera på varför det plötsligt blir så? Jobbigt. Skönt att syskonfotot verkade bli bra till slut.

Zandra: Jo blyg har jag väl varit sedan tonåren men det är nog lite värre nu. Men det är just i sådana större grupper så gillar jag inte att prata alls. Sen är man väl inte van vid allt sånt här som rör dagis och så, man känner sig lite bortkommen. Ja resten av det du skrev har jag ju redan kommenterat. Men vad synd att du inte kan få läkaren som fast läkare! Hur länge kan du ha henne då? Jag är nog lite trög för jag vet inte vad en ST-läkare är. Stafettläkare? Jaha, jag trodde ni hade lite mindre lägenhet än så nu. Ja jag hade också verkligen velat ha badkar, men det finns absolut ingen plats till det. Japp, vår ena duschdörr är lös så det är bara en tidsfråga innan nån får den i huvudet.

Madde: Det låter ju som bra föräldramöten ni har! Jag har förresten varit inne i ditt galleri och kollat på Julius - vilken söt kille du har! Jättegullig.

Pilea: Jag förstår att du vill ta bort tallen, det blir ju så barrigt! Men vad dyrt det var då. Hoppas ni kan få ett bättre pris.

Glittrax: Det är säkert normalt ska du se! Det verkar vara många som blir flyttade en hel del på RUL, så som barbamamman t ex. Men trist att vara kortare gången..

Selma tackar för grattis. Vi har haft en lugn och lagom dag. På eftermiddagen kom min pappa och mina två bästa vänner och åt våfflor och firade Selma. Jag har väl tyvärr fått lite mjölkstockning igen, har haft ont i ena bröstet ett par dagar och idag fick jag "den" huvudvärken. Precis när gästerna kom på eftermiddagen så fick jag SÅ himla ont i huvudet, men det släppte med en huvudvärkstablett och sedan dess har jag knappt ont. Selma tyckte nog om dagen, fast hon gillade nog ballongerna lika mycket som presenterna. Hon gillade tågloket tror jag, men ritgrejen var inte riktigt så uppskattad som jag hade trott. Hon gillade målarböckerna och pennorna dock. Sen fick hon ett Hello Kitty "golvpussel" med jättestora bitar av mina kompisar, det gillade hon tror jag! Mest gillade hon nog setet med pärlor för att göra halsband. Men det har ju varit fullt upp hela kvällen så hon har inte direkt hunnit leka med några leksaker än, vi får väl se vad hon tycker imorgon.

Arvid har varit så ledsen idag, jag tycker så synd om honom. Han som annars är världens nöjdaste kille. Han har försökt bajsa idag med.. Jag är så villrådig vad man ska göra... Försöka få det att fungera med att ge välling och massor av katrinplommon, magmassage osv, eller sluta med vällingen illa kvickt och hålla sig till bröstmjölk..  Men snart är han ju 6 månader och då behöver de ju börja så smått med annat. Idag var jag i alla fall och köpte katrinplommon och han fick en ganska stor portion, samt även katrinplommonjuice att dricka till. Nu ska det ut!
    Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • Ain

Xgirl: lactulos? FAst jag vet inte om man far get det till sa sma.

• lunaria

glittrax: min bm s att mättekniken inte är helt exakt så det kn diffa 2 veckor.

x-girl: ni ha testat messmör?? annars är det ng lactulos sm ain säger..ring bvc-sköterskan idag och hör ändå vad hn kan göra, för ni skulle väl inte dt förrän i nästa vecka??

men herregud jag orkar inte skriva mer, mår inte så värst bra. kaske bli borta litemr från tråden.kram på r!!

• 7 michelingodingar

xgirl stackars bådedig o arvid men testa messmör annars, laktulos kan du oxå få utskrivet via bvc prata med dom om det inte ska han behöva ha det så där!!
    kul att selma var nöjd över dage iafGlad

am zandra men gumman vad har häntRynkar på näsan kram på dig!!!

ojoj idag ska alwin vara på dagis hela dagen o abbe o freya oxå undrar vad jag o agathon ska hitta på dåFlört läxläsning i massor har typ 60 sidor att läsa ikapp i svenskaboken som jag lagt åt sidan för o hinna med bokanalysen som nu är klar ska göra en kort novellanalys av en text i svenskaboken oxå bara men det ska nog inte ta nån längre stundFlört

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)