• 7 michelingodingar

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Vi är några tjejjer som hängt ihop ett tag men många har nu lämnat tråden och jaa det har liksom blivit lite döttDrömmer så nu vill vi få in flera medlemmar i våran tråd som vi kan få lära känna

här snackas det om ALLT inte enbart bebisprat utan verkligen om allt mellan himmel och jord , familjen,barnen,relationer,väder och vind,fritid ja allt som man kan tänkas vilja dela med sig av

En viktig sak vill du hänga på så är du mer än gärna välkomen men här gäller det "ge och ta" alltså så skriver man inte enbart om sitt UTAN man ger alla andra oxå respons det är något man upplevt i många trådar att många bara skriver om sitt och vissa får massor av respons medans andra inte får så mycket som ett hej!! men är du med på det så HÄNG PÅ

välkommna in jag hoppas vi blir mååånga  som samlas här Solig

• Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)
  • Xgirl83

Jag får se hur mycket jag hinner skriva innan Arvid vaknar, han sover och skulle behöva äta lite innan vi går till dagis. Om jag inte hinner färdigt så skriver jag mer ikväll.

Madde: Så söt Julius! Arvid har också en sådan body. Om Julius drar sig upp till sittande så är det nog hög tid att sänka spjälsängen. Bättre att ligga steget före än att få sig en otrevlig överraskning.

Pilea: Vilken mysig helg ni verkar ha haft! Och de stora barnen med för den delen, var roligt.

Ain: Så skönt att det går så bra med jobbet och med Benjamin. Jättesöt är han förresten! Men jag förstår att det är jobbigt att sitta och köra så långt varje dag, då blir du ju också hemifrån längre pga det.

Barbamamman: Skönt att få köpt lite mer julklappar. Jag håller med dig, julklappar är så jobbigt.Visst, att köpa till barn är ganska roligt för de blir så glada. Men att hålla på och köpa till släkten, och man riktigt känner vilka nöd-julklappar alla har köpt, halsdukar, skålar osv. I min familj ska vi fr o m denna julen skippa julklappar till oss vuxna och bara köpa en grej för max 50:- och köra nån paketlek. Jag bara önskar att vi kunde göra detsamma i sambons familj. En sån go "liten" Agathon. Åh, marängsviss är SÅ gott ju! Men jag har inte heller ätit kroppkakor nån gång, det kanske beror på var i landet man bor. Det är så tröttsamt med sådana där läkarbesök och liknande som tar 1 minut.

Zandra: Men oj så jobbigt att de ska komma med så kort varsel! Fast väldigt roligt för barnen och Dan då, helt otroligt att det var så länge sedan de var hos er sist. Hihi, så duktig Linn är då! Förstår att hon blev riktigt nöjd när hon lyckades ställa sig upp. Förstår att du har ont i ryggen!

I natt har Arvid ätit minst 5-6 gånger. Han vaknade först redan 21.30 och åt mycket, sen vaknade han vid 22.30 igen men fick ingen mat då. Sov sedan 23-03 men efter det har han ätit flera ggr. Helt olikt honom faktiskt, har han kommit in i Linns fas tro? Jag har varit och hälsat på min mormor på sjukhuset idag iaf, skönt att få gjort det.

Nu vaknade Arvid, hann precis skriva färdigt!

Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • Xgirl83

Så, nu sitter jag och ammar. Jag tänkte att jag inte kan vara sämre, så här kommer en bild på min guldklimp:

http://www.familjeliv.se/hem/xgirl83/gallery/phpphrgvf.jpg

Det är så fascinerande hur olika bebisar ser ut egentligen!

• Pilea

Åh vilka fina bebbar

Idag har jag o Max varit i C o shoppat lite + hämtat ut gåvo-grejen från libero-klubben (har inte kommit iväg förrän nu). Vi tog bussen direkt efter dagislämning så vi var där typ 45min innan dom öppnade, men jag tog en latte under tiden o bara njöt. Köpte massa kläder till barnen på lindex, orkade inte prova kläder själv.

xgirl:
    Så söt han är o vilken cool skjorta!
    Jobbigt att han vaknade så mycket inatt.

Barbamammans...
    Oj, det var ett snabbt besök hos tandläkaren!
    Max är också så där kinkig o ska jämt vara i famnen!
    Skönt att ha köpt julklappar!
    Åh, så söt han är Agathon!

am zandra:
    Du kan ju hänga någon mjuk filt på kanten så blir det ju lite mjukare iaf om hon trillar i sängen.
    Oj, va hon kämpar o står i lilla Linn, inventerar både leksaksbackar o tvättkorgar

Madde:
    Ja, det är nog lika bra att sänka botten i sängen.

Ain:
    Va skoj att det känns bra på nya jobbet!
    Jätte fin liten kille du har  

Hi, hi, då slänger väl jag också in en bild då, fast på alla 3

Just ja, Alve har blivit så himla intresserad av bokstäver på sistone! Förra veckan satt han o höll på o byggde med kaplastavarna o rätt som det var ropade han "mamma, kolla, jag har skrivit Alve"
    Duktig min lilla kille! Inte illa för en 4-åring (5år i jan), som dessutom är född 3mån förtidigt

• Xgirl83
    Pilea: Tack, skjortan är från Lindex förstås. Fast köpt på Tradera. Till den hade han de där tuffa lappade jeansen som funnits på Lindex nu i höst. Gillar dem skarpt! Men oj så fint Alve skrivit sitt namn! Och vilka goa ungar! Är Max ganska lik Alve eller? Jag älskar för övrigt kaplastavar, det hade vi och lekte med i skolan i låg- eller mellanstadiet. Vilken härlig dag ni haft, så kul att gå "ensam" i affärer och köpa kläder. Ren lyx!

Zandra: Jag kom ju på sen att jag glömde kommentera det jag skulle till dig. Vad skönt att provsvaren inte visade något, även om det kanske hade varit skönt att få mer svar på varför du mår som du mår. Men då är det "bara" sköldkörtelproblemen och en depression som orsakar dina problem eller? Jag förstår verkligen att det känns jobbigt med att be om hjälp med avlastning, det tror jag varenda förälder skulle känna för det känns ju fel att "lämna bort" barnen. Men du är faktiskt inte frisk, och det är inget du kan rå för. Och tänk på att nästan alla andra har släktingar som passar barnen ibland och det kan jag själv känna är jätteskönt att få ibland. Och att då ha det som ni, att inte ha någon familjemedlem som avlastar ibland, då förstår jag fullt ut att det blir kämpigt i längden ÄVEN om du nu hade varit frisk. Så ta dig en ordentlig funderare på det gumman.

Jag kom på att Selma inte har några luciakläder, vi skulle fått ärva pepparkaksklänning av kusinen men vi har nog båda glömt bort det och nu kommer vi inte träffa dem förrän efter Lucia (de bor i GBG). Jag såg att Ellos hade lite så jag ska fråga Selma vad hon vill vara.
  • Xgirl83

Suck, ja det var ju inget att diskutera, hon skulle vara Lucia. Men de har inga luciakronor hos Ellos, var finns det? Kollade idag på Coop men de hade inte i alla fall. Vi har inga såna där stora Coop Forum och liknande här, antar att de kanske har..

• lunaria

barbamamma: nä jag har inte haft problem med fejjan, iofs så ha jag inte hunnt vara inne där så värst mycket heller idag .

ja obegränsat med pengar skulle man ha, då hade det inte varit några problem alls

ja usch, jag blir helt nervig på Linn, hon är så framåt hela tiden och man undrar var det ska sluta!! lär få många grå hår nu!! men då kanske jag bara ska låta henne hållas för hon hittar väl säkert balansen inom kort. det var nog för att hon var så trött som hon ramlade också.

men hur gammal är lexan då?? jag hade för mycket tänder så jag fick ta bort typ 5 st när jag gick i femman. det var ett hemskt år, hua . vad dåligt om de bara säger att ni ska vänta, förstår om hon vill få de fixade!!

x-girl: så söt lilla Arvid är, han ser också minst sagt förvånad ut . ja du har rätt, bebisarna ser så olika ut och det är kul att se . tycker Arvid är så himla lik Selma, är han inte??

hur är det med din mormor nu då??

ja så där var ju Linn förut, men nu har hon kommit ur sin fas o vaknar bara en gång på natten och äter och så sover hon till 6.30 på morgonen så man känner sig ju mycket mer utvilad .

Pilea: så fina barnen är . o så duktig Alve är som kan stava till sitt namn nu. det går fort när de väl knäcker koden . kul med shopping idag!! jo hon kämpar på minsann, hon vill undersök allt hon kommer åt .

Dan har kollat på lägenheten och den var väl okej iaf, inte superfräsch, men inte sunkig heller..jag blir lite sådär, ska man sätta sig mitt i centrum med barn..iofs så fick alla mina klasskompisar växa upp så där och jag var en av de få som växte upp i att bo i ett hus utanför stan..men ändå...behöver å andra sidan inte släpa matkassarna många meter så det skulle väl iofs kännas skönt. äsch det löser väl sig, känns bara så jobbigt att behöva flytta igen och fixa allt som ingår i det ju..

• lunaria

hmm jag uppdaterade innan jag postade, men ändå fick jag inte med sista inlägget som du skrev x-girl..

fick reda idag på att Noah's dagis faktiskt ska ha lussefirande i år, så vi måste också leta efter dräkt..kanske att vi har något som passar..har ingen aning vart de kan ha luciakronor. nå't år vet jag att de hade på Ica här, men det skiljer sig ju så olika från år till år...det finns inte på BR då??

jo det var bara sköldkörtelproblemen och utmattningsdepressionen som orsakar alla problem. alla människor reagerar olika på hormonbrist så det är lite svårtolkat..precis de där orden som du säger sa min läkare idag . hon sa att hon skulle ringa till bvc-sköterskan och prata om det..jag sa rakt ut att jag får ingen hjälp av Dan att ta det beslutet och orkar inte riktigt själv och hon sa att då måste jag låta henne hjälpa mig så att vi kan få avlastning, att jag inte ska känna mig tvungen att vara stark jämt o kunna ta alla beslut. men jag skäms så, och det känns så motigt så jag vet ändå inte om jag vill fastän jag såklart vill på ett annat sätt..hade önskat att jag bara hade haft mer ork o vara bättre mamma till mina barnGråter.

• Ain

hehe, maste bara snabbkommentera, Miriam har faktiskt luciakrona. Det var ju ett maste eftersom hon har sjungit pa luciasangen sedan förra aret (!) och kan sangen utantill. Sa kusinen fick ta med sig en luciakrona ner
    Och pa lucia är vi inbjudna pa luciafest hos ambassadören Sa roligt kan man ha det när man jobbar som man gör Och sa ska vi till svenska kyrkan ocksa, och da far vi se om Mimi vill ga med i luciataget.

• 7 michelingodingar

xgirl:här köper vi enbart till våra barn,min mamma o min syrra+sambo o sen köper vi nått till makens enabror+sambo samt mina svärföräldrar brukar vi gå ihop allihopa o köpa något dyrare åt dom.
    här sa dom  ifrån om julklappar till mina barn bara för att vi valde o skaffa ett sjunde barn oxå så dom får enbart av mormor,farmor/farfar o makens ena bror+ sambo o så av min syrra då men iår köper inte syrran åt var o en av dom utan dom får ett spel gemensamt.
    till mig o maken skiter jag i vilket men jag tycker helt ärligt synd om barnen att dom inte ska kunna få något bara för att vi valt o skaffa fler barn än normen   men vi får mer pengar över o lägga på våra barniaf

så söt liten arvid men jobbigt att han vaknar så ofta för o äta vad händer om du ger lite gröt t ex påkvällen står han sig längre på det?

har du kollat tradera efter luciakrona?, halens?
    makens bröder + familj ska ner till ullared 3 dec så då ska dom köpa en tomtedräkt/pepparkaksdräkt åt alwin hojta till ifall du vill att jag ska be dom köpa en luciakrona åt dig så kan jag skicka den i såna fall!! 

pilea: så söta dom är barnen o alve o max är verkligen lika varandra!!
    vad duktig alve är somkan bygga ihop bokstäver o stava sitt namn så där!!

am zandra: men gumman det är väl klart att du är en bra mamma till dina barn, alla har vi ju svackor mer el mindre o vissa värre än andra men jag tycker ändå du verkar kämpa på bra och du försöker ju bli bättre!!!!! du lägger dig ju inte ner o bara skiter i allt, vad bra om läkaren kan hjälpa dig med avlastning,funderade ett tag på hur jagskulle kunnahjälpa dig om det skulle hjälpt ifall man pratat med dan på fejjan

tråkigt att lägenheten inte var så där superfräsch men det gårkanske o få iordning?? o framför allt såkommer du nära till allting o i dagsläget skulle det kanske vara bra för dig och att du/ni kommer ifrån den där idioten till hyresvärd!!

ja eg är det väl bättre o låta Linn hållas för snart har hon tekniken så hon inte ramlar o slår sig men visst står man med hjärtat i halsgropen när dom precis börjar lära sig stå o gå. 

idag har barnen studiedag så alla är lediga utom alwin som är på dagis skulle behöva göra en massa men har sån huvudvärk o blir så irriterad på dom stora som ska städa sina rum så jag kan sätta upp gardiner o adventsljusstake men filippa bara vrålarb att det är minsann inte städdag idag o ändå ligger hela golvet täckt av leksaker o hela  hennes garderob med kläder ligger på golvetDemon

idag har maken sin första 24 timmars jour så jag får skippa zumban ikväll han har ju  jour tills 07 i morgon bitti!!

• Madde01

Börjar med att säga vilka SÖTNOSAR alla har Glad

Barbamamman- Nej jag har aldrig ätit det Tungan ute Kanske är gott, vet man ju aldrig förns man testat lixom. Vad skönt att du börjat med julklappsinköpen redan.. Jag kommer väl vara ute i sista sekunden som alltid, det är jag varje år. Då det är som mest med folk o längst köer i affärerna Tungan ute och eftersom min pappa hatar att gå i affärer får jag även pengar av honom att köpa till Julius för Tungan ute Så man ska inte bara köpa åt sig själv utan åt andra också, men det är väl lika bra. Då vet man iaf att det blir rätt.. Tycker det är så svårt nu när folk ringer o frågar vilken storlek Julius kommer ha till Jul.. Säger 80 till alla. Då vi har börjat använda 74 till Julius o det är fortfarande förstor lixom ... Vad skönt för dig att kurs slutet är nära Skrattande Fullt upp när alla är hemma kan jag tänka mig...

Zandra - Gud så duktig Linn är då.. Synd att den inte var super fräsch, men är det något som går i fixa på et kick elr? Men det kan ju vara skönt för dig iaf så du har nära till allt, vet ju inte om du har bil elr nått nu så det kanske inte spelar så stor roll? Du är absolut ingen dålig mamma för att du inte mår bra just nu, vissa får sina svackor o det är absolut inget konstigt vännen .. Avlastningen kan ju vara väldigt skönt för dig, du lägger dig inte o skiter i allt utan att du tar faktiskt tag i saken o det är väldigt starkt, finns ju folk som inte ens vågar gå till någon o prata.. Vad är det för slags avlastning ni skulle få i såfall då? Såg nu att jag o barbamamman skrivit "typ" samma sak . oups Tungan ute

Xgirl - JA coop forum o ica maxi brukar ha.. Ni har inte nära till något av det ? Men jag tror till o med att vårat lilla ica här har .. Har du kollat på Ica? om ni har det nära?

Pilea- Mysigt med en tripp på stan o köpa kläder till barnen iaf.. Även fast det oftast inte blir så mycket kläder inköpta till en själv.. Inte för mig iaf när jag är på stan Tungan ute Vad duktig Alve är ...

I natt funkade det bättre med Julius gav han faktiskt en alvedon innan läggdags, då jag börjar misstänka det är flera tänder på g.. Han bajsade nämligen löst 4ggr igår (ursäkta för infon) hahaha.. Så då sov han från 22 - 7 utan att vakna 1 endaste gång.. blev sent då vi var o hälsade på min storebror i går o Julius somnade i bilen hem o det tar typ 20 min o köra så han var pigg när vi kom hem minsann. usch här snöar det idag. Så har man en sjuk sambon hemma. stackarn. och en gnällfis till barn Flört får väl se om man överlever denna dagen .. hehe ..

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)