• 7 michelingodingar

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Vi är några tjejjer som hängt ihop ett tag men många har nu lämnat tråden och jaa det har liksom blivit lite döttDrömmer så nu vill vi få in flera medlemmar i våran tråd som vi kan få lära känna

här snackas det om ALLT inte enbart bebisprat utan verkligen om allt mellan himmel och jord , familjen,barnen,relationer,väder och vind,fritid ja allt som man kan tänkas vilja dela med sig av

En viktig sak vill du hänga på så är du mer än gärna välkomen men här gäller det "ge och ta" alltså så skriver man inte enbart om sitt UTAN man ger alla andra oxå respons det är något man upplevt i många trådar att många bara skriver om sitt och vissa får massor av respons medans andra inte får så mycket som ett hej!! men är du med på det så HÄNG PÅ

välkommna in jag hoppas vi blir mååånga  som samlas här Solig

• Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)
  • 7 michelingodingar

Hamyes:detsamma hoppas du snart kan dra ner på medicamenten!!

xgirl:ja maken har ju fått såna anfall förut så jag hoppas väl att det berodde på det o inte magsjuka!!

haha oj då vilket lass han hade lagt ut åt sin pappa

ja vi får väl se inatt har han sovit iaf vaknade vid 02.20 fick då mat o sen sov han vidare till 06.30!!

idag är ingen bra dag min pappa dödförklarades kl 17.30 denna kväll för 4 år sen i ambulansen hemma på syrrans gård Gråter känns jättetungt!!

sen skulle ju maken ta barnen så jag kunde plugga men jag sitter här med alla 7 ungar och han är ute o klipper gräsetDemon menar på att jag sa att jag skulle klara detta osv osv osv suck orkar inte jag skiter i denna veckas uppgifter jag gör del B och C del A kommer jag skippa för jag KAN INTE få till en debattartikel hur mycket jag än läser o försöker så ger jag fan i den läxan nu!!

• Xgirl83
    Barbamamman: Men så dåligt att du fick ta alla barnen då, du får sätta ner foten! Du måste ju få plugga ju. Vad jobbigt med läxan, går det inte att maila läraren och få hjälp? Oj så jobbigt med din far! Var du med när han blev dålig på din systers gård? Lite konstigt sammanträffande för idag är det exakt 4 år sedan min mammas man gick bort också. Hoppas du får en så bra dag du kan, kram.

Jag har varit en sväng på stan med bara Arvid (=egentid för han märks ju inte i vagnen) och hämtat ut paketet med Selmas presenter plus kompletterat med ett par sista små grejer. Blev även nappflaska och sån Godnatt-välling till Arvid. Vällingen är ju från 6 månader och Arvid är det först om 2½ vecka, någon som vet hur noga det är att de är 6 mån? Vi spär säkert ut med mjölk först ändå, undrar om man kan testa redan nu? Jag vet inte varför de ska vara just 6 mån.
    Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • lunaria

barbamamma:usch vad jag lider med dig denna dag, måste ju kännas så fruktansvärt att minnas denna dag som en värsta i ditt liv. stor kramHjärta.

nämen gud, ska jag skicka ett argt mail till din make eller??{#emotions_dlg.djavulsk}. hoppas det lilla jag skrev på mailen hjälpte!! vi gjorde lite annorlunda saker i svenska B än det som du håller på med just nu så jag känner väl inte att jag är till jättestor hjälp. ja suck, pga en jäkla debattartikel så förlorade jag mitt MVG i svenskan, det är jag fortfarande sur på så den delen kanske inte jag heller kan vara till stor hjälp med . du kommer fixa det iaf!! ta en sak i taget, börja med det som du tycker är enklast och låt tankarna om det andra gro under tiden i det undermedvetna. så brukade iaf jag plugga. helt plötligt så hittar man nyckeln o kan lösa resten .

skönt att Agathon sov mycket bättre inatt .

hamyes: trevlig helg till dig med .

x-girl: hua vilket bajslass, nice . vi spädde ut med vällingen typ två veckor innan Linn blev 6 månader så hon åt hela vällingportioner vid 6 månader. vet inte heller varför det fokuseras just kring en viss ålder, men det kanske är då de anser att nå't visst har utvecklats eller..nja ärligt talat har jag ingen aning, vi går på magkänslan . ja olja anses ju vara lite bättre för magen. vi provade ju med smör, men Linn vägrar att äta maten när det är smör i fastän hon äter smörgås med smör på. det är knepigt!!

ja suck, igårkväll vaknade hon precis när man hade somnat in..så hon vaknade 23.00, 2.00, 4.00 och sen klockan 7.30 och Noah vaknade av henne imellan så jag tror jag somnade efter hon var uppe vid 2 . men jag tror det största problemet är att hon somnade så tidigt kl 17.30, då gick det inte att hålla henne uppe, hon var så grinig!! idag fick vi iaf hållt uppe en timme längre, men så ska man ju också ställa om klockorna...hon är oavsett vldigt grinig, hon vill så hemskt gärna krypa, men har inte kommit på tekniken ordentligt. så det är mycket gnäll o grin just nu..

Noah har sagt så många nya ord här idag så det är otroligt, ord så som ex: lappil (lastbil), mlon(melon), kicka (diska) mm. han har äntligen börjat få ro till att titta i en bok där det finns olika frukter, grönsaker och träd och just gurka, melon och kastanj har han fastnat för .

• Ain

barbamamman: usch vad jobbigt för dig! Det finns ju inte sa mycket man kan säga, utom att vi tänker pa dig...

Jo, jag tycker min ergo avlastar bra. De är ju gjorda för att vara bra bade för den som bär och för barnet. Min syster som har problem med axlarna har sytt en mei tai och de är ganska lika ergon och manducan. Barnet sitter ocksa lite tätare mot förälderns kropp och det avlastar ocksa lite.

Ikväll var vi pa middag hos grannarna. De har en pojke i samma alder som Miriam. Visserligen brakade barnen ganska mycket (det var ju pa kvällen och de var trötta), men de hade roligt ocksa. Och vi hade ocksa trevligt! Kul att komma ut lite och det är saaa skönt att bara behöva ga över garden för att komma hem sedan.

• 7 michelingodingar

xgirl:nej jag hann inte dit och även att jag fick telesamtal om att han kollapsat en timme innan han dödförklarades så hade jag aldrig hunnit dit ändå, minns det som igår stod o lagade maten hade abbe nyfödd som var gnällig över allt så honom hade jag på ena armen och alexandra hade en kompis här och maken var på väg hem fick samtal varje kvart och när det gått 45 min o dom inte lyckats så kände jag bara att det är kört och 15 min senare så var han dödförklaradGråter då stod alexandras kompis pappa här i hallen o skulle hämta sin dotter maken fick ta det för jag bröt ihop inne i soffan!!

vad jobbigt att din mammas man dog samma dag oxå för 4 år sen kram tillbaka!!

skönt med lite egentid!!
    jag började med välling när agathon var 5,5 månad gammal och då är ju han född en månad för tidigt så korrigerat var han då 4,5 månad jag har gjort så att första dagen har jag bytt ut ett mål dagen efter 2 mål osv och det har funkat kanonbra, har aldrig hållt på o blandat!!

jo jag kan maila läraren men det kan ta flera dagar innan man får ett svar så jag undviker det så mycket som möjligt för jag känner att då blir jag bara ännu mer försenad med allt!!

am zandra:tack, ja det är en dag som jag helst bara vill sova bort
    haha tack men jag tror knappast det hjälper han lovade o hjälpa mig som igår kväll men när han insåg att jag inte ens hade hittat ett ämne o skriva om då la han ner men jag har nu hittat ett ämne o skrivit typ 4 rader iaf värst är att word programmet som jag ladda hem är låst så jag kommer inte in där nu o kan skriva i det programmetDemon så jag har fått anv wordpad som vi har på datorn hoppas det funkar nu bara!!
    jag uppskattade din hjälp där för det hjälpte mig o bli klar med den uppgiften iaf och jag är nästan helt klar med del B oxå så nu är det bara den där jävla debattartikeln som jag så få ihop!!
    jag kan inte minnas att det var det här vi styrde med i svenska B när jag gick gymnasiet!!

men vad jobbigt att hon somnade så tidigt och vaknade så mycket sen hoppas hon sovit bättre inatt!!
    vad kul att det kommer så mycket ord från noah nu,det är samma med alwin minst 1-2 ord som är nya hör man varje dag nu

suck agathon fick sova 1 timme för mycket igår och inatt har han hållt låda mellan 01-05 sovit snuttar däremellan bara o nu ska man ju ställa om klockan oxå suck jaja det löser sig inom några dagar!"!

nää läxorna var det visst

• 7 michelingodingar

men nu glömde jag ju AinSkäms
    tack!!
    ok får kolla lite med barnhab när vi ska dit i veckan nu då,vore bra om man kunde låna en för antar dom kostar en del och känner jag att den inte funkar så känns det surt o lägga ut dom pengarna!!

mysigt med middag och bara kunna gå över gården för o vara hemma tråkigt att barnen bråka bara!!

• Xgirl83
    Barbamamman: Usch, en jobbig natt igen, vad tungt för er! Ja den där svenskan låter ju jättejobbig! Lite dåligt att det ska behöva ta flera dagar att få svar, en lärare måste man väl kunna ha tillgång till för råd och stöd.

Zandra: Så kul att det kommer en massa nya ord nu! Konstigt med Linn att hon har börjat vakna sådär, verkar hon hungrig eller är det bara att hon stökar?

Ain: Kul med middagen, det är ju alltid skönt när det är nära hem också.

Det gick rätt bra med vällingen igår, jag blandade ungefär 50/50 med bröstmjölk och han drog i sig allt utan problem. Jag fick blanda mer, men då blev det mer välling än mjölk, och då ratade han det. Jag vet inte om han helt enkelt var mätt då, eller om han tyckte det smakade ovant. För sen vaknade han redan kl 3 i natt för att äta, istället för kl 5 som han brukar, så jag hoppas lite på att han aldrig åt sig mätt igår för annars hade vällingen motsatt effekt än jag hoppats. Och anledningen till att vi blandar är väl främst pga att hans mage inte svarat så bra på ny mat, så vi vill ta det lite försiktigt. Det har ju tyvärr blivit ilite så att han somnat vid bröstet på kvällarna vilket vi vill komma ifrån eftersom det då blir jag som får natta honom varje kväll, och på det sättet blev vällingen lyckad. Han fick välling/mjölk, sedan ny blöja & pyjamas, sen i säng, napp, och så somnade han helt lugnt inom några minuter.

Idag har vi varit hos min mamma och fikat. Min bror kom dit med sin son också.
    Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • lunaria

ain: så mysigt med en kväll hos grannarna, rätt så skönt kan jag tänka mig när man har så kort bit hem efteråt!!

barbamamma: men så jäkla drygt, man måste ju få egentid till studier i rätt tid för att orka lixom så jag blir sur över din make!! hoppas du löser det iaf. tur att jag kunde vara till någon hjälp iaf .

usch vilka jobbiga nätter ni har, verkar som att våra små är inne i fas samtidigt igen fastän de beter sig lite olika... 

x-girl: så skönt att det började bra med vällingen . jag tycker det verkar vettigt att ni blandar nu i början och ni kan ju fortsätta med 50/50 en stund och successivt öka. minns att Noah blev så jäkla dålig när vi bytte från 6 till 8 månadersvällingen så vi spädde sakta ut det under flera månader. det var drygt då, men bättre det än att de blir dåliga och vägrar det helt sen..

Linn slurkar i sig typ 150-200ml välling varje gång så jag tror hon är inne i en tillväxtperiod som gör att hon är så hungrig. igår så när vi lagt henne så började hon stöka vid 21 och då satt vi i vardagsrummet så det blev nog lite konstigt där så hon blev lite pigg, men samtidigt grinig för att hon blev trött, men annars brukar hon iaf somna om hyffsat fort. fast det är såna matvrål när hon vaknar, Dan går alltid upp o gör maten o jag tror nästan huvudet ska sprängaas bort för hon skriker så hemskt oavsett hur jag än försöker trösta henne!!

inatt blev det ju då inte något bättre trots allt..hon vaknade 23,01,03 och så var hon såklart vaken vid 21 redan..och jag börjar få sån ångest över detta kring sömnen så jag hinner inte somna om ordentligt när hon vaknar så ofta . idag kör vi med projektet "hålla-Linn-vaken-tills-minst-klockan-18". får se om det funkar .  

idag sa Noah "hus" och så sa han ett par till ord. jag glömmer av hela tiden själv. men han är så inne i att titta i en av sina böcker och han som aldrig haft ro för det innan ju. känner mig så glad. frågan är bara om man ska ta fram någon annan bok eller om han då tappar de orden han lär sig då. vad tror ni??

vid 21 går många av våra traderaauktioner ut. har ute 8 auktioner som är uppe i 554kr så nu hoppas jag på att det finns lite budgalna människor där ute .

• 7 michelingodingar

xgirl: vad skönt att det funkade med vällingen hoppas det inte blir en vana att han vaknar om nätterna nu bara om han sovit så pass bra innan!!
    hade din bror med sig sin konstiga flickvän igår då? hur är han när han inte har henne med sig? tänkte på det du berättade

am zandra: ja nån fas verkar det vara!! men oj äter inte Linn mer än så haha jag är så van vid mitt lilla matvrak som häver i sig MINST 210 ml välling för att inom 2,5 timme vara vrålhungrig igenTungan ute men sen är han ju min lilla flodhäst oxå

ja ibland behöver man faktiskt få lite tid o sitta själv för att kunna lösa sina läxor men men jag gav mig fan på det och nu har jag fått ihop en debattartikel även att den inte är helt klar då jag inte får till några motargument samt att sammanfattningen där jag försöker få in citatet jag tänkt inte blir bra men jag skickar in det ska klura på det ett par dagar till men får jag inte till det på något bättre sätt så får den vara som den är!!

jobbigt att Linn strular så om nätterna och skriker så där man blir ju helt förtvivlad själv ju!!
    hur gick det med o hålla Linn vaken? har hon sovit bättre inatt?
    nu när man skulle ställa om klockan med so tänkte jag att det blir ju ett helsike med agathon men vi lyckades hålla han vaken till kl 18(för hans del var ju kl då 19) men sen sov han ända till 05 i morse

jo men ta fram en annan bok till noah,ni kan ju ha kvar den han tittar i nu oxå kanske kommer annu mer nu när det väl börjat släppa lite

här har freya magsjuka hon spydde ett par gr inatt och hade så ont i sin mage och spydde en gång på morgonen oxå men sen åt hon en rostad macka och drack ca 1 litet glas med proviva jordgubbsdryck och nu är hon pigg igen,lite blek men man märker knappt att hon är sjuk!!
    däremot så mådde maken inte alls bra på morgonen o var blek och orolig i magen men han var tvungen och åka på mötet 10 mil härifrån idag så han stack iaf frågan är om han snart är hemma igen!!

Vet ni alwin har fått dagisplats tjoohoo känner jag bara det behöver han verkligen även att talet har lossnat en del nu så behöver han ändå detta så nästa tisdag ska vi dit och börja skola in honom värst är att jag får ta detta själv då maken är på utbildning 14 dagar men jag hoppas kunna ta en del av inskolningen de dagar då abbe och freya är på dagis och sen så skulle syrran komma och hjälpa mig lite med så det ska väl gå!!

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)