• 7 michelingodingar

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Vi är några tjejjer som hängt ihop ett tag men många har nu lämnat tråden och jaa det har liksom blivit lite döttDrömmer så nu vill vi få in flera medlemmar i våran tråd som vi kan få lära känna

här snackas det om ALLT inte enbart bebisprat utan verkligen om allt mellan himmel och jord , familjen,barnen,relationer,väder och vind,fritid ja allt som man kan tänkas vilja dela med sig av

En viktig sak vill du hänga på så är du mer än gärna välkomen men här gäller det "ge och ta" alltså så skriver man inte enbart om sitt UTAN man ger alla andra oxå respons det är något man upplevt i många trådar att många bara skriver om sitt och vissa får massor av respons medans andra inte får så mycket som ett hej!! men är du med på det så HÄNG PÅ

välkommna in jag hoppas vi blir mååånga  som samlas här Solig

• Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)
  • lunaria

x-girl: din stackare!! skönt att Andreas kunde komma hem o ta hand om barnen. så sjukt jobbigt det måste vara att det inte ger med sig ordentligt!! kram på dig.

• 7 michelingodingar

xgirl:vad jobbigt att du mår dåligt men skönt att din sambo kunde komma hem och hjälpa dig!!

am zandra:tack vännen,jag tror att jag fick till det rätt igår iaf, pust skippade zumban för o kunna plugga klart så jag fick iväg både rättningen av läxa 1 samt så blev jag helt klar med läxa 2 så den skickade jag oxå iväg,MEN så kom jag ju på efteråt att jag gjort samma misstag IGEN och inte gjort mellanrum rätt eller indragSkrikandes jaja nu börjar jag ju få kläm på det så

gud inatt har agathon sovit jiippiieee,han somnade ca 18.30 sov tills 05 somnade om och sover än
    idag har jag nog varit lite för optimistisk har bokat tandläk med alwin kl 13 , bvc o läkarkontroll med agathon kl 13.30 och kl 14 utvecklingssamtal om freya på dagisDrömmer hmmmm bara det att tandläk o bvc ligger 1,2 mil härifrån och tandläk besökt tar 30 min o på bvc kan man få vänta typ 30 min efter utsatt tid så jaaa jag måste boka av bvc besöket tror jag är ingen mening o åka dit nu när agathon är förkyld o hostar och haft feber till o från han lär ju inte få vaccination iaf så bättre och skjuta upp det besöket!!
    sen ska jag iväg och storhandla idag med och sen MÅSTE jag läsa ikapp i svenskan pust mycket o göra idag visst

• Madde01

Hallå allihopa :)
    Tänkte bara kika in o säga att jag lever , sambon är ledig hela veckan nu så vi passar på o umgås med varandra.. Skrattande

• Pilea

Tycker så synd om några bekanta till oss, dom har strul med dagis. Deras 3-åriga son är tydligen aggressiv o ledsen titt som tätt o har bitit ett annat barn. Personalen agerar så himla konstigt! Först började det med att ingen informerade ordentligt när dom hämtade på eftermiddagarna, alltid bara vikarier kvar som inte visste något osv osv. När föräldrarna tog upp det så blev det ändring, men nu åt det överdrivna hållet. Personalen ringer jämt o säger "nu är han aggressiv, nu äter han inte, nu gråter han, nu vill han ha sin vov vov" osv osv. När dom frågade vad dom gör åt det svarar dom bara "vi observerar" Förvånad Vad då vi observerar! Om barnen slåss, måste man väl agera som personal!!! 
    Som det är nu kan dom inte ha ett fungerade jobb eftersom dom hela tiden måste hämta tidigare på dagis o stanna hemma mm.
    Nu ska dom tydligen ha ett möte med dagis-chefen som inte alls är informerad om att killen skulle vara något problem.  
    Jag vet ju inte hela storyn, har ju bara hört föräldrarnas version, men det låter helt knäppt! Deras son får skulden för allt, som att personalen inte gillar honom. Dom har t.o.m frågat hur han har det hemma med kompisar osv. När han är här o leker är det aldrig några problem.
    Dagiset vill att han hellre ska leka med tjejerna istället för att det blir tjafs om bilarna grabbarna emellan, men då får väl personalen leda in honom i tjejernas lek då.  
    Men är det så att dom bara får sitta o leka med bilar dagarna i ända så förstår jag att det blir bråk, ungarna verkar ju vara en aningens understimulerade!!!
    Deras lilla kille äter inte längre på dagis o vräker i sig mat när han kommer hem, sover oroligt gör han också o drömmer mycket.
    Måste vara skitjobbigt att lämna på morgnarna o sen åka o jobba o hela tiden vara på spänn för att dagis ska ringa. 

Alve 060129 Tyra 071019 Max 100410
  • Pilea

Det här mailet fick jag av R igår kväll kl.20:56!

Ämne: 5min...

...Tog det så sov både barnen o du.

Puss å Gonatt  

(Han gick upp o nattade ungarna o när han kom ner hade jag somnat på soffan

• Madde01
    Pilea- Ja, det är verkligen skönt.. I Tisdags tog han Julius 2 timmar mitt på dagen så jag kunde sova Tungan ute heelt underbart .. Vad skumt det där med dina bekantas barn, självklart är barnen understimulerande om det är så pass, då får dom ju se till att stimulera barnen. Alla barn är olika o behöver olika stimulans.. Vet hur det kan vara Skrattande och det där med vikarier det känner man igen, följde med en kompis och hämtade hennes bonusbarn på förskolan där både hon o jag arbetar och det var inte en enda ordinarie personal ute på gården.. Tyckte det var jätte skumt, nu blir man ju lite rädd för om Julius hamnar där.. Då jag är anställd inom kommunen så vet inte jag vilken förskola jag hamnar på när jag börjar jobba själv.. Så vi har sökt den förskolan som tredje alternativ till Julius när han ska börja förskola.. Men kommer ALDRIG acceptera att det inte finns nå ordinarie personal när man hämtar sitt barn.. haha.. Det där med att somna i soffan känner jag igen, somnade där 21.30 igår.. Då väckte sambon mig o fråga om jag inte skulle gå till sängen o lägga mig i stället Skrattande

Puh, nu har man vart o shoppat upp nästan hela barnbidraget på blöjor och mat o sådant.. Shit vad dyrt det börjar bli nu när han börjat äta mera vanlig mat Tungan ute han har börjat gilla lite barnmatsburkar, det är rätt skönt då jag tycker det är så svårt o göra egen mat.. Vet inte vad man ska göra.. Tycker det är super svårt, så det blir ju bara samma grejer typ potatis,morot o palsternacka..  Sedan blev det present köp, kalas i morgon för brorsdottern som fyller 8, shit vad tiden går snabbt.. Kändes som i går jag blev faster Tungan ute var iof 12 när jag blev faster.. Men tiden går alldels för snabbt.. hon har blivit alldeles för stor o kaxig Skrattande
  • Pilea

Madde:
    Här blir det också  burkmat, orka hålla på o stå o göra egen barnmat (kanske inte så bemödande dock, men mycket smidigare med burkar)

Jag blev också faster väldigt ung, var bara 7år (min äldsta bror blev pappa när han var 17år).

Alve kläckte ur sig en rolig kommentar imorse!

"Mamma, sängvättarna har varit i min säng inatt"
    "Usch då" svarade jag, "skicka in dom på toa nästa gång"

• lunaria

barbamamma: så bra att du förstod hur du skulle ändra, men typiskt att du gjorde fel på andra läxan. men det ÄR svårt att ändra på skrivsättet och jag säger åter igen att forum och liknande är rena rama döden för normal skrivsvenska. den blir inte korrekt på något vis..tycker du är duktig som kämpar på så bra ändå med svenskan då det inte är något favoritämne .

så skönt att du fick sova inatt!! vi fick också bra natt, linn vaknade vid 5 och åt, somnade om direkt. det var jätteskönt när man sen vaknade 7.15 av sig själv och undrade vad som var fel .

puh du har haft fullt upp idag då, förstår at du ställde in ett möte iaf!!

madde: så skönt att han är ledig så ni kan umgås
    jag håller med dig, det blir bara att köpa burkar här för jag orkar inte stå och laga någon mat. och som du säger så tycker jag inte fantasin räcker till ibland för att göra egna matpuréer. däremot fruktpuréer är ju lättare.

pilea: haha, va rolig Alve är .
    ja så kul det är när man kan leka tittut. Noah tyckte inte det var så värst kul, men Linn tycker det är roligt .
    men så konstigt dagis, de kan ju inte ringa föräldrarna så fort de stöter på minsta hindret!! och här leker ju alla barnen med olika saker och som oftast så sitter pojkarna i dockrummet medan flickorna leker med bilarna så jag förstår inte varför de gör sådan skillnad på kön då könet inte bestämmer vad de tycker är roligtObestämd. och på Noah's dagis så sitter oftast barnen och gör olika saker. nä usch, stackars föräldrar som har det så kämpigt!!

idag har jag varit iväg till Uppsala och fikat med Ain. det var såå skönt att bara komma iväg och prata lite. var jättetrevligt . var kul att se benjamin i verkligheten och det var minsann en söt liten knubbig kille . jag tyckte Linn såg lite blek ut imorse så hon fick vara hemma med Dan och lika bra det för jag blev väldigt trött på vägen hem så jag hade nog inte fixat att bära upp barnvagnen på bussen. men så mammig hon måste vara för hon hade inte alls kommit till ro med Dan här hemma. när hon fick se mig så lyste hela hon upp, men när jag gick på toa så började hon gråta hysteriskt. trodde väl att jag skulle lämna henne igen .

vi fick som sagt iaf en väldigt skön morgon, så typiskt att när man måste upp i tid så passar ungarna på att ta sovmorgon .

• Xgirl83
    Sandra: Så roligt att du och Ain träffades! Men att Linn är så himla mammig då. Hade du också en så härlig natt, min var nästan exakt likadan, så skönt. Det är helt otroligt vad mycket bättre man sover när Selma sover i sin egen säng.

Barbamamman: En till som sovit bra i natt! Skönt! Ja ditt schema för dagen lät NÅGOT optimistiskt.

Pilea: Men vilken konstig förskola som börjar ringa sådär så fort det är något. Det är väl klart DE får ta tag i sakerna som sker på dagis. Selma har bitits och nypts några gånger, men hon har även själv blivit biten. Men de tar ju tag i det och säger ifrån. Vad jobbigt att killen inte ens äter, och sover oroligt. Han kanske inte alls trivs där, låter ju nästan så. Men om killarna tjafsar om bilarna, ska då inte personalen vara där och styra upp det och visa hur man löser sådana konflikter? Ja konstig svärfar du har, man tänker ju att meningen skulle vara "Man måste ju passa på att umgås med sina nära och kära för man vet ju inte hur långt man har kvar." Man kan ju göra både och. Klart de ska leva livet också men man tycker ju att barnbarnen borde vara viktiga.

Typiskt, Andreas kommer antagligen inte kunna vara pappaledig. För att dra en lång historia kort så jobbade han tidigare i Sarpsborg i Norge där han då betalade norsk skatt. Nu har han börjat jobba i Halden som räknas som gränskommun och ska då istället från årsskiftet betala svensk skatt och bara typ 7% skatt i Norge som kallas trygdeavgift. Eftersom han nu inte har någon intjänad inkomst i Sverige på flera år så mailade jag försäkringskassan och frågade om han kunde "flytta över" sin inkomst till svenska försäkringskassan för att kunna få ut full föräldrapenning, eller om han måste jobba upp den först och i så fall hur länge. De ringde mig idag och sa att han tillhör fortfarande norska "försäkringskassan" och ska ha föräldrapeng via Norge fortfarande, det är det "trygdeavgiften" bl a handlar om. Sä han kommer fortfarande inte ha något alls med det svenska socialförsäkringssystemet att göra. Och i Norge är föräldrapenningsreglerna inte lika flexibla som här. T ex får man bara vara hemma tills barnet fyller 1 år. Och jag kan liksom inte bara plötsligt säga till mitt jobb att jag tänkte komma och jobba några månader i vår. Likaså kan nog inte Andreas komma och säga till sitt jobb att han ska vara hemma plötsligt. I Norge måste man också bevisa att den andra jobbar för att få vara hemma, det är inte som här i Sverige att båda kan vara föräldralediga men för varsitt barn. Tanken var att han skulle ha varit hemma från augusti nästa år och tills januari när Arvid ska skolas in är det tänkt. Jag är faktiskt ganska ledsen över detta, det hade varit värdefullt för Andreas att få den tiden med sina barn, få ta Arvids inskolning m.m, och bra för hela familjen tror jag. Han var ju bara hemma 2 dagar/v under fem månader med Selma (även då pga att han var tvungen att ta ut pappaledigheten före Selmas 1-årsdag). Så vi får fundera på om det går att lösa på något sätt, men just nu verkar det inte så. Och just det här att vara hemma på heltid i några sammanhängande månader är ju nåt helt annat än hur vi fick lösa det sist.
    Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • Xgirl83
    Madde: Skönt att han är ledig och att ni umgås! Nej att stå och laga bebismat är inte lätt tycker jag. Det blir burkar här med, men det kan vara kul ibland (när bebisen äter mer) att laga någon speciell rätt som alla kan äta fast då att bebisen får utan salt osv, eller att göra något storkok och frysa in.
    Lilla S 071116 och lilla A 100520
Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)