Sandra: Så roligt att du och Ain träffades! Men att Linn är så himla mammig då. Hade du också en så härlig natt, min var nästan exakt likadan, så skönt. Det är helt otroligt vad mycket bättre man sover när Selma sover i sin egen säng.
Barbamamman: En till som sovit bra i natt! Skönt! Ja ditt schema för dagen lät NÅGOT optimistiskt.
Pilea: Men vilken konstig förskola som börjar ringa sådär så fort det är något. Det är väl klart DE får ta tag i sakerna som sker på dagis. Selma har bitits och nypts några gånger, men hon har även själv blivit biten. Men de tar ju tag i det och säger ifrån. Vad jobbigt att killen inte ens äter, och sover oroligt.
![](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-frown.gif)
Han kanske inte alls trivs där, låter ju nästan så. Men om killarna tjafsar om bilarna, ska då inte personalen vara där och styra upp det och visa hur man löser sådana konflikter? Ja konstig svärfar du har, man tänker ju att meningen skulle vara "Man måste ju passa på att umgås med sina nära och kära för man vet ju inte hur långt man har kvar." Man kan ju göra både och. Klart de ska leva livet också men man tycker ju att barnbarnen borde vara viktiga.
Typiskt, Andreas kommer antagligen inte kunna vara pappaledig.
![](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-frown.gif)
För att dra en lång historia kort så jobbade han tidigare i Sarpsborg i Norge där han då betalade norsk skatt. Nu har han börjat jobba i Halden som räknas som gränskommun och ska då istället från årsskiftet betala svensk skatt och bara typ 7% skatt i Norge som kallas trygdeavgift. Eftersom han nu inte har någon intjänad inkomst i Sverige på flera år så mailade jag försäkringskassan och frågade om han kunde "flytta över" sin inkomst till svenska försäkringskassan för att kunna få ut full föräldrapenning, eller om han måste jobba upp den först och i så fall hur länge. De ringde mig idag och sa att han tillhör fortfarande norska "försäkringskassan" och ska ha föräldrapeng via Norge fortfarande, det är det "trygdeavgiften" bl a handlar om. Sä han kommer fortfarande inte ha något alls med det svenska socialförsäkringssystemet att göra. Och i Norge är föräldrapenningsreglerna inte lika flexibla som här. T ex får man bara vara hemma tills barnet fyller 1 år. Och jag kan liksom inte bara plötsligt säga till mitt jobb att jag tänkte komma och jobba några månader i vår. Likaså kan nog inte Andreas komma och säga till sitt jobb att han ska vara hemma plötsligt. I Norge måste man också bevisa att den andra jobbar för att få vara hemma, det är inte som här i Sverige att båda kan vara föräldralediga men för varsitt barn. Tanken var att han skulle ha varit hemma från augusti nästa år och tills januari när Arvid ska skolas in är det tänkt. Jag är faktiskt ganska ledsen över detta, det hade varit värdefullt för Andreas att få den tiden med sina barn, få ta Arvids inskolning m.m, och bra för hela familjen tror jag. Han var ju bara hemma 2 dagar/v under fem månader med Selma (även då pga att han var tvungen att ta ut pappaledigheten före Selmas 1-årsdag). Så vi får fundera på om det går att lösa på något sätt, men just nu verkar det inte så. Och just det här att vara hemma på heltid i några sammanhängande månader är ju nåt helt annat än hur vi fick lösa det sist.