• kajsaliten

ammar min tvååring, är jag konstig?!

rubriken är lite ironisk; jag känner mig inte alls konstig men ganska ensam. vår underbara tjej är två år och ammas fortfarande. inte nattetid, hon nattas av sin pappa i vår stora säng o sover sedan som en stock hela natten:) - men dagtid snuttar hon så fort hon kommer åt! hon njuter verkligen av närheten det ger henne, det är "hennes" tuttar (hon kallar dom den "stora" och den "lilla" hihi!) och vi trivs båda två med detta för det mesta. ibland kan jag känna att jag är ett enda stort bröst dock för henne...speciellt de senaste 2 v , hon har börjat på dagis 20 tim i v - älskar det! - men hon har regrederat lite o vill gärna snutta lite mer än vanligt. det är inga problem för mej , jag förstår att hon nu vill ha lite extra trygghet, men jag vill gärna hålla det på nivån att "tutte får du hemma i soffan" , något jag får kämpa med just nu.
    jag undrar nu om det inte finns andra som ammar så mycket som jag gör är barnet är såhär stort? och hur gör man när man väl ska sluta? jag kommer vara tvungen att sluta amma i december pga en massa orsaker, hoppas vi är redo då hela familjen!
    jag är tacksam för tankar råd o funderingar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 09:03
    sedan en månad har jag inte ammat mer. avslutet blev perfekt, jag o min man satt oss ner med henne o sa att "nu är tutten slut, den måste vila. du får säga hejdå till tutten nu". vår dotter funderade ett tag, o sa att hon ville pussa tutten hejdå:) det fick hon förstås. efter det har hon frågat ibland, men på skoj. hon var helt enkelt redo, vi också! jag är glad att jag ammat så länge, det känns helt rätt. det känns också rätt att ha slutat nu! vill bara tacka alla som skrivit här, både negativa men framför allt alla positiva tankar. vi gör alla det vi tror är bäst för våra barn, dom är alla olika med olika behov. min dotter har mått bra av amningen, hon mår bra nu också!

• Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!
  • puzzlet

Vill man amma så ammar man, vill man inte alt inte kan amma så gör man inte det. Huvudsaken är väl att man älskar sitt barn, och ger det värme , närhet och näring!!

• TwoPromises

Jag skulle helt ärligt inte stå ut med att amma så länge...
    Hade känt mig låst och inte alls bekväm.
    Jag ammade i två månader och det räckte gott och väl för både mig och min dotter. Närhet får hon ändå, och ännu mer av sin pappa nu än innan i och med att han också kan ge henne mat :) Tycker det är jättebra.
    Jag och min sambo pratade innan om att det hade kännts så skumt om jag fortfarande ammade henne eftersom vi tycker hon är så stor. Missuppfatta mig inte, ser inga som helst fel i att amma upp till kanske 10 mån-1 år, men där går nog faktiskt gränsen för min del. Så amma en tvååring? Nej...

• Plutteli
    JAG är BÄST skrev 2010-09-01 20:29:07 följande:
    Jag tror inte att man överlever på BARA amning!!

Hur länge skulle man själv leva på bara frukostvälling?(menar nu vuxna människor,,,för välling är flytande vätska,,å det är även bröstmjölk)
    Tja, du har ju träffat S, hon levde på bara bröstmjölk till ett års ålder. Nu var iof exemplet från Italien (om det ens var sant) två år...Men längre än 6 månader kan iaf ett barn överleva på bara bröstmjölt :)
  • TwoPromises
    TwoPromises skrev 2010-09-01 22:59:28 följande:
    Jag skulle helt ärligt inte stå ut med att amma så länge...
    Hade känt mig låst och inte alls bekväm.
    Jag ammade i två månader och det räckte gott och väl för både mig och min dotter. Närhet får hon ändå, och ännu mer av sin pappa nu än innan i och med att han också kan ge henne mat :) Tycker det är jättebra.
    Jag och min sambo pratade innan om att det hade kännts så skumt om jag fortfarande ammade henne eftersom vi tycker hon är så stor. Missuppfatta mig inte, ser inga som helst fel i att amma upp till kanske 10 mån-1 år, men där går nog faktiskt gränsen för min del. Så amma en tvååring? Nej...
    Glömde skriva att vår dotter snart är 5 månader.
  • MrBlueSky

TS: Jaa, du är jättekonstig... Nej, jag skojar Skrattande
    Lät fint det där som någon föreslog med att lägga fram det som att "mjölken kommer ta slut". Kommer inte att tänka på nåt bättre själv. Har inga barn än och min mor sa att vi alla slutade självmant innan vi fyllt ett år tror jag.

OT
    Jag är intresserad av AP! Var kan jag läsa mer om det? Länkarna jag själv hittar är usla. Och böcker - vilka rekommenderar ni?

straw2008 skrev 2010-09-01 10:35:14 följande:
    Tycker det ärskitäckigt....speciellt att du kallar det "snutta" URK!

Vad tycker dinman om detta? Min man skulle kräkas.
    Vilken tur jag har, känner jag spontant, att jag kan diskutera och göra vad som helst med och framför min man utan att behöva ducka för hans spyor Skrattande Stackar dig, dock, straw..
  • MassiiMotoo

Ärligt talat tycker jag det är läskigt att amma länge.
    Att ett stort barn ska hänga vid tutten i tid och otid. ett barn som SJÄLV kan fråga efter bröstet, ett barn som själv kan komma och dra upp tröja och säga att jag vill ha bröst.

LÄskigt att ett barn som faktiskt kan äta själv fast föda ska ammas så länge.

Närhet kan man ge ändå trots att man inte ammar länge. Gosa kan man oxå göra med barnet ändå.
    1 år går gränsen för mig, det var så länge jag kunde amma min yngsta, sen fick de vara.

• MrBlueSky
    MassiiMotoo skrev 2010-09-01 23:25:07 följande:
    Ärligt talat tycker jag det är läskigt att amma länge.
    Att ett stort barn ska hänga vid tutten i tid och otid. ett barn som SJÄLV kan fråga efter bröstet, ett barn som själv kan komma och dra upp tröja och säga att jag vill ha bröst.

LÄskigt att ett barn som faktiskt kan äta själv fast föda ska ammas så länge.

Närhet kan man ge ändå trots att man inte ammar länge. Gosa kan man oxå göra med barnet ändå.
    1 år går gränsen för mig, det var så länge jag kunde amma min yngsta, sen fick de vara.
    Jaa, jag kan tänka mig att det okända, normbrytande är skrämmande Glad
  • MassiiMotoo
    MrBlueSky skrev 2010-09-01 23:51:55 följande:
    Jaa, jag kan tänka mig att det okända, normbrytande är skrämmande Glad
    Okända?? Nä bara förstår inte varför man ska amma sina 2,3,,4,5 ibland 6 åringar.  Min mamma ammade mig själv till jag var typ 4 år fattar inte varför egentligen hon gjorde det. Ser inte meningen med att amma ett barn så länge
  • MrBlueSky
    MassiiMotoo skrev 2010-09-01 23:55:08 följande:
    Okända?? Nä bara förstår inte varför man ska amma sina 2,3,,4,5 ibland 6 åringar.  Min mamma ammade mig själv till jag var typ 4 år fattar inte varför egentligen hon gjorde det. Ser inte meningen med att amma ett barn så länge
    Men du led heller inga men av det?
  • Sar
    IdaVasterflo skrev 2010-09-01 22:14:21 följande:
    Jag tycker att tandvården och all annan vård måste komma överrens om vilka rekommendationer som ska ges! 
    När min dotter var ca 1,5 år så fick hon en hel del eksem på händer och armar. Vi blev skickad till en dietist eftersom vi skulle utreda om det var pga någon mat-allergi. Där tog hon upp info om vad dottern åt på en dag och vi räknade upp:
    Ammar på morgonen en snutt först, äter sedan gröt eller en bit macka till frukost ca kl 9.00.  
     Lunch vid 12.00.
    Mellanmål; frukt och macka eller liknande ca kl 13.00-14.00 
    Middag kl. 16.00
    Ammar på kvällen, ibland en portion gröt också om hon vill ha.

Dietisten tyckte att hon åt alldeles för lite och att ett barn bör ha minst 2-3 mindre mellanmål om dagen. 

Inte lång tid efter var vi till tandläkaren, pga en blåning på en framtand som blivit av att hon ramlat. 
    Där fick vi också räkna upp hur dottern åt varje dag. Och då säger tandläkaren att hon äter alldeles för ofta! 
    Att tänderna ska få vila 3-4 timmar åt gången mellan måltiderna.. Det går ju inte ihop på något sätt! Sen så sa dietisten att russin är jätte bra mellanmål, men tandläkaren säger att man inte ska ge barn russin alls. Dietisten tyckte det var jättebra att jag ammade fortfarande och tandläkaren ger ut ramaskri! 

Vem ska man lyssna på??? 

Enligt mig har du bra intervall på måltiderna men jag hade velat få in fler mål, det är ju väldigt lång tid från mat vid 16 till frukost kl 9 om hon bara ammar på kvällen.
    Så jag tycker både tandläkaren och dietisten har rätt, in med fler mål men behåll 3-timmars intervallerna och amma i nära anslutning till målen så skonar du tänderna.

Tänderna får ju en syraattack varenda gång barnen äter (därför är det bra med intervaller).
Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!