• kajsaliten

ammar min tvååring, är jag konstig?!

rubriken är lite ironisk; jag känner mig inte alls konstig men ganska ensam. vår underbara tjej är två år och ammas fortfarande. inte nattetid, hon nattas av sin pappa i vår stora säng o sover sedan som en stock hela natten:) - men dagtid snuttar hon så fort hon kommer åt! hon njuter verkligen av närheten det ger henne, det är "hennes" tuttar (hon kallar dom den "stora" och den "lilla" hihi!) och vi trivs båda två med detta för det mesta. ibland kan jag känna att jag är ett enda stort bröst dock för henne...speciellt de senaste 2 v , hon har börjat på dagis 20 tim i v - älskar det! - men hon har regrederat lite o vill gärna snutta lite mer än vanligt. det är inga problem för mej , jag förstår att hon nu vill ha lite extra trygghet, men jag vill gärna hålla det på nivån att "tutte får du hemma i soffan" , något jag får kämpa med just nu.
    jag undrar nu om det inte finns andra som ammar så mycket som jag gör är barnet är såhär stort? och hur gör man när man väl ska sluta? jag kommer vara tvungen att sluta amma i december pga en massa orsaker, hoppas vi är redo då hela familjen!
    jag är tacksam för tankar råd o funderingar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 09:03
    sedan en månad har jag inte ammat mer. avslutet blev perfekt, jag o min man satt oss ner med henne o sa att "nu är tutten slut, den måste vila. du får säga hejdå till tutten nu". vår dotter funderade ett tag, o sa att hon ville pussa tutten hejdå:) det fick hon förstås. efter det har hon frågat ibland, men på skoj. hon var helt enkelt redo, vi också! jag är glad att jag ammat så länge, det känns helt rätt. det känns också rätt att ha slutat nu! vill bara tacka alla som skrivit här, både negativa men framför allt alla positiva tankar. vi gör alla det vi tror är bäst för våra barn, dom är alla olika med olika behov. min dotter har mått bra av amningen, hon mår bra nu också!

• Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!
  • Pigeon
    CloudBerry 1 skrev 2010-09-02 09:17:16 följande:
    Visst är det skillnad, den ena ger näring och kroppskontakt ett par ggr under dygnet och den andra ger seda tänder för att den jämt sitter i truten.
    Skrattande
  • Dr Mupp

Nej inte ett dugg konstigt. Jag slutade amma min trea när han var 2,5 år.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • örtagård
    SuperJE skrev 2010-09-02 08:43:20 följande:
    Men herregud. Nu snackar vi om amning, inte om napp osv (en viss skillnad..) Man får i sig all näring genom mat och välling/mjölkersättning. Vill ni ge era barn bulle och festis varje dag får ni väl göra det, jag skulle aldrig göra det eftersom allt är sockerbomber.

Jag slutade amma min dotter när hon var riktigt liten. Är hon otrygg, osäker osv? NEJ, för jag och min man kan visa henne kärlek och trygghet på andra sätt. Pussar och kramar varje dag t.ex..
    Men har någon sagt att barn blir otrygga av att inte amma Klart man kan vissa kärlek och trygghet¨på andra sätt. DET är ju inte frågan i ts. Men amning är ETT sätt för många barn och ts blir ju ifrågasatt för att hon ger mat och trygghet på detta. Då är det ju inte fel att lyfta fram att amning är ett sätt bland många att ge trygghet. Inte det enda men det säger väl ingen.
  • Pigeon
    Jeluni skrev 2010-09-02 09:29:59 följande:
    Frågar du mig: ja det är konstigt, frågar du nån annan så kanske inte...
    Men jag undrar om det inte är mammorna som har svårt att sluta amma och inte barnen. Kom igen, en tvååring kan få trygghet och närhet på en massa andra sätt! Däremot blir ju mamman väldigt speciell för barnet om barnet ammas,  eftersom det bara är mamman som kan göra det. Så det kanske är mammans omedvetna behov av att vara den enda för barnet, även om hon tror något annat.
    Det där "argumentet" tycker jag mig se om och om igen. Har ni läst det i nån bok eller? Låter lite som att nån sk "expert" skulle ha hittat på det.

Jag tycker inte det är konstigare att en mamma vill amma sitt barn så länge barnet vill, än att mamman låter barnet dricka välling så länge det vill, eller använda napp. Så länge man begränsar det till vissa stunder på dagen och inte gör det hela tiden, och ger annan mat också.

Naturfolk ammar barnen jättelänge även i länder där det finns gott om rent vatten och annan mat. Tänker nu på t.ex naturfolk på tropiska öar och liknande. Tror du att det är mammans "behov" som styr där också?

Min man brukar vissla klassisk musik för barnen ibland som mysstund, kanske är det nåt han gör för att han har ett behov av att göra något bara han kan (själv kan jag inte vissla så bra)? Dessutom har han hittat på en särskild saga om barnen som han berättar som en följetong, kanske också når han gör för sitt eget egoistiska behov av att vara den enda för barnen?
  • 2underbara

TS - jag tycker det känns, inte obehagligt men nästan, att höra om tvååringar som ammas.
    Har själv en 2 1/2 åring hemma och han är ju jättestor i mina ögon, en egen liten individ med enorm personlighet och jag personligen har svårt att se mig amma honom eftersom han inte är en bebis längre utan ett barn.

MEN det är MIN åsikt, skulle inte säga något negativt till dig eller titta snett på dig för det, du gör som du vill och ni två mår bra av det så tycker jag att du fullkomligt ska strunta i vad jag tycker helt ärligt

• astro
    Kicki 66 skrev 2010-09-02 07:09:11 följande:
    Hej, NEJ Du är inte konstig! Jag ammade min son tills han var 5 år, han är nu 18 och inte har han fått men av det. Varför jag ammade så länge var att jag hade bestämt från början att han fick "tutta" så länge han ville... Det hade ingenting med att jag hade behov av närhet eller att han skulle vara kvar i bebisstadiet - som några skriver. Alla barn är olika, en del spottar ut bröstet tidigt och vill inte mer medan andra vill mer. Min son har aldrig haft napp eller druckit välling. I mina ögon är det konstigare med den förälder som frivilligt avstår från ammning som är naturligt, bekvämt och det nyttigaste, för att börja ge något som är framställt på industriell väg. Nu finns det inte alla som kan amma pga av olika orsaker dock finns det många som avstår av bekvämlighetsskäl - varför skaffar man då barn?

Amma så länge du/ni vill låt ingen annan bestämma det - ju längre desto bättre! WHO rekommenderar att barn ammas till minst 2 år, (iaf för 18 år sen.)

P.s Min mjölk tog "slut" exakt på sonens 5-årsdag...och det gick bra Glad.
    Min lång-ammare (även om han inte är två år än, men i alla fall) är världens mest självständiga unge och då verkligen ingen bebis! Han är så social att inte bara hela vår by känner honom utan t o m inne i stan är det gott om butiker där han blir hälsad med "Ååh, här kommer ju Dexter!". 
    Även på andra sätt är han framåt, smart och tuff. Jag glömmer faktiskt ofta bort hur liten han egentligen är.
    Men sluta dia, det vill han inte. Och då behöver han inte göra det heller. 

Vad jag tycker är riktigt mystiskt är att vi människor ö h t kan få för oss att amning är onaturligt??? Vår art är bra konstigt, jag kan inte höra ett djur resonera som vi gör, "det är kanske nyttigare med fabriksmjölk för då vet man ju vad det är i", "nä, nu kan valpen äta fast mat, då vore det konstigt att låta valpen snutta", "titta, lillpippin åt en hel skalbagge, ja då är det dags att sluta mata då". Nää ...
    Och vi ska vara den smartaste arten på planeten

Och WHO rekommenderar fortfarande att man ammar i två år.  
  • MalinEddie
    SuperJE skrev 2010-09-02 08:26:47 följande:
    Varför är det så viktigt för er som ammar länge att göra det? Man ammar ett barn för att det ska överleva när det är nyfött. Fortsätter ni längre än ett år så är det ju för er egen skull. Skulle jag se någon på stan så skulle ni få höra ett sanningens ord av mig (vill inte skriva det här för då blir jag väl avstängd..)
    Bröstmjölk är nyttigt även efter 6 månader. Dessutom är det ett sätt i mängden att trösta och ge närhet.
    SuperJE skrev 2010-09-02 08:26:47 följande:
    Jag kan säga att för mig finns det absolut ingen tanke att amma mitt andra kommande barn längre än 6 månader. Dom behöver det inte längre än så!
    De behöver det inte i sex månader. Det finns perfekt ersättning om det bara handlar om överlevnad för dig.
  • Nanook

Nä, inte konstig alls! Har ammat mina mellan 1,5 och 4 år. 

Mamma till fyra busfrön, o2, o3, o5 och o8
  • WmammaW

Ja jag tycker nog att det är lite udda. Jag skulle personligen aldrig amma nina ungar tills dom är så stora. det är ju inga bebisar vi snackar om, utan stora barn som kan få trygghet och närhet på andra sätt. Tycker nog att det är lite konstigt att man måste amma sitt barn för att ge det närhet. Kan ni inte bara krams och mysa i soffan, måste hon/han vara på dina tuttar för det?

Tror också som någon annan skrivit att det är mamman och inte barnet som har svårt att sluta. Troir att det fyller ett större behov hos amman än hos barnet egentligen.
    Men det är min åsikt.

• MalinEddie
    Kokomo skrev 2010-09-02 09:32:28 följande:
    Skickar in min fråga igen då ingen verkade känna sig manad att svara på den tidigare i tråden. Jag är alltså uppriktigt nyfiken då jag inte känner någon som långtidsammat eller som kallar sig AP-förälder.

Av ren nyfikenhet undrar jag om ni som förespråkar långtidsamning känner att det finns någon "åldersgräns" öht hur länge ett barn kan ammas? Å vad som isåfall avgör denna gräns. Förutsatt då att barnet själv inte alls vill sluta amma.
     Jag skulle kunna amma i 2-21/2 år om mitt barn visade intresse för det. Nu slutade min son självmant vid 1 år.
Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!