• kajsaliten

ammar min tvååring, är jag konstig?!

rubriken är lite ironisk; jag känner mig inte alls konstig men ganska ensam. vår underbara tjej är två år och ammas fortfarande. inte nattetid, hon nattas av sin pappa i vår stora säng o sover sedan som en stock hela natten:) - men dagtid snuttar hon så fort hon kommer åt! hon njuter verkligen av närheten det ger henne, det är "hennes" tuttar (hon kallar dom den "stora" och den "lilla" hihi!) och vi trivs båda två med detta för det mesta. ibland kan jag känna att jag är ett enda stort bröst dock för henne...speciellt de senaste 2 v , hon har börjat på dagis 20 tim i v - älskar det! - men hon har regrederat lite o vill gärna snutta lite mer än vanligt. det är inga problem för mej , jag förstår att hon nu vill ha lite extra trygghet, men jag vill gärna hålla det på nivån att "tutte får du hemma i soffan" , något jag får kämpa med just nu.
    jag undrar nu om det inte finns andra som ammar så mycket som jag gör är barnet är såhär stort? och hur gör man när man väl ska sluta? jag kommer vara tvungen att sluta amma i december pga en massa orsaker, hoppas vi är redo då hela familjen!
    jag är tacksam för tankar råd o funderingar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 09:03
    sedan en månad har jag inte ammat mer. avslutet blev perfekt, jag o min man satt oss ner med henne o sa att "nu är tutten slut, den måste vila. du får säga hejdå till tutten nu". vår dotter funderade ett tag, o sa att hon ville pussa tutten hejdå:) det fick hon förstås. efter det har hon frågat ibland, men på skoj. hon var helt enkelt redo, vi också! jag är glad att jag ammat så länge, det känns helt rätt. det känns också rätt att ha slutat nu! vill bara tacka alla som skrivit här, både negativa men framför allt alla positiva tankar. vi gör alla det vi tror är bäst för våra barn, dom är alla olika med olika behov. min dotter har mått bra av amningen, hon mår bra nu också!

• Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!
  • FruSabbi

Nej det är verkligen inte konstigt! Tycker det är hemskt och läsa om alla som tycker det är det ena och det andra och långtidsamma. Jag ammade min dotter i 2 år och ja visst, det sista halvåret så ville jag sluta men hon var inte redo, ammninen betydde så mycket för henne och var som hennes snuttefilt. Kan ju fråga alla som har barn och tycker det är äckligt och konstigt och långtidsamma om dom själva hade kunnat slita ifrån sitt barn deras älskade gosedjur eller snuttefilt!? Alla barn är individer och har olika behov, jag tillgodesåg mitt barns. Är jag konstig för det?

• k girl
    WmammaW skrev 2010-09-02 09:49:22 följande:
    Tycker nog att det är lite konstigt att man måste amma sitt barn för att ge det närhet.
    Är det någon som har sagt att man måste amma sitt barn för att ge det närhet?
    (och i samma anda skulle jag ju kunna kontra med att mammor som väljer att inte amma är egoister som tänker mer på sitt utseende än sitt barn. Men det gör jag inte, eftersom jag inte är en trångsynt jävel och kan se längre än näsan räcker)
  • Kokomo
    MalinEddie skrev 2010-09-02 09:52:33 följande:
     Jag skulle kunna amma i 2-21/2 år om mitt barn visade intresse för det. Nu slutade min son självmant vid 1 år.
    Tack för svar!  Vad är det som gör att du känner att du inte kan amma längre än så?
  • amasonas

Ts amma på bäst du vill.

Men varför läser man så ofta att långtidsammare  bara ammar hemma i soffan? Man får intrycket att ni skäms för eran handling....inte konstigt att folk ser det som onaturligt att amma länge, de ser det ju aldrig! Plus att det spär på fördomarna om långtidsammning, att det är fel, något man ska smyga med.
    Och är det så att ni skäms eller känner er "konstiga" så sluta amma så slipper ni det.

Tina /som ammat runt året, även offentligtGlad (och så skulle gjort även om jag ammade barnen i 2-3 år)

Jamie030405 Anton060524 Emil080406
  • alvosk

Jag önskar så innerligt att jag hade kunnat amma min son längre än vad jag gjorde!!=( Jag förstår inte hur man kan se det som något negativt.. Jag ammade bara i 3 månader eftersom han åt jämt jämt jämt, nu ångrar jag att jag inte kämpade mer än vad jag gjorde och jag hade gärna ammat i något år till. Nu är han 1½ och ska få ett syskon snart, jag hoppas verkligen att det går bättre denna gången, TS du är inte konstig det minsta, en två åring är inte stor utan väldigt liten egentligen.

• Pigeon
    WmammaW skrev 2010-09-02 09:49:22 följande:
    Ja jag tycker nog att det är lite udda. Jag skulle personligen aldrig amma nina ungar tills dom är så stora. det är ju inga bebisar vi snackar om, utan stora barn som kan få trygghet och närhet på andra sätt. Tycker nog att det är lite konstigt att man måste amma sitt barn för att ge det närhet. Kan ni inte bara krams och mysa i soffan, måste hon/han vara på dina tuttar för det?

Tror också som någon annan skrivit att det är mamman och inte barnet som har svårt att sluta. Troir att det fyller ett större behov hos amman än hos barnet egentligen.
    Men det är min åsikt.
    Svarar samma till dig som föregående talare:
    Det där "argumentet" tycker jag mig se om och om igen. Har ni läst det i nån bok eller? Låter lite som att nån sk "expert" skulle ha hittat på det.

Jag tycker inte det är konstigare att en mamma vill amma sitt barn så länge barnet vill, än att mamman låter barnet dricka välling så länge det vill, eller använda napp. Så länge man begränsar det till vissa stunder på dagen och inte gör det hela tiden, och ger annan mat också.

Naturfolk ammar barnen jättelänge även i länder där det finns gott om rent vatten och annan mat. Tänker nu på t.ex naturfolk på tropiska öar och liknande. Tror du att det är mammans "behov" som styr där också?

Min man brukar vissla klassisk musik för barnen ibland som mysstund, kanske är det nåt han gör för att han har ett behov av att göra något bara han kan (själv kan jag inte vissla så bra)? Dessutom har han hittat på en särskild saga om barnen som han berättar som en följetong, kanske också når han gör för sitt eget egoistiska behov av att vara den enda för barnen?
  • MalinEddie
    Kokomo skrev 2010-09-02 09:59:04 följande:
    Tack för svar!  Vad är det som gör att du känner att du inte kan amma längre än så?
    Vi har alla olika personliga gränser för vad som känns okej tror jag. För mig är en 3-åring för stor för att ammas. Det är svårt att svara på varför. Det bara känns så. Sedan kanske allt skulle ändras om jag verkligen ammade ett större barn. Jag kanske skulle känna att det var nog tidigare eller senare. Det är nog lätt att tycka om man inte varit i den situationen.
    Jag kan ju också säga att jag bara skulle amma länge om det handlade om då och då. Det skulle vara ett sätt i mängden att mysa. Jag tycker det är jätteviktigt att pappan har lika stor del. Får jag ett till barn så kommer vi varva flaska med amning som vi gjorde med dottern. Jag vet att man kan riskera amningen genom att göra det men vi trivdes jättebra med det så jag skulle ta den risken. Det skulle inte vara nån katastrof för oss om barnet valde flaskan.
  • Tajan

Tycker inte att du är konstig. Gör som du känner är rätt för er, det gör väl alla hoppas jag! Klart att amningen är mysig både för mor och barn. Jag älskade att amma, det var en jättemysig upplevelse att dela med mina barn, något jag ibland saknar. :) Klart att man som mamma får ha behov att amma precis som baret kan ha behov av att ammas. För mig har bröst inte så mycket koppling till sex utan de är matpåsar till min baby och ska fylla den funktionen först och främst :)
    Jag själv klarade inte amma så länge då min dotter vid 13 månader började få tänder ( hon var sen ) och började bita i tutten. Jag hade inte tänkt amma ens 13 månader med henne men det visade sig att min lilla tjej var en matvägrare och välling tog hon inte heller. Fick i henne smakportioner först vid 9 månader trots flera månaders försök. Amningen var då jätteviktig som komplement under en lång tid. Hade hon inte börjat bita mig hade jag gärna fortsatt tills hon var två år efterssom hon verkligen åt pyttelite och vägrade välling. Blev vanlig mjölk tillslut och den hade jag gärna ersatt med bröstmjölk i alla fall delvis.

Min yngste bror blev ammad i 3 år och det hade med trygghet att göra då han var väldig sjuk ofta och fick perioder med matvägran så min mor fick rådet att fortsätta med amningen som komplement.

• Pigeon
    Tajan skrev 2010-09-02 10:17:49 följande:
    Min yngste bror blev ammad i 3 år och det hade med trygghet att göra då han var väldig sjuk ofta och fick perioder med matvägran så min mor fick rådet att fortsätta med amningen som komplement.
    Har han fina tänder?
    Det kom upp en teori tidigare i tråden att man får mindre risk att behöva tandställning om man ammas länge.
  • Rulltrappa

Det är väl inte ett dugg konstigt, jag har haft som utgångspunkt att amma mina barn minst 2 år. Men det verkar skita sig, äldsta tappade intresset vid 8 månader (i samband med att han slutade vakna på natten) och den yngsta ammar jag visserligen fortfarande efter 21 månader, men han är på väg att tappa intresset han med, så det lär inte handla om många veckor till. Vilket iofs känns rätt praktiskt då det kommer en ny bebis i vår.

Den främsta anledningen till att JAG tycker att amning är en himla bra grej är att den är så jävla praktisk som nattamat. ;) Inte för att jag får ut någon personlig njutning av det, tvärtom tycker jag att det är fruktansvärt obehagligt att amma. Men latheten vinner.

Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!