• Tajan

ammar min tvååring, är jag konstig?!

Tycker inte att du är konstig. Gör som du känner är rätt för er, det gör väl alla hoppas jag! Klart att amningen är mysig både för mor och barn. Jag älskade att amma, det var en jättemysig upplevelse att dela med mina barn, något jag ibland saknar. :) Klart att man som mamma får ha behov att amma precis som baret kan ha behov av att ammas. För mig har bröst inte så mycket koppling till sex utan de är matpåsar till min baby och ska fylla den funktionen först och främst :)
    Jag själv klarade inte amma så länge då min dotter vid 13 månader började få tänder ( hon var sen ) och började bita i tutten. Jag hade inte tänkt amma ens 13 månader med henne men det visade sig att min lilla tjej var en matvägrare och välling tog hon inte heller. Fick i henne smakportioner först vid 9 månader trots flera månaders försök. Amningen var då jätteviktig som komplement under en lång tid. Hade hon inte börjat bita mig hade jag gärna fortsatt tills hon var två år efterssom hon verkligen åt pyttelite och vägrade välling. Blev vanlig mjölk tillslut och den hade jag gärna ersatt med bröstmjölk i alla fall delvis.

Min yngste bror blev ammad i 3 år och det hade med trygghet att göra då han var väldig sjuk ofta och fick perioder med matvägran så min mor fick rådet att fortsätta med amningen som komplement.

• Tajan
    Pigeon skrev 2010-09-02 10:26:42 följande:
    Har han fina tänder?
    Det kom upp en teori tidigare i tråden att man får mindre risk att behöva tandställning om man ammas länge.
    Haha! Hmmm, kan nog stämma. Han har snygga tänder och jag som bara ammades i två veckor, ja jag hade tandställning i fyra år!
Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!