• kajsaliten

ammar min tvååring, är jag konstig?!

rubriken är lite ironisk; jag känner mig inte alls konstig men ganska ensam. vår underbara tjej är två år och ammas fortfarande. inte nattetid, hon nattas av sin pappa i vår stora säng o sover sedan som en stock hela natten:) - men dagtid snuttar hon så fort hon kommer åt! hon njuter verkligen av närheten det ger henne, det är "hennes" tuttar (hon kallar dom den "stora" och den "lilla" hihi!) och vi trivs båda två med detta för det mesta. ibland kan jag känna att jag är ett enda stort bröst dock för henne...speciellt de senaste 2 v , hon har börjat på dagis 20 tim i v - älskar det! - men hon har regrederat lite o vill gärna snutta lite mer än vanligt. det är inga problem för mej , jag förstår att hon nu vill ha lite extra trygghet, men jag vill gärna hålla det på nivån att "tutte får du hemma i soffan" , något jag får kämpa med just nu.
    jag undrar nu om det inte finns andra som ammar så mycket som jag gör är barnet är såhär stort? och hur gör man när man väl ska sluta? jag kommer vara tvungen att sluta amma i december pga en massa orsaker, hoppas vi är redo då hela familjen!
    jag är tacksam för tankar råd o funderingar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 09:03
    sedan en månad har jag inte ammat mer. avslutet blev perfekt, jag o min man satt oss ner med henne o sa att "nu är tutten slut, den måste vila. du får säga hejdå till tutten nu". vår dotter funderade ett tag, o sa att hon ville pussa tutten hejdå:) det fick hon förstås. efter det har hon frågat ibland, men på skoj. hon var helt enkelt redo, vi också! jag är glad att jag ammat så länge, det känns helt rätt. det känns också rätt att ha slutat nu! vill bara tacka alla som skrivit här, både negativa men framför allt alla positiva tankar. vi gör alla det vi tror är bäst för våra barn, dom är alla olika med olika behov. min dotter har mått bra av amningen, hon mår bra nu också!

• Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!
  • lövet2

Som svar på TS:s fråga - Nej, du är inte konstig. Långtidsamning har inte varit något för mig, kanske beroende på att mina första barn föddes varannat år, och jag behövde en amningsfri period mellan barnen för att kroppen skulle orka med. Jag har i stället ammat barnen ett år vardera, och det har fått räcka för vår del ...

• CloudBerry 1
    Pigeon skrev 2010-09-01 20:57:12 följande:
    Undrar om folk tycker det ärlika konstigt med en tvååring som använder napp?
    Eller äter något ur flaska.
  • CloudBerry 1
    SuperJE skrev 2010-09-02 08:43:20 följande:
    Men herregud. Nu snackar vi om amning, inte om napp osv (en viss skillnad..) Man får i sig all näring genom mat och välling/mjölkersättning. Vill ni ge era barn bulle och festis varje dag får ni väl göra det, jag skulle aldrig göra det eftersom allt är sockerbomber.

Jag slutade amma min dotter när hon var riktigt liten. Är hon otrygg, osäker osv? NEJ, för jag och min man kan visa henne kärlek och trygghet på andra sätt. Pussar och kramar varje dag t.ex..
    Visst är det skillnad, den ena ger näring och kroppskontakt ett par ggr under dygnet och den andra ger seda tänder för att den jämt sitter i truten.
  • örtagård
    SuperJE skrev 2010-09-02 08:43:20 följande:
    Men herregud. Nu snackar vi om amning, inte om napp osv (en viss skillnad..) Man får i sig all näring genom mat och välling/mjölkersättning. Vill ni ge era barn bulle och festis varje dag får ni väl göra det, jag skulle aldrig göra det eftersom allt är sockerbomber.

Jag slutade amma min dotter när hon var riktigt liten. Är hon otrygg, osäker osv? NEJ, för jag och min man kan visa henne kärlek och trygghet på andra sätt. Pussar och kramar varje dag t.ex..
    Det är väl få som ger bulle och saft varje dag? Särskilt inte vi i vår familj som äte gi och ät mycket blodsockerkänsliga men ja, minas barn får bulle och saft ibland ändå då det hör barndomen till som upplevelse, tycker jag. Jag nämnde det som ex för att visa på aatt tvååringar somm ammas inte behöver ha så annorlunda kostvanor än barn som inte ammas. Jag är inte rädd för socker om barnet äter bra mat till vardags.

Välling är väl ok men så mycket som mina käkat, vill jag inte ge igen när jag kan amma och då bröstmjölk är nyttigare. Men jag ger gärna även de stora EN mugg välling till mellis istället för en sockrebomb. Jag vill heller inte ge komjölk i stora mängder då det är svårt för just mina barns kroppar att ta hand om. Tycker iofs att det är bra om de kan äta lite yoghurt, fil, grädd och glass men inte klunka i sig glas till maten och som mellis. Som jag förstått det  är försten fruktsocker mer än bomb för blodsockret än vanligt. Jag ger mycket frukt ändå men för att frukt är nyttigt på många andra sätt.

Mjölmat är vi också restriktiva med och äter bara fullkorn och surdeg. Om det inte är fest eller lördag eller en härlig semesterdag.

Vi äter variert och är inte fanatiskt men försöker tänka på lite av varje när det gäller kosten och bröstmjölk är nyttigt så är det med det.
  • CloudBerry 1
    CloudBerry 1 skrev 2010-09-02 09:17:16 följande:
    Visst är det skillnad, den ena ger näring och kroppskontakt ett par ggr under dygnet och den andra ger seda tänder för att den jämt sitter i truten.
    ...och försenar talet för att något är i vägen.
  • MassiiMotoo
    linjes skrev 2010-09-02 07:09:39 följande:
    Du gick ju med på det tydligen då som 4 åring kan man ju säga ifrån om man inte vill tutta
    Som fyra år vet man inte bättre än vad en förälder säger en till vad man ska göra.
  • MassiiMotoo
    SallyBlixten skrev 2010-09-02 00:13:32 följande:
    Meningen är att det är supermysigt - om både mor och barn trivs med det.

Min son fyller snart fyra och han ammar morgon och kväll. På morgonen ligger vi och gosar och vaknar sakta tillsammans och på kvällen studsar han glatt i säng för han tycker att det är så mysigt. Vi har världens skönaste nattningar, pappa läser bok och sen ropar de på mig när det är dags att amma och då somnar han på några minuter.

Sen är det givetvis oerhört praktiskt i alla möjliga sammanhang. Bäst var nog när vi missbedömde en genväg på en skogspromenad och fick gå avsevärt mycket längre än vi hade tänkt. När sonens ork tröt pausade vi och han fick sig en liten styrketår innan vi hittade fram :)
    Men man ka ha supermsyigt och gosa utan att behöva amma ett så stort barn med.
  • Jeluni

Frågar du mig: ja det är konstigt, frågar du nån annan så kanske inte...
    Men jag undrar om det inte är mammorna som har svårt att sluta amma och inte barnen. Kom igen, en tvååring kan få trygghet och närhet på en massa andra sätt! Däremot blir ju mamman väldigt speciell för barnet om barnet ammas,  eftersom det bara är mamman som kan göra det. Så det kanske är mammans omedvetna behov av att vara den enda för barnet, även om hon tror något annat.

• CloudBerry 1
    MissKaos skrev 2010-09-01 20:27:00 följande:
    Delvis.. Orkade inte skriva om det. Gubben envisades med att prata med mig *dah* när jag förökte FL:a..

Slutade de spontant?
    Första fick inte amma längre än till 6 månader och andra fick sluta vid 26 månader och nej, de slutade inte spontant.

Nu med yngsta så använde jag en salva mot svamp som tydligen smakade äckligt långt efter påstrykningen så jag sa att de blivit trasiga och det godtog hon utan protester, skulle aldrig klara av att neka rakt av bara för att. Åkte bort en helg men det fungerade inte alls för hon vet ju skillnaden mellan pappa och mig så när jag kom tillbaka så blev hon ju glad...
  • Kokomo

Skickar in min fråga igen då ingen verkade känna sig manad att svara på den tidigare i tråden. Jag är alltså uppriktigt nyfiken då jag inte känner någon som långtidsammat eller som kallar sig AP-förälder.

Av ren nyfikenhet undrar jag om ni som förespråkar långtidsamning känner att det finns någon "åldersgräns" öht hur länge ett barn kan ammas? Å vad som isåfall avgör denna gräns. Förutsatt då att barnet själv inte alls vill sluta amma.

Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!