• kajsaliten

ammar min tvååring, är jag konstig?!

rubriken är lite ironisk; jag känner mig inte alls konstig men ganska ensam. vår underbara tjej är två år och ammas fortfarande. inte nattetid, hon nattas av sin pappa i vår stora säng o sover sedan som en stock hela natten:) - men dagtid snuttar hon så fort hon kommer åt! hon njuter verkligen av närheten det ger henne, det är "hennes" tuttar (hon kallar dom den "stora" och den "lilla" hihi!) och vi trivs båda två med detta för det mesta. ibland kan jag känna att jag är ett enda stort bröst dock för henne...speciellt de senaste 2 v , hon har börjat på dagis 20 tim i v - älskar det! - men hon har regrederat lite o vill gärna snutta lite mer än vanligt. det är inga problem för mej , jag förstår att hon nu vill ha lite extra trygghet, men jag vill gärna hålla det på nivån att "tutte får du hemma i soffan" , något jag får kämpa med just nu.
    jag undrar nu om det inte finns andra som ammar så mycket som jag gör är barnet är såhär stort? och hur gör man när man väl ska sluta? jag kommer vara tvungen att sluta amma i december pga en massa orsaker, hoppas vi är redo då hela familjen!
    jag är tacksam för tankar råd o funderingar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 09:03
    sedan en månad har jag inte ammat mer. avslutet blev perfekt, jag o min man satt oss ner med henne o sa att "nu är tutten slut, den måste vila. du får säga hejdå till tutten nu". vår dotter funderade ett tag, o sa att hon ville pussa tutten hejdå:) det fick hon förstås. efter det har hon frågat ibland, men på skoj. hon var helt enkelt redo, vi också! jag är glad att jag ammat så länge, det känns helt rätt. det känns också rätt att ha slutat nu! vill bara tacka alla som skrivit här, både negativa men framför allt alla positiva tankar. vi gör alla det vi tror är bäst för våra barn, dom är alla olika med olika behov. min dotter har mått bra av amningen, hon mår bra nu också!

• Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!
  • Corpset

Jag slutade amma för 1.5 år sen, när dottern var 2 år, pga medicinering. Jag tror nog min gräns skulle gå vid 2.5-3 år, mend et ä min personliga gräns.

• Mammorna

Jag ammade till strax över två år och det är väl bara att fortsätta så länge du och barnet vill!

Däremot kände jag att jag inte ville göra det bland folk efter 1.5 just för att många har sånna tanakar å åsikter... Många blickar fick man....

• Kokomo
    CloudBerry 1 skrev 2010-09-02 11:14:12 följande:

Fast det är ju det som är så sjukt, många tycker att subsituten går att använda i flera år men inte originalet.

Om man tycker att en 2-åring är för gammal för amning så borde det ju också vara för gammalt för napp och flaska eftersom det har samma syfte minus mysdelen. Känns insnöat och korkat att godkänna ena men inte det andra.

För min del går gränsen nog vid 3 år.

Jag tycker inte att det är varken sjukt, insnöat eller korkat då alla har olika känslor för vid vilken ålder det börjar kännas obehagligt att stoppa in ett bröst i ett barns mun. För din del går den gränsen vid 3 år men varför skulle det vara mindre okej att tycka att den går tidigare egentligen? Det finns säkert de som tycker att du är sjuk, insöad och korkad som tycker att den gränsen går redan vid 3 års ålder.
  • CloudBerry 1
    Kokomo skrev 2010-09-02 11:22:35 följande:
    Jag tycker inte att det är varken sjukt, insnöat eller korkat då alla har olika känslor för vid vilken ålder det börjar kännas obehagligt att stoppa in ett bröst i ett barns mun. För din del går den gränsen vid 3 år men varför skulle det vara mindre okej att tycka att den går tidigare egentligen? Det finns säkert de som tycker att du är sjuk, insöad och korkad som tycker att den gränsen går redan vid 3 års ålder.
    Fast det var inte det jag skrev, det som var iq-befriat enligt mig är att tycka att napp är okej men inte bröstet vid en viss ålder.

Dubbelmoral.
  • Corpset

Kan lägga till att dottern aldrig använt napp (det blev småintressant efetrsom barn på förskolan hade napp, men det har aldrig varit ett behov), snuttefilt samt har perfeka tänder och är inte i någon riskgrupp (enligt tandläkaren). Hon blev inte undernärd av att ammas så länge, hon började äta mat relativt tidigt också, fast inte pure. Hon följer sin kurva, och är nog relativt lång för sin ålder (stl 104, 3.5 år gammal) och varken över- eller underviktig. Hon är inte överdrivet bunden till mig, för hennes pappa var hemma med henne i stort sett i tre år (distansstudier).

Så. 

• Kokomo
    CloudBerry 1 skrev 2010-09-02 11:27:58 följande:
    Fast det var inte det jag skrev, det som var iq-befriat enligt mig är att tycka att napp är okej men inte bröstet vid en viss ålder.

Dubbelmoral.
    Men det handlar ju inte om det. Det är ju inte ett rationellt beslut det handlar om för de allra flesta utan snarare en känsla av att "nä nu är barnet för stort för att ha ett bröst i munnen". Det är just den känslomässiga aspekten jag försöker få fram. Då spelar det ingen roll om napp är okej eller inte.
  • Corpset

Ska väl också lägga till att välling/ersättning aldrig har varit på tapeten.

• Ceka86

Jätte bra gjort av dig att du har ammat så länge. Du borde vara stolt. Jag planerade och amma min dotter så länge men kunde inte mer än 3 månader pga av olika omständigheter.  Du ska hålla huvudet högt att du har klarat av det så länge. All beröm till dig från mig.

Min svägerska har ammat så länge och hon fick råd av sin barnmorska är att sätta plåster på bröstvårtan och sen säga till barnet att man har gjort illa sig. Hon berättade för mig att det funkande för henne, barnet accepterade det efter ett tag. Visst var det svårt men hon klarade av det. Hon hade det också jobbit i början, mycket ont i brösten och så. Hon sa att de första dagarna kändes det som att hon hade en svår influensa.

Annars är det väll och trappa ner det hela sakta men särket. Ersätt brösten med något annat, napp eller någon leksak.

Prata med din barnmorska, hon kanske har några råd och tips på lagret.

Lycka till!!

• astro
    amasonas skrev 2010-09-02 10:07:11 följande:
    Ts amma på bäst du vill.

Men varför läser man så ofta att långtidsammare  bara ammar hemma i soffan? Man får intrycket att ni skäms för eran handling....inte konstigt att folk ser det som onaturligt att amma länge, de ser det ju aldrig! Plus att det spär på fördomarna om långtidsammning, att det är fel, något man ska smyga med.
    Och är det så att ni skäms eller känner er "konstiga" så sluta amma så slipper ni det.

Tina /som ammat runt året, även offentligtGlad (och så skulle gjort även om jag ammade barnen i 2-3 år)
    Jag låter sonen snutta vid behov, även på bussen, i stan o s v.
    Men det är onekligen jobbigt med alla som stirrar. Att inte folk kan ha mer hyfs? Om jag får syn på någon som ser udda ut eller gör något udda, inte f-n stirrar jag som en dåre på den personen. Fick lära mig som liten att det är oartigt.

Måste säga att jag förstår långtidsammare (och andra ammare också) som "smyger" med det, alla står inte ut med att bli utstirrade. Och det är ju inte vi som ammar som gör fel, det är stirrarna som borde skärpa sig.
  • Bossan1967

Har fyra barn och ammade dom tre äldsta till dom var ca 1,5 år men min yngsta ammade jag till hon var 2,5år.
    Det var lite krånligt att sluta men det gick ju att prata med henne så tillslut förstod hon.

Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!