• kajsaliten

ammar min tvååring, är jag konstig?!

rubriken är lite ironisk; jag känner mig inte alls konstig men ganska ensam. vår underbara tjej är två år och ammas fortfarande. inte nattetid, hon nattas av sin pappa i vår stora säng o sover sedan som en stock hela natten:) - men dagtid snuttar hon så fort hon kommer åt! hon njuter verkligen av närheten det ger henne, det är "hennes" tuttar (hon kallar dom den "stora" och den "lilla" hihi!) och vi trivs båda två med detta för det mesta. ibland kan jag känna att jag är ett enda stort bröst dock för henne...speciellt de senaste 2 v , hon har börjat på dagis 20 tim i v - älskar det! - men hon har regrederat lite o vill gärna snutta lite mer än vanligt. det är inga problem för mej , jag förstår att hon nu vill ha lite extra trygghet, men jag vill gärna hålla det på nivån att "tutte får du hemma i soffan" , något jag får kämpa med just nu.
    jag undrar nu om det inte finns andra som ammar så mycket som jag gör är barnet är såhär stort? och hur gör man när man väl ska sluta? jag kommer vara tvungen att sluta amma i december pga en massa orsaker, hoppas vi är redo då hela familjen!
    jag är tacksam för tankar råd o funderingar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 09:03
    sedan en månad har jag inte ammat mer. avslutet blev perfekt, jag o min man satt oss ner med henne o sa att "nu är tutten slut, den måste vila. du får säga hejdå till tutten nu". vår dotter funderade ett tag, o sa att hon ville pussa tutten hejdå:) det fick hon förstås. efter det har hon frågat ibland, men på skoj. hon var helt enkelt redo, vi också! jag är glad att jag ammat så länge, det känns helt rätt. det känns också rätt att ha slutat nu! vill bara tacka alla som skrivit här, både negativa men framför allt alla positiva tankar. vi gör alla det vi tror är bäst för våra barn, dom är alla olika med olika behov. min dotter har mått bra av amningen, hon mår bra nu också!

• Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!
  • k girl
    SuperJE skrev 2010-09-02 08:26:47 följande:
    Jag kan säga att för mig finns det absolut ingen tanke att amma mitt andra kommande barn längre än 6 månader. Dom behöver det inte längre än så!
    Och varför inte sluta när dom är så pass små att dom inte förstår något?

Varför är det så viktigt för er som ammar länge att göra det? Man ammar ett barn för att det ska överleva när det är nyfött. Fortsätter ni längre än ett år så är det ju för er egen skull. Skulle jag se någon på stan så skulle ni få höra ett sanningens ord av mig (vill inte skriva det här för då blir jag väl avstängd..)
    Jag ammade inte då inte mitt barn bara för att han skulle överleva när han var nyfödd. I så fall skulle jag ju lika gärna kunna ge ersättning. Jag ammade därför att han skulle få mat, tröst och närhet. Idag ammar jag för att han så tydligt visar att han vill och gillar det. Och för att det är skönt att ha amningen när han inte vill äta vanlig mat. Näe, jag är inte långtidsammare ännu. Men har man en sån kille som jag förstår jag att man ammar längre.
  • SuperJE

Men herregud. Nu snackar vi om amning, inte om napp osv (en viss skillnad..) Man får i sig all näring genom mat och välling/mjölkersättning. Vill ni ge era barn bulle och festis varje dag får ni väl göra det, jag skulle aldrig göra det eftersom allt är sockerbomber.

Jag slutade amma min dotter när hon var riktigt liten. Är hon otrygg, osäker osv? NEJ, för jag och min man kan visa henne kärlek och trygghet på andra sätt. Pussar och kramar varje dag t.ex..

• SuperJE

Det är kul att se att så många av er använder argumentet "mitt barn vill det, h*n visar det jätte tydligt.."

Låter ni barnen bestämma allt annat hemma också? Får h*n alltid en glass när ni är i affären om h*n vill det och visar det tydligt? Lägg ner nu. Vi tycker alla olika. Jag står för det jag tycker (att det är onormalt och äckligt), ni skyller över allt på någon livsstil. Fine, gör så, men jag köper det inte..

Konichiwa girl: Det är visst skillnad på amning och mjölkersättning när barnet är nyfött. Vad det är för skillnad bör alla veta, så det tänker jag inte ens förklara.

• kajsaliten
    SuperJE skrev 2010-09-02 08:49:21 följande:

Det är kul att se att så många av er använder argumentet "mitt barn vill det, h*n visar det jätte tydligt.."

Låter ni barnen bestämma allt annat hemma också? Får h*n alltid en glass när ni är i affären om h*n vill det och visar det tydligt? Lägg ner nu. Vi tycker alla olika. Jag står för det jag tycker (att det är onormalt och äckligt), ni skyller över allt på någon livsstil. Fine, gör så, men jag köper det inte..

Konichiwa girl: Det är visst skillnad på amning och mjölkersättning när barnet är nyfött. Vad det är för skillnad bör alla veta, så det tänker jag inte ens förklara.

det är klart att du får tycka precis som du vill! men det är alltid intressant att lära sej mer om saker o ting, eller hur? ett öppet sinne gör oss gladare:)!
  • k girl
    SuperJE skrev 2010-09-02 08:43:20 följande:
    Men herregud. Nu snackar vi om amning, inte om napp osv (en viss skillnad..) Man får i sig all näring genom mat och välling/mjölkersättning. Vill ni ge era barn bulle och festis varje dag får ni väl göra det, jag skulle aldrig göra det eftersom allt är sockerbomber.

Jag slutade amma min dotter när hon var riktigt liten. Är hon otrygg, osäker osv? NEJ, för jag och min man kan visa henne kärlek och trygghet på andra sätt. Pussar och kramar varje dag t.ex..
    Fast napp är ju ett substitut för bröstet. Inte tvärtom.
    Min älskade lilla son har vägrat napp hela sitt liv. Vad gör man? Låter honom skrika och vara ledsen för att man absolut inte ska amma när barnet kan äta annan mat än bröstmjölk? Och du - bara för att man klarar av att äta annan mat gör det inte att man gör det. Det är förresten väldigt vanskligt att jämföra barn, eftersom barn är oerhört olika. Du slutade amma din dotter när hon var riktigt liten, och då har du heller aldrig upplevt att barnet är betydligt mer medvetet om vad det äter och att det visar vad barnet gillar och uppskattar. Min son skulle aldrig ha gått med på att få sin amningsstund utbytt mot en vällingflaska från det att han var fem-sex månader. Jag pussar och kramar honom varje dag jag också.
  • k girl
    SuperJE skrev 2010-09-02 08:49:21 följande:

Nej, han får inte vad han vill och han får inte bestämma allt annat hemma.
    Men till skillnad från dig ser jag inte amning som någonting dåligt (som t ex socker eller glass) ens när barnet kan äta annan mat.
    Och nej, det är inte skillnad på amning och ersättning när barnet är nyfött, näringsmässigt är det fullständigt likvärdiga alternativ.
  • Hundägare i Gbg

Sugbehov som sugbehov... 
  • mammaSöt

Jag tycker det är konstigt och inget jag själv skulle göra, men det är klart bättre än att amma 7 åringar iallafall.

• lövet2
    Men herregud. Nu snackar vi om amning, inte om napp osv (en viss skillnad..) Man får i sig all näring genom mat och välling/mjölkersättning.
    Varför byta ut hemlagad mat mot fabriksproducerad? Ja, visst får barnen i sig den näring de behöver, men den hemlagade maten är fortfarande både godare och nyttigare - eller hur!

Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!