• kajsaliten

ammar min tvååring, är jag konstig?!

rubriken är lite ironisk; jag känner mig inte alls konstig men ganska ensam. vår underbara tjej är två år och ammas fortfarande. inte nattetid, hon nattas av sin pappa i vår stora säng o sover sedan som en stock hela natten:) - men dagtid snuttar hon så fort hon kommer åt! hon njuter verkligen av närheten det ger henne, det är "hennes" tuttar (hon kallar dom den "stora" och den "lilla" hihi!) och vi trivs båda två med detta för det mesta. ibland kan jag känna att jag är ett enda stort bröst dock för henne...speciellt de senaste 2 v , hon har börjat på dagis 20 tim i v - älskar det! - men hon har regrederat lite o vill gärna snutta lite mer än vanligt. det är inga problem för mej , jag förstår att hon nu vill ha lite extra trygghet, men jag vill gärna hålla det på nivån att "tutte får du hemma i soffan" , något jag får kämpa med just nu.
    jag undrar nu om det inte finns andra som ammar så mycket som jag gör är barnet är såhär stort? och hur gör man när man väl ska sluta? jag kommer vara tvungen att sluta amma i december pga en massa orsaker, hoppas vi är redo då hela familjen!
    jag är tacksam för tankar råd o funderingar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 09:03
    sedan en månad har jag inte ammat mer. avslutet blev perfekt, jag o min man satt oss ner med henne o sa att "nu är tutten slut, den måste vila. du får säga hejdå till tutten nu". vår dotter funderade ett tag, o sa att hon ville pussa tutten hejdå:) det fick hon förstås. efter det har hon frågat ibland, men på skoj. hon var helt enkelt redo, vi också! jag är glad att jag ammat så länge, det känns helt rätt. det känns också rätt att ha slutat nu! vill bara tacka alla som skrivit här, både negativa men framför allt alla positiva tankar. vi gör alla det vi tror är bäst för våra barn, dom är alla olika med olika behov. min dotter har mått bra av amningen, hon mår bra nu också!

• Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!
  • littlepixiegrl
    La Lola skrev 2010-09-01 10:37:57 följande:
    Trist att du får din tråd förstörd Ts.....

Jag är absolut inte nån AP-förälder men respekt vet jag vad det är.
    Kan inte annat än att hålla med!
    Riktigt ledsamt att folk är så otrevliga och skriver att det är äckligt osv!
    Jag ammade tills dottern var ca 1 år, det funkade för oss. Visst, jag skulle inte själv kunna tänka mig att amma en 2-åring, men det är ju inte äckligt eller konstigt om det passar någon annan. Vi är alla olika och det tycker jag är bra!
    Jag började med att sluta amma på dagarna och höll det till kvällar och nätter. Sen trappade jag successivt ner tills min dotter bara ammade en gång på natten. Sen slutade jag med det också och det gick bra. Nu vet jag ju, tyvärr, inte om det fungerar på samma sätt med ett äldre barn och då ni bara ammar dag/kvällstid. Har läst/hört att om man trappar ner så ska man börja med att ta bort de ammningstillfällen, som är "minst viktiga" och avsluta med e som känns jobbigast att ta bort.
    @-`-,-- Isobel Róisín, mitt busfrö, f. 22 maj -09 --,-´-@
  • bohusbebis
    MissKaos skrev 2010-09-01 21:11:49 följande:
    Nej, inte länge. Nyare forskning visa på att ammning skyddar mot karies.
    Intressant, på folktandvården här slog de bakut vid ett-årsinformationen och nästan tvingade mig att säga att jag genast skulle sluta amma, samma med bägge barnen. För det var såååå farligt med söt bröstmjölk för tänderna. Ha. Struntade i det och del-ammade bägge barnen till de var nästan två år. Dottern (drygt 2 år) försöker fortfarande "komma till" när hon vill ha extratröst om hon är hängig eller så. Men ger sig direkt när hon inte får. Bägge barnen ville däremot "pilla" innanför min tröja när de var gosiga eller ville ha tröst. Två år tycker jag var rätt lagom för oss att sluta amma, men har full respekt för andra som ammar längre/kortare/inte alls.
    Jag upplever inte att närheten till barnen har blivit sämre, tvärtom kanske för nu läser vi mer böcker t.ex. De tuttade mest när de skulle somna, vi fick lägga om rutinerna lite bara...
  • MalinEddie
    Pigeon skrev 2010-09-01 21:17:00 följande:
    De permanenta tänderna utvecklas väl i 1-2-årsåldern om jag inte minns fel, kanske det kan påverka dem positivt om man ammar just då?
    Kanske är det så. Jag är inte tillräckligt påläst. Om ni har nåt som visar på detta vore det intressant att läsa. Rent spontant tror jag knappast tändernas form har med amning att göra.
  • MissKaos
    bohusbebis skrev 2010-09-01 21:24:07 följande:
    Intressant, på folktandvården här slog de bakut vid ett-årsinformationen och nästan tvingade mig att säga att jag genast skulle sluta amma, samma med bägge barnen. För det var såååå farligt med söt bröstmjölk för tänderna. Ha. Struntade i det och del-ammade bägge barnen till de var nästan två år. Dottern (drygt 2 år) försöker fortfarande "komma till" när hon vill ha extratröst om hon är hängig eller så. Men ger sig direkt när hon inte får. Bägge barnen ville däremot "pilla" innanför min tröja när de var gosiga eller ville ha tröst. Två år tycker jag var rätt lagom för oss att sluta amma, men har full respekt för andra som ammar längre/kortare/inte alls.
    Jag upplever inte att närheten till barnen har blivit sämre, tvärtom kanske för nu läser vi mer böcker t.ex. De tuttade mest när de skulle somna, vi fick lägga om rutinerna lite bara...
    Ja, det tyckte jag med när jag läste artikeln i Vi Föräldrar och senare på nätet (tror det var netdoktor, menjag ksa inte svära på det)
    Jag orkade inte heller bråka med tandvårdspersonalen.
    Jag har haft  mycket problem med mina tänder, jag är "korttidsammad"  och har fått lördagsgodis, inget (extremt sällan) sött i veckorna, tandborstning regelbundet osv osv. Men man sa at tmin emalj var kass ändå. Från start. OM den nya studien stämmer så kankse ammning kan hjälpa mot det arvet. *hoppas*
    ღVi vill ha dina synpunkter! www.familjeliv.se/Start/1.832024
  • Pigeon
    MalinEddie skrev 2010-09-01 21:25:54 följande:
    Kanske är det så. Jag är inte tillräckligt påläst. Om ni har nåt som visar på detta vore det intressant att läsa. Rent spontant tror jag knappast tändernas form har med amning att göra.
    Nej det finns säkert ingen forskning på detta område, men det kanske kommer? Hade varit otroligt intressant att läsa!
    Det enda jag vet är att sjukdomar under den tiden tänderna bildas kan påverka tändernas färg, detta enligt en tandläkare.
    Men amning kontra de permanenta tändernas färg och form har nog ingen forskat på.
  • bohusbebis
    bohusbebis skrev 2010-09-01 21:24:07 följande:
    Kan tillägga att när vi väl tog tag i "av-vänjningen" så tog det 3-4 skrikiga kvällar med mycket vankande med barn i famnen (kortare och kortare för varje kväll, började med drygt 1 timmes skrik -och mitt hjärta som gick i bitar- till 15 min) och nån biltur för att söva barnet. Men sen har det funkat!
    Det där med "stopp-och-väx" föreslog min man (åtminstone att jag skulle smörja med nåt som smakade äckligt) men det bar mig emot. Fördelen att vänja av en 2-åring är ju faktiskt att man kan resonera någorlunda logiskt med denne.
  • MissKaos
    bohusbebis skrev 2010-09-01 21:31:39 följande:
    Kan tillägga att när vi väl tog tag i "av-vänjningen" så tog det 3-4 skrikiga kvällar med mycket vankande med barn i famnen (kortare och kortare för varje kväll, började med drygt 1 timmes skrik -och mitt hjärta som gick i bitar- till 15 min) och nån biltur för att söva barnet. Men sen har det funkat!
    Det där med "stopp-och-väx" föreslog min man (åtminstone att jag skulle smörja med nåt som smakade äckligt) men det bar mig emot. Fördelen att vänja av en 2-åring är ju faktiskt att man kan resonera någorlunda logiskt med denne.
    Hörde en tjej som tog senap.. Tyckte med det kändes hårt.

Godnatt!

Hoppas du blir klokare av allt tjöt i tråden, TS. Känns som om vi har kapat den lite.. Hoppas du finner ngt svar iaf.
    ღVi vill ha dina synpunkter! www.familjeliv.se/Start/1.832024
  • tessilus

här är en till som ammade till 2år och hoppas på att göra det med lillasyster med. jättesmidigt att alltid ha mellis med sig och billigare än välling

• baby beluga

orkar inte läsa alla svar utan går direkt på mitt:

slutade just att amma min son på två år som, precis som din tjej, haft tuttarna som sina små gosedjur - för närhet, ömhet och kärlek.

trodde att det skulle bli sååå svårt att sluta och så jobbigt för oss båda - men tji fick jag! det gick så otroligt bra och jag är så stolt! Jag gjorde så att istället för att ta hans snuttisar ifrån honom, vilket jag kände skulle bli traumatiskt, så pratade jag med honom om att mammas tuttar gjorde ont (slutade för att det började bli fysiskt jobbigt) och att från och med imorgon får man bara pussa och krama men inte äta. Han förstod helt och hållet. Redan första natten (han fick både dag och natt) så låg jag bara nära, nära och lät honom pussa och krama tuttarna men inte suga, och han accepterade det - bara han fick vara nära. i den här åldern är det ju det de vill. han sa "tutte puss, tutte kam" och lade kinden mot. det var så otroligt sött. han har förstått så bra och upprepat "tutte ont. nej tutte mun. puss kam" och velat ha bekräftelse på att han uppfattat det hela rätt, vilket han såklart fått - massor av beröm och gos. han har inte gråtit en enda gång, och nu två veckor senare händer det kanske nån enstaka gång om jag är naken att han pussar bröstet men annars har han helt ersatt det med mängder av kramar och pussar med mamma istället. så det går att sluta utan skrik och gråt och avvisning!

lycka till!

• MalinEddie
    Pigeon skrev 2010-09-01 21:30:40 följande:
    Nej det finns säkert ingen forskning på detta område, men det kanske kommer? Hade varit otroligt intressant att läsa!
    Det enda jag vet är att sjukdomar under den tiden tänderna bildas kan påverka tändernas färg, detta enligt en tandläkare.
    Men amning kontra de permanenta tändernas färg och form har nog ingen forskat på.
    Ja, det är intressant. Själv ammades jag i 21/2 år och mina tänder var allt annat än fina innan de fixades till. Det finns säkert de som har bättre tur:) Jag har svårt att tro på att tändernas form har något med amning att göra innan jag ser oberoende forskning. Jag tror på amningens fördelar men ibland känns det som att dom överdrivs.
Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!