• kajsaliten

ammar min tvååring, är jag konstig?!

rubriken är lite ironisk; jag känner mig inte alls konstig men ganska ensam. vår underbara tjej är två år och ammas fortfarande. inte nattetid, hon nattas av sin pappa i vår stora säng o sover sedan som en stock hela natten:) - men dagtid snuttar hon så fort hon kommer åt! hon njuter verkligen av närheten det ger henne, det är "hennes" tuttar (hon kallar dom den "stora" och den "lilla" hihi!) och vi trivs båda två med detta för det mesta. ibland kan jag känna att jag är ett enda stort bröst dock för henne...speciellt de senaste 2 v , hon har börjat på dagis 20 tim i v - älskar det! - men hon har regrederat lite o vill gärna snutta lite mer än vanligt. det är inga problem för mej , jag förstår att hon nu vill ha lite extra trygghet, men jag vill gärna hålla det på nivån att "tutte får du hemma i soffan" , något jag får kämpa med just nu.
    jag undrar nu om det inte finns andra som ammar så mycket som jag gör är barnet är såhär stort? och hur gör man när man väl ska sluta? jag kommer vara tvungen att sluta amma i december pga en massa orsaker, hoppas vi är redo då hela familjen!
    jag är tacksam för tankar råd o funderingar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 09:03
    sedan en månad har jag inte ammat mer. avslutet blev perfekt, jag o min man satt oss ner med henne o sa att "nu är tutten slut, den måste vila. du får säga hejdå till tutten nu". vår dotter funderade ett tag, o sa att hon ville pussa tutten hejdå:) det fick hon förstås. efter det har hon frågat ibland, men på skoj. hon var helt enkelt redo, vi också! jag är glad att jag ammat så länge, det känns helt rätt. det känns också rätt att ha slutat nu! vill bara tacka alla som skrivit här, både negativa men framför allt alla positiva tankar. vi gör alla det vi tror är bäst för våra barn, dom är alla olika med olika behov. min dotter har mått bra av amningen, hon mår bra nu också!

• Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!
  • mialee1

Jag säger om amning som om samsovning: "Det finns inga tonåringar som har det behovet "Solig
    Jag  tycker inte att en två-åring är för gammal för att amma.

Blir bara trött på alla som är otrevliga. Man behöver inte vilja göra likadant, men det går att uttrycka sina åsikter på ett trevligt sätt!

• MissKaos
    Jojile skrev 2010-09-01 20:17:19 följande:
    Det var inte menat som något mothugg, bara rent av nyfiken på om det stämde att man överlever på helamning!
    Tog det inte så heller, men ville svara.. Text blir lätt "hårt"..

Föresten, det har stått notiser i bla Vi Föräldrar om att ammning verkar förebygga karies. Inte tvärt om som man tidigare sagt.  (sen är ju tandborstnign en bra grejj helt klart..)
    ღVi vill ha dina synpunkter! www.familjeliv.se/Start/1.832024
  • Pigeon
    mialee1 skrev 2010-09-01 20:19:32 följande:
    Jag säger om amning som om samsovning: "Det finns inga tonåringar som har det behovet "Solig

Blir bara trött på alla som är otrevliga. Man behöver inte vilja göra likadant, men det går att uttrycka sina åsikter på ett trevligt sätt!
    Bra sagt.
  • CloudBerry 1
    MissKaos skrev 2010-09-01 20:19:08 följande:
    Har du låtit dina barn amma fritt hela tiden? JAg drog ju ner på det dels nattetid (vilket var bra för oss) och dagitd pga att jag skulel börja jobba. Nu ammar ju jag ca 2 ggr/dygn, men sen vill han alltid amma efter at than har badat. Det har blivit en mysig vana så då ska han upp ur badet och äta ur båda brösten. Har eg inte märkt ngn skillnad på det som jag ser som viktigt  -att han äter lite gröt så han sover.. Ammar numera alltid efter den men före frukosten. Nu vill jag inte dra ner på det mer, utan kan nästan ångra att jag har minskat ner det så mkt..
    Ursäkta svamlet, alltså -hr du låtit dina amma fritt hela tiden, och slutade de "av sig själva"?
    Gissar att inlägget var menat till någon annan va?

Men ja jag ammade fritt tills 26 månader.
  • MissKaos
    CloudBerry 1 skrev 2010-09-01 20:22:56 följande:
    Gissar att inlägget var menat till någon annan va?

Men ja jag ammade fritt tills 26 månader.
    Delvis.. Orkade inte skriva om det. Gubben envisades med att prata med mig *dah* när jag förökte FL:a..

Slutade de spontant?
  • MissKaos
    mialee1 skrev 2010-09-01 20:19:32 följande:

...inte med mamma iaf
  • JAG är BÄST
    Jojile skrev 2010-09-01 20:17:19 följande:
    Det var inte menat som något mothugg, bara rent av nyfiken på om det stämde att man överlever på helamning!
    Jag tror inte att man överlever på BARA amning!!

Hur länge skulle man själv leva på bara frukostvälling?(menar nu vuxna människor,,,för välling är flytande vätska,,å det är även bröstmjölk)
  • Lillatroll

Först måste jag bara säga att det är otroligt tråkigt att inte folk kan uttrycka sina åsikter på ett vettigare sätt. Äckligt, pervest, få en att vilja kräkas...vad är det? Kan man inte visa lite respekt för att andra människor gör andra val än en själv?

TS: jag ammar min dotter som är 19 månader gammal. Just nu varierar det väldigt mycket hur mycket hon ammar. Oftast bara morgon och kväll och någon gång på dagen. Men som tex nu när hon är förkyld så ammar hon mer. Ser inga problem med det men visst funderar jag över hur länge vi ska amma och ifall hon inte slutar frivilligt hur ska jag avbryta amningen. Har inga svar att ge dig men den tråden som någon länkade till här i början om långtidsamning verkar bra så där kommer jag gå in. Tycker inte du är konstig alls. 

• MissKaos
    JAG är BÄST skrev 2010-09-01 20:29:07 följande:
    Jag tror inte att man överlever på BARA amning!!

Hur länge skulle man själv leva på bara frukostvälling?(menar nu vuxna människor,,,för välling är flytande vätska,,å det är även bröstmjölk)
    Du kan leva bra länge på bara välling *vet*

Det är vår gammla BVC läkare du får bråka med, han påstår detta.
    Min son gick, som jag tidigare skrev, inte ens ner i vikt n är han helammades pga att han var sjuk och inte åt ngt annat en period runt 1 år.
  • JAG är BÄST
    MissKaos skrev 2010-09-01 20:31:56 följande:
    Du kan leva bra länge på bara välling *vet*

Det är vår gammla BVC läkare du får bråka med, han påstår detta.
    Min son gick, som jag tidigare skrev, inte ens ner i vikt n är han helammades pga att han var sjuk och inte åt ngt annat en period runt 1 år.
    Hur gammal var han då?
    Ge mig namn å tel till din bvc läkare som påstod det!!, för den läkaren borde få en käftsmäll för ett sånt utsago

Kolla bara in modeller hur som går på pulverdieter,,,dricker bara vatten,,rena sallader. Hur ser dom ut?
    Hur många har inte dukat under av bara flytande föda?
Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!