• kajsaliten

ammar min tvååring, är jag konstig?!

rubriken är lite ironisk; jag känner mig inte alls konstig men ganska ensam. vår underbara tjej är två år och ammas fortfarande. inte nattetid, hon nattas av sin pappa i vår stora säng o sover sedan som en stock hela natten:) - men dagtid snuttar hon så fort hon kommer åt! hon njuter verkligen av närheten det ger henne, det är "hennes" tuttar (hon kallar dom den "stora" och den "lilla" hihi!) och vi trivs båda två med detta för det mesta. ibland kan jag känna att jag är ett enda stort bröst dock för henne...speciellt de senaste 2 v , hon har börjat på dagis 20 tim i v - älskar det! - men hon har regrederat lite o vill gärna snutta lite mer än vanligt. det är inga problem för mej , jag förstår att hon nu vill ha lite extra trygghet, men jag vill gärna hålla det på nivån att "tutte får du hemma i soffan" , något jag får kämpa med just nu.
    jag undrar nu om det inte finns andra som ammar så mycket som jag gör är barnet är såhär stort? och hur gör man när man väl ska sluta? jag kommer vara tvungen att sluta amma i december pga en massa orsaker, hoppas vi är redo då hela familjen!
    jag är tacksam för tankar råd o funderingar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 09:03
    sedan en månad har jag inte ammat mer. avslutet blev perfekt, jag o min man satt oss ner med henne o sa att "nu är tutten slut, den måste vila. du får säga hejdå till tutten nu". vår dotter funderade ett tag, o sa att hon ville pussa tutten hejdå:) det fick hon förstås. efter det har hon frågat ibland, men på skoj. hon var helt enkelt redo, vi också! jag är glad att jag ammat så länge, det känns helt rätt. det känns också rätt att ha slutat nu! vill bara tacka alla som skrivit här, både negativa men framför allt alla positiva tankar. vi gör alla det vi tror är bäst för våra barn, dom är alla olika med olika behov. min dotter har mått bra av amningen, hon mår bra nu också!

• Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!
  • Skogsmulla

Så här är det alltid på FL, nu minns jag varför jag slutade vistas här!
    Alla dessa besser-wissrar som ska fördöma, som vet bäst, fy fan vad jag ogillar den attityden!

TS: bra att du/ni gör det som passar er! Bry dig inte om alla ofrigjorda, fyrkantiga personer som antagligen tror att de är helt perfekta själva. Tror inte de egentligen följer sina känslor eller vet vad de själva tycker är rätt, de har bara läst undersökningar om hur det "ska" vara. Det är nästan ett personligt påhopp för dem när någon går sin egen väg, eftersom det är kritik mot dem på sätt och vis.

Skulle vara så skönt om folk kunde vara lite mer förstående och inkännande istället!

• hilah

Tyvärr kan jag inte ge dig några råd angående hur man slutar amma då jag också "fortfarande" ammar min 19-månaders son, men jag vill bara peppa dig lite och säga att du inte alls är ensam (fast jag också ofta känner så) och att jag alltid tycker det är roligt att läsa inlägg från långtidsammande mödrar. Heja

Fast nu måste jag ändå säga något angående avvänjningen - se till att börja trappa ner i tid innan ni måste sluta, så tror jag det går smidigare. Eftersom hon nu har en fas där hon behöver mycket trygghet kan ni ju vänta lite, men när det känns mer rätt kan du testa att avleda först en amning per dag, sedan några gånger per dag och försöka få henne på andra tankar. Tror det blir mindre jobbigt för henne att sluta och du slipper att pumpa!

• älskarlivet81
    Laguna skrev 2010-09-01 19:29:10 följande:
    Min mamma ammade min bror tills han var 4 år, o han är den enda i familjen som har perfekta tänder, ingen tandställning där inte. Jag o min andra bror fick tandställning, vi är bara ammade kort. Jag tycker mig ha sett väldigt fina tandrader hos naturfolk.
    Och jag har aldrig blivit ammad, inte mina syskon heller, men vi har väldigt bra tänder för det...
  • Plutteli
    Pigeon skrev 2010-09-01 19:26:36 följande:
    Det är inte barnens fingerpekande och mobbning jag oroar mig för, barn är naturliga och tycker inte sånt är konstigt. Nej, det är de vuxnas reaktioner som gör att jag inte tycker det är bra med offentlig amning av stora barn. I ditt fall var det ju inget konstigt.  
    Det är ungefär samma som att mitt ena barn ibland drar upp tröjan på sin inskolningsfröken och gosar med hennes mage också.  
    Sött!

När jag och sambon inte är nära så hon kan gosa med våra magar/bröstkorg, så har hon dille på att få pilla på öronsnibben, så vid vilan har hon en fröken som ligger bredvid henne och då vill hon väldigt gärna hålla lite i frökens öronsnibb (vilket hon brukar få)

Nä, på stan hade jag inte kunnat amma min tjej på slutet för hennes skull, där jag ammade henne bland folk var det bara för att jag visste att de runt om mig delade min uppfattning om barn och amning, så då fanns ju inget att oroa sig för. Men men, nu är det ett icke bekymmer till nästa barn kommer efter jul så får vi se hur det blir då
  • Pigeon
    Min mamma ammade min bror tills han var 4 år, o han är den enda i familjen som har perfekta tänder, ingen tandställning där inte. Jag o min andra bror fick tandställning, vi är bara ammade kort. Jag tycker mig ha sett väldigt fina tandrader hos naturfolk.
    Vilken intressant teori!
  • MissKaos
    kajsaliten skrev 2010-09-01 10:12:12 följande:
    rubriken är lite ironisk; jag känner mig inte alls konstig men ganska ensam. vår underbara tjej är två år och ammas fortfarande. inte nattetid, hon nattas av sin pappa i vår stora säng o sover sedan som en stock hela natten:) - men dagtid snuttar hon så fort hon kommer åt! hon njuter verkligen av närheten det ger henne, det är "hennes" tuttar (hon kallar dom den "stora" och den "lilla" hihi!) och vi trivs båda två med detta för det mesta. ibland kan jag känna att jag är ett enda stort bröst dock för henne...speciellt de senaste 2 v , hon har börjat på dagis 20 tim i v - älskar det! - men hon har regrederat lite o vill gärna snutta lite mer än vanligt. det är inga problem för mej , jag förstår att hon nu vill ha lite extra trygghet, men jag vill gärna hålla det på nivån att "tutte får du hemma i soffan" , något jag får kämpa med just nu.
    jag undrar nu om det inte finns andra som ammar så mycket som jag gör är barnet är såhär stort? och hur gör man när man väl ska sluta? jag kommer vara tvungen att sluta amma i december pga en massa orsaker, hoppas vi är redo då hela familjen!
    jag är tacksam för tankar råd o funderingar!
    JAg ammar min grabb, han är ifs bara drygt 1,5 ( 1 år och 7 månader). Jag la ner nattammningen i sommras, med hjälp av pappan. Gick ganska enkelt. Håller nu på att dra ner på ammningen. Känns som om hans ammningsbehov nu börjar avta, ammar nu morgon o kväll (tidig tidig morgon han vaknar kl 5 ofta.. ) Det är mysigt och han älskar det. Ibland blir det någon extra gång, nu har han varit sjuk och fått amma lite  mer igen. Kvällsammningen börjar vara intressant varanna dag eller så, medan han är hungrig långt före frukost och vill amma. Äter ju det på dagis kl 8, så det är ju för länge att vänta. Försöker dock skjuta fram det där morgon målet till kl 6.. HAn vill då gärna amma i 1h om han får och halvsova med tutte i munnen. Mysigt, mysigt om de tinte  hade varit för att jag började jobba idag.
    Nej, jag tycker inte du är konstigt. Kanske är det dock bra att hålla ammningen till mattiderna för magensskull. Den kan behöva vila mellan målen, barnen börjar var så stora nu. Bra omd e vänjer sig att inte småäta med, tror jag iaf.
    ღVi vill ha dina synpunkter! www.familjeliv.se/Start/1.832024
  • Najs
    Skogsmulla skrev 2010-09-01 19:31:36 följande:
    Så här är det alltid på FL, nu minns jag varför jag slutade vistas här!
    Alla dessa besser-wissrar som ska fördöma, som vet bäst, fy fan vad jag ogillar den attityden!

TS: bra att du/ni gör det som passar er! Bry dig inte om alla ofrigjorda, fyrkantiga personer som antagligen tror att de är helt perfekta själva. Tror inte de egentligen följer sina känslor eller vet vad de själva tycker är rätt, de har bara läst undersökningar om hur det "ska" vara. Det är nästan ett personligt påhopp för dem när någon går sin egen väg, eftersom det är kritik mot dem på sätt och vis.

Skulle vara så skönt om folk kunde vara lite mer förstående och inkännande istället!
    Jadu,..Om man inte tål att andra människor tyckeroch gör annorlunda så borde man inte vistas på FLs forum alls.
    Ett litet tips bara ;)
  • Plutteli
    Pigeon skrev 2010-09-01 19:35:34 följande:
    Vilken intressant teori!
    Kan ju gå ihop med den senaste forskningen att bröstmjölk eftersom den är bakteriedödande motverkar karies... Om naturfolk som har en tendens att amma runt 3-4 år har relativt bra tänder med tanke på att de inte har den bästa av munhygien i övrigt kanske det har lite samband... borde kollas upp mer!
  • Helene70
    Med all respekt men jag kan inte sluta skratta
    Det kanske var det som var tanken med inlägget.
  • Pigeon

Saxar från amningshjälpen:

"

Jag gick in på er hemsida för att läsa hur jag lättast skulle kunna sluta amma. Min son är ett år tar inte flaska eller napp, men äter bra. Jag ammar 4 ggr/natt och jag behöver min sömn! Ni skrev om amning till barnen fyller både 4 och 5 år!
    Ett barn över 1 år i ett land med rent vatten och näringsfylld mat behöver inte bröstmjölk! Borde ni inte rekommendera fysisk närhet o kärlek i stället, jag anser att det är äckligt att amma en 2-åring med munnen full av tänder, som går, pratar, sjunger och kan bre en egen smörgås. Amning till en 3-åring i 3:e världen är överlevnad - här är det sjukt. Det måste vara något fel att vilja binda sitt barn till sig på det sättet.
    KS

MIA: Hej KS!
    Visst finns det många som tycker som du! Det är många mammor mycket medvetna om. Även om man inte har ögon i nacken kan man känna blickarna........ Men det finns också många som inte alls tycker som du! :)
    Den erfarenhet jag har av långtidsammade barn (jag menar sådana som ammats längre än ett år...) är att de inte alls är särskilt bundna till sina mammor. Man kan binda sitt barn till sig utan att amma över huvudtaget. Själv tycker jag det är konstigt att tycka att det är äckligt med amning av "större" barn. Där ser man så olika vi tänker!
    Alla barn slutar att amma någon gång. Det är ett stadium vi alla passerar. Precis som att vissa barn har nappflaska eller napp/tumme upp i skolåldern, de slutar med det också.
    SJÄLVKLART rekommenderar vi fysisk närhet och kärlek. Men inte istället. (Det hör ihop) Som tur är kan man ge all kärlek och närhet utan att amma också! Inte kan du väl mena att man måste poängtera att även barn som inte ammas ska får kärlek och närhet!? ALLA ammade barn slutar med amning.......men kontakten, närheten och kärleken finns kvar mellan mor o barn på ett annat sätt. En ny fas i livet. När det gäller rent vatten osv.... så kan man ju tycka att en ettåring inte heller "behöver" bröstmjölk.......men något gör att du ammar din lille. Mysigt för honom och BRA det finns det mycket forskning som talar för. Men självklart hade han överlevt här i Sverige utan en droppe bröstmjölk.

Hälsningar Mia, hjälpmamma/amningsrådgivare i Göteborg, barnmorska, IBCLC och mor till 4"
Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!