• kajsaliten

ammar min tvååring, är jag konstig?!

rubriken är lite ironisk; jag känner mig inte alls konstig men ganska ensam. vår underbara tjej är två år och ammas fortfarande. inte nattetid, hon nattas av sin pappa i vår stora säng o sover sedan som en stock hela natten:) - men dagtid snuttar hon så fort hon kommer åt! hon njuter verkligen av närheten det ger henne, det är "hennes" tuttar (hon kallar dom den "stora" och den "lilla" hihi!) och vi trivs båda två med detta för det mesta. ibland kan jag känna att jag är ett enda stort bröst dock för henne...speciellt de senaste 2 v , hon har börjat på dagis 20 tim i v - älskar det! - men hon har regrederat lite o vill gärna snutta lite mer än vanligt. det är inga problem för mej , jag förstår att hon nu vill ha lite extra trygghet, men jag vill gärna hålla det på nivån att "tutte får du hemma i soffan" , något jag får kämpa med just nu.
    jag undrar nu om det inte finns andra som ammar så mycket som jag gör är barnet är såhär stort? och hur gör man när man väl ska sluta? jag kommer vara tvungen att sluta amma i december pga en massa orsaker, hoppas vi är redo då hela familjen!
    jag är tacksam för tankar råd o funderingar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 09:03
    sedan en månad har jag inte ammat mer. avslutet blev perfekt, jag o min man satt oss ner med henne o sa att "nu är tutten slut, den måste vila. du får säga hejdå till tutten nu". vår dotter funderade ett tag, o sa att hon ville pussa tutten hejdå:) det fick hon förstås. efter det har hon frågat ibland, men på skoj. hon var helt enkelt redo, vi också! jag är glad att jag ammat så länge, det känns helt rätt. det känns också rätt att ha slutat nu! vill bara tacka alla som skrivit här, både negativa men framför allt alla positiva tankar. vi gör alla det vi tror är bäst för våra barn, dom är alla olika med olika behov. min dotter har mått bra av amningen, hon mår bra nu också!

• Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!
  • MadeleineW

Jag har inget råd att ge. Bara att jag önskar att min son visade mer intresse av det än vad han gör. Han är snart 9mån och sen han började äta vanlig mat så ammar han kanske 2ggr om dagen, och många ggr för att jag vill det. Jag är lite avundsjukFlört jag hoppas iaf att dessa få ggr han vill åt bröstet håller i sig!

• MissKaos
    Kicks71 skrev 2010-09-01 20:09:42 följande:
    Oj, vilken het potatis detta är.. jag tycker att amning är världens bästa 'uppfinning' Glad något helt fantastiskt!

Men personligen har jag kännt att när mina barn kan stå och gå, prata och äta själva, ja då vill inte jag amma längre. De kan vara trygga utan att suga på mina tuttar. Men var och en gör sina val och ingen borde egentligen lägga sig i vad som är rätt eller fel. Var och en gör det som fungerar i deras familj.
    WORD!

TS -En fördel med att ha kvar ammningen är att när alla sjukdomar från dagis kommer i höst, så vill barnet kanske ammas även om det inte vill äta. Jättebra.
    ღVi vill ha dina synpunkter! www.familjeliv.se/Start/1.832024
  • CloudBerry 1

Absolut inte, tvärtom.

Tycker att amning upp till 3-årsåldern är hur naturligt och bra som helst.

• DorisD

Jag tycker det. Men hey, ad spelar det för roll. Du kanske tycker jag är konstig som inte vill amma mitt barn vid tå års ålder eftersom jag inte tror attd et är en förutsättning för närhet och trygghet på något sätt. Och inte tusan bryr jag mig om det. Så du behöver ju inte bry dig om vad andra tycker heller. Gör som du tycker är bäst så länge det inte skadar någon annan!

• puzzlet
    Laguna skrev 2010-09-01 19:47:17 följande:
    Titta nästa gång du ser ett naturfolk på tv. O de är ju ammade riktigt länge. Min brorsa har alltså löjligt perfekta tänder. Vi andra har inte hälften så fina trots tandställning.
    Men hur ofta ser man inte "naturfolk" på tv som inte har en tand i truten...
  • Pigeon
    Helene70 skrev 2010-09-01 20:04:29 följande:
    Naturfolk som inte äter ris, spannmål och raff. socker löper mindre risk att utveckla karies. Konstigare än så är det inte.

Och en sak till, min bror och jag har löjligt perfekta tänder och vi har aldrig blivit ammade. Detsamma gäller inte min syster som är helammad i 6 månader. Jag hade inte blivit förvånad om tandsituationen hade varit densamma om amningsförhållandena hade varit tvärtom.   
    Fats nu pratade vi ju inte om karies, utan skeva tänder...

Jag skulle vilja se forskning på denna teori, otroligt intressant tycker jag!

/biolog
  • Jojile
    MissKaos skrev 2010-09-01 20:02:23 följande:
    HAr inte hört talas om det. Tänker inte testa att helamma honom heller.. Men jag gjorde det ett tag när han var runt 1 år(pga sjukdom, han åt inget annat) han gick inte ens ner i vikt..
    Det var inte menat som något mothugg, bara rent av nyfiken på om det stämde att man överlever på helamning!
  • Pigeon
    puzzlet skrev 2010-09-01 20:14:24 följande:
    Men hur ofta ser man inte "naturfolk" på tv som inte har en tand i truten...
    Det beror ju på karies, eftersom de i vissa länder äter mycket sockerrör och inte borstar tänderna. Nu pratade vi om hur tänderna sitter placerade i munnen.
  • Pigeon
    Jojile skrev 2010-09-01 20:17:19 följande:
    Det var inte menat som något mothugg, bara rent av nyfiken på om det stämde att man överlever på helamning!
    Den där i Italien kanske följde de där förlegade råden om amning max var 4:e timme. I så fall kanske mjölken sinade och inte räckte till barnet?
  • MissKaos
    CloudBerry 1 skrev 2010-09-01 20:13:18 följande:
    Absolut inte, tvärtom.

Tycker att amning upp till 3-årsåldern är hur naturligt och bra som helst.
    Har du låtit dina barn amma fritt hela tiden? JAg drog ju ner på det dels nattetid (vilket var bra för oss) och dagitd pga att jag skulel börja jobba. Nu ammar ju jag ca 2 ggr/dygn, men sen vill han alltid amma efter at than har badat. Det har blivit en mysig vana så då ska han upp ur badet och äta ur båda brösten. Har eg inte märkt ngn skillnad på det som jag ser som viktigt  -att han äter lite gröt så han sover.. Ammar numera alltid efter den men före frukosten. Nu vill jag inte dra ner på det mer, utan kan nästan ångra att jag har minskat ner det så mkt..
    Ursäkta svamlet, alltså -hr du låtit dina amma fritt hela tiden, och slutade de "av sig själva"?
    ღVi vill ha dina synpunkter! www.familjeliv.se/Start/1.832024
Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!