• kajsaliten

ammar min tvååring, är jag konstig?!

rubriken är lite ironisk; jag känner mig inte alls konstig men ganska ensam. vår underbara tjej är två år och ammas fortfarande. inte nattetid, hon nattas av sin pappa i vår stora säng o sover sedan som en stock hela natten:) - men dagtid snuttar hon så fort hon kommer åt! hon njuter verkligen av närheten det ger henne, det är "hennes" tuttar (hon kallar dom den "stora" och den "lilla" hihi!) och vi trivs båda två med detta för det mesta. ibland kan jag känna att jag är ett enda stort bröst dock för henne...speciellt de senaste 2 v , hon har börjat på dagis 20 tim i v - älskar det! - men hon har regrederat lite o vill gärna snutta lite mer än vanligt. det är inga problem för mej , jag förstår att hon nu vill ha lite extra trygghet, men jag vill gärna hålla det på nivån att "tutte får du hemma i soffan" , något jag får kämpa med just nu.
    jag undrar nu om det inte finns andra som ammar så mycket som jag gör är barnet är såhär stort? och hur gör man när man väl ska sluta? jag kommer vara tvungen att sluta amma i december pga en massa orsaker, hoppas vi är redo då hela familjen!
    jag är tacksam för tankar råd o funderingar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 09:03
    sedan en månad har jag inte ammat mer. avslutet blev perfekt, jag o min man satt oss ner med henne o sa att "nu är tutten slut, den måste vila. du får säga hejdå till tutten nu". vår dotter funderade ett tag, o sa att hon ville pussa tutten hejdå:) det fick hon förstås. efter det har hon frågat ibland, men på skoj. hon var helt enkelt redo, vi också! jag är glad att jag ammat så länge, det känns helt rätt. det känns också rätt att ha slutat nu! vill bara tacka alla som skrivit här, både negativa men framför allt alla positiva tankar. vi gör alla det vi tror är bäst för våra barn, dom är alla olika med olika behov. min dotter har mått bra av amningen, hon mår bra nu också!

• Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!
  • MissKaos
    Cocco skrev 2010-09-01 20:54:34 följande:
    Nu ska vi se jag har helammat en ettåring i ca 1.5 månad utan att han gick ner i vikt. Han stod nästan stilla i vikt men han gick inte ner.
    Man kan klara sig på helamnings ganska länge. Barn som är väldigt allerigska kan ibland få bli ammade bra länge eftersom det är så mycket annan föda de ändå inte kan äta.
    Vet flera som i princip helammat till året utan större problem hos barnet.
    Men v kan nog alla vara överens om att helamma en ettåring är rätt jobbigt. Själv gick jag ner 5kg under den månaden jag gjorde det.
    Varför gick itne jag ner, som behövde det?  *ser lite arg ut*
    Var inte ens särskilt jobbigt, däremot var det jobbigt att han var sjuk. Han var ju så ledsen av flera öroninfl mm. Ammning har varit extremt lätt för mig, det har bara fungerat. Och jag skulle nog kunna amma en hel skock ungar verkar det som. Jag har, sedan mjölken rann till, haft jättegott om den. Behövs ingen pump för att klämma fram en dl..
    ღVi vill ha dina synpunkter! www.familjeliv.se/Start/1.832024
  • Juvantia

Skit i alla negativa människor! Självklart ska du fortsätta amma om du vill det! Varför ta bort den närheten om hon vill ha det? Min yngsta son är 8 mån och har själv i princip valt att sluta Han bara bits så det funkar inte längre. Tyvärr! Jag skulle gärna ha ammat mkt mkt längre om han velat men nu har jag gett upp! Pumpar ur när det känns som värst så om några dagar-vecka så är amningen ett minne blott Stå på dig ts och amma så länge det känns bra för er båda

• MalinEddie
    Laguna skrev 2010-09-01 19:29:10 följande:
    Min mamma ammade min bror tills han var 4 år, o han är den enda i familjen som har perfekta tänder, ingen tandställning där inte. Jag o min andra bror fick tandställning, vi är bara ammade kort. Jag tycker mig ha sett väldigt fina tandrader hos naturfolk.
    Varför skulle barn som ammas länge få finare tänder?
  • IdaVasterflo
    MalinEddie skrev 2010-09-01 20:59:38 följande:
    Det var väl hellre fråga om att de som ammar länge inte får fulare tänder pga amningen? 
  • MissKaos
    IdaVasterflo skrev 2010-09-01 21:08:26 följande:
    Det var väl hellre fråga om att de som ammar länge inte får fulare tänder pga amningen? 
    Nej, inte länge. Nyare forskning visa på att ammning skyddar mot karies.
    ღVi vill ha dina synpunkter! www.familjeliv.se/Start/1.832024
  • MalinEddie
    IdaVasterflo skrev 2010-09-01 21:08:26 följande:
    Okej! Det fick vi också höra av tandläkaren när jag nattammade. Lillkillen var väl 8 månader. Jag blev själv ammad länge och hade fula tänder innan min tandställning. Jag tror dock inte det har det minsta med amning att göra vilka tänder man får.
  • IdaVasterflo
    kajsaliten skrev 2010-09-01 10:12:12 följande:
    rubriken är lite ironisk; jag känner mig inte alls konstig men ganska ensam. vår underbara tjej är två år och ammas fortfarande. inte nattetid, hon nattas av sin pappa i vår stora säng o sover sedan som en stock hela natten:) - men dagtid snuttar hon så fort hon kommer åt! hon njuter verkligen av närheten det ger henne, det är "hennes" tuttar (hon kallar dom den "stora" och den "lilla" hihi!) och vi trivs båda två med detta för det mesta. ibland kan jag känna att jag är ett enda stort bröst dock för henne...speciellt de senaste 2 v , hon har börjat på dagis 20 tim i v - älskar det! - men hon har regrederat lite o vill gärna snutta lite mer än vanligt. det är inga problem för mej , jag förstår att hon nu vill ha lite extra trygghet, men jag vill gärna hålla det på nivån att "tutte får du hemma i soffan" , något jag får kämpa med just nu.
    jag undrar nu om det inte finns andra som ammar så mycket som jag gör är barnet är såhär stort? och hur gör man när man väl ska sluta? jag kommer vara tvungen att sluta amma i december pga en massa orsaker, hoppas vi är redo då hela familjen!
    jag är tacksam för tankar råd o funderingar!
    Jag ammade min dotter till hon var 1 år och 9 månader. Då var jag tvungen att sluta för att jag jobbade så pass mycket, och brösten plågade mig rejält på jobbet på dagarna. Lite roligt det där med det "lilla och stora" bröstet. Det sa min dotter också!! =) Ett bröst var det alltid lite mer mjölk i, så det var större än det andra. Jag ser inget fel i att amma upp till 2½ års ålder. Det är upp till varje mamma och barn att avgöra!
     När jag så tog beslut om att sluta amma så använde jag mig helt enkelt av "stopp och väx". Sånt där äckligt, beskt (ofarligt) medel som man penslar på naglarna om man vill sluta bita på dem. Hon testade amma en gång och sa "nam nam ÄCKLIGT!"  hehe.. Så då bestämde hon liksom själv att det var dags att sluta. 
    Körde med samma knep i vintras när hon skulle sluta med tutte. Vi sa flera gånger i veckan, flera veckor före att  "snart kommer tuttarna att börja smaka äckligt, för det gör dom när man blir stor flicka!" Och den dagen vi penslade på dem och hon stoppade en i munnen och kände att den var äcklig så blev hon så stolt så stolt! Hon kom springandes och ropade till mig: "Mamma! Mamma! Tutten smakar äckligt!! Jag är stor nu!!!!!"
  • Pigeon
    MalinEddie skrev 2010-09-01 20:59:38 följande:
    De permanenta tänderna utvecklas väl i 1-2-årsåldern om jag inte minns fel, kanske det kan påverka dem positivt om man ammar just då?
  • Ekorrfamiljen

Jag ammade näst yngste i 27 månader, men då fick jag tvinga honom (och mig) att sluta för han ville ha tutten hela nätterna och jag fick aldrig sova klokt. Anledningen till att jag ammade så länge var, förutom att vi båda trivdes med det, att jag ammade dottern endast 3 månader och mådde dåligt av att hon blev ammad så kort tid, det ville jag "kompensera" med nästa barn. Han vägrade dessutom ersättning, välling och gröt, så bröstet fick duga.. Lillskrutten som är 9 månader ammas fortfarande, men vi får se hur länge till. Han äter åtminstone gröt, så det finns något att ersätta bröstet med.

Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!