• kajsaliten

ammar min tvååring, är jag konstig?!

rubriken är lite ironisk; jag känner mig inte alls konstig men ganska ensam. vår underbara tjej är två år och ammas fortfarande. inte nattetid, hon nattas av sin pappa i vår stora säng o sover sedan som en stock hela natten:) - men dagtid snuttar hon så fort hon kommer åt! hon njuter verkligen av närheten det ger henne, det är "hennes" tuttar (hon kallar dom den "stora" och den "lilla" hihi!) och vi trivs båda två med detta för det mesta. ibland kan jag känna att jag är ett enda stort bröst dock för henne...speciellt de senaste 2 v , hon har börjat på dagis 20 tim i v - älskar det! - men hon har regrederat lite o vill gärna snutta lite mer än vanligt. det är inga problem för mej , jag förstår att hon nu vill ha lite extra trygghet, men jag vill gärna hålla det på nivån att "tutte får du hemma i soffan" , något jag får kämpa med just nu.
    jag undrar nu om det inte finns andra som ammar så mycket som jag gör är barnet är såhär stort? och hur gör man när man väl ska sluta? jag kommer vara tvungen att sluta amma i december pga en massa orsaker, hoppas vi är redo då hela familjen!
    jag är tacksam för tankar råd o funderingar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 09:03
    sedan en månad har jag inte ammat mer. avslutet blev perfekt, jag o min man satt oss ner med henne o sa att "nu är tutten slut, den måste vila. du får säga hejdå till tutten nu". vår dotter funderade ett tag, o sa att hon ville pussa tutten hejdå:) det fick hon förstås. efter det har hon frågat ibland, men på skoj. hon var helt enkelt redo, vi också! jag är glad att jag ammat så länge, det känns helt rätt. det känns också rätt att ha slutat nu! vill bara tacka alla som skrivit här, både negativa men framför allt alla positiva tankar. vi gör alla det vi tror är bäst för våra barn, dom är alla olika med olika behov. min dotter har mått bra av amningen, hon mår bra nu också!

• Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!
  • Pocahontas

Innan jag fick barn tyckte jag att det instinktivt kändes fel med amning av barn som inte var bebisar längre. Nu har jag två flickor som är 6 månader och jag hoppas jag kan fortsätta amma dem länge länge länge, för det känns instinktivt rätt.

• Kokomo

Av ren nyfikenhet undrar jag om ni som förespråkar långtidsamning känner att det finns någon "åldersgräns" öht hur länge ett barn kan ammas? Å vad som isåfall avgör denna gräns. Förutsatt då att barnet själv inte alls vill sluta amma.

• citrus

Va där det som är äckligt med en 2 åring som ammar. Exakt vad är det äckliga?
    Min son är 12 månader han ammar ännu, jag håller på att dra ner sakta men säkert är inne på varannan dag det funkar konstigt nog, men också för att jag börjat jobba nu.
    Men detta är mest för att jag börjar tycka det är fysiskt jobbigt med en 1 åring som leker och snuttar mer än ammar.

Känns det rätt för dig och ditt barn så strunta i vad alla andra tycker, vad man än gör här i världen så är det alltid ngn som tycker det är fel.

• mojsa

Jag ammar min nyss fyllda 3-åring! Har bara känts helt naturligt att fortsätta. Nu har vi börjat prata om att han snart ska sluta.

Ni som tycker det är naturligt att sluta amma vid 6 månader och sen ge flaska och mat på glasburk...- var kommer det naturliga in?

Hur tror ni människor gjorde före man kunde gå och köpa sina varor i affären? Vi är ju samma människor som då även om samhället ser annorlunda ut!

• IdaVasterflo
    bohusbebis skrev 2010-09-01 21:24:07 följande:
    Intressant, på folktandvården här slog de bakut vid ett-årsinformationen och nästan tvingade mig att säga att jag genast skulle sluta amma, samma med bägge barnen. För det var såååå farligt med söt bröstmjölk för tänderna. Ha. Struntade i det och del-ammade bägge barnen till de var nästan två år. Dottern (drygt 2 år) försöker fortfarande "komma till" när hon vill ha extratröst om hon är hängig eller så. Men ger sig direkt när hon inte får. Bägge barnen ville däremot "pilla" innanför min tröja när de var gosiga eller ville ha tröst. Två år tycker jag var rätt lagom för oss att sluta amma, men har full respekt för andra som ammar längre/kortare/inte alls.
    Jag upplever inte att närheten till barnen har blivit sämre, tvärtom kanske för nu läser vi mer böcker t.ex. De tuttade mest när de skulle somna, vi fick lägga om rutinerna lite bara...
    Jag tycker att tandvården och all annan vård måste komma överrens om vilka rekommendationer som ska ges! 
    När min dotter var ca 1,5 år så fick hon en hel del eksem på händer och armar. Vi blev skickad till en dietist eftersom vi skulle utreda om det var pga någon mat-allergi. Där tog hon upp info om vad dottern åt på en dag och vi räknade upp:
    Ammar på morgonen en snutt först, äter sedan gröt eller en bit macka till frukost ca kl 9.00.  
     Lunch vid 12.00.
    Mellanmål; frukt och macka eller liknande ca kl 13.00-14.00 
    Middag kl. 16.00
    Ammar på kvällen, ibland en portion gröt också om hon vill ha.

Dietisten tyckte att hon åt alldeles för lite och att ett barn bör ha minst 2-3 mindre mellanmål om dagen. 

Inte lång tid efter var vi till tandläkaren, pga en blåning på en framtand som blivit av att hon ramlat. 
    Där fick vi också räkna upp hur dottern åt varje dag. Och då säger tandläkaren att hon äter alldeles för ofta! 
    Att tänderna ska få vila 3-4 timmar åt gången mellan måltiderna.. Det går ju inte ihop på något sätt! Sen så sa dietisten att russin är jätte bra mellanmål, men tandläkaren säger att man inte ska ge barn russin alls. Dietisten tyckte det var jättebra att jag ammade fortfarande och tandläkaren ger ut ramaskri! 

Vem ska man lyssna på??? 

• citrus
    IdaVasterflo skrev 2010-09-01 22:14:21 följande:
    Vem ska man lyssna på??? 

På sig själv som föräldrar och barnet. Vi måste våga lita på våra instinkter, tror inte ett barn får 1 hål mer av att amma eller äta russin så länge man tar hand om tänderna med inte för mkt sötsaker som godis och kakor samt borstar regelbundet.
  • citrus

Och skulle barnet nu få 1 hål big deal dom tappar dom tänderna och får nya...

• Helene70
    Pigeon skrev 2010-09-01 20:16:04 följande:
    Fats nu pratade vi ju inte om karies, utan skeva tänder...

Jag skulle vilja se forskning på denna teori, otroligt intressant tycker jag!

/biolog
    Jag skulle också vilja se forskning på denna teoriGlad.

Väntar ivrigt!
  • Lyckoprinsessan

Min granne ammade sin dotter i 2,5 år. När hon ville sluta förberedda hon sin dotter under en tid genom att säga att mjölken i mammas bröst håller på att ta slut. Sedan var det planerat att mamman skulle åka bort över natten med jobbet och när hon kom tillbaka så sa hon att nu var mjölken helt slut.
    Detta accepterade dottern direkt och gick till farmor för att berätta.
    "farmor vet du, jag har druckit upp all mammas mjölk... den är slut"  

Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!