Inlägg från: Lyckoprinsessan |Visa alla inlägg
  • Lyckoprinsessan

ammar min tvååring, är jag konstig?!

Min granne ammade sin dotter i 2,5 år. När hon ville sluta förberedda hon sin dotter under en tid genom att säga att mjölken i mammas bröst håller på att ta slut. Sedan var det planerat att mamman skulle åka bort över natten med jobbet och när hon kom tillbaka så sa hon att nu var mjölken helt slut.
    Detta accepterade dottern direkt och gick till farmor för att berätta.
    "farmor vet du, jag har druckit upp all mammas mjölk... den är slut"  

• Lyckoprinsessan
    irre85 skrev 2010-09-01 22:28:44 följande:
    Jag måste bara fråga några saker. Var kommer dom uppgifterna ifrån som säger att det normala för människan är att amma 5-6år. Och vem står då för det. Svårt att jämnföra oss med stenåldern då hela levnadsstandarden var en annan. Min dotter är 7 månader och jag har slutat amma henne. Inte för att jag ville utan för att hon ville. Våran aming funkade klockrent från första stund och jag älskade att amma. Men allt eftersom tiden gick vart hon mindre och mindre intresserad och vid ungefär 5,5 månaders ålder ville hon inte mer.  Påstår ni nu att mitt barn inte kommer få bra tänder och att hon inte får samma närhet och inte kan bli tröstad. Eftersom ni som långtidsammar säger att barnen väljer själva när dom slutar amma. Är min dotter inte normal då eftersom hon valde det själv vid 5 månaders ålder ??
    Jag har inte följt tråden men jag vet att bland naturfolk som ammar runt fyra år så har det också en praktisk funktion eftersom man oftast inte är fertil under amningen och då kommer nästa barn inte så tätt.
  • Lyckoprinsessan
    Plutteli skrev 2010-09-04 11:11:28 följande:
    Varför inte? Eller tillhör du de där personerna som slänger alla kläder det kommer bajs, kiss, spyor osv på? Mensblod är sterilt, det är inget farligt i det. Att använda tampong, ja...jag har inte ord, DET är riktigt vidirigt tycker jag. Men hey, alla är vi olika, jag kommer inte tvinga dig att använda tygbindor om du inte tvingar mig att ha tampong

Vad gäller tygblöjor, samma där, kiss är sterilt och bajs sköljer man av i förväg/slänger i toan beroende på konsistens. Men igen, ingen kommer tvinga dig att använda det. Jag gör det, men jag skiter fullständigt i om andra gör det eller ej, förr eller senare kommer man väll på vad man ska göra av alla blöjor som blir i sopberget, och det är deras ekonomi som får ta smällen inte min.
    Jag håller med dig, tror vi i vissa avseenden kommit lite för långt från naturen och glömmer att vi är människodjur. Vi borde lite mer på våra instinkter. Om jag var bebis skulle jag hellre ha dig som mamma än en som väljer ett modernt liv med ersättning och de senaste bebisprylarna...

Tips: Testa menskopp, smidigare än tygbindor tycker jag  
  • Lyckoprinsessan

Min son är 15 månader. Jag drog först ner på amningen dagtid men då ökade nattamningen. Han somnade vid bröstet och låg sedan och snuttade när han ville hela natten och minst varannan timme. När han var lite drygt ett år så införde vi en nattningsrutin med gröt, bad, massage, nattismusik och läggning i egen säng, allt utfört av maken. Detta funkade klockrent efter tre nätter. Han brukar sedan vakna någon gång vid 1-2-snåret men då räcker det att maken lyfter upp honom och lägger tillbaks honom i sin säng. När han sedan vaknar igen vid 4-5 är det dock kört att få honom att somna om, då är det bara amning som gäller.
    Han tar inte napp och äter inte välling.

Nu ammar jag när han vaknar och sedan yterligare två gånger under dagen så max tre gånger om dygnet. 

Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!