MalinEddie skrev 2010-09-02 10:13:36 följande:
Vi har alla olika personliga gränser för vad som känns okej tror jag. För mig är en 3-åring för stor för att ammas. Det är svårt att svara på varför. Det bara känns så. Sedan kanske allt skulle ändras om jag verkligen ammade ett större barn. Jag kanske skulle känna att det var nog tidigare eller senare. Det är nog lätt att tycka om man inte varit i den situationen.
Jag kan ju också säga att jag bara skulle amma länge om det handlade om då och då. Det skulle vara ett sätt i mängden att mysa. Jag tycker det är jätteviktigt att pappan har lika stor del. Får jag ett till barn så kommer vi varva flaska med amning som vi gjorde med dottern. Jag vet att man kan riskera amningen genom att göra det men vi trivdes jättebra med det så jag skulle ta den risken. Det skulle inte vara nån katastrof för oss om barnet valde flaskan.
Det är det jag tänker mig, att även för de allra flesta långtidsammare bör det finns någon slags gräns där det känns som att barnet helt enkelt är för stort att ammas. En känslomässig gräns liksom. Å då känns det som att diskussionen blir lite märklig och att även långtidsammarna (och vice versa för all del) borde ha en viss förståelse för att det finns de som tycker att barn över 1 år är för stora då det allra mest är känslomässigt. Äh jag svamlar märker jag, hoppas att någon förstår vad jag skriver iaf. :)