Inlägg från: Kokomo |Visa alla inlägg
  • Kokomo

ammar min tvååring, är jag konstig?!

Av ren nyfikenhet undrar jag om ni som förespråkar långtidsamning känner att det finns någon "åldersgräns" öht hur länge ett barn kan ammas? Å vad som isåfall avgör denna gräns. Förutsatt då att barnet själv inte alls vill sluta amma.

• Kokomo

Skickar in min fråga igen då ingen verkade känna sig manad att svara på den tidigare i tråden. Jag är alltså uppriktigt nyfiken då jag inte känner någon som långtidsammat eller som kallar sig AP-förälder.

Av ren nyfikenhet undrar jag om ni som förespråkar långtidsamning känner att det finns någon "åldersgräns" öht hur länge ett barn kan ammas? Å vad som isåfall avgör denna gräns. Förutsatt då att barnet själv inte alls vill sluta amma.

• Kokomo
    MalinEddie skrev 2010-09-02 09:52:33 följande:
     Jag skulle kunna amma i 2-21/2 år om mitt barn visade intresse för det. Nu slutade min son självmant vid 1 år.
    Tack för svar!  Vad är det som gör att du känner att du inte kan amma längre än så?
  • Kokomo
    MalinEddie skrev 2010-09-02 10:13:36 följande:
    Vi har alla olika personliga gränser för vad som känns okej tror jag. För mig är en 3-åring för stor för att ammas. Det är svårt att svara på varför. Det bara känns så. Sedan kanske allt skulle ändras om jag verkligen ammade ett större barn. Jag kanske skulle känna att det var nog tidigare eller senare. Det är nog lätt att tycka om man inte varit i den situationen.
    Jag kan ju också säga att jag bara skulle amma länge om det handlade om då och då. Det skulle vara ett sätt i mängden att mysa. Jag tycker det är jätteviktigt att pappan har lika stor del. Får jag ett till barn så kommer vi varva flaska med amning som vi gjorde med dottern. Jag vet att man kan riskera amningen genom att göra det men vi trivdes jättebra med det så jag skulle ta den risken. Det skulle inte vara nån katastrof för oss om barnet valde flaskan.
    Det är det jag tänker mig, att även för de allra flesta långtidsammare bör det finns någon slags gräns där det känns som att barnet helt enkelt är för stort att ammas. En känslomässig gräns liksom. Å då känns det som att diskussionen blir lite märklig och att även långtidsammarna (och vice versa för all del) borde ha en viss förståelse för att det finns de som tycker att barn över 1 år är för stora då det allra mest är känslomässigt. Äh jag svamlar märker jag, hoppas att någon förstår vad jag skriver iaf. :)
  • Kokomo
    k girl skrev 2010-09-02 10:49:50 följande:
    Problemet är väl att det finns somliga som anser att den egna känslomässiga gränsen är normativ, och att allt utanför den är "sjukt", "osunt" o dyl.
    Sant. Men jag måste säga att jag blir lite nyfiken för var gränsen går när man ammar sin 5-åring som jag såg tidigare i tråden.
  • Kokomo
    CloudBerry 1 skrev 2010-09-02 11:14:12 följande:

Fast det är ju det som är så sjukt, många tycker att subsituten går att använda i flera år men inte originalet.

Om man tycker att en 2-åring är för gammal för amning så borde det ju också vara för gammalt för napp och flaska eftersom det har samma syfte minus mysdelen. Känns insnöat och korkat att godkänna ena men inte det andra.

För min del går gränsen nog vid 3 år.

Jag tycker inte att det är varken sjukt, insnöat eller korkat då alla har olika känslor för vid vilken ålder det börjar kännas obehagligt att stoppa in ett bröst i ett barns mun. För din del går den gränsen vid 3 år men varför skulle det vara mindre okej att tycka att den går tidigare egentligen? Det finns säkert de som tycker att du är sjuk, insöad och korkad som tycker att den gränsen går redan vid 3 års ålder.
  • Kokomo
    CloudBerry 1 skrev 2010-09-02 11:27:58 följande:
    Fast det var inte det jag skrev, det som var iq-befriat enligt mig är att tycka att napp är okej men inte bröstet vid en viss ålder.

Dubbelmoral.
    Men det handlar ju inte om det. Det är ju inte ett rationellt beslut det handlar om för de allra flesta utan snarare en känsla av att "nä nu är barnet för stort för att ha ett bröst i munnen". Det är just den känslomässiga aspekten jag försöker få fram. Då spelar det ingen roll om napp är okej eller inte.
  • Kokomo
    Tangent skrev 2010-09-02 12:31:48 följande:
    TS: Så mycket påhopp du får. Bry dig inte om dem. Hoppas att ditt amningsavslut går bra.

Jackonelli: Vid 8 år tycker jag att barnet är för stort för att ammas. Ammade min pojke i nästan 6 år. Han slutade självmant då.
    Ok. Varför drar du gränsen vid 8 år?
Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!