• kajsaliten

ammar min tvååring, är jag konstig?!

rubriken är lite ironisk; jag känner mig inte alls konstig men ganska ensam. vår underbara tjej är två år och ammas fortfarande. inte nattetid, hon nattas av sin pappa i vår stora säng o sover sedan som en stock hela natten:) - men dagtid snuttar hon så fort hon kommer åt! hon njuter verkligen av närheten det ger henne, det är "hennes" tuttar (hon kallar dom den "stora" och den "lilla" hihi!) och vi trivs båda två med detta för det mesta. ibland kan jag känna att jag är ett enda stort bröst dock för henne...speciellt de senaste 2 v , hon har börjat på dagis 20 tim i v - älskar det! - men hon har regrederat lite o vill gärna snutta lite mer än vanligt. det är inga problem för mej , jag förstår att hon nu vill ha lite extra trygghet, men jag vill gärna hålla det på nivån att "tutte får du hemma i soffan" , något jag får kämpa med just nu.
    jag undrar nu om det inte finns andra som ammar så mycket som jag gör är barnet är såhär stort? och hur gör man när man väl ska sluta? jag kommer vara tvungen att sluta amma i december pga en massa orsaker, hoppas vi är redo då hela familjen!
    jag är tacksam för tankar råd o funderingar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 09:03
    sedan en månad har jag inte ammat mer. avslutet blev perfekt, jag o min man satt oss ner med henne o sa att "nu är tutten slut, den måste vila. du får säga hejdå till tutten nu". vår dotter funderade ett tag, o sa att hon ville pussa tutten hejdå:) det fick hon förstås. efter det har hon frågat ibland, men på skoj. hon var helt enkelt redo, vi också! jag är glad att jag ammat så länge, det känns helt rätt. det känns också rätt att ha slutat nu! vill bara tacka alla som skrivit här, både negativa men framför allt alla positiva tankar. vi gör alla det vi tror är bäst för våra barn, dom är alla olika med olika behov. min dotter har mått bra av amningen, hon mår bra nu också!

• Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!
  • Marlene
    JAG är BÄST skrev 2010-09-01 20:29:07 följande:
    Jag tror inte att man överlever på BARA amning!!

Hur länge skulle man själv leva på bara frukostvälling?(menar nu vuxna människor,,,för välling är flytande vätska,,å det är även bröstmjölk)
    Det finns rätt många människor som lever på sondnärning... dvs en flytande historia så visst tusan kan man överleva på flytande kost Men just sondnäring är väl inte så kul... dels få det direkt i magen och sen varken ser det ut eller luktar särskilt gott.
  • MissKaos
    JAG är BÄST skrev 2010-09-01 20:36:03 följande:
    Hur gammal var han då?
    Ge mig namn å tel till din bvc läkare som påstod det!!, för den läkaren borde få en käftsmäll för ett sånt utsago

Kolla bara in modeller hur som går på pulverdieter,,,dricker bara vatten,,rena sallader. Hur ser dom ut?
    Hur många har inte dukat under av bara flytande föda?
    Min son? 1 år. Nu hade han såklart fått mat om han hade ätit den. Han erbjöds mat varje mål.

Dr påpekade även att man måste få extra järn någonstanns ifrån, men att man kan leva på mjölken i övrigt. Vi var nämligenmkt oroade över att unge herrn åt så himmla lite, en bråkdel av vad andra barn i hans ålder åt. Men -han följde ändå sin kurva.. Då jag under samtalet ammade barnet så sa doktorn detta.. Så så var sammanhanget.

Ja, fast du KAN leva på välling ganska länge.. Tor snarast problemet blir vitaminbrist-  Dom där modellerna är anorektiker hela bunten ju, och pulverdieter och välling är nu inte samma sak.. Men, testa inte. Su kommer garanterat inte må bra och bli otroligt kissnödig om du ska få i dig så det räcker.
    ღVi vill ha dina synpunkter! www.familjeliv.se/Start/1.832024
  • SunnyBunny

Oj:) Ja i min värld är du lite galen;) Visste inte om att man amma så länge, ja man har väl sett program på tv men det är väl det enda. Men alla får göra som dem vill. Jag blir varken äcklad eller vill kräkas men har svårt och förstå att man vill amma ett sånt stort barn. Jag ser min dotter på 2,5 år som en stor flicka nu som sitter vid matbordet och äter som vi vuxna, ingen liten bebis;) Lycka till!!!

• Mamma och Mor

Jag ammade dottern tills hon fyllde ett år, hon valde självmant att sluta. Sonen på nio månader ammas ännu men det lär ta slut vilken vecka som helst då han föredrar fast föda, Hade gärna ammat tills de varit närmare 18 månader men så blev det inte.
    Personligen så är det väl inte så farligt att amma en tvååring så länge både barn och mamma tycker det känns värdefullt. Dock är hon väl såpass stor ändå att du ska försöka resonera lite med henne om vilka regler som ska gälla kring amningen - exempelvis att "amma, det gör vi hemma" osv.

~Miriam 061213 och Samuel 091127~
  • MalinEddie
    idiblon yes skrev 2010-09-01 13:58:50 följande:
    MalinEddie skrev 2010-09-01 13:56:44 följande:
    Hur menar du nu? Bara för att man ammar kan väl ge tröst på annat sätt också. Jag kunde det i alla fall när jag ammade mina.
    Och då blir det snabbt överflödigt och mer för sin egen skull.
    Jag håller inte med. Det går inte att tvinga ett barn att amma. Amning är mer än mat. Det är ett sätt av alla att ge närhet och tröst.
    Min son slutade självmant amma när han var 1 år. Dottern ammades tills hon var 6 månader. Jag har alltså inte långtidsammat men ser inget som helst fel i det. Jag tycker självklart det finns en gräns för hur länge det är okej. En ett barn på två år är inte för stort som jag ser det.
  • Laguna
    Helene70 skrev 2010-09-01 20:04:29 följande:
    Naturfolk som inte äter ris, spannmål och raff. socker löper mindre risk att utveckla karies. Konstigare än så är det inte.

Och en sak till, min bror och jag har löjligt perfekta tänder och vi har aldrig blivit ammade. Detsamma gäller inte min syster som är helammad i 6 månader. Jag hade inte blivit förvånad om tandsituationen hade varit densamma om amningsförhållandena hade varit tvärtom.   
    Jag får visst förtydliga mig, jag pratar om hur tänderna sitter inte om karies.
  • Krokodila

Jag har fyra barn och dom senaste 10 åren så har jag ammat 6 år. Vissa barn har jag ammat två år och andra bara ett. Att amma sina barn länge är aldrig något negativt utan står snarare för omtanke och klass. Bry dig inte om kommentarer från bittra människor som anser det vara perverst. Dom kanske helt enkelt ville amma längre men inte kunde. Lycka till..

• SötFlöt

Jag skulle inte vilja att min dotter hängde och slängde i mina bröst och kallade dom saker vid 2 år. Det är mina bröst! Hon får gärna titta och peta men hon har ju inget grepp om att hon ätit från dom när hon var liten. Jag skulle inte klara av att mitt barn hade sån kontroll över mig tyvärr.

★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova Sarah Mathilda 5/3 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
  • Cocco
    JAG är BÄST skrev 2010-09-01 20:36:03 följande:
    Hur gammal var han då?
    Ge mig namn å tel till din bvc läkare som påstod det!!, för den läkaren borde få en käftsmäll för ett sånt utsago

Kolla bara in modeller hur som går på pulverdieter,,,dricker bara vatten,,rena sallader. Hur ser dom ut?
    Hur många har inte dukat under av bara flytande föda?
    Nu ska vi se jag har helammat en ettåring i ca 1.5 månad utan att han gick ner i vikt. Han stod nästan stilla i vikt men han gick inte ner.
    Man kan klara sig på helamnings ganska länge. Barn som är väldigt allerigska kan ibland få bli ammade bra länge eftersom det är så mycket annan föda de ändå inte kan äta.
    Vet flera som i princip helammat till året utan större problem hos barnet.
    Men v kan nog alla vara överens om att helamma en ettåring är rätt jobbigt. Själv gick jag ner 5kg under den månaden jag gjorde det.
  • Laguna
    Helene70 skrev 2010-09-01 19:40:16 följande:
    Med all respekt men jag kan inte sluta skratta
    Det kanske var det som var tanken med inlägget.
    Lättroad.
Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!