Plutteli skrev 2010-09-03 09:55:42 följande:
Har verkligen folk så svårt att se skillnad på individnivå och gruppnivå? På GRUPPnivå finns skillnader där det är possitivt för hälsan att ammas, på individnivå kan den skillnaden inte ses. Eller för att ta ett annat exempel: På GRUPP nivå är det extremt ohälsosamt att röka, men på INDIVID nivå behöver inte alla som röker bli sjuka ens om de röker ett paket om dagen i 20 år.
F.ö finns ingen koppling mellan att amma och få hängbröst, rökning påverkar brösten betydligt mer än amning gör, graviditet påverkar brösten mer än amning gör, så är man rädd om sina bröst ska man aldrig bli gravid (eller röka).
Och ja, hon är rätt ensam om att amma ett barn på 7 år av den enkla orsaken att majoriteten av barn tappar förmågan att dia vid ca 6 års ålder, och snittålder för barn som ammas fritt är att sluta vid 2-3 års ålder helt av sig självt.
Okej jag visste inte att det inte fanns nån koppling mellan ammning och hängbröst! Man hör ju kvinnor OFTA som länge ammat klaga över sina fula hängande bröst. Och jag slutade jätte tidigt har fasta bröst fortfarande, bara lite mindre än innan. Och jag röker.
Men det är säkert sant som du säger. Men inte i min omgivning;)