Inlägg från: MalinEddie |Visa alla inlägg
  • MalinEddie

ammar min tvååring, är jag konstig?!

Jag tycker inte du är konstig eller äcklig. Det är trist att du får sådana påhopp speciellt under aprubriken. Amma på så länge ni trivs tycker jag!

• MalinEddie
    idiblon yes skrev 2010-09-01 13:44:38 följande:
    Hon blir ju "oumbärlig" och är den "enda" som kan ge den "fullkomliga" tryggheten och trösten.
    Varför? Pappan och andra kan väl ge tröst och närhet på ett annat sätt? Amning är ju bara ett sätt av alla.
  • MalinEddie
    idiblon yes skrev 2010-09-01 13:54:09 följande:
    Inte för mamman.
    Hur menar du nu? Bara för att man ammar kan väl ge tröst på annat sätt också. Jag kunde det i alla fall när jag ammade mina.
  • MalinEddie
    idiblon yes skrev 2010-09-01 13:58:50 följande:
    MalinEddie skrev 2010-09-01 13:56:44 följande:
    Hur menar du nu? Bara för att man ammar kan väl ge tröst på annat sätt också. Jag kunde det i alla fall när jag ammade mina.
    Och då blir det snabbt överflödigt och mer för sin egen skull.
    Jag håller inte med. Det går inte att tvinga ett barn att amma. Amning är mer än mat. Det är ett sätt av alla att ge närhet och tröst.
    Min son slutade självmant amma när han var 1 år. Dottern ammades tills hon var 6 månader. Jag har alltså inte långtidsammat men ser inget som helst fel i det. Jag tycker självklart det finns en gräns för hur länge det är okej. En ett barn på två år är inte för stort som jag ser det.
  • MalinEddie
    Laguna skrev 2010-09-01 19:29:10 följande:
    Min mamma ammade min bror tills han var 4 år, o han är den enda i familjen som har perfekta tänder, ingen tandställning där inte. Jag o min andra bror fick tandställning, vi är bara ammade kort. Jag tycker mig ha sett väldigt fina tandrader hos naturfolk.
    Varför skulle barn som ammas länge få finare tänder?
  • MalinEddie
    IdaVasterflo skrev 2010-09-01 21:08:26 följande:
    Det var väl hellre fråga om att de som ammar länge inte får fulare tänder pga amningen? 
    Okej! Det fick vi också höra av tandläkaren när jag nattammade. Lillkillen var väl 8 månader. Jag blev själv ammad länge och hade fula tänder innan min tandställning. Jag tror dock inte det har det minsta med amning att göra vilka tänder man får.
  • MalinEddie
    Pigeon skrev 2010-09-01 21:17:00 följande:
    De permanenta tänderna utvecklas väl i 1-2-årsåldern om jag inte minns fel, kanske det kan påverka dem positivt om man ammar just då?
    Kanske är det så. Jag är inte tillräckligt påläst. Om ni har nåt som visar på detta vore det intressant att läsa. Rent spontant tror jag knappast tändernas form har med amning att göra.
  • MalinEddie
    Pigeon skrev 2010-09-01 21:30:40 följande:
    Nej det finns säkert ingen forskning på detta område, men det kanske kommer? Hade varit otroligt intressant att läsa!
    Det enda jag vet är att sjukdomar under den tiden tänderna bildas kan påverka tändernas färg, detta enligt en tandläkare.
    Men amning kontra de permanenta tändernas färg och form har nog ingen forskat på.
    Ja, det är intressant. Själv ammades jag i 21/2 år och mina tänder var allt annat än fina innan de fixades till. Det finns säkert de som har bättre tur:) Jag har svårt att tro på att tändernas form har något med amning att göra innan jag ser oberoende forskning. Jag tror på amningens fördelar men ibland känns det som att dom överdrivs.
  • MalinEddie
    SuperJE skrev 2010-09-02 08:26:47 följande:
    Varför är det så viktigt för er som ammar länge att göra det? Man ammar ett barn för att det ska överleva när det är nyfött. Fortsätter ni längre än ett år så är det ju för er egen skull. Skulle jag se någon på stan så skulle ni få höra ett sanningens ord av mig (vill inte skriva det här för då blir jag väl avstängd..)
    Bröstmjölk är nyttigt även efter 6 månader. Dessutom är det ett sätt i mängden att trösta och ge närhet.
    SuperJE skrev 2010-09-02 08:26:47 följande:
    Jag kan säga att för mig finns det absolut ingen tanke att amma mitt andra kommande barn längre än 6 månader. Dom behöver det inte längre än så!
    De behöver det inte i sex månader. Det finns perfekt ersättning om det bara handlar om överlevnad för dig.
  • MalinEddie
    Kokomo skrev 2010-09-02 09:32:28 följande:
    Skickar in min fråga igen då ingen verkade känna sig manad att svara på den tidigare i tråden. Jag är alltså uppriktigt nyfiken då jag inte känner någon som långtidsammat eller som kallar sig AP-förälder.

Av ren nyfikenhet undrar jag om ni som förespråkar långtidsamning känner att det finns någon "åldersgräns" öht hur länge ett barn kan ammas? Å vad som isåfall avgör denna gräns. Förutsatt då att barnet själv inte alls vill sluta amma.
     Jag skulle kunna amma i 2-21/2 år om mitt barn visade intresse för det. Nu slutade min son självmant vid 1 år.
  • MalinEddie
    Kokomo skrev 2010-09-02 09:59:04 följande:
    Tack för svar!  Vad är det som gör att du känner att du inte kan amma längre än så?
    Vi har alla olika personliga gränser för vad som känns okej tror jag. För mig är en 3-åring för stor för att ammas. Det är svårt att svara på varför. Det bara känns så. Sedan kanske allt skulle ändras om jag verkligen ammade ett större barn. Jag kanske skulle känna att det var nog tidigare eller senare. Det är nog lätt att tycka om man inte varit i den situationen.
    Jag kan ju också säga att jag bara skulle amma länge om det handlade om då och då. Det skulle vara ett sätt i mängden att mysa. Jag tycker det är jätteviktigt att pappan har lika stor del. Får jag ett till barn så kommer vi varva flaska med amning som vi gjorde med dottern. Jag vet att man kan riskera amningen genom att göra det men vi trivdes jättebra med det så jag skulle ta den risken. Det skulle inte vara nån katastrof för oss om barnet valde flaskan.
Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!