• kajsaliten

ammar min tvååring, är jag konstig?!

rubriken är lite ironisk; jag känner mig inte alls konstig men ganska ensam. vår underbara tjej är två år och ammas fortfarande. inte nattetid, hon nattas av sin pappa i vår stora säng o sover sedan som en stock hela natten:) - men dagtid snuttar hon så fort hon kommer åt! hon njuter verkligen av närheten det ger henne, det är "hennes" tuttar (hon kallar dom den "stora" och den "lilla" hihi!) och vi trivs båda två med detta för det mesta. ibland kan jag känna att jag är ett enda stort bröst dock för henne...speciellt de senaste 2 v , hon har börjat på dagis 20 tim i v - älskar det! - men hon har regrederat lite o vill gärna snutta lite mer än vanligt. det är inga problem för mej , jag förstår att hon nu vill ha lite extra trygghet, men jag vill gärna hålla det på nivån att "tutte får du hemma i soffan" , något jag får kämpa med just nu.
    jag undrar nu om det inte finns andra som ammar så mycket som jag gör är barnet är såhär stort? och hur gör man när man väl ska sluta? jag kommer vara tvungen att sluta amma i december pga en massa orsaker, hoppas vi är redo då hela familjen!
    jag är tacksam för tankar råd o funderingar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 09:03
    sedan en månad har jag inte ammat mer. avslutet blev perfekt, jag o min man satt oss ner med henne o sa att "nu är tutten slut, den måste vila. du får säga hejdå till tutten nu". vår dotter funderade ett tag, o sa att hon ville pussa tutten hejdå:) det fick hon förstås. efter det har hon frågat ibland, men på skoj. hon var helt enkelt redo, vi också! jag är glad att jag ammat så länge, det känns helt rätt. det känns också rätt att ha slutat nu! vill bara tacka alla som skrivit här, både negativa men framför allt alla positiva tankar. vi gör alla det vi tror är bäst för våra barn, dom är alla olika med olika behov. min dotter har mått bra av amningen, hon mår bra nu också!

• Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!
  • citrus
    Lyckoprinsessan skrev 2010-09-01 22:24:15 följande:
    Min granne ammade sin dotter i 2,5 år. När hon ville sluta förberedda hon sin dotter under en tid genom att säga att mjölken i mammas bröst håller på att ta slut. Sedan var det planerat att mamman skulle åka bort över natten med jobbet och när hon kom tillbaka så sa hon att nu var mjölken helt slut.
    Detta accepterade dottern direkt och gick till farmor för att berätta.
    "farmor vet du, jag har druckit upp all mammas mjölk... den är slut"  
    He he så sött hon var stolt över det
  • irre85

Jag måste bara fråga några saker. Var kommer dom uppgifterna ifrån som säger att det normala för människan är att amma 5-6år. Och vem står då för det. Svårt att jämnföra oss med stenåldern då hela levnadsstandarden var en annan. Min dotter är 7 månader och jag har slutat amma henne. Inte för att jag ville utan för att hon ville. Våran aming funkade klockrent från första stund och jag älskade att amma. Men allt eftersom tiden gick vart hon mindre och mindre intresserad och vid ungefär 5,5 månaders ålder ville hon inte mer.  Påstår ni nu att mitt barn inte kommer få bra tänder och att hon inte får samma närhet och inte kan bli tröstad. Eftersom ni som långtidsammar säger att barnen väljer själva när dom slutar amma. Är min dotter inte normal då eftersom hon valde det själv vid 5 månaders ålder ??

• IdaVasterflo
    citrus skrev 2010-09-01 22:18:38 följande:
    På sig själv som föräldrar och barnet. Vi måste våga lita på våra instinkter, tror inte ett barn får 1 hål mer av att amma eller äta russin så länge man tar hand om tänderna med inte för mkt sötsaker som godis och kakor samt borstar regelbundet.
    Jo det var precis vad jag gjorde också. Jag lät henne äta när hon var hungrig och då hon var van att äta, och inte fasen har hon några fel på tänderna nu efter 2 år. Men det är rätt enerverande att de inte kan samsas om en rekommendation!
  • Lyckoprinsessan
    irre85 skrev 2010-09-01 22:28:44 följande:
    Jag måste bara fråga några saker. Var kommer dom uppgifterna ifrån som säger att det normala för människan är att amma 5-6år. Och vem står då för det. Svårt att jämnföra oss med stenåldern då hela levnadsstandarden var en annan. Min dotter är 7 månader och jag har slutat amma henne. Inte för att jag ville utan för att hon ville. Våran aming funkade klockrent från första stund och jag älskade att amma. Men allt eftersom tiden gick vart hon mindre och mindre intresserad och vid ungefär 5,5 månaders ålder ville hon inte mer.  Påstår ni nu att mitt barn inte kommer få bra tänder och att hon inte får samma närhet och inte kan bli tröstad. Eftersom ni som långtidsammar säger att barnen väljer själva när dom slutar amma. Är min dotter inte normal då eftersom hon valde det själv vid 5 månaders ålder ??
    Jag har inte följt tråden men jag vet att bland naturfolk som ammar runt fyra år så har det också en praktisk funktion eftersom man oftast inte är fertil under amningen och då kommer nästa barn inte så tätt.
  • versus
    Pocahontas skrev 2010-09-01 21:48:23 följande:
    Innan jag fick barn tyckte jag att det instinktivt kändes fel med amning av barn som inte var bebisar längre. Nu har jag två flickor som är 6 månader och jag hoppas jag kan fortsätta amma dem länge länge länge, för det känns instinktivt rätt.
    Tänkte precis så INNAN jag fick barn...nu är sonen 2,5 år och får snutta lite på kvällen, ibland andra tider men mer sällan.

Nu kommer snart syskon och vi pratar om att bebisen kommer att äta från "tutten" så att det inte ska komma som en överrsakning-så vi får se när vi slutar helt-jag tror det kommer naturligt-gräns??? Vet inte då jag flyttat den hela tiden då det känts bra för mitt barn-naturligt.

Sedan är jag en fegis och pratar inte om det så mycket MEN jag skäms inte för det-hoppas jag lär mig att orka ta debatten irl
  • mojsa
    Bl a vet jag att Tomas Ljungberg skrivit om detta.
    http://www.abctidning.se/x9811.html
    http://www.abctidning.se/x0111a.html
  • versus
    Klart att du kan ge din dotter närhet och trösta-man hittar olika strategier utifrån olika situationer och barnen är olika individer-din dotter är perfekt som hon är

Och det här med tänderna...de ändrar rönen hit och dit-tror som redan skrivit att goda tandborstningsvanor-morgon/kväll är det säkraste kortet att satsa på.
  • Giraff
    mojsa skrev 2010-09-01 22:10:15 följande:
    Jag ammar min nyss fyllda 3-åring! Har bara känts helt naturligt att fortsätta. Nu har vi börjat prata om att han snart ska sluta.

Ni som tycker det är naturligt att sluta amma vid 6 månader och sen ge flaska och mat på glasburk...- var kommer det naturliga in?

Hur tror ni människor gjorde före man kunde gå och köpa sina varor i affären? Vi är ju samma människor som då även om samhället ser annorlunda ut!
    Man lagade mat till barnen förstås? 
  • citrus
    IdaVasterflo skrev 2010-09-01 22:29:59 följande:
    Jo det var precis vad jag gjorde också. Jag lät henne äta när hon var hungrig och då hon var van att äta, och inte fasen har hon några fel på tänderna nu efter 2 år. Men det är rätt enerverande att de inte kan samsas om en rekommendation!
    Jo jag vet känner likadant, man känner sig inte bättre heller när dom kollar på en konstigt på BVC när man säger att man ammar en 1 åring.
  • Lisa med barn

Om du är konstig? Nej, inte du, men jag skulle tycka att det kändes konstigt att amma ett sånt stort barn. Men om det passar dig och ditt barn så varför inte? Ni har ju dessutom satt en gräns så du kommer inte att amma barnet i all oändlighet.

Avvänjning:
    En jag känner talade om för barnet att mamma åt medicin (vilket hon gjorde) och att barnet inte kunde få tutte för att det var medicin i tutten (barnspråk). Varje gång barnet frågade om tutte och medicin blev svaret detsamma. Barnet efterfrågade tutten alltmer sällan och slutade fråga efter ett tag. Jag vet inte om det finns bättre metoder men denna funkade för min bekant och barnet kunde ta till sig den informationen. Han var besviken men aldrig ledsen för att tutten inte var tillgänglig. Jag tycker att det är bättre att skylla på en medicin än ett syskon (nyfödd) för det skulle bara ge avundsjuka.
    Lycka till!

Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!