Inlägg från: Plutteli |Visa alla inlägg
  • Plutteli

ammar min tvååring, är jag konstig?!

Hej!
    Vilka förjävlia svar du har fått från som liga TS!
    Vår tjej ammade till hon var 23 månader (2 månader sen) då slutade hon av sig självt, HON behövde närheten, inte jag och avslutet gick superlätt när HON var redo för att sluta! Fortsätt så länge det känns bra att amma, hon slutar när hon är redo och om du känner för att sluta tidigare så kommer du lösa det då. Betänk att den NATURLIGA amningslängden för människor är 2-6 år! Att barn i dagsläget inte ammar mer än ett år är egentligen onaturligt och ett påfund av oss i väst för att amning är så förknippat med bröst och bröst såå förknippat med sex! Har en vän från Nigeria, hon tycker vi är skitskumma här i Sverige som inte låter barnen amma så länge de själva vill, hon är van vid att barn ammas MINST två år!

Om du söker på Långtidsamning under Amningsforumet så hittar du en tråd jag skapat för alla mammor som ammar lite äldre barn! <3

• Plutteli
    idiblon yes skrev 2010-09-01 13:36:46 följande:
    Nej, många av oss kan däremot göra skillnad på barnets behov och sitt eget bekräftelsebehov och göra en bedömning som är bra för barnet framför att göra en bedömning som ger beroende och "villkorslös bekräftelse" och "kärlek" från ett barn.
    Beroende? Eh, du har ju inte en jäkla aning om vad du snackar om.
  • Plutteli
    Pix Maniac skrev 2010-09-01 17:31:51 följande:
    Förutsättningarna i övrigt för barnen i Nigeria är lite annorlunda än för barn i Sverige.

Att barn i dagsläget i Sverige ofta inte ammar mer beror på att vi har bättre tillgång på annan lämplig föda samt tillgång till rent vatten.
    Nej, det har inte ett skit med saken att göra, i synnerhet som min vän är från Nigerias överklass och inte har samma bekymmer med dålig föda som de fattiga i Nigeria. Att amma OM man vill ÄR BRA, både för mamma och barn, att påstå annat är bara ren BS!
  • Plutteli
    Kärllek skrev 2010-09-01 17:28:12 följande:
    Hörde från en tandläkare att de inte alls är bra att små snutta bröstmjölken eller saft ur nappflaska när man är så stor o har så många tänder det fräter på dem! Men vem vet om det stämmer alla säger ju olika:)
    Nej det stämmer inte, det finns en MYT om att amning efter att barnet fått tänder skulle vara skadligt för dem, men i dag vet man (även om somliga i tandläkarkretsen verkar missa detta) att brösmjölken innehåller ämnen som MOTVERKAR karies, så även om det skulle vara skadligt med bröstmjölk bara för att barnet får in nått i munnen neutraliseras det av annat i bröstmjölken, så på det stora hela går det på ett ut.
  • Plutteli
    Pix Maniac skrev 2010-09-01 17:42:57 följande:
    Jo, det har massor med saken att göra eftersom ett lands kultur och sedvänjor oftast omfattar även överklassen.

Att amma om man vill kan säkert vara bra men att amma en tre, fyra eller femåring tror jag inte alls är särskilt bra.
    Jasså? Vad är det som inte är bra? Än har jag inte fått ett enda hållbart argument men du kanske kan komma fram med något?
  • Plutteli
    idiblon yes skrev 2010-09-01 17:43:31 följande:
    Jo, sedan att det är minerad mark att ens tala om är en helt annan sak.
    Ok, på vilket sätt skapar det ett beroende? Min tjej började förskola när hon var 12 månader och ammade upp till 5 gånger om dagen fram till hon var 23 månader och självmant slutade amma. På vilket sätt tvingade jag på henne ett beroende?
  • Plutteli
    Jojile skrev 2010-09-01 17:54:11 följande:
    Är det naturligt? 
    Japp, naturliga amningslängden är 2-6 år för människor. Hur så?
    Låter man ett barn amma helt fritt tills h*n slutar av sig självt är medellängden för amning 2-3 år, typ 99.9% av alla barn har självmant slutat amma vid 5 års ålder och vid 6 års ålder tappar majoriteten av människor förmågan att amma.
  • Plutteli
    Pix Maniac skrev 2010-09-01 17:56:54 följande:
    Jag har svårt att komma med hållbara argument eftersom jag säger att jag tror, inte att jag vet.
    Hur kan du så bombsäkert veta att det är bra att amma en fyraåring?
    Tycker inte andra barn och föräldrar att det är konstigt till exempel? Vill man inte hjälpa vidare sitt barn, till att bli mer och mer självständigt? Vad är poängen med att amma en fyraåring?
    Tja, att amma ett äldre barn handlar om närhet, trygghet och tröst.När barnet är redo för att släppa den formen av närhet och tröst gör barnet det. Att tvinga barn att sluta amma blir en rejäl sorgeprocess för barnet om det inte är redo, hur kan det vara bra? Det är ju sällan tex. man förespråkar att det skulle vara nått possitivt att trots gråt skrik och olyckligt barn avtvinga dem sin favvo nalle, men när det gäller amningen är det nått bra för barnets utveckling? Verkar helvrickat enligt mig.

Skulle mitt barn bli mer självständigt skulle hon väll flytta hemmifrån, och då ammade hon ändå i nästan två år. Jag hade kunnat fortsätta längre, men min mjölk var inte god längre efter att jag blev gravid

Att amma är ETT sätt att ge tröst och närhet, och jag råkar vara av åsiktet att ju fler sätt man kan ge närhet och tröst på ju bättre är det, varför plocka bort ett sätt bara för att det finns andra? Det är ju som att säga att man inte ska pussa sitt barn för de kan frå en kram istället, eller att man inte ska krama det för det kan få en klapp på kinden...
  • Plutteli
    Pix Maniac skrev 2010-09-01 18:00:07 följande:
    Den naturliga amningslängden för en modern människa i dagens Sverige är inte 2-6 år. Vart har du fått det ifrån?
    Människan kan vara hur jävla modern den vill, det naturliga är fortfarande 2-6 år, att vi ammar kortare tid är det som är det onaturliga, att tvinga i små bebisar föda de kanske inte ens klarar av att smälta vid 4-6 månader för att man "ska" sluta amma är onaturligt, att tvinga barn att leva på bara fast föda från 10-12 månader oavsett om de är redo eller ej är det onaturliga.
    Även om vi människor ändrats mycket vad gäller materiella ting är våra grundbehov och funktioner densamma som det var för 500 år sedan osv. Tänk efter, ett barn har inte full tanduppsättning fören vid 3 års ålder, det är inte fören då ett barn verkligen är redo för att fullt ut tugga och ta till sig fast föda.

Att amma 6-12 månader är det onaturliga, inte att amma längre!
  • Plutteli
    puzzlet skrev 2010-09-01 18:01:32 följande:
    Det är väl inte dåligt direkt, men varför amma så länge? Det finns många andra sätt att ge sitt barn närhet och kärlek. I ett värlfärds land som Sverige så finns det knappast någon anledning att amma i  5 år, rent näringsmässigt inte heller för att motverka smärre infektioner av olika slag..

Men det är ju upp till var och en att avgöra..
    Som sagt, att säga att man inte ska amma för att barnet kan få en kram istället som tröst är ju som att säga att man inte kan krama barnet för den kan få en klapp på kinden istället. Ju fler sätt att visa kärlek och närhet på ju bättre!
Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!