Inlägg från: Plutteli |Visa alla inlägg
  • Plutteli

ammar min tvååring, är jag konstig?!

Darling06 skrev 2010-09-02 22:44:36 följande:
    Ja, jag tycker det är konstigt. Eller konstigt, lite äckligt faktiskt.
    Skulle aldrig i mitt liv vilja att mitt barn på 2 år snuttade på mina bröst..
    Nä fy..
    Upp till ett år, max. Iaf i min värld.
    Men alla är vi olika, tur är väl det:)
    Ja, det är tur det, och jag har svårt att tänka mig att någon kommer tvinga dig amma längre än du vill
  • Plutteli
    SuperJE skrev 2010-09-02 23:01:49 följande:

Nu orkar jag inte läsa denna tråd mera eftersom ni skriver 140 inlägg på en dag. Men nu har jag kommit på varför vissa vill amma så länge; ni har förmodligen så fula bröst att ni inte ser dom som en sexig kroppsdel inför er pojkvän/man, så varför inte ha dom fyllda med mjölk så länge som möjligt så någon i familjen uppskattar dom i alla fall? ;)

Nu var jag ju lite ironisk, men jag skulle kunna tänka mig att det är så i många av fallen. Mina tuttar är supersnygga, och dom är min mans och ingen annans. Mitt barn har fått "låna" dom för att få mat och bygga upp ett bra immunförsvar, och efter en månad kunde hon börja äta ersättning istället eftersom hon blev mer mätt på det. Så förmodligen är det där största skillnaden ligger i vad vi tycker..

hahahhahahaha, det var nog den sämsta orsak jag kommit på till varför vissa av oss väljer att amma längre än normen föreskriver.

För det första, fram till 50 talet ungefär var det norm i sverige att amma ungefär 3 år, så det var inte direkt hundratals år sedan även svenska kvinnor ammade länge. Att bara amma max ett år är ett nytt påfund i detta land.

För det andra, min sambo älskar mina bröst, de är stora fasta och MINA, han får låna dem om han har tur, precis som min tjej fått låna dem när hon ville amma förut. Brösten är till för att amma med, sekundärt är de till för sexuell njutning.

Jag ammade min tjej till hon var 23 månader av massvis med orsaker, men inte en enda av dessa orsaker var för att mina bröst var för fula för annat. Fast jag får onekligen säga att det var jävulskt skönt att för en stund få ha mina bröst till annat än sexuella attrubut och jag längtar tills jag får amma igen så att de än en gång inte bara ses som sexuella.
  • Plutteli
    SuperJE skrev 2010-09-02 23:05:30 följande:
    Kom inte och säg något annat. Skulle ni gilla sex, tycka om att er man håller på med era bröst och ser dom som något sexuellt så skulle ni också vilja sluta amma snabbt
    Varför? Till skillnad från dig kan jag klara av att se skillnad på mina bröst i matsituation och i sex situation. Du kanske borde söka hjälp om du inte klarar av det för det kan inte vara nyttigt!
  • Plutteli
    Eelle skrev 2010-09-02 23:16:32 följande:
    Låter lite äckligt i mina öron när du skriver att det är skönt.... Är det så stora barn man patar om blir det på en annan nivå. Sen att du skriver att det är skönt, bläk, lite väl för exxuellt för mig.

personligen tycker jag det är äckligt när barn runt 2 år och äldre ammas. *ryser* ammning hör till bebisar! sen får barnet äta själv. bli självständig och börja upptäcka världen. inte hänga kvar i mammas tuttar.

släpp taget. låt barnen växa. man kan ha mysiga stunder utan att amma och känna den "sköna" närheten!

så tycker jag!
    Öhm, och exakt hur förhindrar fortsatt amning barnet från att växa upp, utforska världen och äta vanlig mat OCKSÅ, eller kan din unge inte växa upp och upptäcka världen för att h*n får en kram nu och då?
  • Plutteli
    älskarlivet81 skrev 2010-09-03 09:17:28 följande:
    Jag tycker inte heller det är bra att ett barn får skrika sig till sömns, men jag är ingen ap-förälder för det..

Däremot är det faktiskt så att min tjej ibland vill ligga själv, tar man upp henne skriker hon ännu mer, eller så är det så att hon skriker i min famn men lägger jag henne ifrån mig så tystnar hon.. Hon har t.ex. legat och snackat i sin säng nu i säkert 1 timme, var uppe för 15 minuter sen och då hade hon tappat nappen, hon fick den och nu sover hon..

Vad är det för andra saker du reagerar över då? Skulle vara intressant att veta vad du tycker är "dåligt" som vissa föräldrar gör.. 
    Vet att inte frågan var till mig, men eftersom jag räknar mig själv som en "Ap förälder" (när jag öht orkar sätta en ettikett på mitt föräldraskap) så är iaf saker jag reagerar på som "vanliga" föräldrar gör bla:
    *Blir arg på bebisar som har stort närhetsbehov och konstant klagar över att bebisen vill vara nära/bli buren men samtidigt vägrar ens testa sjal av ren princip (vanligare företeelse än man kanske kan tro)
    *Använder sig av bestraffningar som allt för sällan har någon egentlig koppling till det oönskade beteendet. (Tex skrik i affär = ingen TV när man kommer hem, eller en av de värsta jag läste om här på FL, nu fick den mamman lyckligtvis inte mycket stöd: barnet strular när de ska bort på kalas varav barnet inte får ha det kalas som är planerat för henne en vecka senare när hon fyller år)
    *Använder "time out" enligt nanny programs modell.  (finns ju flera sätt att använda time out, varav jag tycker de flesta känns helt ok, men just time out sätten i Nanny program tycker jag är avskyvärda)
    *Tror att det går att uppfostra en bebis på 1-2 månader

Det är sådant jag reagerat över som inte AP föräldar skulle göra, sen kan jag ibland reagera på AP föräldrar som drar det hela för långt åt andra hållet också så att de slutar lyssna till barnet för att det minsann ska vara på ett visst sätt.
  • Plutteli
    MassiiMotoo skrev 2010-09-03 09:14:42 följande:
    Frågan kanske inte var till mig men jag kan svara varför jag tycker det är Euuw med.
    har dock redan skrivit det längre bak i tråden.

Jag anser att ett stort barn som själv kan komma och lyfta upp din tröja och själv dra fram ditt bröst är för gammalt för att ammas. Jag gillar inte bilden. För mig ser det inte normalt ut. Amning för mig är mat och inget mer. Jag ammade så länge barnen behövde det, och när mina barn sen kokm igång med maten ordentligt så slutade jag.

Ett barn på två år kan dricka vattenn om den skulle känna sig törstig ist för att ammas av de syftet för att denne vill ha en slurk av bröstmjölk.
    Vill man gosa och ha närhet kan man göra det med utan att amma.
    Ok, för dig är amning inget annat än mat, men kan du förstå att för den mamma och det barn som forstätter amma även efter barnet börjat med annan mat så fyller amningen betydligt fler funktioner än bara mat?

Vidare vet man att det tex är bättre att introducera nya ämnen i maten (gluten, laktos, nötter osv) samtidigt som man ammar eftersom det motverkar födoämnesallergi, och tro mig, det är svårt som fan att lyckas introducera så mycket mat som möjligt i skydd av amningen om man "ska" sluta när barnet är 6-8 månader.

Bröstmjölk innehåller ju dessutom näring, det gör inte vatten. Bättre med bröstmjölk än att proppa i ungarna vitamintillskott som många gör.
  • Plutteli
    älskarlivet81 skrev 2010-09-03 09:32:11 följande:
    De sakerna du reagerar över reagerar jag också över trots att jag inte är AP.. Jag tycker dock man ska få konsekvenser om man beter sig illa, men som du säger, det ska ha koppling till det oönskade beteendet. 
    Huruvida man är ap eller ej beror ju på vad man väljer att kalla sig. Hade jag inte hamnat på ett annat forum där de flesta anser sig vara AP osv. och jag utifrån deras berättelser och definitionen av AP insåg att det ju faktiskt var det som var närmast mitt förhållningssätt hade jag inte heller kallat mig AP, och jag brukar normalt inte kalla mig det heller, jag är förälder kort och gott.

För oss är konsekvenser något som inte alltid behöver ges utifrån vilket jag märkt att somliga finner märkligt. Ibland blir det ju naturliga konsekvenser av ett handlande och då räcker det som "straff" att tillföra ytterligare bara för att känns meningslöst tycker jag. Men alla gör vi olika och så länge man inte medvetet straffar barnet för att kränka det eller göra barnet rädd så skiter jag i vilket faktiskt :)
  • Plutteli
    MassiiMotoo skrev 2010-09-03 09:39:55 följande:
    6-8 mån ser jag inte fel, jag sätter min gräns vid 1 år, därefter borde inte barn ammas tycker jag.
    Ja mjölken är säkert nyttigt ändå Men jag tycker inte det ser normalt ut att amma så stora barn som redan har alla tänderna i munnen, och även man kan föra en konversation med. Ser inte normalt i mina ögon.
    Tror du får skilja mellan normalt och vanligt. Att amma ett barn upp till 6 års ålder är fullständigt normalt och naturligt, däremot är det ovanligt.

En ettåring har inte alla tänder i munnen, alla tänder i munnen har barn i snitt vid 3 års ålder, så då borde det vara ok att amma tills dess? Min 2 åring går verkligen inte att föra en konversation med, hon babblar mest rappakalja där man kan utskilja max ett ord per mening, så då skulle det vara ok att fortsätta amma henne då eftersom hon inte kan prata och inte har alla tänder?
  • Plutteli
    MassiiMotoo skrev 2010-09-03 09:43:50 följande:
    Det kan de väl vara. Många vill inte ge sina barn napp och ger dem bröstet. de finns de kvinnor som gör så.

För mig var bröstet mat i början sen när mina barn kom igång med maten så snuttade sig till sömns och då var de ett substitut för nappen då min yngsta vägrade napp, annars hade han fått napp.
    Hur du än vänder på det: Ditt barn ville inte ha napp, därför snuttade h*n på bröstet, HADE barnet gått med på napp är det NAPPEN som är substitutet. En konstgjord påhittad sak som skapats för att ersätta en naturlig sak är alltid substitutet, föregångaren kan inte bli substitut till det konstgjorda. Är ju som att säga att en höftled är ett substitut tills man kan sätta dit en konstgjord höftled...
  • Plutteli
    älskarlivet81 skrev 2010-09-03 09:49:09 följande:
    Men hur gör ni om ert barn hamnar i trubbel och stök på t.ex. högstadiet? Kommer barnet inte få någon konsekvens då?
    Beror på vilken form av stök?

Om barnet mobbar: Ingen konsekvens förutom att be det mobbade barnet om ursäkt, sedan hade jag tvingat min unge till BUP för att ta reda på vad som EGENTLIGEN är fel, eftersom jag tror att alla som mobbar gör det för att de mår dåligt över något helt annat.

Om barnet vägrar komma hem på utsatt tid: Rejäla restriktioner vid utgång tills dess barnet visar att vi som föräldrar kan lita på att hon kommer hem när vi bestämt eller ringer om hon blir det minsta försenad.

För att ta två exempel.
Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!