älskarlivet81 skrev 2010-09-03 09:17:28 följande:
Jag tycker inte heller det är bra att ett barn får skrika sig till sömns, men jag är ingen ap-förälder för det..
Däremot är det faktiskt så att min tjej ibland vill ligga själv, tar man upp henne skriker hon ännu mer, eller så är det så att hon skriker i min famn men lägger jag henne ifrån mig så tystnar hon.. Hon har t.ex. legat och snackat i sin säng nu i säkert 1 timme, var uppe för 15 minuter sen och då hade hon tappat nappen, hon fick den och nu sover hon..
Vad är det för andra saker du reagerar över då? Skulle vara intressant att veta vad du tycker är "dåligt" som vissa föräldrar gör..
Vet att inte frågan var till mig, men eftersom jag räknar mig själv som en "Ap förälder" (när jag öht orkar sätta en ettikett på mitt föräldraskap) så är iaf saker jag reagerar på som "vanliga" föräldrar gör bla:
*Blir arg på bebisar som har stort närhetsbehov och konstant klagar över att bebisen vill vara nära/bli buren men samtidigt vägrar ens testa sjal av ren princip (vanligare företeelse än man kanske kan tro)
*Använder sig av bestraffningar som allt för sällan har någon egentlig koppling till det oönskade beteendet. (Tex skrik i affär = ingen TV när man kommer hem, eller en av de värsta jag läste om här på FL, nu fick den mamman lyckligtvis inte mycket stöd: barnet strular när de ska bort på kalas varav barnet inte får ha det kalas som är planerat för henne en vecka senare när hon fyller år)
*Använder "time out" enligt nanny programs modell. (finns ju flera sätt att använda time out, varav jag tycker de flesta känns helt ok, men just time out sätten i Nanny program tycker jag är avskyvärda)
*Tror att det går att uppfostra en bebis på 1-2 månader
Det är sådant jag reagerat över som inte AP föräldar skulle göra, sen kan jag ibland reagera på AP föräldrar som drar det hela för långt åt andra hållet också så att de slutar lyssna till barnet för att det minsann ska vara på ett visst sätt.