Inlägg från: Plutteli |Visa alla inlägg
  • Plutteli

ammar min tvååring, är jag konstig?!

Pigeon skrev 2010-09-01 19:12:46 följande:
    Jag har bara ammat mina barn 9-10 månader eftersom de själva ville sluta då. Välling var mer poppis.

Men att amma stora barn hemma som ett sätt att mysa ser jag inget fel i alls. Ovanligt kanske, men absolut inte fel eller konstigt! Och hur kan det vara äckligt, som vissa skriver?? Och att det skulle vara nån slags behov av mamman, vilket skitsnack.

Mina barn älskar att gosa med min mage så det är vårt sätt att mysa här hemma. Hud-mot-hud kontakt på ett eller annat sätt tror jag är otroligt nyttigt för båda parter. Det frigörs avstressande hormoner om inte annat. Sen om det är genom amning eller något annat sätt man gör det är HELT upp till den egna familjen.

Det enda jag inte tycker är ok är om man ammar stora barn offentligt, men bara för att de kan bli retade och utpekade. Och det beror ju bara på vår skeva kultur...
    Det håller jag med om! Nu när min tjej självmant slutade amma så vill hon väääldigt gärna ligga hud mot hud i min famn istället och pilla på mitt halsband som jag alltid har på mig (hon pillade alltid med det under amningen), så en hud mot hud kontakt har liksom bytts mot en annan och hon är nöjd med det. Enda gången vi ammade offentligt på slutet var på förskolan, och de var för att de visste om att vi ammade när hon började där och inte såg något märkligt eller problematiskt med amningen och inte ett enda av barnen kom med någon konstig kommentar. Kanske det beror delvis på att det är väldigt många nationaliteter i hennes barngrupp där de flesta barnen kommer från kulturer där långtidsamning är norm...
  • Plutteli
    Pigeon skrev 2010-09-01 19:26:36 följande:
    Det är inte barnens fingerpekande och mobbning jag oroar mig för, barn är naturliga och tycker inte sånt är konstigt. Nej, det är de vuxnas reaktioner som gör att jag inte tycker det är bra med offentlig amning av stora barn. I ditt fall var det ju inget konstigt.  
    Det är ungefär samma som att mitt ena barn ibland drar upp tröjan på sin inskolningsfröken och gosar med hennes mage också.  
    Sött!

När jag och sambon inte är nära så hon kan gosa med våra magar/bröstkorg, så har hon dille på att få pilla på öronsnibben, så vid vilan har hon en fröken som ligger bredvid henne och då vill hon väldigt gärna hålla lite i frökens öronsnibb (vilket hon brukar få)

Nä, på stan hade jag inte kunnat amma min tjej på slutet för hennes skull, där jag ammade henne bland folk var det bara för att jag visste att de runt om mig delade min uppfattning om barn och amning, så då fanns ju inget att oroa sig för. Men men, nu är det ett icke bekymmer till nästa barn kommer efter jul så får vi se hur det blir då
  • Plutteli
    Pigeon skrev 2010-09-01 19:35:34 följande:
    Vilken intressant teori!
    Kan ju gå ihop med den senaste forskningen att bröstmjölk eftersom den är bakteriedödande motverkar karies... Om naturfolk som har en tendens att amma runt 3-4 år har relativt bra tänder med tanke på att de inte har den bästa av munhygien i övrigt kanske det har lite samband... borde kollas upp mer!
  • Plutteli
    Jojile skrev 2010-09-01 19:53:39 följande:
    Det jag undrar är väl mer hur du kan säga att det är naturligt. Det är ett annorlunda ordval bara. Hur har man kommit fram att det är naturligt? Är det inte så att man egentligen har utvecklat rekommendationer om amning, mest för människor i U-länder? Jag har då aldrig hört talas om att det NATURLIGA och alltså den biologiska instinkten är att en sexåring ska ammas.
    Man har kommit fram till det genom att kolla på hur länge barn som ammas fritt utan speciell inskränkning i alla länder ammas, genomsnittet är då 2-3 år med variationer upp till 5-6 års ålder i vissa länder. (Mongoliet tex har en sed att ett barn som inte ammas minst 4 år kommer bli klent och få svårt att bli framgångsrikt, men där dricker å andra sidan även vuxna bröstmjölk bara för att det är nyttigt)
    Jämför man sedan med våra närmsta släktingar bland primaterna så ammar apor mellan 6 månader och 4 år, men då får man ju även se till deras livslängd som är kortare än människans.
  • Plutteli
    JAG är BÄST skrev 2010-09-01 20:29:07 följande:
    Jag tror inte att man överlever på BARA amning!!

Hur länge skulle man själv leva på bara frukostvälling?(menar nu vuxna människor,,,för välling är flytande vätska,,å det är även bröstmjölk)
    Tja, du har ju träffat S, hon levde på bara bröstmjölk till ett års ålder. Nu var iof exemplet från Italien (om det ens var sant) två år...Men längre än 6 månader kan iaf ett barn överleva på bara bröstmjölt :)
  • Plutteli
    livet leker skrev 2010-09-02 12:18:33 följande:
    Har hon inga tänder så hon kan äta mat eller?
    Vad har det med saken att göra? F.ö har barn inte alla tänder fören runt 3 års ålder.
  • Plutteli
    livet leker skrev 2010-09-02 12:55:33 följande:
    Hon kanske inte hade några alls. Så hon inte kunde äta vanlig mat som man brukar göra när man är 2 år.
    Tja, min tjej hade massor av tänder men kunde inte börja äta vanlig mat fören vid ett års ålder och ammade på till 23 månader. Så igen, vad har tänder med saken att göra?
  • Plutteli
    ThildasMamma skrev 2010-09-02 13:27:54 följande:
    Vad är AP???
    Attachment Parenting eller Activ Parenting. Går ut på att man ska vara aktiv med sina barn, ge dem mycket mycket närhet, bebisar ska hälst ammas och bäras i sjal så mycket det går och gärna sammsovning. Baseras mycket på hur man tog hand om barn förr i tiden då det inte funkade att helt gå upp i allt barnet vill och inte vill göra, genom att ha en bebis i sjal hänger den ju med i allt man gör men är ändå nöjd då den får sitta näära och vaggas till sömns när det behövs och större barn skall ha en naturlig roll i familjelivet där barnet ges utrymme dels genom uppmärksamhet och kärlek men även genom att från tidig ålder få hjälpa till med små sysslor som blir större ju äldre barnet blir. Filosofin tror inte på bestraffning i större utsträckning utan att beteenden ger naturliga konsekvenser, antingen possitiva eller negativa.

För att förklara det väldigt kort.
  • Plutteli

Oj, jag har tappat greppet totalt om denna tråd efter att ha varit borta lite... Har ingen aning om någon skrivit till mig eller ej.. men men..

I övrigt kan jag tänka mig tongångarna från motståndarna, en massa "blabla bla osjälvständigt barn bla bla bla kan äta annat, blabla bla mys på annat sätt" och annat dravel som är totalt orelevant för huruvida man ammar länge eller ej och/eller saknar något belägg what so ever.

• Plutteli
    mion skrev 2010-09-02 20:11:55 följande:
    Skillnaden mellan AP o "vanlig" förälder är då??????
    Tja, den vanligaste skillnaden brukar väll vara att "vanliga" föräldrar inte bär sina barn i samma utsträckning när de är nyfödda och under hela första året (men även där efter), de använder vagn i betydligt större utsträckning. Annars är det ingen större skillnad förutom möjligen synen då på att det inte är ett dugg viktigt att "lära" barn att äta mat vid 4-6 månader bara för att man "ska" göra så, samt att man anser att barn mår bäst av att sova nära sina föräldrar, om inte i samma säng så iaf i samma rum medan "vanliga" föräldrar gärna flyttar barnen till eget rum så snabbt det går.

För egen del tycker jag AP är rent sunt förnuft, iaf för mig, jag har blivit ap förälder av automatik bara för att det är sådan jag är, visste inte ens att jag var ap förälder innan jag råkade hamna på ett annat forum....
Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!