Inlägg från: Pigeon |Visa alla inlägg
  • Pigeon

ammar min tvååring, är jag konstig?!

Jag har bara ammat mina barn 9-10 månader eftersom de själva ville sluta då. Välling var mer poppis.

Men att amma stora barn hemma som ett sätt att mysa ser jag inget fel i alls. Ovanligt kanske, men absolut inte fel eller konstigt! Och hur kan det vara äckligt, som vissa skriver?? Och att det skulle vara nån slags behov av mamman, vilket skitsnack.

Mina barn älskar att gosa med min mage så det är vårt sätt att mysa här hemma. Hud-mot-hud kontakt på ett eller annat sätt tror jag är otroligt nyttigt för båda parter. Det frigörs avstressande hormoner om inte annat. Sen om det är genom amning eller något annat sätt man gör det är HELT upp till den egna familjen.

Det enda jag inte tycker är ok är om man ammar stora barn offentligt, men bara för att de kan bli retade och utpekade. Och det beror ju bara på vår skeva kultur...

• Pigeon
    Plutteli skrev 2010-09-01 19:21:20 följande:
    Det håller jag med om! Nu när min tjej självmant slutade amma så vill hon väääldigt gärna ligga hud mot hud i min famn istället och pilla på mitt halsband som jag alltid har på mig (hon pillade alltid med det under amningen), så en hud mot hud kontakt har liksom bytts mot en annan och hon är nöjd med det. Enda gången vi ammade offentligt på slutet var på förskolan, och de var för att de visste om att vi ammade när hon började där och inte såg något märkligt eller problematiskt med amningen och inte ett enda av barnen kom med någon konstig kommentar. Kanske det beror delvis på att det är väldigt många nationaliteter i hennes barngrupp där de flesta barnen kommer från kulturer där långtidsamning är norm...
    Det är inte barnens fingerpekande och mobbning jag oroar mig för, barn är naturliga och tycker inte sånt är konstigt. Nej, det är de vuxnas reaktioner som gör att jag inte tycker det är bra med offentlig amning av stora barn. I ditt fall var det ju inget konstigt.  
    Det är ungefär samma som att mitt ena barn ibland drar upp tröjan på sin inskolningsfröken och gosar med hennes mage också.  
  • Pigeon
    Laguna skrev 2010-09-01 19:29:10 följande:
    Min mamma ammade min bror tills han var 4 år, o han är den enda i familjen som har perfekta tänder, ingen tandställning där inte. Jag o min andra bror fick tandställning, vi är bara ammade kort. Jag tycker mig ha sett väldigt fina tandrader hos naturfolk.
    Vilken intressant teori!
  • Pigeon

Saxar från amningshjälpen:

"

Jag gick in på er hemsida för att läsa hur jag lättast skulle kunna sluta amma. Min son är ett år tar inte flaska eller napp, men äter bra. Jag ammar 4 ggr/natt och jag behöver min sömn! Ni skrev om amning till barnen fyller både 4 och 5 år!
    Ett barn över 1 år i ett land med rent vatten och näringsfylld mat behöver inte bröstmjölk! Borde ni inte rekommendera fysisk närhet o kärlek i stället, jag anser att det är äckligt att amma en 2-åring med munnen full av tänder, som går, pratar, sjunger och kan bre en egen smörgås. Amning till en 3-åring i 3:e världen är överlevnad - här är det sjukt. Det måste vara något fel att vilja binda sitt barn till sig på det sättet.
    KS

MIA: Hej KS!
    Visst finns det många som tycker som du! Det är många mammor mycket medvetna om. Även om man inte har ögon i nacken kan man känna blickarna........ Men det finns också många som inte alls tycker som du! :)
    Den erfarenhet jag har av långtidsammade barn (jag menar sådana som ammats längre än ett år...) är att de inte alls är särskilt bundna till sina mammor. Man kan binda sitt barn till sig utan att amma över huvudtaget. Själv tycker jag det är konstigt att tycka att det är äckligt med amning av "större" barn. Där ser man så olika vi tänker!
    Alla barn slutar att amma någon gång. Det är ett stadium vi alla passerar. Precis som att vissa barn har nappflaska eller napp/tumme upp i skolåldern, de slutar med det också.
    SJÄLVKLART rekommenderar vi fysisk närhet och kärlek. Men inte istället. (Det hör ihop) Som tur är kan man ge all kärlek och närhet utan att amma också! Inte kan du väl mena att man måste poängtera att även barn som inte ammas ska får kärlek och närhet!? ALLA ammade barn slutar med amning.......men kontakten, närheten och kärleken finns kvar mellan mor o barn på ett annat sätt. En ny fas i livet. När det gäller rent vatten osv.... så kan man ju tycka att en ettåring inte heller "behöver" bröstmjölk.......men något gör att du ammar din lille. Mysigt för honom och BRA det finns det mycket forskning som talar för. Men självklart hade han överlevt här i Sverige utan en droppe bröstmjölk.

Hälsningar Mia, hjälpmamma/amningsrådgivare i Göteborg, barnmorska, IBCLC och mor till 4"
  • Pigeon
    Laguna skrev 2010-09-01 19:47:17 följande:
    Titta nästa gång du ser ett naturfolk på tv. O de är ju ammade riktigt länge. Min brorsa har alltså löjligt perfekta tänder. Vi andra har inte hälften så fina trots tandställning.
    Det ska jag göra, har aldrig tänkt på det förut!
    Men nu när jag tänker på saken, gamla skelett och liknande man ser på museum har ju också alltid perfekta tänder. Jag har aldrig sett en dödskalle med skeva framtänder (som jag har...).
  • Pigeon
    Helene70 skrev 2010-09-01 20:04:29 följande:
    Naturfolk som inte äter ris, spannmål och raff. socker löper mindre risk att utveckla karies. Konstigare än så är det inte.

Och en sak till, min bror och jag har löjligt perfekta tänder och vi har aldrig blivit ammade. Detsamma gäller inte min syster som är helammad i 6 månader. Jag hade inte blivit förvånad om tandsituationen hade varit densamma om amningsförhållandena hade varit tvärtom.   
    Fats nu pratade vi ju inte om karies, utan skeva tänder...

Jag skulle vilja se forskning på denna teori, otroligt intressant tycker jag!

/biolog
  • Pigeon
    puzzlet skrev 2010-09-01 20:14:24 följande:
    Men hur ofta ser man inte "naturfolk" på tv som inte har en tand i truten...
    Det beror ju på karies, eftersom de i vissa länder äter mycket sockerrör och inte borstar tänderna. Nu pratade vi om hur tänderna sitter placerade i munnen.
  • Pigeon
    Jojile skrev 2010-09-01 20:17:19 följande:
    Det var inte menat som något mothugg, bara rent av nyfiken på om det stämde att man överlever på helamning!
    Den där i Italien kanske följde de där förlegade råden om amning max var 4:e timme. I så fall kanske mjölken sinade och inte räckte till barnet?
  • Pigeon
    mialee1 skrev 2010-09-01 20:19:32 följande:
    Jag säger om amning som om samsovning: "Det finns inga tonåringar som har det behovet "Solig
    Jag  tycker inte att en två-åring är för gammal för att amma.

Blir bara trött på alla som är otrevliga. Man behöver inte vilja göra likadant, men det går att uttrycka sina åsikter på ett trevligt sätt!
    Bra sagt.
Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!