Inlägg från: MissKaos |Visa alla inlägg
  • MissKaos

ammar min tvååring, är jag konstig?!

kajsaliten skrev 2010-09-01 10:12:12 följande:
    rubriken är lite ironisk; jag känner mig inte alls konstig men ganska ensam. vår underbara tjej är två år och ammas fortfarande. inte nattetid, hon nattas av sin pappa i vår stora säng o sover sedan som en stock hela natten:) - men dagtid snuttar hon så fort hon kommer åt! hon njuter verkligen av närheten det ger henne, det är "hennes" tuttar (hon kallar dom den "stora" och den "lilla" hihi!) och vi trivs båda två med detta för det mesta. ibland kan jag känna att jag är ett enda stort bröst dock för henne...speciellt de senaste 2 v , hon har börjat på dagis 20 tim i v - älskar det! - men hon har regrederat lite o vill gärna snutta lite mer än vanligt. det är inga problem för mej , jag förstår att hon nu vill ha lite extra trygghet, men jag vill gärna hålla det på nivån att "tutte får du hemma i soffan" , något jag får kämpa med just nu.
    jag undrar nu om det inte finns andra som ammar så mycket som jag gör är barnet är såhär stort? och hur gör man när man väl ska sluta? jag kommer vara tvungen att sluta amma i december pga en massa orsaker, hoppas vi är redo då hela familjen!
    jag är tacksam för tankar råd o funderingar!
    JAg ammar min grabb, han är ifs bara drygt 1,5 ( 1 år och 7 månader). Jag la ner nattammningen i sommras, med hjälp av pappan. Gick ganska enkelt. Håller nu på att dra ner på ammningen. Känns som om hans ammningsbehov nu börjar avta, ammar nu morgon o kväll (tidig tidig morgon han vaknar kl 5 ofta.. ) Det är mysigt och han älskar det. Ibland blir det någon extra gång, nu har han varit sjuk och fått amma lite  mer igen. Kvällsammningen börjar vara intressant varanna dag eller så, medan han är hungrig långt före frukost och vill amma. Äter ju det på dagis kl 8, så det är ju för länge att vänta. Försöker dock skjuta fram det där morgon målet till kl 6.. HAn vill då gärna amma i 1h om han får och halvsova med tutte i munnen. Mysigt, mysigt om de tinte  hade varit för att jag började jobba idag.
    Nej, jag tycker inte du är konstigt. Kanske är det dock bra att hålla ammningen till mattiderna för magensskull. Den kan behöva vila mellan målen, barnen börjar var så stora nu. Bra omd e vänjer sig att inte småäta med, tror jag iaf.
    ღVi vill ha dina synpunkter! www.familjeliv.se/Start/1.832024
  • MissKaos
    helnöt skrev 2010-09-01 10:22:29 följande:
    Amma det gör man med ett litet barn inte då barnet är 2 år....det är ju inte någon närings rik mjölk du har.... min reaktion är att jag ALDRIG skulle ge ett så stort barn den tid att suga på tuttarna.....men visst trivs du med det så ska du givitvis fortsätta.

Men då du vill sluta så är det bara att göra det och förklara för banet för hon är ju så pass stor så hon förstår..

Lycka till
    Enligt den erfarna barnläkaren vi har på BVC så har du fel. Barn kan LEVA på BARA bröstmjölk tills de blir två, om de bara får järn tillsatt. Minson ammades väldigt mkt till han blev ca 1 år 5månade. Han åt sig då mätt på 5min. Så tidsmässigt är det väldigt effektivt om det handlar om att ersätta ett mål mat. VIlket man alltså kan göra. Utan problem.
    Har tyvärr inte sparat källan, men det finns faktiskt studier som visar på att det "normala" för vår art är ammning till ca 5 års ålder. Intressant.
  • MissKaos
    idiblon yes skrev 2010-09-01 10:36:47 följande:
    Det är du som vill ha närheten, inte hon. Sluta göra henne så jävla beroende bara för att du själv är det.
    Vore intressant att höra lite mer om dina åsikter än bara en ilsken kommentar utan grund? Du brukar vara en bättre debattör än så.
    Min son ammas. Och han är, enl vår förskola, ett väldigt aktivt och öppet och socialt barn. Han har lätt att knyta an till fröknarna och de andra barnen -även om mamma såklart är bäst när hon kommer och hämtar. Han BER om att få amma på ett mkt tydligt sätt´, även om han erbjuds annan närhet så är fortfarande ammningen mycket viktig för honom.
  • MissKaos
    Harlow skrev 2010-09-01 19:45:15 följande:

Hade du frågat innan jag fick barn så hade jag sagt: "Ja, det känns konstigt".
    Nu när jag själv är förälder tycker jag inte alls att det är något konstigt med det - jag hade verkligen velat amma längre än jag kunde. Jag fick kämpa som en gnu för att kunna DELamma i fyra månader, oj vad jag slet. Men det var värt det, utan tvekan. Min lille kille har börjat visa intresse för tutten nu på senare tid, drar gärna ur den ur tröjan och vill lattja med den, haha. Hade jag haft mjölk kvar hade han absolut fått amma (han är 15 mån).
    Jag tror att amning är jättebra på alla vis, om man KAN vill säga - ingen mår bra av amningspress och stress...

Nej, man ska inte pressa folk. Tror många mår dåligt i "onödan" pga ammning som inte fungerar. Det kosntiga är att i början är det "fint" att amma och man ses som nån supermamma när man ammar. Men sen växlar det över -har inte fattat vilken natt det gjorde det- oc blir ÄCKLIGT. Ja, alltså har hört berättas om en kvinna som ammars sin 9-åring i badhuset och det känns ju lite tveksamt. Men en 2 åring? Funderar på att amma min unge så länge han vill, offentligt. Bara för att jag kan Demon Och berätta att han minsann fick lite ers när han var nästan nyfödd pga att det tog tid för minmjölk att rinna till och han gick ner för mkt i vikt. Och vi behövde vila lite.
    Ni ser, jag har gjort HELT FEL! Och barnet är hur harmoniskt som helst...
  • MissKaos
    Jojile skrev 2010-09-01 20:00:22 följande:
    Kanske helt orelevant, men var det inte något år sedan en tvååring dog av svält i Italien eller något, just pga att hans mamma enbart hade ammat honom? 
    HAr inte hört talas om det. Tänker inte testa att helamma honom heller.. Men jag gjorde det ett tag när han var runt 1 år(pga sjukdom, han åt inget annat) han gick inte ens ner i vikt..
  • MissKaos
    Kicks71 skrev 2010-09-01 20:09:42 följande:
    Oj, vilken het potatis detta är.. jag tycker att amning är världens bästa 'uppfinning' Glad något helt fantastiskt!

Men personligen har jag kännt att när mina barn kan stå och gå, prata och äta själva, ja då vill inte jag amma längre. De kan vara trygga utan att suga på mina tuttar. Men var och en gör sina val och ingen borde egentligen lägga sig i vad som är rätt eller fel. Var och en gör det som fungerar i deras familj.
    WORD!

TS -En fördel med att ha kvar ammningen är att när alla sjukdomar från dagis kommer i höst, så vill barnet kanske ammas även om det inte vill äta. Jättebra.
  • MissKaos
    CloudBerry 1 skrev 2010-09-01 20:13:18 följande:
    Absolut inte, tvärtom.

Tycker att amning upp till 3-årsåldern är hur naturligt och bra som helst.
    Har du låtit dina barn amma fritt hela tiden? JAg drog ju ner på det dels nattetid (vilket var bra för oss) och dagitd pga att jag skulel börja jobba. Nu ammar ju jag ca 2 ggr/dygn, men sen vill han alltid amma efter at than har badat. Det har blivit en mysig vana så då ska han upp ur badet och äta ur båda brösten. Har eg inte märkt ngn skillnad på det som jag ser som viktigt  -att han äter lite gröt så han sover.. Ammar numera alltid efter den men före frukosten. Nu vill jag inte dra ner på det mer, utan kan nästan ångra att jag har minskat ner det så mkt..
    Ursäkta svamlet, alltså -hr du låtit dina amma fritt hela tiden, och slutade de "av sig själva"?
  • MissKaos
    Jojile skrev 2010-09-01 20:17:19 följande:
    Det var inte menat som något mothugg, bara rent av nyfiken på om det stämde att man överlever på helamning!
    Tog det inte så heller, men ville svara.. Text blir lätt "hårt"..

Föresten, det har stått notiser i bla Vi Föräldrar om att ammning verkar förebygga karies. Inte tvärt om som man tidigare sagt.  (sen är ju tandborstnign en bra grejj helt klart..)
  • MissKaos
    CloudBerry 1 skrev 2010-09-01 20:22:56 följande:
    Gissar att inlägget var menat till någon annan va?

Men ja jag ammade fritt tills 26 månader.
    Delvis.. Orkade inte skriva om det. Gubben envisades med att prata med mig *dah* när jag förökte FL:a..

Slutade de spontant?
  • MissKaos
    mialee1 skrev 2010-09-01 20:19:32 följande:
    Jag säger om amning som om samsovning: "Det finns inga tonåringar som har det behovet "Solig
    Jag  tycker inte att en två-åring är för gammal för att amma.

Blir bara trött på alla som är otrevliga. Man behöver inte vilja göra likadant, men det går att uttrycka sina åsikter på ett trevligt sätt!
    ...inte med mamma iaf
  • MissKaos
    JAG är BÄST skrev 2010-09-01 20:29:07 följande:
    Jag tror inte att man överlever på BARA amning!!

Hur länge skulle man själv leva på bara frukostvälling?(menar nu vuxna människor,,,för välling är flytande vätska,,å det är även bröstmjölk)
    Du kan leva bra länge på bara välling *vet*

Det är vår gammla BVC läkare du får bråka med, han påstår detta.
    Min son gick, som jag tidigare skrev, inte ens ner i vikt n är han helammades pga att han var sjuk och inte åt ngt annat en period runt 1 år.
  • MissKaos
    JAG är BÄST skrev 2010-09-01 20:36:03 följande:
    Hur gammal var han då?
    Ge mig namn å tel till din bvc läkare som påstod det!!, för den läkaren borde få en käftsmäll för ett sånt utsago

Kolla bara in modeller hur som går på pulverdieter,,,dricker bara vatten,,rena sallader. Hur ser dom ut?
    Hur många har inte dukat under av bara flytande föda?
    Min son? 1 år. Nu hade han såklart fått mat om han hade ätit den. Han erbjöds mat varje mål.

Dr påpekade även att man måste få extra järn någonstanns ifrån, men att man kan leva på mjölken i övrigt. Vi var nämligenmkt oroade över att unge herrn åt så himmla lite, en bråkdel av vad andra barn i hans ålder åt. Men -han följde ändå sin kurva.. Då jag under samtalet ammade barnet så sa doktorn detta.. Så så var sammanhanget.

Ja, fast du KAN leva på välling ganska länge.. Tor snarast problemet blir vitaminbrist-  Dom där modellerna är anorektiker hela bunten ju, och pulverdieter och välling är nu inte samma sak.. Men, testa inte. Su kommer garanterat inte må bra och bli otroligt kissnödig om du ska få i dig så det räcker.
  • MissKaos
    Cocco skrev 2010-09-01 20:54:34 följande:
    Nu ska vi se jag har helammat en ettåring i ca 1.5 månad utan att han gick ner i vikt. Han stod nästan stilla i vikt men han gick inte ner.
    Man kan klara sig på helamnings ganska länge. Barn som är väldigt allerigska kan ibland få bli ammade bra länge eftersom det är så mycket annan föda de ändå inte kan äta.
    Vet flera som i princip helammat till året utan större problem hos barnet.
    Men v kan nog alla vara överens om att helamma en ettåring är rätt jobbigt. Själv gick jag ner 5kg under den månaden jag gjorde det.
    Varför gick itne jag ner, som behövde det?  *ser lite arg ut*
    Var inte ens särskilt jobbigt, däremot var det jobbigt att han var sjuk. Han var ju så ledsen av flera öroninfl mm. Ammning har varit extremt lätt för mig, det har bara fungerat. Och jag skulle nog kunna amma en hel skock ungar verkar det som. Jag har, sedan mjölken rann till, haft jättegott om den. Behövs ingen pump för att klämma fram en dl..
  • MissKaos
    IdaVasterflo skrev 2010-09-01 21:08:26 följande:
    Det var väl hellre fråga om att de som ammar länge inte får fulare tänder pga amningen? 
    Nej, inte länge. Nyare forskning visa på att ammning skyddar mot karies.
  • MissKaos
    bohusbebis skrev 2010-09-01 21:24:07 följande:
    Intressant, på folktandvården här slog de bakut vid ett-årsinformationen och nästan tvingade mig att säga att jag genast skulle sluta amma, samma med bägge barnen. För det var såååå farligt med söt bröstmjölk för tänderna. Ha. Struntade i det och del-ammade bägge barnen till de var nästan två år. Dottern (drygt 2 år) försöker fortfarande "komma till" när hon vill ha extratröst om hon är hängig eller så. Men ger sig direkt när hon inte får. Bägge barnen ville däremot "pilla" innanför min tröja när de var gosiga eller ville ha tröst. Två år tycker jag var rätt lagom för oss att sluta amma, men har full respekt för andra som ammar längre/kortare/inte alls.
    Jag upplever inte att närheten till barnen har blivit sämre, tvärtom kanske för nu läser vi mer böcker t.ex. De tuttade mest när de skulle somna, vi fick lägga om rutinerna lite bara...
    Ja, det tyckte jag med när jag läste artikeln i Vi Föräldrar och senare på nätet (tror det var netdoktor, menjag ksa inte svära på det)
    Jag orkade inte heller bråka med tandvårdspersonalen.
    Jag har haft  mycket problem med mina tänder, jag är "korttidsammad"  och har fått lördagsgodis, inget (extremt sällan) sött i veckorna, tandborstning regelbundet osv osv. Men man sa at tmin emalj var kass ändå. Från start. OM den nya studien stämmer så kankse ammning kan hjälpa mot det arvet. *hoppas*
  • MissKaos
    bohusbebis skrev 2010-09-01 21:31:39 följande:
    Kan tillägga att när vi väl tog tag i "av-vänjningen" så tog det 3-4 skrikiga kvällar med mycket vankande med barn i famnen (kortare och kortare för varje kväll, började med drygt 1 timmes skrik -och mitt hjärta som gick i bitar- till 15 min) och nån biltur för att söva barnet. Men sen har det funkat!
    Det där med "stopp-och-väx" föreslog min man (åtminstone att jag skulle smörja med nåt som smakade äckligt) men det bar mig emot. Fördelen att vänja av en 2-åring är ju faktiskt att man kan resonera någorlunda logiskt med denne.
    Hörde en tjej som tog senap.. Tyckte med det kändes hårt.

Godnatt!

Hoppas du blir klokare av allt tjöt i tråden, TS. Känns som om vi har kapat den lite.. Hoppas du finner ngt svar iaf.
Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!