Inlägg från: CloudBerry 1 |Visa alla inlägg
  • CloudBerry 1

ammar min tvååring, är jag konstig?!

Absolut inte, tvärtom.

Tycker att amning upp till 3-årsåldern är hur naturligt och bra som helst.

• CloudBerry 1
    MissKaos skrev 2010-09-01 20:19:08 följande:
    Har du låtit dina barn amma fritt hela tiden? JAg drog ju ner på det dels nattetid (vilket var bra för oss) och dagitd pga att jag skulel börja jobba. Nu ammar ju jag ca 2 ggr/dygn, men sen vill han alltid amma efter at than har badat. Det har blivit en mysig vana så då ska han upp ur badet och äta ur båda brösten. Har eg inte märkt ngn skillnad på det som jag ser som viktigt  -att han äter lite gröt så han sover.. Ammar numera alltid efter den men före frukosten. Nu vill jag inte dra ner på det mer, utan kan nästan ångra att jag har minskat ner det så mkt..
    Ursäkta svamlet, alltså -hr du låtit dina amma fritt hela tiden, och slutade de "av sig själva"?
    Gissar att inlägget var menat till någon annan va?

Men ja jag ammade fritt tills 26 månader.
  • CloudBerry 1
    Pigeon skrev 2010-09-01 20:57:12 följande:
    Undrar om folk tycker det ärlika konstigt med en tvååring som använder napp?
    Eller äter något ur flaska.
  • CloudBerry 1
    SuperJE skrev 2010-09-02 08:43:20 följande:
    Men herregud. Nu snackar vi om amning, inte om napp osv (en viss skillnad..) Man får i sig all näring genom mat och välling/mjölkersättning. Vill ni ge era barn bulle och festis varje dag får ni väl göra det, jag skulle aldrig göra det eftersom allt är sockerbomber.

Jag slutade amma min dotter när hon var riktigt liten. Är hon otrygg, osäker osv? NEJ, för jag och min man kan visa henne kärlek och trygghet på andra sätt. Pussar och kramar varje dag t.ex..
    Visst är det skillnad, den ena ger näring och kroppskontakt ett par ggr under dygnet och den andra ger seda tänder för att den jämt sitter i truten.
  • CloudBerry 1
    CloudBerry 1 skrev 2010-09-02 09:17:16 följande:
    Visst är det skillnad, den ena ger näring och kroppskontakt ett par ggr under dygnet och den andra ger seda tänder för att den jämt sitter i truten.
    ...och försenar talet för att något är i vägen.
  • CloudBerry 1
    MissKaos skrev 2010-09-01 20:27:00 följande:
    Delvis.. Orkade inte skriva om det. Gubben envisades med att prata med mig *dah* när jag förökte FL:a..

Slutade de spontant?
    Första fick inte amma längre än till 6 månader och andra fick sluta vid 26 månader och nej, de slutade inte spontant.

Nu med yngsta så använde jag en salva mot svamp som tydligen smakade äckligt långt efter påstrykningen så jag sa att de blivit trasiga och det godtog hon utan protester, skulle aldrig klara av att neka rakt av bara för att. Åkte bort en helg men det fungerade inte alls för hon vet ju skillnaden mellan pappa och mig så när jag kom tillbaka så blev hon ju glad...
  • CloudBerry 1
    Kokomo skrev 2010-09-02 10:46:37 följande:
    Det är det jag tänker mig, att även för de allra flesta långtidsammare bör det finns någon slags gräns där det känns som att barnet helt enkelt är för stort att ammas. En känslomässig gräns liksom. Å då känns det som att diskussionen blir lite märklig och att även långtidsammarna (och vice versa för all del) borde ha en viss förståelse för att det finns de som tycker att barn över 1 år är för stora då det allra mest är känslomässigt. Äh jag svamlar märker jag, hoppas att någon förstår vad jag skriver iaf. :)

Fast det är ju det som är så sjukt, många tycker att subsituten går att använda i flera år men inte originalet.

Om man tycker att en 2-åring är för gammal för amning så borde det ju också vara för gammalt för napp och flaska eftersom det har samma syfte minus mysdelen. Känns insnöat och korkat att godkänna ena men inte det andra.

För min del går gränsen nog vid 3 år.

• CloudBerry 1
    Kokomo skrev 2010-09-02 11:22:35 följande:
    Jag tycker inte att det är varken sjukt, insnöat eller korkat då alla har olika känslor för vid vilken ålder det börjar kännas obehagligt att stoppa in ett bröst i ett barns mun. För din del går den gränsen vid 3 år men varför skulle det vara mindre okej att tycka att den går tidigare egentligen? Det finns säkert de som tycker att du är sjuk, insöad och korkad som tycker att den gränsen går redan vid 3 års ålder.
    Fast det var inte det jag skrev, det som var iq-befriat enligt mig är att tycka att napp är okej men inte bröstet vid en viss ålder.

Dubbelmoral.
  • CloudBerry 1
    alvosk skrev 2010-09-02 13:00:36 följande:
    fy vad onödigt!!=( Vem skadas av att en tvååring ammas?
    Äh, igorera bara...
Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!