• kajsaliten

ammar min tvååring, är jag konstig?!

rubriken är lite ironisk; jag känner mig inte alls konstig men ganska ensam. vår underbara tjej är två år och ammas fortfarande. inte nattetid, hon nattas av sin pappa i vår stora säng o sover sedan som en stock hela natten:) - men dagtid snuttar hon så fort hon kommer åt! hon njuter verkligen av närheten det ger henne, det är "hennes" tuttar (hon kallar dom den "stora" och den "lilla" hihi!) och vi trivs båda två med detta för det mesta. ibland kan jag känna att jag är ett enda stort bröst dock för henne...speciellt de senaste 2 v , hon har börjat på dagis 20 tim i v - älskar det! - men hon har regrederat lite o vill gärna snutta lite mer än vanligt. det är inga problem för mej , jag förstår att hon nu vill ha lite extra trygghet, men jag vill gärna hålla det på nivån att "tutte får du hemma i soffan" , något jag får kämpa med just nu.
    jag undrar nu om det inte finns andra som ammar så mycket som jag gör är barnet är såhär stort? och hur gör man när man väl ska sluta? jag kommer vara tvungen att sluta amma i december pga en massa orsaker, hoppas vi är redo då hela familjen!
    jag är tacksam för tankar råd o funderingar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 09:03
    sedan en månad har jag inte ammat mer. avslutet blev perfekt, jag o min man satt oss ner med henne o sa att "nu är tutten slut, den måste vila. du får säga hejdå till tutten nu". vår dotter funderade ett tag, o sa att hon ville pussa tutten hejdå:) det fick hon förstås. efter det har hon frågat ibland, men på skoj. hon var helt enkelt redo, vi också! jag är glad att jag ammat så länge, det känns helt rätt. det känns också rätt att ha slutat nu! vill bara tacka alla som skrivit här, både negativa men framför allt alla positiva tankar. vi gör alla det vi tror är bäst för våra barn, dom är alla olika med olika behov. min dotter har mått bra av amningen, hon mår bra nu också!

• Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!
  • CloudBerry 1
    alvosk skrev 2010-09-02 13:00:36 följande:
    fy vad onödigt!!=( Vem skadas av att en tvååring ammas?
    Äh, igorera bara...
  • Tjohalia
    livet leker skrev 2010-09-02 13:00:29 följande:
    Inte skumt alls, jag ammade tills hon var 8 månader. Men du fattar inte skillnaden mellan att vara under året och 2 år va?
    Och det är förståss lika illa med napp och nappflaska till 2-åringar? Det är ju samma sak, fast sämre.
    JOLINE 050414 * ALEX 070309
  • livet leker
    Pigeon skrev 2010-09-02 13:05:27 följande:
    Nej?
    OK då kan jag inte hjälpa dig, tyvärr.
  • Pigeon
    livet leker skrev 2010-09-02 13:09:12 följande:
    OK då kan jag inte hjälpa dig, tyvärr.
    Du kan ju förklara varför det inte är fel att ammas när man kan äta fast föda och är under året, medan det plötsligt blir fel om man är över året?
    Är det okej med napp (=tuttsubstitut) om man är över året?
  • Plutteli
    livet leker skrev 2010-09-02 12:55:33 följande:
    Hon kanske inte hade några alls. Så hon inte kunde äta vanlig mat som man brukar göra när man är 2 år.
    Tja, min tjej hade massor av tänder men kunde inte börja äta vanlig mat fören vid ett års ålder och ammade på till 23 månader. Så igen, vad har tänder med saken att göra?
  • livet leker
    Pigeon skrev 2010-09-02 13:11:42 följande:
    Du kan ju förklara varför det inte är fel att ammas när man kan äta fast föda och är under året, medan det plötsligt blir fel om man är över året?
    Är det okej med napp (=tuttsubstitut) om man är över året?
    Vad har jag skrivit att gränsen går vid ett år?
  • Pie de limon

Ammade min son tills han var ca 19 mån. Slutade då pga att nattamningarna tärde på min hälsa. Det var vemodigt men dags då.

Inget fel amma en 2-åring!!
    Bara vi här i västvärlden som tycker det är konstigt. Tycker man skall amma så länge man själv och barnet vill / trivs med det.

När min son började på dagis var han 1 år men tidig i talet. på eftermiddagarna när jag hämtade gastade han : TUTTE!!

:) 

• Plutteli
    ThildasMamma skrev 2010-09-02 13:27:54 följande:
    Vad är AP???
    Attachment Parenting eller Activ Parenting. Går ut på att man ska vara aktiv med sina barn, ge dem mycket mycket närhet, bebisar ska hälst ammas och bäras i sjal så mycket det går och gärna sammsovning. Baseras mycket på hur man tog hand om barn förr i tiden då det inte funkade att helt gå upp i allt barnet vill och inte vill göra, genom att ha en bebis i sjal hänger den ju med i allt man gör men är ändå nöjd då den får sitta näära och vaggas till sömns när det behövs och större barn skall ha en naturlig roll i familjelivet där barnet ges utrymme dels genom uppmärksamhet och kärlek men även genom att från tidig ålder få hjälpa till med små sysslor som blir större ju äldre barnet blir. Filosofin tror inte på bestraffning i större utsträckning utan att beteenden ger naturliga konsekvenser, antingen possitiva eller negativa.

För att förklara det väldigt kort.
  • ius lexis
    Plutteli skrev 2010-09-02 13:36:10 följande:
    Attachment Parenting eller Activ Parenting. Går ut på att man ska vara aktiv med sina barn, ge dem mycket mycket närhet, bebisar ska hälst ammas och bäras i sjal så mycket det går och gärna sammsovning. Baseras mycket på hur man tog hand om barn förr i tiden då det inte funkade att helt gå upp i allt barnet vill och inte vill göra, genom att ha en bebis i sjal hänger den ju med i allt man gör men är ändå nöjd då den får sitta näära och vaggas till sömns när det behövs och större barn skall ha en naturlig roll i familjelivet där barnet ges utrymme dels genom uppmärksamhet och kärlek men även genom att från tidig ålder få hjälpa till med små sysslor som blir större ju äldre barnet blir. Filosofin tror inte på bestraffning i större utsträckning utan att beteenden ger naturliga konsekvenser, antingen possitiva eller negativa.

För att förklara det väldigt kort.
    Tack!!
Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!