• kajsaliten

ammar min tvååring, är jag konstig?!

rubriken är lite ironisk; jag känner mig inte alls konstig men ganska ensam. vår underbara tjej är två år och ammas fortfarande. inte nattetid, hon nattas av sin pappa i vår stora säng o sover sedan som en stock hela natten:) - men dagtid snuttar hon så fort hon kommer åt! hon njuter verkligen av närheten det ger henne, det är "hennes" tuttar (hon kallar dom den "stora" och den "lilla" hihi!) och vi trivs båda två med detta för det mesta. ibland kan jag känna att jag är ett enda stort bröst dock för henne...speciellt de senaste 2 v , hon har börjat på dagis 20 tim i v - älskar det! - men hon har regrederat lite o vill gärna snutta lite mer än vanligt. det är inga problem för mej , jag förstår att hon nu vill ha lite extra trygghet, men jag vill gärna hålla det på nivån att "tutte får du hemma i soffan" , något jag får kämpa med just nu.
    jag undrar nu om det inte finns andra som ammar så mycket som jag gör är barnet är såhär stort? och hur gör man när man väl ska sluta? jag kommer vara tvungen att sluta amma i december pga en massa orsaker, hoppas vi är redo då hela familjen!
    jag är tacksam för tankar råd o funderingar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 09:03
    sedan en månad har jag inte ammat mer. avslutet blev perfekt, jag o min man satt oss ner med henne o sa att "nu är tutten slut, den måste vila. du får säga hejdå till tutten nu". vår dotter funderade ett tag, o sa att hon ville pussa tutten hejdå:) det fick hon förstås. efter det har hon frågat ibland, men på skoj. hon var helt enkelt redo, vi också! jag är glad att jag ammat så länge, det känns helt rätt. det känns också rätt att ha slutat nu! vill bara tacka alla som skrivit här, både negativa men framför allt alla positiva tankar. vi gör alla det vi tror är bäst för våra barn, dom är alla olika med olika behov. min dotter har mått bra av amningen, hon mår bra nu också!

• Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!
  • bigmacoco
    Hervor 1 skrev 2010-09-02 17:19:47 följande:
    Att amma ett småbarn gör en inte det minsta bunden, inte mer bunden än vad man är som förälder oavsett om amn ammar eller ej. Jag ammar min 2½-åring. Jag jobbar, mitt barn går på dagis och allt det där som hör till.

Att amma ett småbarn är naturligt, mysigt, nyttigt och en väldigt avkopplande stund efter en lång dag ifrån varandra -bara som ett exempel
    Fast för mig känns det där "mysiga" mer som ett vuxenbehov... Jag ammade inte speciellt länge, ville men det gick inte helt enkelt. Men myste - det gjorde vi desto mer!!
  • Ullio

Men vad är det med folk och att tvinga på andra sin sanning som norm? Så länge man inte skadar sitt barn så är det väl upp till var och en att avgöra vad som är bäst för sitt barn?

Ammar man för kort tid så är man ond, ammar man för länge så är man pervers. Skärp er! Alla har inte samma referensramar.

Så länge barnen inte tar skada så kan ni väl hålla inne med spydigheterna.
    Ett vänligt "jag skulle inte göra det" hade liksom räckt.

• Hervor 1
    bigmacoco skrev 2010-09-02 17:25:14 följande:
    Fast för mig känns det där "mysiga" mer som ett vuxenbehov... Jag ammade inte speciellt länge, ville men det gick inte helt enkelt. Men myste - det gjorde vi desto mer!!
    Man kan givetvis mysa utan att amma. Som tur är finns det massor med sätt att vara nära och mysa med sitt barn, amning är ett utav dem. Kan garantera dig att det inte har något med mammans behov att göra.
  • älskarlivet81
    Hervor 1 skrev 2010-09-02 17:24:43 följande:
    Nej men om man ammar sitt barn länge så gör man nog inte det trots att man tycker att det är obehagligt eller jobbigt eller vad det nu kan vara. Personligen ammar jag eftersom det är så viktigt för mitt barn och för att jag trivs. Hade jag inte gjort det hade jag slutat.
    Jag ammar också, min dotter är 3 månader, kommer nog inte amma längre än 6-7 månader.
    Är dock uppvuxen på ersättning och mår prima! 
  • Hervor 1
    älskarlivet81 skrev 2010-09-02 17:27:31 följande:
    Jag ammar också, min dotter är 3 månader, kommer nog inte amma längre än 6-7 månader.
    Är dock uppvuxen på ersättning och mår prima! 
    Har jag ens kommenterat ersättning eller att man skulle må dåligt av att endast ha blivit korttidsammad?
  • bubblish

Har inte läst hela tråden och riskerar upprepa vad någon annan redan sagt. WHO rekomenderar att kvinnor helammar sina barn i 6  månader och därefter delammar minst till 2 års ålder. Näringsrik är mjölken även då  och gör stor nytta i barnens kropp.
    Det är varken äckligt eller sjukt utan helt normalt och väldigt naturligt. Större delen av världens kvinnor ammar sina barn betydligt längre än så. Jag tror medelåldern i världen ligger på nästan 4 år!
    Men jag antar att det är vi i västvärlden som inte vill använda våra kroppar, "för länge", till det de är ämnade för...

• älskarlivet81
    Hervor 1 skrev 2010-09-02 17:33:37 följande:
    Har jag ens kommenterat ersättning eller att man skulle må dåligt av att endast ha blivit korttidsammad?
    Nej, bara att alla säger att det är så "viktigt" med amning.. Men man mår inte dåligt om man inte blir ammad alls heller!
  • Kira
    Hervor 1 skrev 2010-09-02 17:19:47 följande:
    Att amma ett småbarn gör en inte det minsta bunden, inte mer bunden än vad man är som förälder oavsett om amn ammar eller ej. Jag ammar min 2½-åring. Jag jobbar, mitt barn går på dagis och allt det där som hör till.

Att amma ett småbarn är naturligt, mysigt, nyttigt och en väldigt avkopplande stund efter en lång dag ifrån varandra -bara som ett exempel
    precis vad jag skulle ha svarat, men du var snabbare Glad

Ni som tycker det är konstigt att amma länge kan ju vidga era vyer och läsa denna utmärkta artikel om amning i Mongoliet: www.drmomma.org/2009/07/breastfeeding-in-land-of-genghis-khan.html

Man kan tänka väldigt olika om saker och ting! Synd bara att man inte kan samtala sakligt om det på detta forum.
  • Hervor 1
    älskarlivet81 skrev 2010-09-02 17:38:19 följande:
    Nej, bara att alla säger att det är så "viktigt" med amning.. Men man mår inte dåligt om man inte blir ammad alls heller!
    Men det ÄR viktigt med amning, åtmonstone ur ett folkhälsoperspektiv. För den enskide individen behöver det dock inte innebära några hälsonackdelar att födas upp på ersättning, men det förändrar ändock inte det faktum att på gruppnivå är det skillnad.
  • Lindadjo

Tycker inte det är det minsta konstigt, men jag håller med dig. Andra såg lite konstigt på mig när jag ammade min yngsta kille, så det slutade med att jag inte ville göra det ute, utan bara hemma. Sista halvåret var amningen bara som tröst tror jag, Han åt mat bra så han hade inte behövt amma, men vi fortsatte för att han och jag ville det. Tråkigt bara att "andra" ska störa sig så mycket på vad jag väljer att göra.
    Jag ammade honom i ca 2½ år. Anledningen till att jag slutade var för att han mest ammade på natten, det blev jobbigt för mig med jobb och aming på nattetid, och så tog det för mycket näring ifrån mig, jag lessnade på att ha tuggummihår
    Får jag fler barn ammar jag gärna lika länge igen, och den här gången skulle jag strunta i vad andra tyckte, och vara stolt över att det funkar så bra istället!

2010 ska bli ett bra år!
Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!