• kajsaliten

ammar min tvååring, är jag konstig?!

rubriken är lite ironisk; jag känner mig inte alls konstig men ganska ensam. vår underbara tjej är två år och ammas fortfarande. inte nattetid, hon nattas av sin pappa i vår stora säng o sover sedan som en stock hela natten:) - men dagtid snuttar hon så fort hon kommer åt! hon njuter verkligen av närheten det ger henne, det är "hennes" tuttar (hon kallar dom den "stora" och den "lilla" hihi!) och vi trivs båda två med detta för det mesta. ibland kan jag känna att jag är ett enda stort bröst dock för henne...speciellt de senaste 2 v , hon har börjat på dagis 20 tim i v - älskar det! - men hon har regrederat lite o vill gärna snutta lite mer än vanligt. det är inga problem för mej , jag förstår att hon nu vill ha lite extra trygghet, men jag vill gärna hålla det på nivån att "tutte får du hemma i soffan" , något jag får kämpa med just nu.
    jag undrar nu om det inte finns andra som ammar så mycket som jag gör är barnet är såhär stort? och hur gör man när man väl ska sluta? jag kommer vara tvungen att sluta amma i december pga en massa orsaker, hoppas vi är redo då hela familjen!
    jag är tacksam för tankar råd o funderingar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 09:03
    sedan en månad har jag inte ammat mer. avslutet blev perfekt, jag o min man satt oss ner med henne o sa att "nu är tutten slut, den måste vila. du får säga hejdå till tutten nu". vår dotter funderade ett tag, o sa att hon ville pussa tutten hejdå:) det fick hon förstås. efter det har hon frågat ibland, men på skoj. hon var helt enkelt redo, vi också! jag är glad att jag ammat så länge, det känns helt rätt. det känns också rätt att ha slutat nu! vill bara tacka alla som skrivit här, både negativa men framför allt alla positiva tankar. vi gör alla det vi tror är bäst för våra barn, dom är alla olika med olika behov. min dotter har mått bra av amningen, hon mår bra nu också!

• Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!
  • Hervor 1
    älskarlivet81 skrev 2010-09-02 20:30:48 följande:
    Varför är det så himla viktigt med amning? Tänker du då på allergier etc?
    Nej det gör jag inte. Alla fördelar som finns med amning och bröstmjölk har jag dock ingen ork att dra upp då det är väldigt mycket. Dessutom misstänker jag att du hört dem förut och även om du möjligen inte känner till alla så säkert flera. Jag nöjer mig med att konstatera faktumet att amning har betydelse för folkhälsan.
  • Hervor 1
    älskarlivet81 skrev 2010-09-02 20:30:48 följande:
    Varför är det så himla viktigt med amning? Tänker du då på allergier etc?
    eller.. jag vet ju inte vad du menar med "etc", men det var inte allergier jag syftade på iaf..
  • k girl
    Hugful80 skrev 2010-09-02 20:33:44 följande:
    Du verkar dock inte veta vad ett diskussionsforum är.
    Du verkar inte veta vad diskutera innebär.
  • älskarlivet81
    Hervor 1 skrev 2010-09-02 20:39:48 följande:
    Nej det gör jag inte. Alla fördelar som finns med amning och bröstmjölk har jag dock ingen ork att dra upp då det är väldigt mycket. Dessutom misstänker jag att du hört dem förut och även om du möjligen inte känner till alla så säkert flera. Jag nöjer mig med att konstatera faktumet att amning har betydelse för folkhälsan.
    Spännande, vet många som inte blivit ammade men som inte varit mer sjuka eller haft mer allergier än de som blivit ammade..

Jag tycker det skuldbeläggs för mycket på mammor som itne kan/vill amma. 
  • k girl
    älskarlivet81 skrev 2010-09-02 20:43:50 följande:
    Spännande, vet många som inte blivit ammade men som inte varit mer sjuka eller haft mer allergier än de som blivit ammade..

...det är skillnad på individnivå och populationsnivå. Men jag håller med dig. Främja amning kan man göra på andra sätt än att skuldbelägga och utpressa.
  • älskarlivet81
    k girl skrev 2010-09-02 20:47:30 följande:
    ...det är skillnad på individnivå och populationsnivå. Men jag håller med dig. Främja amning kan man göra på andra sätt än att skuldbelägga och utpressa.
    Japp, så fruktansvärt dåligt jag mådde i början för amningen inte fungerade, grät varje amning.. Men ge upp det ville jag inte, för när jag tänkte den tanken kände jag mig som en dålig mamma.. Idag tycker jag lite bättre om amningen, men kommer inte amma längre än nödvändigt ändå. 
  • Hervor 1
    älskarlivet81 skrev 2010-09-02 20:43:50 följande:

Menar du att jag på något vis skuldbelagt flaskmatande mammor?
  • älskarlivet81
    Hervor 1 skrev 2010-09-02 21:05:33 följande:
    Menar du att jag på något vis skuldbelagt flaskmatande mammor?
    Nej inte just du, men många andra gör det.
  • Hervor 1
    älskarlivet81 skrev 2010-09-02 21:08:51 följande:
    Nej inte just du, men många andra gör det.
    Det är såklart oerhört ledsamt, att antyda (eller säga rakt ut) att någon inte gör sitt bästa för sitt barn är oerhört sårande, precis lika sårande som att bli kallad för pervers eller anklagad för att sätta sitt behov av att vara oumbärlig framför barnets behov av att utvecklas och bli självständig (bara som ett exempel på de oerhörda mängder med vanföreställningar som finns kring långtidsammande mödrar).
  • älskarlivet81
    Hervor 1 skrev 2010-09-02 21:13:04 följande:
    Det är såklart oerhört ledsamt, att antyda (eller säga rakt ut) att någon inte gör sitt bästa för sitt barn är oerhört sårande, precis lika sårande som att bli kallad för pervers eller anklagad för att sätta sitt behov av att vara oumbärlig framför barnets behov av att utvecklas och bli självständig (bara som ett exempel på de oerhörda mängder med vanföreställningar som finns kring långtidsammande mödrar).
    Jag säger inte att det är perverst, men förstår inte heller meningen med att amma ett så stort barn. 

Skulle jag ge bröstet varje gång min tjej vill snutta skulle jag aldrig kunnat göra något annat på dagarna.. Jag har valt att därför inte vara mänsklig napp, även om hon någon gång ibland (väldigt sällan) ammar trots att hon inte är hungrig. 
Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!