• kajsaliten

ammar min tvååring, är jag konstig?!

rubriken är lite ironisk; jag känner mig inte alls konstig men ganska ensam. vår underbara tjej är två år och ammas fortfarande. inte nattetid, hon nattas av sin pappa i vår stora säng o sover sedan som en stock hela natten:) - men dagtid snuttar hon så fort hon kommer åt! hon njuter verkligen av närheten det ger henne, det är "hennes" tuttar (hon kallar dom den "stora" och den "lilla" hihi!) och vi trivs båda två med detta för det mesta. ibland kan jag känna att jag är ett enda stort bröst dock för henne...speciellt de senaste 2 v , hon har börjat på dagis 20 tim i v - älskar det! - men hon har regrederat lite o vill gärna snutta lite mer än vanligt. det är inga problem för mej , jag förstår att hon nu vill ha lite extra trygghet, men jag vill gärna hålla det på nivån att "tutte får du hemma i soffan" , något jag får kämpa med just nu.
    jag undrar nu om det inte finns andra som ammar så mycket som jag gör är barnet är såhär stort? och hur gör man när man väl ska sluta? jag kommer vara tvungen att sluta amma i december pga en massa orsaker, hoppas vi är redo då hela familjen!
    jag är tacksam för tankar råd o funderingar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 09:03
    sedan en månad har jag inte ammat mer. avslutet blev perfekt, jag o min man satt oss ner med henne o sa att "nu är tutten slut, den måste vila. du får säga hejdå till tutten nu". vår dotter funderade ett tag, o sa att hon ville pussa tutten hejdå:) det fick hon förstås. efter det har hon frågat ibland, men på skoj. hon var helt enkelt redo, vi också! jag är glad att jag ammat så länge, det känns helt rätt. det känns också rätt att ha slutat nu! vill bara tacka alla som skrivit här, både negativa men framför allt alla positiva tankar. vi gör alla det vi tror är bäst för våra barn, dom är alla olika med olika behov. min dotter har mått bra av amningen, hon mår bra nu också!

• Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!
  • mojsa
    nollåtta skrev 2010-09-02 23:09:30 följande:
    Det ena behöver väl inte uteluta det andra? Eller blir din man kåt när han kissar med sin kuk?
    Skrattande
  • versus
    SuperJE skrev 2010-09-02 23:01:49 följande:

Nu orkar jag inte läsa denna tråd mera eftersom ni skriver 140 inlägg på en dag. Men nu har jag kommit på varför vissa vill amma så länge; ni har förmodligen så fula bröst att ni inte ser dom som en sexig kroppsdel inför er pojkvän/man, så varför inte ha dom fyllda med mjölk så länge som möjligt så någon i familjen uppskattar dom i alla fall? ;)

Nu var jag ju lite ironisk, men jag skulle kunna tänka mig att det är så i många av fallen. Mina tuttar är supersnygga, och dom är min mans och ingen annans. Mitt barn har fått "låna" dom för att få mat och bygga upp ett bra immunförsvar, och efter en månad kunde hon börja äta ersättning istället eftersom hon blev mer mätt på det. Så förmodligen är det där största skillnaden ligger i vad vi tycker..

Satt och skrev mitt inlägg om sexualiseringen av kvinnans bröst och du gav mig svar på frågan!!!
    Tack...jag kan se skillnad på mitt barns behov och de behov jag och min man har i vårat sexliv. Även om du är ironisk tror jag att skillnaden är vilka referenser man har till sina bröst.

För att vara brutalt ärlig och bjuda på mig själv så har jag alltid haft fina bröst De är nu lite hängiga och inte lika "perky" men fan så jävla underbara saker som både kan användas till min son och i ett sexliv

Ty så är det ju med "snippan" också-den kan föda barn och dessutom användas till sex om man nu vill det
  • FenomenaA

Nej, det är verkligen inte konstigt att amma småbarn! Det mysigt.

(men den som vill se konstiga åsikter kan ju titta i resten av denna tråd.......)

• maj09

Hej!

Du är absolut inte konstig!!! Det är klart att ingenting som fungerar är konstigt. Om det skulle ha varit dåligt för barnet så skulle kroppen sluta att producera mjölk betydligt tidigare. Om du har mjölk och ditt barn är nöjt så är det ju bara att fortsätta. Två tjejer på mitt jobb ammade sina barn tills de var 3 år. Det är det längsta jag har har hört talas om här i Sverige. Jag helammar i princip min 15-månaders dotter. Började med att introducera mat vid 6 månader men hon vill fortfarande "bara" ha tutte. Det blir lite fruktmål, ett litet mål barnmat vid lunch och gröt på kvällen, men det är bara vid bröstet hon äter sig riktigt mätt.

Jag tror faktiskt att de som tycker att det är "konstigt" eller "fel" har lite komplex för att det kanske inte har fungerat så bra med amningen för dem.   

• versus
    SuperJE skrev 2010-09-02 23:05:30 följande:
    Kom inte och säg något annat. Skulle ni gilla sex, tycka om att er man håller på med era bröst och ser dom som något sexuellt så skulle ni också vilja sluta amma snabbt
    Nope och det skrev jag innan du frågade
  • versus
    nollåtta skrev 2010-09-02 23:09:30 följande:
    Det ena behöver väl inte uteluta det andra? Eller blir din man kåt när han kissar med sin kuk?
    *fnissar så jag kissar på mig*
  • SallyBlixten
    älskarlivet81 skrev 2010-09-02 20:33:09 följande:
    Nej, alla barn kan inte kontrollera sina toalettbehov när de är 2 år!!
    Nu pratar vi nog om olika saker. Jag håller med om att dagens svenska tvååringar inte kan kontrollera sina toalettbehov men det är ju för att vi kränger på dem superabsorberande blöjor så att de tappar sin naturliga förmåga.

Läs gärna om EC på http://www.edenbaby.se/pages/ec.php eller googla på elimination communication så slipper vi prata förbi varandra.

Jag har vänner som adopterade en 15 månader gammal flicka från Kina och hon hade aldrig haft blöja utan skötte sina egna behov på barnhemmet. Häftigt! 
  • Eelle
    LizLiz76 skrev 2010-09-02 21:46:02 följande:
    Hej TS,
    jag är en långtidsammare, jag har ammat ännu längre min pojke, o nu är lillsyrran snart 1 år och jag har tänkt amma på, minst ett år, gärna längre. Det är mysigt o avkopplande o skönt..
    Alla har ett val hur vi vill göra, jag respekterar folk som inte ammar sina barn alls eller bara under en väldigt kort tid, men jag personligen skulle inte göra så. I alla samhällen finns det en 'norm' i allt o avviker man så får man utstå en del kommentarer. Så är det bara. Jag brukar också kommenteras för att min stora pojke inte går på dagis än (snart 4 år). Bara för att 'alla' barn över 1 år går på dagis (nja, okej, från 2 år då). Medans för X antal år sedan gjorde man inte alls så, o då var det konstigt att barn sattes på dagis.
    Mitt råd är, skit i dessa 'normer', de är bara vägvisare för folk som inte har egna kompasser, så att säga. ;)
    O amma på så länge det känns skönt för er två.
    Låter lite äckligt i mina öron när du skriver att det är skönt.... Är det så stora barn man patar om blir det på en annan nivå. Sen att du skriver att det är skönt, bläk, lite väl för exxuellt för mig.

personligen tycker jag det är äckligt när barn runt 2 år och äldre ammas. *ryser* ammning hör till bebisar! sen får barnet äta själv. bli självständig och börja upptäcka världen. inte hänga kvar i mammas tuttar.

släpp taget. låt barnen växa. man kan ha mysiga stunder utan att amma och känna den "sköna" närheten!

så tycker jag!
  • maj09
    versus skrev 2010-09-02 23:12:01 följande:
    Satt och skrev mitt inlägg om sexualiseringen av kvinnans bröst och du gav mig svar på frågan!!!
    Tack...jag kan se skillnad på mitt barns behov och de behov jag och min man har i vårat sexliv. Även om du är ironisk tror jag att skillnaden är vilka referenser man har till sina bröst.

För att vara brutalt ärlig och bjuda på mig själv så har jag alltid haft fina bröst De är nu lite hängiga och inte lika "perky" men fan så jävla underbara saker som både kan användas till min son och i ett sexliv

Ty så är det ju med "snippan" också-den kan föda barn och dessutom användas till sex om man nu vill det
    Roligt inlägg! Kan bara hålla med versus! =)
  • MariaX m 2

Du är absolut inte konstig! Amma på bara, ni känner tillsammans när det är dags att sluta :)

Förresten, ett helt annat bra skäl till att amma länge om det funkar bra för mamma och barn är att det faktiskt minskar risken för bröstcancer en del... Det är ju sekundärt men ett bra plus i kanten :)

(Ammat 3 barn i totalt 5,5 år)

Det kallas tvivel det där som stör...
Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!