• kajsaliten

ammar min tvååring, är jag konstig?!

rubriken är lite ironisk; jag känner mig inte alls konstig men ganska ensam. vår underbara tjej är två år och ammas fortfarande. inte nattetid, hon nattas av sin pappa i vår stora säng o sover sedan som en stock hela natten:) - men dagtid snuttar hon så fort hon kommer åt! hon njuter verkligen av närheten det ger henne, det är "hennes" tuttar (hon kallar dom den "stora" och den "lilla" hihi!) och vi trivs båda två med detta för det mesta. ibland kan jag känna att jag är ett enda stort bröst dock för henne...speciellt de senaste 2 v , hon har börjat på dagis 20 tim i v - älskar det! - men hon har regrederat lite o vill gärna snutta lite mer än vanligt. det är inga problem för mej , jag förstår att hon nu vill ha lite extra trygghet, men jag vill gärna hålla det på nivån att "tutte får du hemma i soffan" , något jag får kämpa med just nu.
    jag undrar nu om det inte finns andra som ammar så mycket som jag gör är barnet är såhär stort? och hur gör man när man väl ska sluta? jag kommer vara tvungen att sluta amma i december pga en massa orsaker, hoppas vi är redo då hela familjen!
    jag är tacksam för tankar råd o funderingar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 09:03
    sedan en månad har jag inte ammat mer. avslutet blev perfekt, jag o min man satt oss ner med henne o sa att "nu är tutten slut, den måste vila. du får säga hejdå till tutten nu". vår dotter funderade ett tag, o sa att hon ville pussa tutten hejdå:) det fick hon förstås. efter det har hon frågat ibland, men på skoj. hon var helt enkelt redo, vi också! jag är glad att jag ammat så länge, det känns helt rätt. det känns också rätt att ha slutat nu! vill bara tacka alla som skrivit här, både negativa men framför allt alla positiva tankar. vi gör alla det vi tror är bäst för våra barn, dom är alla olika med olika behov. min dotter har mått bra av amningen, hon mår bra nu också!

• Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!
  • maj09
    nollåtta skrev 2010-09-02 23:09:30 följande:
    Det ena behöver väl inte uteluta det andra? Eller blir din man kåt när han kissar med sin kuk?
    Hahaha!!!!
  • Helene70
    maj09 skrev 2010-09-02 23:13:00 följande:

Jag tror faktiskt att de som tycker att det är "konstigt" eller "fel" har lite komplex för att det kanske inte har fungerat så bra med amningen för dem.   

Många som inte har haft en fungerande amning men som verkligen har velat amma sörjer den "förlorade amningen". Att då påstå att det främst är dessa kvinnor som är mest fördömande är varken genomtänkt eller ödmjukt.

Det är så fördomar som t.ex. den mot långtidsamning föds.
  • versus
    maj09 skrev 2010-09-02 23:16:57 följande:
    Roligt inlägg! Kan bara hålla med versus! =)
    Tack, insåg efter 1 timmas läsning att jag inte kunde hitta några andra förklaringar till den sk "äckligheten" än att det har att göra med att vissa har svårt att skilja på bröstens olika användningsområden...så som snippan-snoppen-etc...

Sedan får man själv välja, tycker man att det är svårt att hålla isär sin sons tuttande och vad man gör med sin man i sänghalmen-fine!!! Men projesera INTE dessa dubier på någon annans användande av sina tuttar.
  • Plutteli
    Eelle skrev 2010-09-02 23:16:32 följande:
    Låter lite äckligt i mina öron när du skriver att det är skönt.... Är det så stora barn man patar om blir det på en annan nivå. Sen att du skriver att det är skönt, bläk, lite väl för exxuellt för mig.

personligen tycker jag det är äckligt när barn runt 2 år och äldre ammas. *ryser* ammning hör till bebisar! sen får barnet äta själv. bli självständig och börja upptäcka världen. inte hänga kvar i mammas tuttar.

släpp taget. låt barnen växa. man kan ha mysiga stunder utan att amma och känna den "sköna" närheten!

så tycker jag!
    Öhm, och exakt hur förhindrar fortsatt amning barnet från att växa upp, utforska världen och äta vanlig mat OCKSÅ, eller kan din unge inte växa upp och upptäcka världen för att h*n får en kram nu och då?
  • maj09
    Helene70 skrev 2010-09-02 23:23:06 följande:
    Många som inte har haft en fungerande amning men som verkligen har velat amma sörjer den "förlorade amningen". Att då påstå att det främst är dessa kvinnor som är mest fördömande är varken genomtänkt eller ödmjukt.

Det är så fördomar som t.ex. den mot långtidsamning föds.
    Oj förlåt! Det är klart att det finns sådana fall som du beskriver. Jag beklagar om jag uttryckte mig klumpigt. Men det är ju ett vanligt psykologiskt fenomen att slå ifrån sig sådant som inte fungerar för människan. Jag hade det själv mycket kämpigt med amningen och var på väg att ge upp när min dotter var 6 veckor gammal. Så jag vet hur det kan vara när amningen inte fungerar. Jag har bara märkt att de som har en positiv syn på att jag ammar mitt barn så mycket fortfarande oftast är tjejer som har ammat sina barn länge. I fall där man har slutet tidigt med amningen kan jag ibland få lite tråkiga kommentarer.
  • gutegirl
    Låter lite äckligt i mina öron när du skriver att det är skönt.... Är det så stora barn man patar om blir det på en annan nivå. Sen att du skriver att det är skönt, bläk, lite väl för exxuellt för mig.

personligen tycker jag det är äckligt när barn runt 2 år och äldre ammas. *ryser* ammning hör till bebisar! sen får barnet äta själv. bli självständig och börja upptäcka världen. inte hänga kvar i mammas tuttar.

släpp taget. låt barnen växa. man kan ha mysiga stunder utan att amma och känna den "sköna" närheten!

så tycker jag!
    Men alltså, varför drar du en koppling mellan "skönt" och "Sexuellt" när det gäller detta? Det är skönt att amma, däremot inte skönt på ett sexuellt sätt. Skönt kan kännas skönt på olika sätt, men att per automatik dra en sexuell växel när det gäller amning är ju bara perverst. Då har man nog lite minst sagt udda fantasier.
    Tomten bjuder alla som vill på risgröt
  • emsz
    La Lola skrev 2010-09-01 13:11:57 följande:
    En till som missat att inlägget är skrivet i AP-forumet....
    men vilket tjat!!! du har skrivit det tusen gånger nu. även om det är skrivet i AP forumet så har väl folk åsikter? Även om man är en AP förälder så kan man tycka att det är väldigt obehagligt med en tvååring som ammas.
  • örtagård
    emsz skrev 2010-09-03 00:34:48 följande:
    men vilket tjat!!! du har skrivit det tusen gånger nu. även om det är skrivet i AP forumet så har väl folk åsikter? Även om man är en AP förälder så kan man tycka att det är väldigt obehagligt med en tvååring som ammas.
    Det är väl ändå svårt att kombinera?

Att personlignen inte vilja göra det förhindrar inte att man ap  men att tycka det är obehagligt att se en föräldrer som lyssnar på sitt barns behov, rimmar illa med ap.
  • Taniqua

Ni får väl göra vad ni vill men jag tycker d e hel flippat att amma ett  STORT barn nu pratar jag om STORA barn på 2 HELA ÅR o mer,  huuuua! Stackars barn *rysningar*. I vilken ålder börjar det räknas som övergrepp? För den gränsen måste juh gå nånstanns, i nån ålder, även om ingen pratar om det!? Och de föräldrar som säger  "barnet tycker om det" så är det upp till vuxna att inse att det inte är ok längre. De stackars barnen vet juh inget bättre/annat än d vi lär dom!
    Jag kan dock tycka att det är förståligt om absolut ingen annan mat fanns, som i fattigafattiga länder.
    Men i sverige... jaja upp till var o en som sagt. Me don't like iaf! 

• Sadness

så tycker jag!
    Det är skönt att amma, även om det inte är en sexuell känsla.
Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!