• kajsaliten

ammar min tvååring, är jag konstig?!

rubriken är lite ironisk; jag känner mig inte alls konstig men ganska ensam. vår underbara tjej är två år och ammas fortfarande. inte nattetid, hon nattas av sin pappa i vår stora säng o sover sedan som en stock hela natten:) - men dagtid snuttar hon så fort hon kommer åt! hon njuter verkligen av närheten det ger henne, det är "hennes" tuttar (hon kallar dom den "stora" och den "lilla" hihi!) och vi trivs båda två med detta för det mesta. ibland kan jag känna att jag är ett enda stort bröst dock för henne...speciellt de senaste 2 v , hon har börjat på dagis 20 tim i v - älskar det! - men hon har regrederat lite o vill gärna snutta lite mer än vanligt. det är inga problem för mej , jag förstår att hon nu vill ha lite extra trygghet, men jag vill gärna hålla det på nivån att "tutte får du hemma i soffan" , något jag får kämpa med just nu.
    jag undrar nu om det inte finns andra som ammar så mycket som jag gör är barnet är såhär stort? och hur gör man när man väl ska sluta? jag kommer vara tvungen att sluta amma i december pga en massa orsaker, hoppas vi är redo då hela familjen!
    jag är tacksam för tankar råd o funderingar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 09:03
    sedan en månad har jag inte ammat mer. avslutet blev perfekt, jag o min man satt oss ner med henne o sa att "nu är tutten slut, den måste vila. du får säga hejdå till tutten nu". vår dotter funderade ett tag, o sa att hon ville pussa tutten hejdå:) det fick hon förstås. efter det har hon frågat ibland, men på skoj. hon var helt enkelt redo, vi också! jag är glad att jag ammat så länge, det känns helt rätt. det känns också rätt att ha slutat nu! vill bara tacka alla som skrivit här, både negativa men framför allt alla positiva tankar. vi gör alla det vi tror är bäst för våra barn, dom är alla olika med olika behov. min dotter har mått bra av amningen, hon mår bra nu också!

• Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!
  • Plutteli
    Darling06 skrev 2010-09-02 22:44:36 följande:
    Ja, jag tycker det är konstigt. Eller konstigt, lite äckligt faktiskt.
    Skulle aldrig i mitt liv vilja att mitt barn på 2 år snuttade på mina bröst..
    Nä fy..
    Upp till ett år, max. Iaf i min värld.
    Men alla är vi olika, tur är väl det:)
    Ja, det är tur det, och jag har svårt att tänka mig att någon kommer tvinga dig amma längre än du vill
  • SuperJE

Kom inte och säg något annat. Skulle ni gilla sex, tycka om att er man håller på med era bröst och ser dom som något sexuellt så skulle ni också vilja sluta amma snabbt

• versus

Tog mig nån timme att läsa allt som skrivits idag. Blir imponerade av många resonemang och känner stöd som sk långtidsammare .

Nån frågade om tidsgräns och jag hade redan svarat att jag skjuter på min hela tiden och har ingen gräns...

Sedan är det mycket som fascinerar mig som:

1) Vad exakt är det med ammning som är äckligt/onormalt/konstigt eller andra epitet som skrivits? Jag kan inte hitta någon annan anledning än att man ger kvinnans bröst en annan innebörd än att den är för skapt evolutionärt , dvs amning...hur kan ammning bli äckligt om kvinnans bröst inte sexualiseras??? Finns det andra anledningar till att det kan vara onormalt? Jag blir extremt nyfiken!!!

2) Så klockrena jämförelser med napp som beskrivits, alltså borde napp vara lika förkastligt som att amma "för länge eller??? Eller blöja...när "borde" man sluta med det utan att handikappa sitt barn ?

Sedan är det, som redan skrivits, lika illa att ge skuld för att amma mindre än dessa magiska 6 mån som att amma mer än magiska dessa 6 månader...

Jag var sjukt anti långtidsamning innan jag fick barn och har helt ändrat mig under min sons uppväxt och våran relation som INTE handlar om att han ska vara beroende av mig och den kommer ALDRIG att sexualiseras oavsett hur länge jag kommer att amma.

Jag trodde att jag måste sluta då jag skulle jobba-nej det behöver man inte.
    Jag trodde att jag måste sluta för att jag är gravid-nej det behöver man inte.

Så härligt att läsa alla inlägg och se så många kloka kommentarer som hjälper mig att få känna mig mindre "onormal"  TACK!!!

• mojsa
    älskarlivet81 skrev 2010-09-02 21:24:11 följande:
    Jag säger inte att det är perverst, men förstår inte heller meningen med att amma ett så stort barn. 

Skulle jag ge bröstet varje gång min tjej vill snutta skulle jag aldrig kunnat göra något annat på dagarna.. Jag har valt att därför inte vara mänsklig napp, även om hon någon gång ibland (väldigt sällan) ammar trots att hon inte är hungrig. 
    "Mänsklig napp"??? Vad är det för naturligt med en napp? Napp har ju uppfunnits av moderna människor som inte kunat, orkat eller velat erbjuda bröstet för att tillfredsställa barnets sugbheov.
  • Plutteli
    SuperJE skrev 2010-09-02 23:01:49 följande:

Nu orkar jag inte läsa denna tråd mera eftersom ni skriver 140 inlägg på en dag. Men nu har jag kommit på varför vissa vill amma så länge; ni har förmodligen så fula bröst att ni inte ser dom som en sexig kroppsdel inför er pojkvän/man, så varför inte ha dom fyllda med mjölk så länge som möjligt så någon i familjen uppskattar dom i alla fall? ;)

Nu var jag ju lite ironisk, men jag skulle kunna tänka mig att det är så i många av fallen. Mina tuttar är supersnygga, och dom är min mans och ingen annans. Mitt barn har fått "låna" dom för att få mat och bygga upp ett bra immunförsvar, och efter en månad kunde hon börja äta ersättning istället eftersom hon blev mer mätt på det. Så förmodligen är det där största skillnaden ligger i vad vi tycker..

hahahhahahaha, det var nog den sämsta orsak jag kommit på till varför vissa av oss väljer att amma längre än normen föreskriver.

För det första, fram till 50 talet ungefär var det norm i sverige att amma ungefär 3 år, så det var inte direkt hundratals år sedan även svenska kvinnor ammade länge. Att bara amma max ett år är ett nytt påfund i detta land.

För det andra, min sambo älskar mina bröst, de är stora fasta och MINA, han får låna dem om han har tur, precis som min tjej fått låna dem när hon ville amma förut. Brösten är till för att amma med, sekundärt är de till för sexuell njutning.

Jag ammade min tjej till hon var 23 månader av massvis med orsaker, men inte en enda av dessa orsaker var för att mina bröst var för fula för annat. Fast jag får onekligen säga att det var jävulskt skönt att för en stund få ha mina bröst till annat än sexuella attrubut och jag längtar tills jag får amma igen så att de än en gång inte bara ses som sexuella.
  • SallyBlixten
    mion skrev 2010-09-02 20:11:55 följande:
    Skillnaden mellan AP o "vanlig" förälder är då??????
    Ja... det finns nog många sorters "vanliga" föräldrar, man kan inte dra alla som inte praktiserar AP över en kam. Det kan vara bra att precisera vad man menar med "vanlig" förälder :)

Men vissa exempel på skillnader är: de som gillar "Nanny-programmen" är knappast AP, de som tycker att Kometkurserna är bra är inte AP, de som använder 5 mm eller SHN för att söva sina barn, de som hittar på straff och belöningar för att få sina barn att göra som de vuxna vill. Ja, för att ta några exempel...

Eftersom du ställer frågan som du gör anar jag att du tycker att förklaringen av AP lät som ett naturligt synsätt som "vanliga" föräldrar har och det vore ju underbart om de exempel på icke-AP som jag nämnde blev ovanliga. :)
  • nollåtta

Nu orkar jag inte läsa denna tråd mera eftersom ni skriver 140 inlägg på en dag. Men nu har jag kommit på varför vissa vill amma så länge; ni har förmodligen så fula bröst att ni inte ser dom som en sexig kroppsdel inför er pojkvän/man, så varför inte ha dom fyllda med mjölk så länge som möjligt så någon i familjen uppskattar dom i alla fall? ;)

Nu var jag ju lite ironisk, men jag skulle kunna tänka mig att det är så i många av fallen. Mina tuttar är supersnygga, och dom är min mans och ingen annans. Mitt barn har fått "låna" dom för att få mat och bygga upp ett bra immunförsvar, och efter en månad kunde hon börja äta ersättning istället eftersom hon blev mer mätt på det. Så förmodligen är det där största skillnaden ligger i vad vi tycker..

Det var ju kanske bland det löjligaste jag läst, trots att jag bara ammade min dotter i två månader. Brösten är primärt till för bebisen, inte som sexobjekt för att kåta upp killar. För övrigt är mina bröst mina och inte "min mans".
  • Plutteli
    SuperJE skrev 2010-09-02 23:05:30 följande:
    Kom inte och säg något annat. Skulle ni gilla sex, tycka om att er man håller på med era bröst och ser dom som något sexuellt så skulle ni också vilja sluta amma snabbt
    Varför? Till skillnad från dig kan jag klara av att se skillnad på mina bröst i matsituation och i sex situation. Du kanske borde söka hjälp om du inte klarar av det för det kan inte vara nyttigt!
  • nollåtta
    SuperJE skrev 2010-09-02 23:05:30 följande:
    Det ena behöver väl inte uteluta det andra? Eller blir din man kåt när han kissar med sin kuk?
  • Helene70

Mina tuttar är jättefula och jag slutade amma när min pojke var 3 månader så där rök din teoriFlört
Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!