Inlägg från: versus |Visa alla inlägg
  • versus

ammar min tvååring, är jag konstig?!

Pocahontas skrev 2010-09-01 21:48:23 följande:
    Innan jag fick barn tyckte jag att det instinktivt kändes fel med amning av barn som inte var bebisar längre. Nu har jag två flickor som är 6 månader och jag hoppas jag kan fortsätta amma dem länge länge länge, för det känns instinktivt rätt.
    Tänkte precis så INNAN jag fick barn...nu är sonen 2,5 år och får snutta lite på kvällen, ibland andra tider men mer sällan.

Nu kommer snart syskon och vi pratar om att bebisen kommer att äta från "tutten" så att det inte ska komma som en överrsakning-så vi får se när vi slutar helt-jag tror det kommer naturligt-gräns??? Vet inte då jag flyttat den hela tiden då det känts bra för mitt barn-naturligt.

Sedan är jag en fegis och pratar inte om det så mycket MEN jag skäms inte för det-hoppas jag lär mig att orka ta debatten irl
  • versus
    irre85 skrev 2010-09-01 22:28:44 följande:
    Jag måste bara fråga några saker. Var kommer dom uppgifterna ifrån som säger att det normala för människan är att amma 5-6år. Och vem står då för det. Svårt att jämnföra oss med stenåldern då hela levnadsstandarden var en annan. Min dotter är 7 månader och jag har slutat amma henne. Inte för att jag ville utan för att hon ville. Våran aming funkade klockrent från första stund och jag älskade att amma. Men allt eftersom tiden gick vart hon mindre och mindre intresserad och vid ungefär 5,5 månaders ålder ville hon inte mer.  Påstår ni nu att mitt barn inte kommer få bra tänder och att hon inte får samma närhet och inte kan bli tröstad. Eftersom ni som långtidsammar säger att barnen väljer själva när dom slutar amma. Är min dotter inte normal då eftersom hon valde det själv vid 5 månaders ålder ??
    Klart att du kan ge din dotter närhet och trösta-man hittar olika strategier utifrån olika situationer och barnen är olika individer-din dotter är perfekt som hon är

Och det här med tänderna...de ändrar rönen hit och dit-tror som redan skrivit att goda tandborstningsvanor-morgon/kväll är det säkraste kortet att satsa på.
  • versus

Tog mig nån timme att läsa allt som skrivits idag. Blir imponerade av många resonemang och känner stöd som sk långtidsammare .

Nån frågade om tidsgräns och jag hade redan svarat att jag skjuter på min hela tiden och har ingen gräns...

Sedan är det mycket som fascinerar mig som:

1) Vad exakt är det med ammning som är äckligt/onormalt/konstigt eller andra epitet som skrivits? Jag kan inte hitta någon annan anledning än att man ger kvinnans bröst en annan innebörd än att den är för skapt evolutionärt , dvs amning...hur kan ammning bli äckligt om kvinnans bröst inte sexualiseras??? Finns det andra anledningar till att det kan vara onormalt? Jag blir extremt nyfiken!!!

2) Så klockrena jämförelser med napp som beskrivits, alltså borde napp vara lika förkastligt som att amma "för länge eller??? Eller blöja...när "borde" man sluta med det utan att handikappa sitt barn ?

Sedan är det, som redan skrivits, lika illa att ge skuld för att amma mindre än dessa magiska 6 mån som att amma mer än magiska dessa 6 månader...

Jag var sjukt anti långtidsamning innan jag fick barn och har helt ändrat mig under min sons uppväxt och våran relation som INTE handlar om att han ska vara beroende av mig och den kommer ALDRIG att sexualiseras oavsett hur länge jag kommer att amma.

Jag trodde att jag måste sluta då jag skulle jobba-nej det behöver man inte.
    Jag trodde att jag måste sluta för att jag är gravid-nej det behöver man inte.

Så härligt att läsa alla inlägg och se så många kloka kommentarer som hjälper mig att få känna mig mindre "onormal"  TACK!!!

• versus
    SuperJE skrev 2010-09-02 23:01:49 följande:

Nu orkar jag inte läsa denna tråd mera eftersom ni skriver 140 inlägg på en dag. Men nu har jag kommit på varför vissa vill amma så länge; ni har förmodligen så fula bröst att ni inte ser dom som en sexig kroppsdel inför er pojkvän/man, så varför inte ha dom fyllda med mjölk så länge som möjligt så någon i familjen uppskattar dom i alla fall? ;)

Nu var jag ju lite ironisk, men jag skulle kunna tänka mig att det är så i många av fallen. Mina tuttar är supersnygga, och dom är min mans och ingen annans. Mitt barn har fått "låna" dom för att få mat och bygga upp ett bra immunförsvar, och efter en månad kunde hon börja äta ersättning istället eftersom hon blev mer mätt på det. Så förmodligen är det där största skillnaden ligger i vad vi tycker..

Satt och skrev mitt inlägg om sexualiseringen av kvinnans bröst och du gav mig svar på frågan!!!
    Tack...jag kan se skillnad på mitt barns behov och de behov jag och min man har i vårat sexliv. Även om du är ironisk tror jag att skillnaden är vilka referenser man har till sina bröst.

För att vara brutalt ärlig och bjuda på mig själv så har jag alltid haft fina bröst De är nu lite hängiga och inte lika "perky" men fan så jävla underbara saker som både kan användas till min son och i ett sexliv

Ty så är det ju med "snippan" också-den kan föda barn och dessutom användas till sex om man nu vill det
  • versus
    SuperJE skrev 2010-09-02 23:05:30 följande:
    Kom inte och säg något annat. Skulle ni gilla sex, tycka om att er man håller på med era bröst och ser dom som något sexuellt så skulle ni också vilja sluta amma snabbt
    Nope och det skrev jag innan du frågade
  • versus
    nollåtta skrev 2010-09-02 23:09:30 följande:
    Det ena behöver väl inte uteluta det andra? Eller blir din man kåt när han kissar med sin kuk?
    *fnissar så jag kissar på mig*
  • versus
    maj09 skrev 2010-09-02 23:16:57 följande:
    Roligt inlägg! Kan bara hålla med versus! =)
    Tack, insåg efter 1 timmas läsning att jag inte kunde hitta några andra förklaringar till den sk "äckligheten" än att det har att göra med att vissa har svårt att skilja på bröstens olika användningsområden...så som snippan-snoppen-etc...

Sedan får man själv välja, tycker man att det är svårt att hålla isär sin sons tuttande och vad man gör med sin man i sänghalmen-fine!!! Men projesera INTE dessa dubier på någon annans användande av sina tuttar.
  • versus
    Taniqua skrev 2010-09-03 01:03:18 följande:

Ni får väl göra vad ni vill men jag tycker d e hel flippat att amma ett  STORT barn nu pratar jag om STORA barn på 2 HELA ÅR o mer,  huuuua! Stackars barn *rysningar*. I vilken ålder börjar det räknas som övergrepp? För den gränsen måste juh gå nånstanns, i nån ålder, även om ingen pratar om det!? Och de föräldrar som säger  "barnet tycker om det" så är det upp till vuxna att inse att det inte är ok längre. De stackars barnen vet juh inget bättre/annat än d vi lär dom!
    Jag kan dock tycka att det är förståligt om absolut ingen annan mat fanns, som i fattigafattiga länder.
    Men i sverige... jaja upp till var o en som sagt. Me don't like iaf! 

Varför är det ett övergrepp??? Hur menar du??? Har det med din syn på dina tuttar att göra??? Vad de ska användas till??? I mina ögon ammar barn och inte ngt annat som vuxna gör eller vad du syftar på...
  • versus
    mojsa skrev 2010-09-03 13:34:35 följande:

Om det fullt ut gick att "skapa" en graviditet och ett barn typ från provrör i någon slags livmoder som man uppfunnit så vore det så klart det bästa sättet då....??

Ja!!! Det låter jätte bra!!!

Då behöver jag inte blanda ihop min kropp, min sexualitet, med att få barn-inte använda snippan till att föda-inte använda tuttarna till att amma och sedan kan ju någon annan krama mina barn-för kramarna är även de min mans-som min snippa och mina bröst är hans. ALDRIG att jag skule låta ett stackars barn traumatiseras med att ha fel slags hudkontakt med sin mammas kropp-ursch/tvi vilket öpvergrepp *ironi*

Rent biologiskt är våra kroppar designade att kunna göra vissa saker-sedan hur vi rent statistiskt använder dem vanligtvis är olika-olika i Sverige-Europa-Afrika-Världen.
  • versus
    Eliana skrev 2010-09-03 14:21:34 följande:
    Komtesse var det jag ställde frågan till.
    Jag förstår inte riktigt vad det du anser är att folk inte tänker så långt näsan räcker.
    Ja, men jag ville också kommentera

Tyckte att mitt inlägg inte var så långt från pudelns kärna i det jag tycker tråden i sin helhet handlar om...

Bara för att vara övertydlig tror jag inte att det var din egen åsikt du uttryckte-tror du ville sätta saken på sin spets lite...
  • versus
    SuperJE skrev 2010-09-03 14:35:18 följande:
    Nej det blir han inte. Men jag skulle inte vilja "amma" min man om han ska slicka på mina bröstvårtor direkt. Men vem vet, det kanske ni andra gillar. Amma hela familjen, för det är ju nyttigt och naturligt.

Och jag har valt att INTE amma länge, för min dotter klarade sig utmärkt på mjölkersättning. OCH jag valde att inte göra det för JAG tycker det känns onaturligt. Och när det finns ett så bra alternativ till modersmjölk eftersom vi lever på 2000 talet, så varför inte? Flaskmatning ger också närhet med barnet...
    Har förstått att du inte kan skilja mellan dina tuttars olika användningsområden och det är ok-men jag kan det och även om jag ammar kan jag ha sex med min man Ser inget onormalt i att kunna skilja ammning och sex som inkluderar mina tuttar, åt???

Känns dom du blandar ihop sex och barn till en konstig soppa men jag kanske har helt fel...

Alla må göra som dom vill men jag fattar fortfarande vad det sk "onormala" i att amma är???
Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!