• kajsaliten

ammar min tvååring, är jag konstig?!

rubriken är lite ironisk; jag känner mig inte alls konstig men ganska ensam. vår underbara tjej är två år och ammas fortfarande. inte nattetid, hon nattas av sin pappa i vår stora säng o sover sedan som en stock hela natten:) - men dagtid snuttar hon så fort hon kommer åt! hon njuter verkligen av närheten det ger henne, det är "hennes" tuttar (hon kallar dom den "stora" och den "lilla" hihi!) och vi trivs båda två med detta för det mesta. ibland kan jag känna att jag är ett enda stort bröst dock för henne...speciellt de senaste 2 v , hon har börjat på dagis 20 tim i v - älskar det! - men hon har regrederat lite o vill gärna snutta lite mer än vanligt. det är inga problem för mej , jag förstår att hon nu vill ha lite extra trygghet, men jag vill gärna hålla det på nivån att "tutte får du hemma i soffan" , något jag får kämpa med just nu.
    jag undrar nu om det inte finns andra som ammar så mycket som jag gör är barnet är såhär stort? och hur gör man när man väl ska sluta? jag kommer vara tvungen att sluta amma i december pga en massa orsaker, hoppas vi är redo då hela familjen!
    jag är tacksam för tankar råd o funderingar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 09:03
    sedan en månad har jag inte ammat mer. avslutet blev perfekt, jag o min man satt oss ner med henne o sa att "nu är tutten slut, den måste vila. du får säga hejdå till tutten nu". vår dotter funderade ett tag, o sa att hon ville pussa tutten hejdå:) det fick hon förstås. efter det har hon frågat ibland, men på skoj. hon var helt enkelt redo, vi också! jag är glad att jag ammat så länge, det känns helt rätt. det känns också rätt att ha slutat nu! vill bara tacka alla som skrivit här, både negativa men framför allt alla positiva tankar. vi gör alla det vi tror är bäst för våra barn, dom är alla olika med olika behov. min dotter har mått bra av amningen, hon mår bra nu också!

• Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!
  • AyaRan
    kajsaliten skrev 2010-09-01 10:12:12 följande:
    rubriken är lite ironisk; jag känner mig inte alls konstig men ganska ensam. vår underbara tjej är två år och ammas fortfarande. inte nattetid, hon nattas av sin pappa i vår stora säng o sover sedan som en stock hela natten:) - men dagtid snuttar hon så fort hon kommer åt! hon njuter verkligen av närheten det ger henne, det är "hennes" tuttar (hon kallar dom den "stora" och den "lilla" hihi!) och vi trivs båda två med detta för det mesta. ibland kan jag känna att jag är ett enda stort bröst dock för henne...speciellt de senaste 2 v , hon har börjat på dagis 20 tim i v - älskar det! - men hon har regrederat lite o vill gärna snutta lite mer än vanligt. det är inga problem för mej , jag förstår att hon nu vill ha lite extra trygghet, men jag vill gärna hålla det på nivån att "tutte får du hemma i soffan" , något jag får kämpa med just nu.
    jag undrar nu om det inte finns andra som ammar så mycket som jag gör är barnet är såhär stort? och hur gör man när man väl ska sluta? jag kommer vara tvungen att sluta amma i december pga en massa orsaker, hoppas vi är redo då hela familjen!
    jag är tacksam för tankar råd o funderingar!
    du ts, det är ju visserligen upp till dig, men har du försökt att trösta och ge henne trygghet på något annat sätt när hon "regrederar" än att ge henne bröstet? krama, prata, diskutera, kanske få henne att uttrycka sig i ord och resonera istället? nu känner jag inte er och vet inte, barnet kanske är superverbalt pch kan uttrycka sig riktigt väl, men annars man kanske hade kunnat fasa ut amningen på det sättet?  
  • dessan59

TS

Nej du är inte konstig, jag ammade min son i 2½ år. och för mig vad det naturligt. min son tog varken napp eller flaska( idag är han 26 år)

• MassiiMotoo
    k girl skrev 2010-09-03 09:57:28 följande:
    Använder man uttryck som "rätt ålder att sluta" är det att säga vad som är rätt och fel.

rätt ålder som JAG anser..

Okej bröstmjölk är nyttigt men vad sägs om att pumpa mjölken ist för att amma då? så får barnet i sig mjälken och kan dricka i mugg ist.

• SunnyBunny
    Plutteli skrev 2010-09-03 09:55:42 följande:
    Har verkligen folk så svårt att se skillnad på individnivå och gruppnivå? På GRUPPnivå finns skillnader där det är possitivt för hälsan att ammas, på individnivå kan den skillnaden inte ses. Eller för att ta ett annat exempel: På GRUPP nivå är det extremt ohälsosamt att röka, men på INDIVID nivå behöver inte alla som röker bli sjuka ens om de röker ett paket om dagen i 20 år.

F.ö finns ingen koppling mellan att amma och få hängbröst, rökning påverkar brösten betydligt mer än amning gör, graviditet påverkar brösten mer än amning gör, så är man rädd om sina bröst ska man aldrig bli gravid (eller röka).

Och ja, hon är rätt ensam om att amma ett barn på 7 år av den enkla orsaken att majoriteten av barn tappar förmågan att dia vid ca 6 års ålder, och snittålder för barn som ammas fritt är att sluta vid 2-3 års ålder helt av sig självt.
    Okej jag visste inte att det inte fanns nån koppling mellan ammning och hängbröst! Man hör ju kvinnor OFTA som länge ammat klaga över sina fula hängande bröst. Och jag slutade jätte tidigt har fasta bröst fortfarande, bara lite mindre än innan. Och jag röker.

Men det är säkert sant som du säger. Men inte i min omgivning;)
  • älskarlivet81
    Plutteli skrev 2010-09-03 09:59:37 följande:
    Förstör saker på skolan: Barnet får själv betala för skadegörelsen på ett eller annat sätt.
    Bråkar mycket: Jag vill veta vad som är felet egentligen, så där är väll en till situation då BUP skulle kunna vara aktuellt.
    Bra :) Jag ville bara veta, jobbar nämligen som lärare och där är vissa föräldrar som aldrig låter sina barn få känna konsekvenserna av sitt handlande.
  • AyaRan
    Plutteli skrev 2010-09-03 09:58:14 följande:
    Jo, det är fortfarande normalt upp till 6 års ålder, därefter är det mer tveksamt fram till 8 år och efter det är det inte tänkt att ett barn ens ska kunna ammas längre rent naturligt.

Bara för att barnet KAN äta annat också betyder det väll inte att barnet per automatik måste sluta med bröstmjölken? Bröstmjölk och amning är fortfarande nyttigt och har fördelar, det är som att säga att barnet ska sluta äta morötter för att det lärt sig äta potatis.
    för min del anser jag att videon med den brittiska mamman visar, om något, att gränsen har överskridits mellan "Naturligt" och "onaturligt" och att det över huvud taget inte längre har att göra med amningens fördelar eller nackdelar, utan snarare en sjuklig symbios mellan en isolerad kvinna med vanföreställningar och hennes barn, som hon har påtvingat mycket konstiga referensramar.  
  • Rulltrappa
    älskarlivet81 skrev 2010-09-03 09:59:43 följande:
    Men herre gud, normalt att amma till 6 års ålder? Det skulle jag inte vilja säga är normalt.. Men alla gör som de själva vill, men för mig är det inte normalt..

Jag ser inte vad amning skulle ha för fördelar när man är så stor! 
    Det är normalt om man ser till vår biologiska uppbyggnad. Mellan 5 och 7 års ålder är det vanligt att man börjar tappa tänder och iom att de permanenta tänderna kommer upp blir det svårare för barnet att få ett riktigt tag och få igång utdrivningsreflexen.

Men sett till västvärldsstatistik är det nog inte normalt, nej.
  • nollåtta
    AyaRan skrev 2010-09-03 10:07:27 följande:
    för min del anser jag att videon med den brittiska mamman visar, om något, att gränsen har överskridits mellan "Naturligt" och "onaturligt" och att det över huvud taget inte längre har att göra med amningens fördelar eller nackdelar, utan snarare en sjuklig symbios mellan en isolerad kvinna med vanföreställningar och hennes barn, som hon har påtvingat mycket konstiga referensramar.  
    Håller med dig. Jag tycker det är okej att amma koltbarn men stora barn i skolåldern? Det känns gränslöst och opassande.
  • Plutteli
    älskarlivet81 skrev 2010-09-03 09:59:43 följande:
    Men herre gud, normalt att amma till 6 års ålder? Det skulle jag inte vilja säga är normalt.. Men alla gör som de själva vill, men för mig är det inte normalt..

Jag ser inte vad amning skulle ha för fördelar när man är så stor! 
    Fördelarna är och förblir att det är något tryggt, att amning likt tex massage frigör avslappnings och lyckohormoner hos både barn och mamma, och framförallt att bröstmjölken fortfarande är nyttig. (bröstmjölk är nyttigt för vuxna också, hade det inte smakat så vedervärdigt enligt mitt tycker hade jag gärna druckigt det.)
  • älskarlivet81
    Plutteli skrev 2010-09-03 10:18:21 följande:
    Fördelarna är och förblir att det är något tryggt, att amning likt tex massage frigör avslappnings och lyckohormoner hos både barn och mamma, och framförallt att bröstmjölken fortfarande är nyttig. (bröstmjölk är nyttigt för vuxna också, hade det inte smakat så vedervärdigt enligt mitt tycker hade jag gärna druckigt det.)
    Fast herre gud, man kan skapa trygghet på annat sätt också.. Många gånger längtar jag tills jag kommer sluta amma, även om det är praktiskt att amma också när man är ute och så. Skulle dock aldrig få för mig att smaka på bröstmjölk själv.
Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!