• kajsaliten

ammar min tvååring, är jag konstig?!

rubriken är lite ironisk; jag känner mig inte alls konstig men ganska ensam. vår underbara tjej är två år och ammas fortfarande. inte nattetid, hon nattas av sin pappa i vår stora säng o sover sedan som en stock hela natten:) - men dagtid snuttar hon så fort hon kommer åt! hon njuter verkligen av närheten det ger henne, det är "hennes" tuttar (hon kallar dom den "stora" och den "lilla" hihi!) och vi trivs båda två med detta för det mesta. ibland kan jag känna att jag är ett enda stort bröst dock för henne...speciellt de senaste 2 v , hon har börjat på dagis 20 tim i v - älskar det! - men hon har regrederat lite o vill gärna snutta lite mer än vanligt. det är inga problem för mej , jag förstår att hon nu vill ha lite extra trygghet, men jag vill gärna hålla det på nivån att "tutte får du hemma i soffan" , något jag får kämpa med just nu.
    jag undrar nu om det inte finns andra som ammar så mycket som jag gör är barnet är såhär stort? och hur gör man när man väl ska sluta? jag kommer vara tvungen att sluta amma i december pga en massa orsaker, hoppas vi är redo då hela familjen!
    jag är tacksam för tankar råd o funderingar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 09:03
    sedan en månad har jag inte ammat mer. avslutet blev perfekt, jag o min man satt oss ner med henne o sa att "nu är tutten slut, den måste vila. du får säga hejdå till tutten nu". vår dotter funderade ett tag, o sa att hon ville pussa tutten hejdå:) det fick hon förstås. efter det har hon frågat ibland, men på skoj. hon var helt enkelt redo, vi också! jag är glad att jag ammat så länge, det känns helt rätt. det känns också rätt att ha slutat nu! vill bara tacka alla som skrivit här, både negativa men framför allt alla positiva tankar. vi gör alla det vi tror är bäst för våra barn, dom är alla olika med olika behov. min dotter har mått bra av amningen, hon mår bra nu också!

• Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!
  • Comtesse
    Eliana skrev 2010-09-03 13:02:36 följande:
    Att jämföra barn med materiella ting...säger mycket om vissa moderna individer...   materiella ting kan inte skapa trygghet !
    Vi kvinnor ska vara stolta över det vi kan ge framtiden, barn och skapa trygga barn. Att sen alla inte kan amma är trist för den som vill, men jag respekterar den som väljer att inte amma. Men se inte ner på ammande mammor. Ni är avensjuka eller mycket okunniga om barn ...eller till och med egositiska som ska klanka ner på andra !
    Stå upp alla ammande kvinnor, var glada , stola och går er egen väg KRAM till Er
    Kan inte materiella ting skapa trygghet? Förvånad

Jag ser ner på människor som hävdar att de vet bättre än andra samtidigt som de i sin okunnighet fördömer och drar slutsatser i ämnen de inte har en aning om, människor som inte tänker längre än näsan räcker.
  • Eliana
    Comtesse skrev 2010-09-03 13:06:56 följande:
    Kan inte materiella ting skapa trygghet? Förvånad

Jag ser ner på människor som hävdar att de vet bättre än andra samtidigt som de i sin okunnighet fördömer och drar slutsatser i ämnen de inte har en aning om, människor som inte tänker längre än näsan räcker.
    okej...nu förstår jag lite av  vad du menar. Det var ganska otydligt, Materiella ting har en viss betydelse MEN om du åker porsche till jobbet el har jättestor plasma -tv på väggen imonerar el ger inte det lilla spädbarnet trygghet, sömn och glädje mm mm...  så lagom är bäst.
    Senär det ju tur att dom uppfunnit tex P-piller, spiraler, kondomer mm mm, för tänk alla barn som skulle födas och ammas  om nu vi moderna kvinnor måste ut i arbetslivet...  hur ska man hinna med barnafödande och jobb då  "blink". Det finns både för och nackdelar med allt.  Men det lilla spädbarnet eller barnet behöver olika mycket, olika lång tid på sig att utvecklas eller "släppa taget" i den enorma utvecklig som sker under alla år sen, vad är det i jämföresle med allt annat i  en människas liv och utveckling, framtid mm mm    om han /hon ammar nåt år mer el  mindre. Det är upp till mamman och barnet Tänk positivt
  • mojsa

Om det fullt ut gick att "skapa" en graviditet och ett barn typ från provrör i någon slags livmoder som man uppfunnit så vore det så klart det bästa sättet då....??

• Eliana
    AyaRan skrev 2010-09-03 10:40:53 följande:
    Kanske inte naturligt, men i alla fall under alla omständigheter bäst?
    i närvaro av läkare och utbildad personal som kan rädda ens eget och barnets liv om något går snett?
    Du kan ju själv kolla upp mödra- och spädbarnsödlighet i länder där man tvingas föda naturligt. Samt det trängande behovet för vårdcentraler och utbildad personal, i anledning av just denna dödlighet.
    Eliana skrev 2010-09-03 13:23:56 följande:
    okej...nu förstår jag lite av  vad du menar. Det var ganska otydligt, Materiella ting har en viss betydelse MEN om du åker porsche till jobbet el har jättestor plasma -tv på väggen imonerar el ger inte det lilla spädbarnet trygghet, sömn och glädje mm mm...  så lagom är bäst.
    Senär det ju tur att dom uppfunnit tex P-piller, spiraler, kondomer mm mm, för tänk alla barn som skulle födas och ammas  om nu vi moderna kvinnor måste ut i arbetslivet...  hur ska man hinna med barnafödande och jobb då  "blink". Det finns både för och nackdelar med allt.  Men det lilla spädbarnet eller barnet behöver olika mycket, olika lång tid på sig att utvecklas eller "släppa taget" i den enorma utvecklig som sker under alla år sen, vad är det i jämföresle med allt annat i  en människas liv och utveckling, framtid mm mm    om han /hon ammar nåt år mer el  mindre. Det är upp till mamman och barnet Tänk positivt
    mojsa skrev 2010-09-03 13:34:35 följande:

Om det fullt ut gick att "skapa" en graviditet och ett barn typ från provrör i någon slags livmoder som man uppfunnit så vore det så klart det bästa sättet då....??

vad menar du med att dom som inte har någon aning om saker och ting....och därför ser du ner på dom,   förklara. Du menar att TS   inte vet vad hon gör.... du ser ner på henne ,   Du vet bättre eller ang barn !
  • Comtesse
    Eliana skrev 2010-09-03 14:05:24 följande:
    Eliana skrev 2010-09-03 13:23:56 följande:
    vad menar du med att dom som inte har någon aning om saker och ting....och därför ser du ner på dom,   förklara. Du menar att TS   inte vet vad hon gör.... du ser ner på henne ,   Du vet bättre eller ang barn !
    Vem är det du vänder dig till när du ställer frågan?
  • versus
    mojsa skrev 2010-09-03 13:34:35 följande:

Ja!!! Det låter jätte bra!!!

Då behöver jag inte blanda ihop min kropp, min sexualitet, med att få barn-inte använda snippan till att föda-inte använda tuttarna till att amma och sedan kan ju någon annan krama mina barn-för kramarna är även de min mans-som min snippa och mina bröst är hans. ALDRIG att jag skule låta ett stackars barn traumatiseras med att ha fel slags hudkontakt med sin mammas kropp-ursch/tvi vilket öpvergrepp *ironi*

Rent biologiskt är våra kroppar designade att kunna göra vissa saker-sedan hur vi rent statistiskt använder dem vanligtvis är olika-olika i Sverige-Europa-Afrika-Världen.
  • Eliana
    versus skrev 2010-09-03 14:13:06 följande:
    Ja!!! Det låter jätte bra!!!

Då behöver jag inte blanda ihop min kropp, min sexualitet, med att få barn-inte använda snippan till att föda-inte använda tuttarna till att amma och sedan kan ju någon annan krama mina barn-för kramarna är även de min mans-som min snippa och mina bröst är hans. ALDRIG att jag skule låta ett stackars barn traumatiseras med att ha fel slags hudkontakt med sin mammas kropp-ursch/tvi vilket öpvergrepp *ironi*

Rent biologiskt är våra kroppar designade att kunna göra vissa saker-sedan hur vi rent statistiskt använder dem vanligtvis är olika-olika i Sverige-Europa-Afrika-Världen.
    Komtesse var det jag ställde frågan till.
    Jag förstår inte riktigt vad det du anser är att folk inte tänker så långt näsan räcker.
  • Comtesse
    Eliana skrev 2010-09-03 14:21:34 följande:
    Komtesse var det jag ställde frågan till.
    Jag förstår inte riktigt vad det du anser är att folk inte tänker så långt näsan räcker.
    Ta och läs TS och dina egna inlägg så kommer du nog att förstå.
  • Eliana
    Comtesse skrev 2010-09-03 14:23:48 följande:
    Ta och läs TS och dina egna inlägg så kommer du nog att förstå.
    Jag ställde dig en fråga nu. Behöver inte vara tyken
  • THEA och Grodan

Till TS: Nej du är inte konstig, varför skulle du vara det?

♥ Tilde 980430 ♥ Alexander 070818 ♥
Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!